AVALIAÇÃO REGULADORA EM PERSPECTIVA: UMA BÚSSOLA ORIENTADORA DOS PROCESSOS DE ENSINO E DE APRENDIZAGEM
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Estudos Aplicados em Educação |
Texto Completo: | http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/9266 |
Resumo: | The focused research analyzes the positive and negative aspects of regulatory assessment, highlighting its formative relevance and its influence on improving learning. Drawing upon theories and studies that explore the theoretical approaches of regulatory assessment, it seeks to answer whether it effectively guides teaching and learning. Divided into five parts, including introduction and theoretical framework, the research employs content analysis to identify indicators of evolution in the regulation of assessment. Notably, the shift from formative assessment to support for learning draws attention, raising questions about its impact on teaching practice. It is concluded that by actively involving teachers and students, the research provides a detailed understanding of regulatory dynamics in assessments, promoting studies of the variability of these processes according to specific characteristics. This reinforces the ongoing importance of investigation in this area and its contribution to a deeper understanding of the assessment landscape. |
id |
USCS-2_e637697f9263a115f797cd3f4bb6acd1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.seer.uscs.edu.br:article/9266 |
network_acronym_str |
USCS-2 |
network_name_str |
Revista de Estudos Aplicados em Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
AVALIAÇÃO REGULADORA EM PERSPECTIVA: UMA BÚSSOLA ORIENTADORA DOS PROCESSOS DE ENSINO E DE APRENDIZAGEMAvaliação ReguladoraRegulaçãoavaliação para a aprendizagemThe focused research analyzes the positive and negative aspects of regulatory assessment, highlighting its formative relevance and its influence on improving learning. Drawing upon theories and studies that explore the theoretical approaches of regulatory assessment, it seeks to answer whether it effectively guides teaching and learning. Divided into five parts, including introduction and theoretical framework, the research employs content analysis to identify indicators of evolution in the regulation of assessment. Notably, the shift from formative assessment to support for learning draws attention, raising questions about its impact on teaching practice. It is concluded that by actively involving teachers and students, the research provides a detailed understanding of regulatory dynamics in assessments, promoting studies of the variability of these processes according to specific characteristics. This reinforces the ongoing importance of investigation in this area and its contribution to a deeper understanding of the assessment landscape.O estudo em tela tem como objetivo compreender em que medida a avaliação reguladora se constitui como uma bússola orientadora dos processos de ensino e de aprendizagem, considerando a relação entre a base teórica de referência e as práticas escolares. Essa forma de avaliação é vista como um meio para orientar a melhoria da aprendizagem, mas precisa ser examinada para comprovar os seus efeitos benéficos. Trata-se de uma pesquisa de natureza básica, com abordagem qualitativa e cunho bibliográfico, ancorada na revisão de literatura do tipo narrativa e na técnica de análise de conteúdo. Os resultados indicam que existe uma transição da avaliação formativa que verifica o progresso em relação aos objetivos de aprendizagem, para um enfoque mais direcionado ao apoio à aprendizagem, e que mudanças na avaliação requerem mudanças no currículo e na pedagogia.Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS2023-12-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/926610.13037/rea-e.vol8.9266Revista de Estudos Aplicados em Educação; v. 8 (2023): REVISTA ESTUDOS APLICADOS EM EDUCAÇÃO - REAe; e202392662525-703Xreponame:Revista de Estudos Aplicados em Educaçãoinstname:Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)instacron:USCSporhttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/9266/4008Copyright (c) 2023 ESMERALDINA JANUARIO DE SOUSA, FRANCISCO CARTEGIANO DE ARAÚJO NASCIMENTO, MARIA ISABEL FILGUEIRAS LIMA CIASCAhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessJANUARIO DE SOUSA, ESMERALDINADE ARAÚJO NASCIMENTO, FRANCISCO CARTEGIANOFILGUEIRAS LIMA CIASCA, MARIA ISABEL2024-04-11T01:30:50Zoai:ojs2.seer.uscs.edu.br:article/9266Revistahttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/oai2525-703X2525-703Xopendoar:2024-04-11T01:30:50Revista de Estudos Aplicados em Educação - Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
