RANKINGS UNIVERSITÁRIOS INTERNACIONAIS NOS INSTRUMENTOS DE GESTÃO DAS UNIVERSIDADES BRASILEIRAS RANQUEADAS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alves, Artur Basílio Venturella
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Vanz, Samile Andrea de Souza, Calderón, Adolfo-Ignacio, Wandercil, Marco
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Estudos Aplicados em Educação
Texto Completo: http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/9257
Resumo: The aim of the study is to investigate whether and how Brazilian Higher Education Institutions (HEIs) ranked in the 2020/2021 edition of ARWU, Leiden, QS and THE mention and use academic rankings in their Institutional Development Plan (PDI). The research is justified by the increasing use of rankings for university management as evidenced by the academic literature. The study adopts a qualitative and quantitative approach, analyzing the presence and content of mentions of rankings in PDI's. The results show that 59.6% of the universities analyzed in 2022 mentioned rankings in their PDI's, representing an increase of 7.9% compared to the 2019 study. In addition, a variety of approaches are observed in the PDI's, such as: performing in-depth analysis of rankings; simple reference to the institutional position reached; adoption of performance targets; and the creation of spaces for monitoring results. The study shows that the interest in academic rankings, on the part of Brazilian universities that appear in the main international ranking tables, has been increasing significantly.
id USCS-2_5e4c698094ffcb49da0be1cef412d902
oai_identifier_str oai:ojs2.seer.uscs.edu.br:article/9257
network_acronym_str USCS-2
network_name_str Revista de Estudos Aplicados em Educação
repository_id_str
spelling RANKINGS UNIVERSITÁRIOS INTERNACIONAIS NOS INSTRUMENTOS DE GESTÃO DAS UNIVERSIDADES BRASILEIRAS RANQUEADASRankings universitáriosPlanos de Desenvolvimento InstitucionalEducação SuperiorAvaliação externaGovernança universitáriaThe aim of the study is to investigate whether and how Brazilian Higher Education Institutions (HEIs) ranked in the 2020/2021 edition of ARWU, Leiden, QS and THE mention and use academic rankings in their Institutional Development Plan (PDI). The research is justified by the increasing use of rankings for university management as evidenced by the academic literature. The study adopts a qualitative and quantitative approach, analyzing the presence and content of mentions of rankings in PDI's. The results show that 59.6% of the universities analyzed in 2022 mentioned rankings in their PDI's, representing an increase of 7.9% compared to the 2019 study. In addition, a variety of approaches are observed in the PDI's, such as: performing in-depth analysis of rankings; simple reference to the institutional position reached; adoption of performance targets; and the creation of spaces for monitoring results. The study shows that the interest in academic rankings, on the part of Brazilian universities that appear in the main international ranking tables, has been increasing significantly.Objetiva investigar se e como as Instituições de Ensino Superior brasileiras ranqueadas na edição 2020/2021 do Ranking de Shanghai, Leiden, QS e THE mencionam rankings em seus Planos de Desenvolvimento Institucional (PDI). A pesquisa é justificada pelo crescente uso dos rankings para a gestão universitária e adota uma abordagem qualitativa, analisando a presença e o conteúdo das menções aos rankings nos PDI's. Os resultados mostram que 59,6% das universidades analisadas em 2022 mencionaram rankings em seus PDI's, representando um aumento de 7,9% em relação ao estudo de 2019. Observou-se uma variedade de abordagens e enfoques nos PDI's, tais como: realização de análise aprofundada dos rankings, simples referência à posição institucional alcançada, adoção de metas de desempenho e a criação de espaços de monitoramento de resultados. Conclui-se que o interesse pelos rankings acadêmicos por parte das universidades brasileiras presentes nas principais tabelas classificatórias internacionais vem aumentando de forma significativa.Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS2023-12-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/925710.13037/rea-e.vol8.9257Revista de Estudos Aplicados em Educação; v. 8 (2023): REVISTA ESTUDOS APLICADOS EM EDUCAÇÃO - REAe; e202392572525-703Xreponame:Revista de Estudos Aplicados em Educaçãoinstname:Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)instacron:USCSporhttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/9257/4015Copyright (c) 2023 Artur Basílio Venturella Alves, Samile Andrea de Souza Vanz, Adolfo-Ignacio Calderón, Marco Wandercilhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlves, Artur Basílio VenturellaVanz, Samile Andrea de SouzaCalderón, Adolfo-IgnacioWandercil, Marco2024-04-11T01:30:42Zoai:ojs2.seer.uscs.edu.br:article/9257Revistahttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/oai2525-703X2525-703Xopendoar:2024-04-11T01:30:42Revista de Estudos Aplicados em Educação - Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)false
