AS CRIANÇAS, O QUINTAL E O MUNDO: DIÁLOGOS DE PAULO FREIRE SOBRE A INFÂNCIA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Teixeira Silva, Elenice de Brito
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Ferreira da Silva, Adelson
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Estudos Aplicados em Educação
Texto Completo: http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/7795
Resumo: This article analyzes some dialogues by Paulo Freire about being a child, considering childhood as an ontological category expressed in his conception of being in the world. It highlights some principles for the field of Early Childhood Education studies, notably those with an emphasis on the issues of otherness, curiosity and care. It questions possible epistemological implications of the concept of being in the world, in Freire’s dialogues, as a premise for the constitution of intersubjectivity in Childhood Pedagogies. It aims to examine Freire’s reflections about his own childhood as a perspective to consider social insertion and the processes of constituting the consciousness of our humanity, assuming that the singularity present in Freire’s autobiographical narrative inspires the appreciation of other singularities present in the childhood of each child who, with their backyards and also their non-backyards, are beings in the world in a transformation process.
id USCS-2_4f45f522bb709f7f90ea6b68eecbac87
oai_identifier_str oai:ojs2.seer.uscs.edu.br:article/7795
network_acronym_str USCS-2
network_name_str Revista de Estudos Aplicados em Educação
repository_id_str
spelling AS CRIANÇAS, O QUINTAL E O MUNDO: DIÁLOGOS DE PAULO FREIRE SOBRE A INFÂNCIA Paulo Freire. Infância. Pedagogias da Infância.Paulo Freire. Childhood. Childhood Pedagogies.This article analyzes some dialogues by Paulo Freire about being a child, considering childhood as an ontological category expressed in his conception of being in the world. It highlights some principles for the field of Early Childhood Education studies, notably those with an emphasis on the issues of otherness, curiosity and care. It questions possible epistemological implications of the concept of being in the world, in Freire’s dialogues, as a premise for the constitution of intersubjectivity in Childhood Pedagogies. It aims to examine Freire’s reflections about his own childhood as a perspective to consider social insertion and the processes of constituting the consciousness of our humanity, assuming that the singularity present in Freire’s autobiographical narrative inspires the appreciation of other singularities present in the childhood of each child who, with their backyards and also their non-backyards, are beings in the world in a transformation process.O presente artigo analisa alguns diálogos de Paulo Freire sobre ser criança, tendo em vista a infância enquanto categoria ontológica, expressa na sua concepção de ser no mundo. Destaca alguns princípios para o campo de estudos da Educação infantil, notadamente, aqueles com ênfase na questão da alteridade, da curiosidade e do cuidado. Problematiza possíveis implicações epistemológicas da sua concepção de ser no mundo, como pressuposto para a constituição da intersubjetividade nas Pedagogias da infância. Tem como objetivo, portanto, examinar algumas reflexões de Paulo Feire sobre sua própria infância, como perspectiva para pensar a inserção social e os processos de constituição da consciência de nossa humanidade, supondo que, a singularidade presente na sua narrativa autobiográfica, inspira a valorização de outras singularidades presentes na infância de cada criança que, com seus quintais e, também, com seus não-quintais, são seres no mundo em processos de transformação. Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS2021-08-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/779510.13037/rea-e.vol6n11.7795Revista de Estudos Aplicados em Educação; v. 6 n. 11 (2021): REVISTA ESTUDOS APLICADOS EM EDUCAÇÃO - REAe2525-703Xreponame:Revista de Estudos Aplicados em Educaçãoinstname:Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)instacron:USCSporhttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/7795/3392Copyright (c) 2021 Elenice de Brito Teixeira Silva, Adelson Ferreira da Silvahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTeixeira Silva, Elenice de BritoFerreira da Silva, Adelson 2022-10-05T17:26:51Zoai:ojs2.seer.uscs.edu.br:article/7795Revistahttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/oai2525-703X2525-703Xopendoar:2022-10-05T17:26:51Revista de Estudos Aplicados em Educação - Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)false
dc.title.none.fl_str_mv AS CRIANÇAS, O QUINTAL E O MUNDO: DIÁLOGOS DE PAULO FREIRE SOBRE A INFÂNCIA
title AS CRIANÇAS, O QUINTAL E O MUNDO: DIÁLOGOS DE PAULO FREIRE SOBRE A INFÂNCIA
spellingShingle AS CRIANÇAS, O QUINTAL E O MUNDO: DIÁLOGOS DE PAULO FREIRE SOBRE A INFÂNCIA
Teixeira Silva, Elenice de Brito
Paulo Freire. Infância. Pedagogias da Infância.
Paulo Freire. Childhood. Childhood Pedagogies.
title_short AS CRIANÇAS, O QUINTAL E O MUNDO: DIÁLOGOS DE PAULO FREIRE SOBRE A INFÂNCIA
title_full AS CRIANÇAS, O QUINTAL E O MUNDO: DIÁLOGOS DE PAULO FREIRE SOBRE A INFÂNCIA
title_fullStr AS CRIANÇAS, O QUINTAL E O MUNDO: DIÁLOGOS DE PAULO FREIRE SOBRE A INFÂNCIA
title_full_unstemmed AS CRIANÇAS, O QUINTAL E O MUNDO: DIÁLOGOS DE PAULO FREIRE SOBRE A INFÂNCIA
title_sort AS CRIANÇAS, O QUINTAL E O MUNDO: DIÁLOGOS DE PAULO FREIRE SOBRE A INFÂNCIA
author Teixeira Silva, Elenice de Brito
author_facet Teixeira Silva, Elenice de Brito
Ferreira da Silva, Adelson
author_role author
author2 Ferreira da Silva, Adelson
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Teixeira Silva, Elenice de Brito
Ferreira da Silva, Adelson
dc.subject.por.fl_str_mv Paulo Freire. Infância. Pedagogias da Infância.
Paulo Freire. Childhood. Childhood Pedagogies.
topic Paulo Freire. Infância. Pedagogias da Infância.
Paulo Freire. Childhood. Childhood Pedagogies.
description This article analyzes some dialogues by Paulo Freire about being a child, considering childhood as an ontological category expressed in his conception of being in the world. It highlights some principles for the field of Early Childhood Education studies, notably those with an emphasis on the issues of otherness, curiosity and care. It questions possible epistemological implications of the concept of being in the world, in Freire’s dialogues, as a premise for the constitution of intersubjectivity in Childhood Pedagogies. It aims to examine Freire’s reflections about his own childhood as a perspective to consider social insertion and the processes of constituting the consciousness of our humanity, assuming that the singularity present in Freire’s autobiographical narrative inspires the appreciation of other singularities present in the childhood of each child who, with their backyards and also their non-backyards, are beings in the world in a transformation process.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/7795
10.13037/rea-e.vol6n11.7795
url http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/7795
identifier_str_mv 10.13037/rea-e.vol6n11.7795
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/7795/3392
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Elenice de Brito Teixeira Silva, Adelson Ferreira da Silva
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Elenice de Brito Teixeira Silva, Adelson Ferreira da Silva
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS
publisher.none.fl_str_mv Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Estudos Aplicados em Educação; v. 6 n. 11 (2021): REVISTA ESTUDOS APLICADOS EM EDUCAÇÃO - REAe
2525-703X
reponame:Revista de Estudos Aplicados em Educação
instname:Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)
instacron:USCS
instname_str Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)
instacron_str USCS
institution USCS
reponame_str Revista de Estudos Aplicados em Educação
collection Revista de Estudos Aplicados em Educação
repository.name.fl_str_mv Revista de Estudos Aplicados em Educação - Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808844971334172672