A PERCEPÇÃO DE SUPERVISORES DE ENSINO NO MUNICÍPIO DE MAUÁ/SP: DA FUNÇÃO À AÇÃO SUPERVISORA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Estudos Aplicados em Educação |
Texto Completo: | http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/8822 |
Resumo: | Abstract This article analyzes the role and demands of the teaching supervisor within the scope of basic education in the education system of the municipality of Mauá / SP. The methodological path involved participant observation, literature review, documentary survey and empirical research. Initially, the elements that circumscribe the origin and historical trajectory of teaching supervision in Mauá. The importance of the performance of teaching supervision with schools is highlighted as a way to monitor and guide the work of the school team. The results also showed administrative, pedagogical and training demands from teaching supervisors, such as: knowledge related to the mediation of administrative and pedagogical work at school; planning actions and establishing goals and knowledge and updating educational legislation. |
id |
USCS-2_c78b3d19d46b3d25ad52e07716480a14 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.seer.uscs.edu.br:article/8822 |
network_acronym_str |
USCS-2 |
network_name_str |
Revista de Estudos Aplicados em Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
A PERCEPÇÃO DE SUPERVISORES DE ENSINO NO MUNICÍPIO DE MAUÁ/SP: DA FUNÇÃO À AÇÃO SUPERVISORASupervisão do EnsinoGestão democráticaPolítica e EducaçãoAbstract This article analyzes the role and demands of the teaching supervisor within the scope of basic education in the education system of the municipality of Mauá / SP. The methodological path involved participant observation, literature review, documentary survey and empirical research. Initially, the elements that circumscribe the origin and historical trajectory of teaching supervision in Mauá. The importance of the performance of teaching supervision with schools is highlighted as a way to monitor and guide the work of the school team. The results also showed administrative, pedagogical and training demands from teaching supervisors, such as: knowledge related to the mediation of administrative and pedagogical work at school; planning actions and establishing goals and knowledge and updating educational legislation.Resumen Este artículo analiza el papel y las demandas del supervisor docente en el contexto de la educación básica en el sistema educativo del municipio de Mauá/SP. La metodología involucró observación participante, revisión de literatura, levantamiento de documentos e investigación empírica. Inicialmente, se presentan los elementos que circunscriben el origen y la trayectoria histórica de la supervisión docente, así como las atribuciones legales de los supervisores de la red Mauá. Se destaca la importancia del rol de los supervisores docentes en las escuelas como una forma de monitorear y orientar el trabajo del equipo escolar. Los resultados también mostraron demandas administrativas, pedagógicas y de formación con los supervisores docentes, tales como: conocimientos relacionados con la mediación del trabajo administrativo y pedagógico en la escuela; la planificación de acciones y establecimiento de metas y el conocimiento y actualización de la legislación educativa.O presente artigo analisa a função e as demandas do supervisor de ensino no âmbito da educação básica do sistema de ensino do município de Mauá/SP. A metodologia envolveu observação participante, revisão de literatura, levantamento documental e pesquisa empírica. Apresentam-se, inicialmente, os elementos que circunscrevem a origem e trajetória histórica da supervisão de ensino, bem como as atribuições legais dos supervisores da rede de Mauá. Destaca-se a importância da atuação dos supervisores de ensino junto às escolas como forma de acompanhar e orientar os trabalhos da equipe escolar. Os resultados também evidenciaram demandas administrativas, pedagógicas e formativas junto aos supervisores de ensino, tais como: conhecimentos relacionados à mediação do trabalho administrativo e pedagógico na escola; o planejamento de ações e estabelecimento de metas e conhecimentos e atualização sobre legislação de ensino.Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS2023-04-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/882210.13037/rea-e.vol7n14.8822Revista de Estudos Aplicados em Educação; v. 7 n. 14 (2022): REVISTA ESTUDOS APLICADOS EM EDUCAÇÃO - REAe2525-703Xreponame:Revista de Estudos Aplicados em Educaçãoinstname:Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)instacron:USCSporhttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/8822/3871Copyright (c) 2023 Francisco de Assis Carvalho, Eric Ferdinando Kanai Passonehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessde Assis Carvalho, FranciscoFerdinando Kanai Passone, Eric2023-04-12T16:31:08Zoai:ojs2.seer.uscs.edu.br:article/8822Revistahttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/oai2525-703X2525-703Xopendoar:2023-04-12T16:31:08Revista de Estudos Aplicados em Educação - Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A PERCEPÇÃO DE SUPERVISORES DE ENSINO NO MUNICÍPIO DE MAUÁ/SP: DA FUNÇÃO À AÇÃO SUPERVISORA |
title |
A PERCEPÇÃO DE SUPERVISORES DE ENSINO NO MUNICÍPIO DE MAUÁ/SP: DA FUNÇÃO À AÇÃO SUPERVISORA |
spellingShingle |
A PERCEPÇÃO DE SUPERVISORES DE ENSINO NO MUNICÍPIO DE MAUÁ/SP: DA FUNÇÃO À AÇÃO SUPERVISORA de Assis Carvalho, Francisco Supervisão do Ensino Gestão democrática Política e Educação |
title_short |
A PERCEPÇÃO DE SUPERVISORES DE ENSINO NO MUNICÍPIO DE MAUÁ/SP: DA FUNÇÃO À AÇÃO SUPERVISORA |
title_full |
A PERCEPÇÃO DE SUPERVISORES DE ENSINO NO MUNICÍPIO DE MAUÁ/SP: DA FUNÇÃO À AÇÃO SUPERVISORA |
title_fullStr |
A PERCEPÇÃO DE SUPERVISORES DE ENSINO NO MUNICÍPIO DE MAUÁ/SP: DA FUNÇÃO À AÇÃO SUPERVISORA |
title_full_unstemmed |
A PERCEPÇÃO DE SUPERVISORES DE ENSINO NO MUNICÍPIO DE MAUÁ/SP: DA FUNÇÃO À AÇÃO SUPERVISORA |
title_sort |
A PERCEPÇÃO DE SUPERVISORES DE ENSINO NO MUNICÍPIO DE MAUÁ/SP: DA FUNÇÃO À AÇÃO SUPERVISORA |
author |
de Assis Carvalho, Francisco |
author_facet |
de Assis Carvalho, Francisco Ferdinando Kanai Passone, Eric |
author_role |
author |
author2 |
Ferdinando Kanai Passone, Eric |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
de Assis Carvalho, Francisco Ferdinando Kanai Passone, Eric |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Supervisão do Ensino Gestão democrática Política e Educação |
topic |
Supervisão do Ensino Gestão democrática Política e Educação |
description |
Abstract This article analyzes the role and demands of the teaching supervisor within the scope of basic education in the education system of the municipality of Mauá / SP. The methodological path involved participant observation, literature review, documentary survey and empirical research. Initially, the elements that circumscribe the origin and historical trajectory of teaching supervision in Mauá. The importance of the performance of teaching supervision with schools is highlighted as a way to monitor and guide the work of the school team. The results also showed administrative, pedagogical and training demands from teaching supervisors, such as: knowledge related to the mediation of administrative and pedagogical work at school; planning actions and establishing goals and knowledge and updating educational legislation. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-04-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/8822 10.13037/rea-e.vol7n14.8822 |
url |
http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/8822 |
identifier_str_mv |
10.13037/rea-e.vol7n14.8822 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/8822/3871 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Francisco de Assis Carvalho, Eric Ferdinando Kanai Passone https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Francisco de Assis Carvalho, Eric Ferdinando Kanai Passone https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Estudos Aplicados em Educação; v. 7 n. 14 (2022): REVISTA ESTUDOS APLICADOS EM EDUCAÇÃO - REAe 2525-703X reponame:Revista de Estudos Aplicados em Educação instname:Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS) instacron:USCS |
instname_str |
Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS) |
instacron_str |
USCS |
institution |
USCS |
reponame_str |
Revista de Estudos Aplicados em Educação |
collection |
Revista de Estudos Aplicados em Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Estudos Aplicados em Educação - Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808844970430300160 |