AVALIAÇÃO REGULADORA EM PERSPECTIVA: UMA BÚSSOLA ORIENTADORA DOS PROCESSOS DE ENSINO E DE APRENDIZAGEM

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: JANUARIO DE SOUSA, ESMERALDINA
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: DE ARAÚJO NASCIMENTO, FRANCISCO CARTEGIANO, FILGUEIRAS LIMA CIASCA, MARIA ISABEL
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Estudos Aplicados em Educação
Texto Completo: http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/9266
Resumo: The focused research analyzes the positive and negative aspects of regulatory assessment, highlighting its formative relevance and its influence on improving learning. Drawing upon theories and studies that explore the theoretical approaches of regulatory assessment, it seeks to answer whether it effectively guides teaching and learning. Divided into five parts, including introduction and theoretical framework, the research employs content analysis to identify indicators of evolution in the regulation of assessment. Notably, the shift from formative assessment to support for learning draws attention, raising questions about its impact on teaching practice. It is concluded that by actively involving teachers and students, the research provides a detailed understanding of regulatory dynamics in assessments, promoting studies of the variability of these processes according to specific characteristics. This reinforces the ongoing importance of investigation in this area and its contribution to a deeper understanding of the assessment landscape.
id USCS-2_e637697f9263a115f797cd3f4bb6acd1
oai_identifier_str oai:ojs2.seer.uscs.edu.br:article/9266
network_acronym_str USCS-2
network_name_str Revista de Estudos Aplicados em Educação
repository_id_str
spelling AVALIAÇÃO REGULADORA EM PERSPECTIVA: UMA BÚSSOLA ORIENTADORA DOS PROCESSOS DE ENSINO E DE APRENDIZAGEMAvaliação ReguladoraRegulaçãoavaliação para a aprendizagemThe focused research analyzes the positive and negative aspects of regulatory assessment, highlighting its formative relevance and its influence on improving learning. Drawing upon theories and studies that explore the theoretical approaches of regulatory assessment, it seeks to answer whether it effectively guides teaching and learning. Divided into five parts, including introduction and theoretical framework, the research employs content analysis to identify indicators of evolution in the regulation of assessment. Notably, the shift from formative assessment to support for learning draws attention, raising questions about its impact on teaching practice. It is concluded that by actively involving teachers and students, the research provides a detailed understanding of regulatory dynamics in assessments, promoting studies of the variability of these processes according to specific characteristics. This reinforces the ongoing importance of investigation in this area and its contribution to a deeper understanding of the assessment landscape.O estudo em tela tem como objetivo compreender em que medida a avaliação reguladora se constitui como uma bússola orientadora dos processos de ensino e de aprendizagem, considerando a relação entre a base teórica de referência e as práticas escolares. Essa forma de avaliação é vista como um meio para orientar a melhoria da aprendizagem, mas precisa ser examinada para comprovar os seus efeitos benéficos. Trata-se de uma pesquisa de natureza básica, com abordagem qualitativa e cunho bibliográfico, ancorada na revisão de literatura do tipo narrativa e na técnica de análise de conteúdo. Os resultados indicam que existe uma transição da avaliação formativa que verifica o progresso em relação aos objetivos de aprendizagem, para um enfoque mais direcionado ao apoio à aprendizagem, e que mudanças na avaliação requerem mudanças no currículo e na pedagogia.Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS2023-12-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/926610.13037/rea-e.vol8.9266Revista de Estudos Aplicados em Educação; v. 8 (2023): REVISTA ESTUDOS APLICADOS EM EDUCAÇÃO - REAe; e202392662525-703Xreponame:Revista de Estudos Aplicados em Educaçãoinstname:Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)instacron:USCSporhttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/9266/4008Copyright (c) 2023 ESMERALDINA JANUARIO DE SOUSA, FRANCISCO CARTEGIANO DE ARAÚJO NASCIMENTO, MARIA ISABEL FILGUEIRAS LIMA CIASCAhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessJANUARIO DE SOUSA, ESMERALDINADE ARAÚJO NASCIMENTO, FRANCISCO CARTEGIANOFILGUEIRAS LIMA CIASCA, MARIA ISABEL2024-04-11T01:30:50Zoai:ojs2.seer.uscs.edu.br:article/9266Revistahttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/oai2525-703X2525-703Xopendoar:2024-04-11T01:30:50Revista de Estudos Aplicados em Educação - Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)false
