RANKINGS UNIVERSITÁRIOS INTERNACIONAIS NOS INSTRUMENTOS DE GESTÃO DAS UNIVERSIDADES BRASILEIRAS RANQUEADAS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Estudos Aplicados em Educação |
Texto Completo: | http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/9257 |
Resumo: | The aim of the study is to investigate whether and how Brazilian Higher Education Institutions (HEIs) ranked in the 2020/2021 edition of ARWU, Leiden, QS and THE mention and use academic rankings in their Institutional Development Plan (PDI). The research is justified by the increasing use of rankings for university management as evidenced by the academic literature. The study adopts a qualitative and quantitative approach, analyzing the presence and content of mentions of rankings in PDI's. The results show that 59.6% of the universities analyzed in 2022 mentioned rankings in their PDI's, representing an increase of 7.9% compared to the 2019 study. In addition, a variety of approaches are observed in the PDI's, such as: performing in-depth analysis of rankings; simple reference to the institutional position reached; adoption of performance targets; and the creation of spaces for monitoring results. The study shows that the interest in academic rankings, on the part of Brazilian universities that appear in the main international ranking tables, has been increasing significantly. |
id |
USCS-2_5e4c698094ffcb49da0be1cef412d902 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.seer.uscs.edu.br:article/9257 |
network_acronym_str |
USCS-2 |
network_name_str |
Revista de Estudos Aplicados em Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
RANKINGS UNIVERSITÁRIOS INTERNACIONAIS NOS INSTRUMENTOS DE GESTÃO DAS UNIVERSIDADES BRASILEIRAS RANQUEADASRankings universitáriosPlanos de Desenvolvimento InstitucionalEducação SuperiorAvaliação externaGovernança universitáriaThe aim of the study is to investigate whether and how Brazilian Higher Education Institutions (HEIs) ranked in the 2020/2021 edition of ARWU, Leiden, QS and THE mention and use academic rankings in their Institutional Development Plan (PDI). The research is justified by the increasing use of rankings for university management as evidenced by the academic literature. The study adopts a qualitative and quantitative approach, analyzing the presence and content of mentions of rankings in PDI's. The results show that 59.6% of the universities analyzed in 2022 mentioned rankings in their PDI's, representing an increase of 7.9% compared to the 2019 study. In addition, a variety of approaches are observed in the PDI's, such as: performing in-depth analysis of rankings; simple reference to the institutional position reached; adoption of performance targets; and the creation of spaces for monitoring results. The study shows that the interest in academic rankings, on the part of Brazilian universities that appear in the main international ranking tables, has been increasing significantly.Objetiva investigar se e como as Instituições de Ensino Superior brasileiras ranqueadas na edição 2020/2021 do Ranking de Shanghai, Leiden, QS e THE mencionam rankings em seus Planos de Desenvolvimento Institucional (PDI). A pesquisa é justificada pelo crescente uso dos rankings para a gestão universitária e adota uma abordagem qualitativa, analisando a presença e o conteúdo das menções aos rankings nos PDI's. Os resultados mostram que 59,6% das universidades analisadas em 2022 mencionaram rankings em seus PDI's, representando um aumento de 7,9% em relação ao estudo de 2019. Observou-se uma variedade de abordagens e enfoques nos PDI's, tais como: realização de análise aprofundada dos rankings, simples referência à posição institucional alcançada, adoção de metas de desempenho e a criação de espaços de monitoramento de resultados. Conclui-se que o interesse pelos rankings acadêmicos por parte das universidades brasileiras presentes nas principais tabelas classificatórias internacionais vem aumentando de forma significativa.Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS2023-12-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/925710.13037/rea-e.vol8.9257Revista de Estudos Aplicados em Educação; v. 8 (2023): REVISTA ESTUDOS APLICADOS EM EDUCAÇÃO - REAe; e202392572525-703Xreponame:Revista de Estudos Aplicados em Educaçãoinstname:Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)instacron:USCSporhttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/9257/4015Copyright (c) 2023 Artur Basílio Venturella Alves, Samile Andrea de Souza Vanz, Adolfo-Ignacio Calderón, Marco Wandercilhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlves, Artur Basílio VenturellaVanz, Samile Andrea de SouzaCalderón, Adolfo-IgnacioWandercil, Marco2024-04-11T01:30:42Zoai:ojs2.seer.uscs.edu.br:article/9257Revistahttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/oai2525-703X2525-703Xopendoar:2024-04-11T01:30:42Revista de Estudos Aplicados em Educação - Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
