O diálogo entre saberes tradicionais e saberes escolares : um estudos sobre os desafios para a valorização da cultura do povo Kanhgág de Nonoai/RS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Júlio Pedroso da
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFRGS
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10183/233574
Resumo: Isỹ nén to jãfῖn kỹ rán ja vỹ tỹ,” Ẽg hẽren kỹ Kanhgág kanhró pẽ kar ũri vẽnhkanhrãnrãn fã kãki vẽnhkanhró to jagnẽ mré to vãmén jé ke nῖ. Hẽren kỹ ẽg ũri ga tỹ Nonoai kãki kanhgág si tỹ nén ũ hyn Han fã ẽn to vẽnhkanhrãnrãn tῖ, hẽren kỹ ẽg ti tũ ke kamẽg han mũ. Isỹ tag to kanhrãn tῖ tóg se há tῖ ha. Kar sỹ vẽnhkanhrãn fã ki rãnhrãj tῖ vỹ se há tῖ gé. Hãra sỹ tugnỹm mỹr ẽg vῖ, kanhgág vῖ tó tῖ vỹ pipir tῖ ha, ũ tỹ gῖr e vỹ kanhgág vῖ tó vãnh nỹtῖ ha, kỹ tóg inh mỹ e tῖ, sỹ to mũmẽ tỹvῖ tóg tῖ, kanhgág vῖ tỹ tũ’ kej ke ti. Tag to jykrén kỹ sóg vẽnhrá tag ki kanhgág si ag, kanhgág si fag tỹ nén ũ to kinhra tỹ inh mỹ tugtó ja ránrán kỹ tuvãj sór, ẽg nón kãmũ nỹtῖ tỹ ti tỹ ti tãn jé, ti tũ ke kamẽg jé, ti ter tũ nῖnh jé. Isỹ nén nón jãfῖn kỹ rán mũ tag tóg tỹ sỹ kanhgág ag, kanhgág fag tỹ, ẽg si ag, ẽg si fag tỹ nén ũ hyn han fã ẽn to, tag vỹ tỹ nén ũ há nῖ ke ẽn ven ke nῖ, ũ tỹ kãmén tῖ ag, kãmén tῖ fag hã vỹ tag to kinhra mág nỹtῖ, ag, fag hã vỹ tỹ kanhgág sanh ag nỹtῖ, ũ ag vỹ tỹ kujá ag, kujá fag nỹtῖ, ẽg mỹ fag tóg, ẽg vῖ, ẽg tỹ nén ũ hyn han mũ tag tuvãnh tũgnῖ, ke tῖ. Isỹ nén nón jãfῖn ja tag vỹ tỹ, sỹ kujá ag, kujá fag, pã’i ag mré nῖ kỹ vãmén. Kỹ inh rãnhrãj tag tỹ tũ kej ke tá sóg, Nonoai ki ẽg tỹ kanhgág tỹ hẽren kỹ ẽg vῖ, ẽg si ag tỹ nén han fã si ẽn tãn ge to nén ũ rán gé, tῖ tỹ tũ ke tũ nῖn jé, ti tỹ tar nῖn jé.
id URGS_a19ab5400c44383f8781ddca9e0bde80
oai_identifier_str oai:www.lume.ufrgs.br:10183/233574
network_acronym_str URGS
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFRGS
repository_id_str 1853
spelling Silva, Júlio Pedroso daZitkoski, Jaime José2022-01-04T04:34:42Z2021http://hdl.handle.net/10183/233574001135385Isỹ nén to jãfῖn kỹ rán ja vỹ tỹ,” Ẽg hẽren kỹ Kanhgág kanhró pẽ kar ũri vẽnhkanhrãnrãn fã kãki vẽnhkanhró to jagnẽ mré to vãmén jé ke nῖ. Hẽren kỹ ẽg ũri ga tỹ Nonoai kãki kanhgág si tỹ nén ũ hyn Han fã ẽn to vẽnhkanhrãnrãn tῖ, hẽren kỹ ẽg ti tũ ke kamẽg han mũ. Isỹ tag to kanhrãn tῖ tóg se há tῖ ha. Kar sỹ vẽnhkanhrãn fã ki rãnhrãj tῖ vỹ se há tῖ gé. Hãra sỹ tugnỹm mỹr ẽg vῖ, kanhgág vῖ tó tῖ vỹ pipir tῖ ha, ũ tỹ gῖr e vỹ kanhgág vῖ tó vãnh nỹtῖ ha, kỹ tóg inh mỹ e tῖ, sỹ to mũmẽ tỹvῖ tóg tῖ, kanhgág vῖ tỹ tũ’ kej ke ti. Tag to jykrén kỹ sóg vẽnhrá tag ki kanhgág si ag, kanhgág si fag tỹ nén ũ to kinhra tỹ inh mỹ tugtó ja ránrán kỹ tuvãj sór, ẽg nón kãmũ nỹtῖ tỹ ti tỹ ti tãn jé, ti tũ ke kamẽg jé, ti ter tũ nῖnh jé. Isỹ nén nón jãfῖn kỹ rán mũ tag tóg tỹ sỹ kanhgág ag, kanhgág fag tỹ, ẽg si ag, ẽg si fag tỹ nén ũ hyn han fã ẽn to, tag vỹ tỹ nén ũ há nῖ ke ẽn ven ke nῖ, ũ tỹ kãmén tῖ ag, kãmén tῖ fag hã vỹ tag to kinhra mág nỹtῖ, ag, fag hã vỹ tỹ kanhgág sanh ag nỹtῖ, ũ ag vỹ tỹ kujá ag, kujá fag nỹtῖ, ẽg mỹ fag tóg, ẽg vῖ, ẽg tỹ nén ũ hyn han mũ tag tuvãnh tũgnῖ, ke tῖ. Isỹ nén nón jãfῖn ja tag vỹ tỹ, sỹ kujá ag, kujá fag, pã’i ag mré nῖ kỹ vãmén. Kỹ inh rãnhrãj tag tỹ tũ kej ke tá sóg, Nonoai ki ẽg tỹ kanhgág tỹ hẽren kỹ ẽg vῖ, ẽg si ag tỹ nén han fã si ẽn tãn ge to nén ũ rán gé, tῖ tỹ tũ ke tũ nῖn jé, ti tỹ tar nῖn jé.Esta pesquisa “O diálogo entre os saberes indígenas e saberes escolares: um estudo sobre os desafios para a valorização da cultura do povo kanhgág de Nonoai/RS vem em busca de um diálogo de educação escolar indígena kanhgág com a cultura kanhgág. A minha vivência por mais de quatro décadas como aluno e depois como professor de escola indígena na comunidade da Sede Nonoai/RS, me fez perceber o perigo da extinção da língua kanhgág e da cultura pelas novas gerações. O objetivo dessa pesquisa é mostrar a importância dos saberes tradicionais, que são transmitidos pelos sábios e sábias indígenas, que são os (as) Kujá e o valor da língua para a revitalização da cultura do povo kanhgág. A metodologia desse estudo consiste em uma pesquisa qualitativa de cunho participante, pois foram realizadas entrevistas dialogadas com os sábios e lideranças da aldeia indígena e, igualmente, a observação participante sobre a realidade que forma a temática dessa dissertação. A parte final desse trabalho aponta para os principais desafios futuros que o povo kanhgág de Nonoai-RS precisa vencer para resistir e continuar forte com sua cultura e tradições.application/pdfporJagnẽ mré jagnẽ jykre to vãménkanhgág tỹ jagnẽ kanhrãnrãnEscola indígenaCultura indígenaPovos indígenasO diálogo entre saberes tradicionais e saberes escolares : um estudos sobre os desafios para a valorização da cultura do povo Kanhgág de Nonoai/RSinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisUniversidade Federal do Rio Grande do SulFaculdade de EducaçãoPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoPorto Alegre, BR-RS2021mestradoinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFRGSinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSTEXT001135385.pdf.txt001135385.pdf.txtExtracted Texttext/plain179878http://www.lume.ufrgs.br/bitstream/10183/233574/2/001135385.pdf.txt292a08a6d20c603953c0561e667c8272MD52ORIGINAL001135385.pdfTexto completoapplication/pdf1283296http://www.lume.ufrgs.br/bitstream/10183/233574/1/001135385.pdf9f0c39a98fd4e96192515ed5303ed3d8MD5110183/2335742022-02-22 04:48:31.558183oai:www.lume.ufrgs.br:10183/233574Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://lume.ufrgs.br/handle/10183/2PUBhttps://lume.ufrgs.br/oai/requestlume@ufrgs.br||lume@ufrgs.bropendoar:18532022-02-22T07:48:31Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFRGS - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv O diálogo entre saberes tradicionais e saberes escolares : um estudos sobre os desafios para a valorização da cultura do povo Kanhgág de Nonoai/RS
title O diálogo entre saberes tradicionais e saberes escolares : um estudos sobre os desafios para a valorização da cultura do povo Kanhgág de Nonoai/RS
spellingShingle O diálogo entre saberes tradicionais e saberes escolares : um estudos sobre os desafios para a valorização da cultura do povo Kanhgág de Nonoai/RS
Silva, Júlio Pedroso da
Jagnẽ mré jagnẽ jykre to vãmén
kanhgág tỹ jagnẽ kanhrãnrãn
Escola indígena
Cultura indígena
Povos indígenas
title_short O diálogo entre saberes tradicionais e saberes escolares : um estudos sobre os desafios para a valorização da cultura do povo Kanhgág de Nonoai/RS
title_full O diálogo entre saberes tradicionais e saberes escolares : um estudos sobre os desafios para a valorização da cultura do povo Kanhgág de Nonoai/RS