dc.title.none.fl_str_mv RANKINGS UNIVERSITÁRIOS INTERNACIONAIS NOS INSTRUMENTOS DE GESTÃO DAS UNIVERSIDADES BRASILEIRAS RANQUEADAS
title RANKINGS UNIVERSITÁRIOS INTERNACIONAIS NOS INSTRUMENTOS DE GESTÃO DAS UNIVERSIDADES BRASILEIRAS RANQUEADAS
spellingShingle RANKINGS UNIVERSITÁRIOS INTERNACIONAIS NOS INSTRUMENTOS DE GESTÃO DAS UNIVERSIDADES BRASILEIRAS RANQUEADAS
Alves, Artur Basílio Venturella
Rankings universitários
Planos de Desenvolvimento Institucional
Educação Superior
Avaliação externa
Governança universitária
title_short RANKINGS UNIVERSITÁRIOS INTERNACIONAIS NOS INSTRUMENTOS DE GESTÃO DAS UNIVERSIDADES BRASILEIRAS RANQUEADAS
title_full RANKINGS UNIVERSITÁRIOS INTERNACIONAIS NOS INSTRUMENTOS DE GESTÃO DAS UNIVERSIDADES BRASILEIRAS RANQUEADAS
title_fullStr RANKINGS UNIVERSITÁRIOS INTERNACIONAIS NOS INSTRUMENTOS DE GESTÃO DAS UNIVERSIDADES BRASILEIRAS RANQUEADAS
title_full_unstemmed RANKINGS UNIVERSITÁRIOS INTERNACIONAIS NOS INSTRUMENTOS DE GESTÃO DAS UNIVERSIDADES BRASILEIRAS RANQUEADAS
title_sort RANKINGS UNIVERSITÁRIOS INTERNACIONAIS NOS INSTRUMENTOS DE GESTÃO DAS UNIVERSIDADES BRASILEIRAS RANQUEADAS
author Alves, Artur Basílio Venturella
author_facet Alves, Artur Basílio Venturella
Vanz, Samile Andrea de Souza
Calderón, Adolfo-Ignacio
Wandercil, Marco
author_role author
author2 Vanz, Samile Andrea de Souza
Calderón, Adolfo-Ignacio
Wandercil, Marco
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Alves, Artur Basílio Venturella
Vanz, Samile Andrea de Souza
Calderón, Adolfo-Ignacio
Wandercil, Marco
dc.subject.por.fl_str_mv Rankings universitários
Planos de Desenvolvimento Institucional
Educação Superior
Avaliação externa
Governança universitária
topic Rankings universitários
Planos de Desenvolvimento Institucional
Educação Superior
Avaliação externa
Governança universitária
description The aim of the study is to investigate whether and how Brazilian Higher Education Institutions (HEIs) ranked in the 2020/2021 edition of ARWU, Leiden, QS and THE mention and use academic rankings in their Institutional Development Plan (PDI). The research is justified by the increasing use of rankings for university management as evidenced by the academic literature. The study adopts a qualitative and quantitative approach, analyzing the presence and content of mentions of rankings in PDI's. The results show that 59.6% of the universities analyzed in 2022 mentioned rankings in their PDI's, representing an increase of 7.9% compared to the 2019 study. In addition, a variety of approaches are observed in the PDI's, such as: performing in-depth analysis of rankings; simple reference to the institutional position reached; adoption of performance targets; and the creation of spaces for monitoring results. The study shows that the interest in academic rankings, on the part of Brazilian universities that appear in the main international ranking tables, has been increasing significantly.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/9257
10.13037/rea-e.vol8.9257
url http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/9257
identifier_str_mv 10.13037/rea-e.vol8.9257
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/9257/4015
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS
publisher.none.fl_str_mv Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Estudos Aplicados em Educação; v. 8 (2023): REVISTA ESTUDOS APLICADOS EM EDUCAÇÃO - REAe; e20239257
2525-703X
reponame:Revista de Estudos Aplicados em Educação
instname:Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)
instacron:USCS
instname_str Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)
instacron_str USCS
institution USCS
reponame_str Revista de Estudos Aplicados em Educação
collection Revista de Estudos Aplicados em Educação
repository.name.fl_str_mv Revista de Estudos Aplicados em Educação - Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808844970460708864