RANKINGS UNIVERSITÁRIOS INTERNACIONAIS NOS INSTRUMENTOS DE GESTÃO DAS UNIVERSIDADES BRASILEIRAS RANQUEADAS |
title |
RANKINGS UNIVERSITÁRIOS INTERNACIONAIS NOS INSTRUMENTOS DE GESTÃO DAS UNIVERSIDADES BRASILEIRAS RANQUEADAS |
spellingShingle |
RANKINGS UNIVERSITÁRIOS INTERNACIONAIS NOS INSTRUMENTOS DE GESTÃO DAS UNIVERSIDADES BRASILEIRAS RANQUEADAS Alves, Artur Basílio Venturella Rankings universitários Planos de Desenvolvimento Institucional Educação Superior Avaliação externa Governança universitária |
title_short |
RANKINGS UNIVERSITÁRIOS INTERNACIONAIS NOS INSTRUMENTOS DE GESTÃO DAS UNIVERSIDADES BRASILEIRAS RANQUEADAS |
title_full |
RANKINGS UNIVERSITÁRIOS INTERNACIONAIS NOS INSTRUMENTOS DE GESTÃO DAS UNIVERSIDADES BRASILEIRAS RANQUEADAS |
title_fullStr |
RANKINGS UNIVERSITÁRIOS INTERNACIONAIS NOS INSTRUMENTOS DE GESTÃO DAS UNIVERSIDADES BRASILEIRAS RANQUEADAS |
title_full_unstemmed |
RANKINGS UNIVERSITÁRIOS INTERNACIONAIS NOS INSTRUMENTOS DE GESTÃO DAS UNIVERSIDADES BRASILEIRAS RANQUEADAS |
title_sort |
RANKINGS UNIVERSITÁRIOS INTERNACIONAIS NOS INSTRUMENTOS DE GESTÃO DAS UNIVERSIDADES BRASILEIRAS RANQUEADAS |
author |
Alves, Artur Basílio Venturella |
author_facet |
Alves, Artur Basílio Venturella Vanz, Samile Andrea de Souza Calderón, Adolfo-Ignacio Wandercil, Marco |
author_role |
author |
author2 |
Vanz, Samile Andrea de Souza Calderón, Adolfo-Ignacio Wandercil, Marco |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Alves, Artur Basílio Venturella Vanz, Samile Andrea de Souza Calderón, Adolfo-Ignacio Wandercil, Marco |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Rankings universitários Planos de Desenvolvimento Institucional Educação Superior Avaliação externa Governança universitária |
topic |
Rankings universitários Planos de Desenvolvimento Institucional Educação Superior Avaliação externa Governança universitária |
description |
The aim of the study is to investigate whether and how Brazilian Higher Education Institutions (HEIs) ranked in the 2020/2021 edition of ARWU, Leiden, QS and THE mention and use academic rankings in their Institutional Development Plan (PDI). The research is justified by the increasing use of rankings for university management as evidenced by the academic literature. The study adopts a qualitative and quantitative approach, analyzing the presence and content of mentions of rankings in PDI's. The results show that 59.6% of the universities analyzed in 2022 mentioned rankings in their PDI's, representing an increase of 7.9% compared to the 2019 study. In addition, a variety of approaches are observed in the PDI's, such as: performing in-depth analysis of rankings; simple reference to the institutional position reached; adoption of performance targets; and the creation of spaces for monitoring results. The study shows that the interest in academic rankings, on the part of Brazilian universities that appear in the main international ranking tables, has been increasing significantly. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/9257 10.13037/rea-e.vol8.9257 |
url |
http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/9257 |
identifier_str_mv |
10.13037/rea-e.vol8.9257 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/9257/4015 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Estudos Aplicados em Educação; v. 8 (2023): REVISTA ESTUDOS APLICADOS EM EDUCAÇÃO - REAe; e20239257 2525-703X reponame:Revista de Estudos Aplicados em Educação instname:Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS) instacron:USCS |
instname_str |
Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS) |
instacron_str |
USCS |
institution |
USCS |
reponame_str |
Revista de Estudos Aplicados em Educação |
collection |
Revista de Estudos Aplicados em Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Estudos Aplicados em Educação - Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808844970460708864 |