dc.title.none.fl_str_mv AVALIAÇÃO REGULADORA EM PERSPECTIVA: UMA BÚSSOLA ORIENTADORA DOS PROCESSOS DE ENSINO E DE APRENDIZAGEM
title AVALIAÇÃO REGULADORA EM PERSPECTIVA: UMA BÚSSOLA ORIENTADORA DOS PROCESSOS DE ENSINO E DE APRENDIZAGEM
spellingShingle AVALIAÇÃO REGULADORA EM PERSPECTIVA: UMA BÚSSOLA ORIENTADORA DOS PROCESSOS DE ENSINO E DE APRENDIZAGEM
JANUARIO DE SOUSA, ESMERALDINA
Avaliação Reguladora
Regulação
avaliação para a aprendizagem
title_short AVALIAÇÃO REGULADORA EM PERSPECTIVA: UMA BÚSSOLA ORIENTADORA DOS PROCESSOS DE ENSINO E DE APRENDIZAGEM
title_full AVALIAÇÃO REGULADORA EM PERSPECTIVA: UMA BÚSSOLA ORIENTADORA DOS PROCESSOS DE ENSINO E DE APRENDIZAGEM
title_fullStr AVALIAÇÃO REGULADORA EM PERSPECTIVA: UMA BÚSSOLA ORIENTADORA DOS PROCESSOS DE ENSINO E DE APRENDIZAGEM
title_full_unstemmed AVALIAÇÃO REGULADORA EM PERSPECTIVA: UMA BÚSSOLA ORIENTADORA DOS PROCESSOS DE ENSINO E DE APRENDIZAGEM
title_sort AVALIAÇÃO REGULADORA EM PERSPECTIVA: UMA BÚSSOLA ORIENTADORA DOS PROCESSOS DE ENSINO E DE APRENDIZAGEM
author JANUARIO DE SOUSA, ESMERALDINA
author_facet JANUARIO DE SOUSA, ESMERALDINA
DE ARAÚJO NASCIMENTO, FRANCISCO CARTEGIANO
FILGUEIRAS LIMA CIASCA, MARIA ISABEL
author_role author
author2 DE ARAÚJO NASCIMENTO, FRANCISCO CARTEGIANO
FILGUEIRAS LIMA CIASCA, MARIA ISABEL
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv JANUARIO DE SOUSA, ESMERALDINA
DE ARAÚJO NASCIMENTO, FRANCISCO CARTEGIANO
FILGUEIRAS LIMA CIASCA, MARIA ISABEL
dc.subject.por.fl_str_mv Avaliação Reguladora
Regulação
avaliação para a aprendizagem
topic Avaliação Reguladora
Regulação
avaliação para a aprendizagem
description The focused research analyzes the positive and negative aspects of regulatory assessment, highlighting its formative relevance and its influence on improving learning. Drawing upon theories and studies that explore the theoretical approaches of regulatory assessment, it seeks to answer whether it effectively guides teaching and learning. Divided into five parts, including introduction and theoretical framework, the research employs content analysis to identify indicators of evolution in the regulation of assessment. Notably, the shift from formative assessment to support for learning draws attention, raising questions about its impact on teaching practice. It is concluded that by actively involving teachers and students, the research provides a detailed understanding of regulatory dynamics in assessments, promoting studies of the variability of these processes according to specific characteristics. This reinforces the ongoing importance of investigation in this area and its contribution to a deeper understanding of the assessment landscape.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/9266
10.13037/rea-e.vol8.9266
url http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/9266
identifier_str_mv 10.13037/rea-e.vol8.9266
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/9266/4008
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS
publisher.none.fl_str_mv Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Estudos Aplicados em Educação; v. 8 (2023): REVISTA ESTUDOS APLICADOS EM EDUCAÇÃO - REAe; e20239266
2525-703X
reponame:Revista de Estudos Aplicados em Educação
instname:Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)
instacron:USCS
instname_str Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)
instacron_str USCS
institution USCS
reponame_str Revista de Estudos Aplicados em Educação
collection Revista de Estudos Aplicados em Educação
repository.name.fl_str_mv Revista de Estudos Aplicados em Educação - Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798045887198396416