O SUJEITO-DA-CÂMERA EM FALSOS DOCUMENTÁRIOS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Gustavo
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Botelho, Marina
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Comunicação & Inovação
Texto Completo: http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_comunicacao_inovacao/article/view/8845
Resumo: This paper intends to discuss the camera-subject changes in horror mockumentaries kind of the found footage kind. We will concentrate in spectator experience according to each type of subject positioning. For thi s, thistext will conceptualize the types of camera-subject and it will analyze sequences from four found footage films: [REC] (2007), Paranormal Activity 2 (2011), Host (2020) and Murder Death Koreatown (2020). It is understood that the camera-subjects change in relationship with the advent new media and their languages and the social context of the time, proportional to illusionism that seeks to appear real and believable.
id USCS_43fde897021334179a348c856c2223f3
oai_identifier_str oai:ojs2.seer.uscs.edu.br:article/8845
network_acronym_str USCS
network_name_str Comunicação & Inovação
repository_id_str
spelling O SUJEITO-DA-CÂMERA EM FALSOS DOCUMENTÁRIOSfound footage, mockumentaries, horror, camera-subjectfound footage, falso documentário, horror, sujeito da câmeraThis paper intends to discuss the camera-subject changes in horror mockumentaries kind of the found footage kind. We will concentrate in spectator experience according to each type of subject positioning. For thi s, thistext will conceptualize the types of camera-subject and it will analyze sequences from four found footage films: [REC] (2007), Paranormal Activity 2 (2011), Host (2020) and Murder Death Koreatown (2020). It is understood that the camera-subjects change in relationship with the advent new media and their languages and the social context of the time, proportional to illusionism that seeks to appear real and believable.Pretende-se refletir sobre as transformações dos sujeitos-da-câmera em falsos documentários de terror do tipo found footage, pensando a experiência do espectador de acordo com cada tipo de posicionamento de sujeito. Para isso, conceitualiza os tipos de sujeito-da-câmera (RAMOS, 2008) e analisa sequências de quatro filmes de found footage: [REC] (2007), Atividade Paranormal 2 (2011), Host (2020) e Murder Death Koreatown (2020). Compreende-se que os sujeitos-da-câmera se transformam em diálogo com o surgimento de novas mídias e suas linguagens e com o contexto social da época, em função de um ilusionismo que procura parecer real e verossímil.Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS2023-05-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_comunicacao_inovacao/article/view/884510.13037/ci.vol24.e20238845Comunicação & Inovação; v. 24 (2023): COMUNICAÇÃO & INOVAÇÃO; e202388452178-01451809-564Xreponame:Comunicação & Inovaçãoinstname:Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)instacron:USCSporhttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_comunicacao_inovacao/article/view/8845/3881Copyright (c) 2023 Gustavo Souza, Marina Botelhohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSouza, GustavoBotelho, Marina2024-04-05T12:29:57Zoai:ojs2.seer.uscs.edu.br:article/8845Revistahttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_comunicacao_inovacao/PUBhttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_comunicacao_inovacao/oairevistacomunicacaoinovacao@gmail.com || vera.basso@online.uscs.edu.br2178-01451809-564Xopendoar:2024-04-05T12:29:57Comunicação & Inovação - Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)false
dc.title.none.fl_str_mv O SUJEITO-DA-CÂMERA EM FALSOS DOCUMENTÁRIOS
title O SUJEITO-DA-CÂMERA EM FALSOS DOCUMENTÁRIOS
spellingShingle O SUJEITO-DA-CÂMERA EM FALSOS DOCUMENTÁRIOS
Souza, Gustavo
found footage, mockumentaries, horror, camera-subject
found footage, falso documentário, horror, sujeito da câmera
title_short O SUJEITO-DA-CÂMERA EM FALSOS DOCUMENTÁRIOS
title_full O SUJEITO-DA-CÂMERA EM FALSOS DOCUMENTÁRIOS
title_fullStr O SUJEITO-DA-CÂMERA EM FALSOS DOCUMENTÁRIOS
title_full_unstemmed O SUJEITO-DA-CÂMERA EM FALSOS DOCUMENTÁRIOS
title_sort O SUJEITO-DA-CÂMERA EM FALSOS DOCUMENTÁRIOS
author Souza, Gustavo
author_facet Souza, Gustavo
Botelho, Marina
author_role author
author2 Botelho, Marina
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Gustavo
Botelho, Marina
dc.subject.por.fl_str_mv found footage, mockumentaries, horror, camera-subject
found footage, falso documentário, horror, sujeito da câmera
topic found footage, mockumentaries, horror, camera-subject
found footage, falso documentário, horror, sujeito da câmera
description This paper intends to discuss the camera-subject changes in horror mockumentaries kind of the found footage kind. We will concentrate in spectator experience according to each type of subject positioning. For thi s, thistext will conceptualize the types of camera-subject and it will analyze sequences from four found footage films: [REC] (2007), Paranormal Activity 2 (2011), Host (2020) and Murder Death Koreatown (2020). It is understood that the camera-subjects change in relationship with the advent new media and their languages and the social context of the time, proportional to illusionism that seeks to appear real and believable.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-05-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_comunicacao_inovacao/article/view/8845
10.13037/ci.vol24.e20238845
url http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_comunicacao_inovacao/article/view/8845
identifier_str_mv 10.13037/ci.vol24.e20238845
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_comunicacao_inovacao/article/view/8845/3881
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Gustavo Souza, Marina Botelho
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Gustavo Souza, Marina Botelho
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS
publisher.none.fl_str_mv Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS
dc.source.none.fl_str_mv Comunicação & Inovação; v. 24 (2023): COMUNICAÇÃO & INOVAÇÃO; e20238845
2178-0145
1809-564X
reponame:Comunicação & Inovação
instname:Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)
instacron:USCS
instname_str Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)
instacron_str USCS
institution USCS
reponame_str Comunicação & Inovação
collection Comunicação & Inovação
repository.name.fl_str_mv Comunicação & Inovação - Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)
repository.mail.fl_str_mv revistacomunicacaoinovacao@gmail.com || vera.basso@online.uscs.edu.br
_version_ 1798313368292950016