AVALIAÇÃO REGULADORA EM PERSPECTIVA: UMA BÚSSOLA ORIENTADORA DOS PROCESSOS DE ENSINO E DE APRENDIZAGEM |
title |
AVALIAÇÃO REGULADORA EM PERSPECTIVA: UMA BÚSSOLA ORIENTADORA DOS PROCESSOS DE ENSINO E DE APRENDIZAGEM |
spellingShingle |
AVALIAÇÃO REGULADORA EM PERSPECTIVA: UMA BÚSSOLA ORIENTADORA DOS PROCESSOS DE ENSINO E DE APRENDIZAGEM JANUARIO DE SOUSA, ESMERALDINA Avaliação Reguladora Regulação avaliação para a aprendizagem |
title_short |
AVALIAÇÃO REGULADORA EM PERSPECTIVA: UMA BÚSSOLA ORIENTADORA DOS PROCESSOS DE ENSINO E DE APRENDIZAGEM |
title_full |
AVALIAÇÃO REGULADORA EM PERSPECTIVA: UMA BÚSSOLA ORIENTADORA DOS PROCESSOS DE ENSINO E DE APRENDIZAGEM |
title_fullStr |
AVALIAÇÃO REGULADORA EM PERSPECTIVA: UMA BÚSSOLA ORIENTADORA DOS PROCESSOS DE ENSINO E DE APRENDIZAGEM |
title_full_unstemmed |
AVALIAÇÃO REGULADORA EM PERSPECTIVA: UMA BÚSSOLA ORIENTADORA DOS PROCESSOS DE ENSINO E DE APRENDIZAGEM |
title_sort |
AVALIAÇÃO REGULADORA EM PERSPECTIVA: UMA BÚSSOLA ORIENTADORA DOS PROCESSOS DE ENSINO E DE APRENDIZAGEM |
author |
JANUARIO DE SOUSA, ESMERALDINA |
author_facet |
JANUARIO DE SOUSA, ESMERALDINA DE ARAÚJO NASCIMENTO, FRANCISCO CARTEGIANO FILGUEIRAS LIMA CIASCA, MARIA ISABEL |
author_role |
author |
author2 |
DE ARAÚJO NASCIMENTO, FRANCISCO CARTEGIANO FILGUEIRAS LIMA CIASCA, MARIA ISABEL |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
JANUARIO DE SOUSA, ESMERALDINA DE ARAÚJO NASCIMENTO, FRANCISCO CARTEGIANO FILGUEIRAS LIMA CIASCA, MARIA ISABEL |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Avaliação Reguladora Regulação avaliação para a aprendizagem |
topic |
Avaliação Reguladora Regulação avaliação para a aprendizagem |
description |
The focused research analyzes the positive and negative aspects of regulatory assessment, highlighting its formative relevance and its influence on improving learning. Drawing upon theories and studies that explore the theoretical approaches of regulatory assessment, it seeks to answer whether it effectively guides teaching and learning. Divided into five parts, including introduction and theoretical framework, the research employs content analysis to identify indicators of evolution in the regulation of assessment. Notably, the shift from formative assessment to support for learning draws attention, raising questions about its impact on teaching practice. It is concluded that by actively involving teachers and students, the research provides a detailed understanding of regulatory dynamics in assessments, promoting studies of the variability of these processes according to specific characteristics. This reinforces the ongoing importance of investigation in this area and its contribution to a deeper understanding of the assessment landscape. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/9266 10.13037/rea-e.vol8.9266 |
url |
http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/9266 |
identifier_str_mv |
10.13037/rea-e.vol8.9266 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/9266/4008 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Estudos Aplicados em Educação; v. 8 (2023): REVISTA ESTUDOS APLICADOS EM EDUCAÇÃO - REAe; e20239266 2525-703X reponame:Revista de Estudos Aplicados em Educação instname:Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS) instacron:USCS |
instname_str |
Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS) |
instacron_str |
USCS |
institution |
USCS |
reponame_str |
Revista de Estudos Aplicados em Educação |
collection |
Revista de Estudos Aplicados em Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Estudos Aplicados em Educação - Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1798045887198396416 |