AS CRIANÇAS, O QUINTAL E O MUNDO: DIÁLOGOS DE PAULO FREIRE SOBRE A INFÂNCIA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Estudos Aplicados em Educação |
Texto Completo: | http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/7795 |
Resumo: | This article analyzes some dialogues by Paulo Freire about being a child, considering childhood as an ontological category expressed in his conception of being in the world. It highlights some principles for the field of Early Childhood Education studies, notably those with an emphasis on the issues of otherness, curiosity and care. It questions possible epistemological implications of the concept of being in the world, in Freire’s dialogues, as a premise for the constitution of intersubjectivity in Childhood Pedagogies. It aims to examine Freire’s reflections about his own childhood as a perspective to consider social insertion and the processes of constituting the consciousness of our humanity, assuming that the singularity present in Freire’s autobiographical narrative inspires the appreciation of other singularities present in the childhood of each child who, with their backyards and also their non-backyards, are beings in the world in a transformation process. |
id |
USCS-2_4f45f522bb709f7f90ea6b68eecbac87 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.seer.uscs.edu.br:article/7795 |
network_acronym_str |
USCS-2 |
network_name_str |
Revista de Estudos Aplicados em Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
AS CRIANÇAS, O QUINTAL E O MUNDO: DIÁLOGOS DE PAULO FREIRE SOBRE A INFÂNCIA Paulo Freire. Infância. Pedagogias da Infância.Paulo Freire. Childhood. Childhood Pedagogies.This article analyzes some dialogues by Paulo Freire about being a child, considering childhood as an ontological category expressed in his conception of being in the world. It highlights some principles for the field of Early Childhood Education studies, notably those with an emphasis on the issues of otherness, curiosity and care. It questions possible epistemological implications of the concept of being in the world, in Freire’s dialogues, as a premise for the constitution of intersubjectivity in Childhood Pedagogies. It aims to examine Freire’s reflections about his own childhood as a perspective to consider social insertion and the processes of constituting the consciousness of our humanity, assuming that the singularity present in Freire’s autobiographical narrative inspires the appreciation of other singularities present in the childhood of each child who, with their backyards and also their non-backyards, are beings in the world in a transformation process.O presente artigo analisa alguns diálogos de Paulo Freire sobre ser criança, tendo em vista a infância enquanto categoria ontológica, expressa na sua concepção de ser no mundo. Destaca alguns princípios para o campo de estudos da Educação infantil, notadamente, aqueles com ênfase na questão da alteridade, da curiosidade e do cuidado. Problematiza possíveis implicações epistemológicas da sua concepção de ser no mundo, como pressuposto para a constituição da intersubjetividade nas Pedagogias da infância. Tem como objetivo, portanto, examinar algumas reflexões de Paulo Feire sobre sua própria infância, como perspectiva para pensar a inserção social e os processos de constituição da consciência de nossa humanidade, supondo que, a singularidade presente na sua narrativa autobiográfica, inspira a valorização de outras singularidades presentes na infância de cada criança que, com seus quintais e, também, com seus não-quintais, são seres no mundo em processos de transformação. Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS2021-08-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/779510.13037/rea-e.vol6n11.7795Revista de Estudos Aplicados em Educação; v. 6 n. 11 (2021): REVISTA ESTUDOS APLICADOS EM EDUCAÇÃO - REAe2525-703Xreponame:Revista de Estudos Aplicados em Educaçãoinstname:Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)instacron:USCSporhttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/7795/3392Copyright (c) 2021 Elenice de Brito Teixeira Silva, Adelson Ferreira da Silvahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTeixeira Silva, Elenice de BritoFerreira da Silva, Adelson 2022-10-05T17:26:51Zoai:ojs2.seer.uscs.edu.br:article/7795Revistahttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/oai2525-703X2525-703Xopendoar:2022-10-05T17:26:51Revista de Estudos Aplicados em Educação - Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
AS CRIANÇAS, O QUINTAL E O MUNDO: DIÁLOGOS DE PAULO FREIRE SOBRE A INFÂNCIA |
title |
AS CRIANÇAS, O QUINTAL E O MUNDO: DIÁLOGOS DE PAULO FREIRE SOBRE A INFÂNCIA |
spellingShingle |
AS CRIANÇAS, O QUINTAL E O MUNDO: DIÁLOGOS DE PAULO FREIRE SOBRE A INFÂNCIA Teixeira Silva, Elenice de Brito Paulo Freire. Infância. Pedagogias da Infância. Paulo Freire. Childhood. Childhood Pedagogies. |
title_short |
AS CRIANÇAS, O QUINTAL E O MUNDO: DIÁLOGOS DE PAULO FREIRE SOBRE A INFÂNCIA |
title_full |
AS CRIANÇAS, O QUINTAL E O MUNDO: DIÁLOGOS DE PAULO FREIRE SOBRE A INFÂNCIA |
title_fullStr |
AS CRIANÇAS, O QUINTAL E O MUNDO: DIÁLOGOS DE PAULO FREIRE SOBRE A INFÂNCIA |
title_full_unstemmed |
AS CRIANÇAS, O QUINTAL E O MUNDO: DIÁLOGOS DE PAULO FREIRE SOBRE A INFÂNCIA |
title_sort |
AS CRIANÇAS, O QUINTAL E O MUNDO: DIÁLOGOS DE PAULO FREIRE SOBRE A INFÂNCIA |
author |
Teixeira Silva, Elenice de Brito |
author_facet |
Teixeira Silva, Elenice de Brito Ferreira da Silva, Adelson |
author_role |
author |
author2 |
Ferreira da Silva, Adelson |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Teixeira Silva, Elenice de Brito Ferreira da Silva, Adelson |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Paulo Freire. Infância. Pedagogias da Infância. Paulo Freire. Childhood. Childhood Pedagogies. |
topic |
Paulo Freire. Infância. Pedagogias da Infância. Paulo Freire. Childhood. Childhood Pedagogies. |
description |
This article analyzes some dialogues by Paulo Freire about being a child, considering childhood as an ontological category expressed in his conception of being in the world. It highlights some principles for the field of Early Childhood Education studies, notably those with an emphasis on the issues of otherness, curiosity and care. It questions possible epistemological implications of the concept of being in the world, in Freire’s dialogues, as a premise for the constitution of intersubjectivity in Childhood Pedagogies. It aims to examine Freire’s reflections about his own childhood as a perspective to consider social insertion and the processes of constituting the consciousness of our humanity, assuming that the singularity present in Freire’s autobiographical narrative inspires the appreciation of other singularities present in the childhood of each child who, with their backyards and also their non-backyards, are beings in the world in a transformation process. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/7795 10.13037/rea-e.vol6n11.7795 |
url |
http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/7795 |
identifier_str_mv |
10.13037/rea-e.vol6n11.7795 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/7795/3392 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Elenice de Brito Teixeira Silva, Adelson Ferreira da Silva https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Elenice de Brito Teixeira Silva, Adelson Ferreira da Silva https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Estudos Aplicados em Educação; v. 6 n. 11 (2021): REVISTA ESTUDOS APLICADOS EM EDUCAÇÃO - REAe 2525-703X reponame:Revista de Estudos Aplicados em Educação instname:Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS) instacron:USCS |
instname_str |
Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS) |
instacron_str |
USCS |
institution |
USCS |
reponame_str |
Revista de Estudos Aplicados em Educação |
collection |
Revista de Estudos Aplicados em Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Estudos Aplicados em Educação - Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808844971334172672 |