title_fullStr O diálogo entre saberes tradicionais e saberes escolares : um estudos sobre os desafios para a valorização da cultura do povo Kanhgág de Nonoai/RS
title_full_unstemmed O diálogo entre saberes tradicionais e saberes escolares : um estudos sobre os desafios para a valorização da cultura do povo Kanhgág de Nonoai/RS
title_sort O diálogo entre saberes tradicionais e saberes escolares : um estudos sobre os desafios para a valorização da cultura do povo Kanhgág de Nonoai/RS
author Silva, Júlio Pedroso da
author_facet Silva, Júlio Pedroso da
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Júlio Pedroso da
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Zitkoski, Jaime José
contributor_str_mv Zitkoski, Jaime José
dc.subject.sg.fl_str_mv Jagnẽ mré jagnẽ jykre to vãmén
kanhgág tỹ jagnẽ kanhrãnrãn
topic Jagnẽ mré jagnẽ jykre to vãmén
kanhgág tỹ jagnẽ kanhrãnrãn
Escola indígena
Cultura indígena
Povos indígenas
dc.subject.por.fl_str_mv Escola indígena
Cultura indígena
Povos indígenas
description Isỹ nén to jãfῖn kỹ rán ja vỹ tỹ,” Ẽg hẽren kỹ Kanhgág kanhró pẽ kar ũri vẽnhkanhrãnrãn fã kãki vẽnhkanhró to jagnẽ mré to vãmén jé ke nῖ. Hẽren kỹ ẽg ũri ga tỹ Nonoai kãki kanhgág si tỹ nén ũ hyn Han fã ẽn to vẽnhkanhrãnrãn tῖ, hẽren kỹ ẽg ti tũ ke kamẽg han mũ. Isỹ tag to kanhrãn tῖ tóg se há tῖ ha. Kar sỹ vẽnhkanhrãn fã ki rãnhrãj tῖ vỹ se há tῖ gé. Hãra sỹ tugnỹm mỹr ẽg vῖ, kanhgág vῖ tó tῖ vỹ pipir tῖ ha, ũ tỹ gῖr e vỹ kanhgág vῖ tó vãnh nỹtῖ ha, kỹ tóg inh mỹ e tῖ, sỹ to mũmẽ tỹvῖ tóg tῖ, kanhgág vῖ tỹ tũ’ kej ke ti. Tag to jykrén kỹ sóg vẽnhrá tag ki kanhgág si ag, kanhgág si fag tỹ nén ũ to kinhra tỹ inh mỹ tugtó ja ránrán kỹ tuvãj sór, ẽg nón kãmũ nỹtῖ tỹ ti tỹ ti tãn jé, ti tũ ke kamẽg jé, ti ter tũ nῖnh jé. Isỹ nén nón jãfῖn kỹ rán mũ tag tóg tỹ sỹ kanhgág ag, kanhgág fag tỹ, ẽg si ag, ẽg si fag tỹ nén ũ hyn han fã ẽn to, tag vỹ tỹ nén ũ há nῖ ke ẽn ven ke nῖ, ũ tỹ kãmén tῖ ag, kãmén tῖ fag hã vỹ tag to kinhra mág nỹtῖ, ag, fag hã vỹ tỹ kanhgág sanh ag nỹtῖ, ũ ag vỹ tỹ kujá ag, kujá fag nỹtῖ, ẽg mỹ fag tóg, ẽg vῖ, ẽg tỹ nén ũ hyn han mũ tag tuvãnh tũgnῖ, ke tῖ. Isỹ nén nón jãfῖn ja tag vỹ tỹ, sỹ kujá ag, kujá fag, pã’i ag mré nῖ kỹ vãmén. Kỹ inh rãnhrãj tag tỹ tũ kej ke tá sóg, Nonoai ki ẽg tỹ kanhgág tỹ hẽren kỹ ẽg vῖ, ẽg si ag tỹ nén han fã si ẽn tãn ge to nén ũ rán gé, tῖ tỹ tũ ke tũ nῖn jé, ti tỹ tar nῖn jé.
publishDate 2021
dc.date.issued.fl_str_mv 2021
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2022-01-04T04:34:42Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10183/233574
dc.identifier.nrb.pt_BR.fl_str_mv 001135385
url http://hdl.handle.net/10183/233574
identifier_str_mv 001135385
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFRGS
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFRGS
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFRGS
bitstream.url.fl_str_mv http://www.lume.ufrgs.br/bitstream/10183/233574/2/001135385.pdf.txt
http://www.lume.ufrgs.br/bitstream/10183/233574/1/001135385.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 292a08a6d20c603953c0561e667c8272
9f0c39a98fd4e96192515ed5303ed3d8
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFRGS - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv lume@ufrgs.br||lume@ufrgs.br
_version_ 1816737044666253312