A PERCEPÇÃO DE SUPERVISORES DE ENSINO NO MUNICÍPIO DE MAUÁ/SP: DA FUNÇÃO À AÇÃO SUPERVISORA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Assis Carvalho, Francisco
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Ferdinando Kanai Passone, Eric
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Estudos Aplicados em Educação
Texto Completo: http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/8822
Resumo: Abstract This article analyzes the role and demands of the teaching supervisor within the scope of basic education in the education system of the municipality of Mauá / SP. The methodological path involved participant observation, literature review, documentary survey and empirical research. Initially, the elements that circumscribe the origin and historical trajectory of teaching supervision in Mauá. The importance of the performance of teaching supervision with schools is highlighted as a way to monitor and guide the work of the school team. The results also showed administrative, pedagogical and training demands from teaching supervisors, such as: knowledge related to the mediation of administrative and pedagogical work at school; planning actions and establishing goals and knowledge and updating educational legislation.
id USCS-2_c78b3d19d46b3d25ad52e07716480a14
oai_identifier_str oai:ojs2.seer.uscs.edu.br:article/8822
network_acronym_str USCS-2
network_name_str Revista de Estudos Aplicados em Educação
repository_id_str
spelling A PERCEPÇÃO DE SUPERVISORES DE ENSINO NO MUNICÍPIO DE MAUÁ/SP: DA FUNÇÃO À AÇÃO SUPERVISORASupervisão do EnsinoGestão democráticaPolítica e EducaçãoAbstract This article analyzes the role and demands of the teaching supervisor within the scope of basic education in the education system of the municipality of Mauá / SP. The methodological path involved participant observation, literature review, documentary survey and empirical research. Initially, the elements that circumscribe the origin and historical trajectory of teaching supervision in Mauá. The importance of the performance of teaching supervision with schools is highlighted as a way to monitor and guide the work of the school team. The results also showed administrative, pedagogical and training demands from teaching supervisors, such as: knowledge related to the mediation of administrative and pedagogical work at school; planning actions and establishing goals and knowledge and updating educational legislation.Resumen Este artículo analiza el papel y las demandas del supervisor docente en el contexto de la educación básica en el sistema educativo del municipio de Mauá/SP. La metodología involucró observación participante, revisión de literatura, levantamiento de documentos e investigación empírica. Inicialmente, se presentan los elementos que circunscriben el origen y la trayectoria histórica de la supervisión docente, así como las atribuciones legales de los supervisores de la red Mauá. Se destaca la importancia del rol de los supervisores docentes en las escuelas como una forma de monitorear y orientar el trabajo del equipo escolar. Los resultados también mostraron demandas administrativas, pedagógicas y de formación con los supervisores docentes, tales como: conocimientos relacionados con la mediación del trabajo administrativo y pedagógico en la escuela; la planificación de acciones y establecimiento de metas y el conocimiento y actualización de la legislación educativa.O presente artigo analisa a função e as demandas do supervisor de ensino no âmbito da educação básica do sistema de ensino do município de Mauá/SP. A metodologia envolveu observação participante, revisão de literatura, levantamento documental e pesquisa empírica. Apresentam-se, inicialmente, os elementos que circunscrevem a origem e trajetória histórica da supervisão de ensino, bem como as atribuições legais dos supervisores da rede de Mauá. Destaca-se a importância da atuação dos supervisores de ensino junto às escolas como forma de acompanhar e orientar os trabalhos da equipe escolar. Os resultados também evidenciaram demandas administrativas, pedagógicas e formativas junto aos supervisores de ensino, tais como: conhecimentos relacionados à mediação do trabalho administrativo e pedagógico na escola; o planejamento de ações e estabelecimento de metas e conhecimentos e atualização sobre legislação de ensino.Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS2023-04-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/882210.13037/rea-e.vol7n14.8822Revista de Estudos Aplicados em Educação; v. 7 n. 14 (2022): REVISTA ESTUDOS APLICADOS EM EDUCAÇÃO - REAe2525-703Xreponame:Revista de Estudos Aplicados em Educaçãoinstname:Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)instacron:USCSporhttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/8822/3871Copyright (c) 2023 Francisco de Assis Carvalho, Eric Ferdinando Kanai Passonehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessde Assis Carvalho, FranciscoFerdinando Kanai Passone, Eric2023-04-12T16:31:08Zoai:ojs2.seer.uscs.edu.br:article/8822Revistahttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/oai2525-703X2525-703Xopendoar:2023-04-12T16:31:08Revista de Estudos Aplicados em Educação - Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)false
dc.title.none.fl_str_mv A PERCEPÇÃO DE SUPERVISORES DE ENSINO NO MUNICÍPIO DE MAUÁ/SP: DA FUNÇÃO À AÇÃO SUPERVISORA
title A PERCEPÇÃO DE SUPERVISORES DE ENSINO NO MUNICÍPIO DE MAUÁ/SP: DA FUNÇÃO À AÇÃO SUPERVISORA
spellingShingle A PERCEPÇÃO DE SUPERVISORES DE ENSINO NO MUNICÍPIO DE MAUÁ/SP: DA FUNÇÃO À AÇÃO SUPERVISORA
de Assis Carvalho, Francisco
Supervisão do Ensino
Gestão democrática
Política e Educação
title_short A PERCEPÇÃO DE SUPERVISORES DE ENSINO NO MUNICÍPIO DE MAUÁ/SP: DA FUNÇÃO À AÇÃO SUPERVISORA
title_full A PERCEPÇÃO DE SUPERVISORES DE ENSINO NO MUNICÍPIO DE MAUÁ/SP: DA FUNÇÃO À AÇÃO SUPERVISORA
title_fullStr A PERCEPÇÃO DE SUPERVISORES DE ENSINO NO MUNICÍPIO DE MAUÁ/SP: DA FUNÇÃO À AÇÃO SUPERVISORA
title_full_unstemmed A PERCEPÇÃO DE SUPERVISORES DE ENSINO NO MUNICÍPIO DE MAUÁ/SP: DA FUNÇÃO À AÇÃO SUPERVISORA
title_sort A PERCEPÇÃO DE SUPERVISORES DE ENSINO NO MUNICÍPIO DE MAUÁ/SP: DA FUNÇÃO À AÇÃO SUPERVISORA
author de Assis Carvalho, Francisco
author_facet de Assis Carvalho, Francisco
Ferdinando Kanai Passone, Eric
author_role author
author2 Ferdinando Kanai Passone, Eric
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv de Assis Carvalho, Francisco
Ferdinando Kanai Passone, Eric
dc.subject.por.fl_str_mv Supervisão do Ensino
Gestão democrática
Política e Educação
topic Supervisão do Ensino
Gestão democrática
Política e Educação
description Abstract This article analyzes the role and demands of the teaching supervisor within the scope of basic education in the education system of the municipality of Mauá / SP. The methodological path involved participant observation, literature review, documentary survey and empirical research. Initially, the elements that circumscribe the origin and historical trajectory of teaching supervision in Mauá. The importance of the performance of teaching supervision with schools is highlighted as a way to monitor and guide the work of the school team. The results also showed administrative, pedagogical and training demands from teaching supervisors, such as: knowledge related to the mediation of administrative and pedagogical work at school; planning actions and establishing goals and knowledge and updating educational legislation.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-04-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/8822
10.13037/rea-e.vol7n14.8822
url http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/8822
identifier_str_mv 10.13037/rea-e.vol7n14.8822
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/8822/3871
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Francisco de Assis Carvalho, Eric Ferdinando Kanai Passone
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Francisco de Assis Carvalho, Eric Ferdinando Kanai Passone
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS
publisher.none.fl_str_mv Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Estudos Aplicados em Educação; v. 7 n. 14 (2022): REVISTA ESTUDOS APLICADOS EM EDUCAÇÃO - REAe
2525-703X
reponame:Revista de Estudos Aplicados em Educação
instname:Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)
instacron:USCS
instname_str Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)
instacron_str USCS
institution USCS
reponame_str Revista de Estudos Aplicados em Educação
collection Revista de Estudos Aplicados em Educação
repository.name.fl_str_mv Revista de Estudos Aplicados em Educação - Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808844970430300160