Determining elements for the box office success of movies in Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Anaz, Sílvio
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Comunicação & Inovação
Texto Completo: http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_comunicacao_inovacao/article/view/8449
Resumo: International essays show that the main factors correlated the box office success of a movie are: cultural familiarity, genre, budget, distribution, casting, direction, awards, and critique reviews. This paper analysis which is the impact of these factors in the box office performance in a sample of movies released from 2010 to 2019. The analysis is based on a review of literature and on statistical study. The outcomes show that cultural familiarity, budget and the mix of action and adventure genres are strongly correlated with box office success, while awards don’t show significative correlations.
id USCS_3602c7a09e55981faddde360267abdfd
oai_identifier_str oai:ojs2.seer.uscs.edu.br:article/8449
network_acronym_str USCS
network_name_str Comunicação & Inovação
repository_id_str
spelling Determining elements for the box office success of movies in BrazilFATORES DETERMINANTES PARA O SUCESSO DE BILHETERIA DE FILMES NO BRASILCinemaCreative industryCultural familiarityConsumption of cultural goodsCinemaIndústria criativaFamiliaridade culturalConsumo de bens culturaisInternational essays show that the main factors correlated the box office success of a movie are: cultural familiarity, genre, budget, distribution, casting, direction, awards, and critique reviews. This paper analysis which is the impact of these factors in the box office performance in a sample of movies released from 2010 to 2019. The analysis is based on a review of literature and on statistical study. The outcomes show that cultural familiarity, budget and the mix of action and adventure genres are strongly correlated with box office success, while awards don’t show significative correlations.Estudos internacionais mostram que os principais fatores correlacionados ao sucesso de bilheteria de um filme são: familiaridade cultural, gênero, orçamento, distribuição, elenco, direção, premiações e recepção pela crítica. Este artigo analisa qual é o impacto desses fatores no desempenho de bilheteria em 40 filmes internacionais e nacionais lançados entre 2010 e 2019. Para tanto, faz a revisão da literatura e emprega a técnica estatística do agrupamento hierárquico aglomerativo. Resultados indicam que familiaridade cultural, orçamento e gêneros de ação e aventura são determinantes para o sucesso no Brasil, enquanto premiações não.Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS2022-09-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_comunicacao_inovacao/article/view/844910.13037/ci.vol25n52.8449Comunicação & Inovação; v. 23 n. 52 (2022): REVISTA COMUNICAÇÃO & INOVAÇÃO2178-01451809-564Xreponame:Comunicação & Inovaçãoinstname:Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)instacron:USCSporhttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_comunicacao_inovacao/article/view/8449/3751Copyright (c) 2022 Silvio Anazhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAnaz, Sílvio2023-05-03T18:20:03Zoai:ojs2.seer.uscs.edu.br:article/8449Revistahttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_comunicacao_inovacao/PUBhttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_comunicacao_inovacao/oairevistacomunicacaoinovacao@gmail.com || vera.basso@online.uscs.edu.br2178-01451809-564Xopendoar:2023-05-03T18:20:03Comunicação & Inovação - Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)false
dc.title.none.fl_str_mv Determining elements for the box office success of movies in Brazil
FATORES DETERMINANTES PARA O SUCESSO DE BILHETERIA DE FILMES NO BRASIL
title Determining elements for the box office success of movies in Brazil
spellingShingle Determining elements for the box office success of movies in Brazil
Anaz, Sílvio
Cinema
Creative industry
Cultural familiarity
Consumption of cultural goods
Cinema
Indústria criativa
Familiaridade cultural
Consumo de bens culturais
title_short Determining elements for the box office success of movies in Brazil
title_full Determining elements for the box office success of movies in Brazil
title_fullStr Determining elements for the box office success of movies in Brazil
title_full_unstemmed Determining elements for the box office success of movies in Brazil
title_sort Determining elements for the box office success of movies in Brazil
author Anaz, Sílvio
author_facet Anaz, Sílvio
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Anaz, Sílvio
dc.subject.por.fl_str_mv Cinema
Creative industry
Cultural familiarity
Consumption of cultural goods
Cinema
Indústria criativa
Familiaridade cultural
Consumo de bens culturais
topic Cinema
Creative industry
Cultural familiarity
Consumption of cultural goods
Cinema
Indústria criativa
Familiaridade cultural
Consumo de bens culturais
description International essays show that the main factors correlated the box office success of a movie are: cultural familiarity, genre, budget, distribution, casting, direction, awards, and critique reviews. This paper analysis which is the impact of these factors in the box office performance in a sample of movies released from 2010 to 2019. The analysis is based on a review of literature and on statistical study. The outcomes show that cultural familiarity, budget and the mix of action and adventure genres are strongly correlated with box office success, while awards don’t show significative correlations.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-09-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_comunicacao_inovacao/article/view/8449
10.13037/ci.vol25n52.8449
url http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_comunicacao_inovacao/article/view/8449
identifier_str_mv 10.13037/ci.vol25n52.8449
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_comunicacao_inovacao/article/view/8449/3751
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Silvio Anaz
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Silvio Anaz
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS
publisher.none.fl_str_mv Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS
dc.source.none.fl_str_mv Comunicação & Inovação; v. 23 n. 52 (2022): REVISTA COMUNICAÇÃO & INOVAÇÃO
2178-0145
1809-564X
reponame:Comunicação & Inovação
instname:Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)
instacron:USCS
instname_str Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)
instacron_str USCS
institution USCS
reponame_str Comunicação & Inovação
collection Comunicação & Inovação
repository.name.fl_str_mv Comunicação & Inovação - Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)
repository.mail.fl_str_mv revistacomunicacaoinovacao@gmail.com || vera.basso@online.uscs.edu.br
_version_ 1798313368263589888