NVivo and Twitter: from data collection to the exploration of the #coronovirusnobrasil dataset

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Depexe, Sandra
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Comunicação & Inovação
Texto Completo: http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_comunicacao_inovacao/article/view/8412
Resumo: In order to contribute to the field of Communication Sciences, this article discusses the use of the NVivo software for exploratory investigation of the hashtag #coronavirusnobrasil (Corona virus in Brazil) on Twitter. It debates computer-aided qualitative research, emphasizing data collection, dataset formation and the software's data visualization tools. The findings are discussed in relation to the operationalization of methodology, highlighting possibilities and limitations of the software for this purpose. Regarding the resulting empirical data, recurrent mentions of the president of Brazil were identified in the sample.
id USCS_8d0027ebed2972e634c35fcd7409a965
oai_identifier_str oai:ojs2.seer.uscs.edu.br:article/8412
network_acronym_str USCS
network_name_str Comunicação & Inovação
repository_id_str
spelling NVivo and Twitter: from data collection to the exploration of the #coronovirusnobrasil datasetNVivo e Twitter: da coleta de dados à exploração do dataset #coronavirusnobrasilTwitterNVivoqualitative researchCovid-19TwitterNVivopesquisa qualitativaCovid-19In order to contribute to the field of Communication Sciences, this article discusses the use of the NVivo software for exploratory investigation of the hashtag #coronavirusnobrasil (Corona virus in Brazil) on Twitter. It debates computer-aided qualitative research, emphasizing data collection, dataset formation and the software's data visualization tools. The findings are discussed in relation to the operationalization of methodology, highlighting possibilities and limitations of the software for this purpose. Regarding the resulting empirical data, recurrent mentions of the president of Brazil were identified in the sample.Com o objetivo de contribuir com o campo das ciências da comunicação, este texto apresenta notas de uso do software NVivo para investigação exploratória da hashtag #coronavirusnobrasil no Twitter. Aborda a pesquisa qualitativa auxiliada por computador, com atenção à descrição da coleta de dados, formação de datasets e incursão às ferramentas de visualização de dados nativos do software. Articula os achados em diálogo ao fazer metodológico operacional, indicando as potencialidades e limitações do software. Quanto aos dados empíricos, revela que as menções ao presidente do Brasil são recorrentes na amostra.Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS2022-04-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_comunicacao_inovacao/article/view/841210.13037/ci.vol23n51.8412Comunicação & Inovação; v. 23 n. 51 (2022): REVISTA COMUNICAÇÃO & INOVAÇÃO2178-01451809-564Xreponame:Comunicação & Inovaçãoinstname:Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)instacron:USCSporhttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_comunicacao_inovacao/article/view/8412/3619Copyright (c) 2022 Sandra Depexehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDepexe, Sandra2022-10-04T19:13:53Zoai:ojs2.seer.uscs.edu.br:article/8412Revistahttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_comunicacao_inovacao/PUBhttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_comunicacao_inovacao/oairevistacomunicacaoinovacao@gmail.com || vera.basso@online.uscs.edu.br2178-01451809-564Xopendoar:2022-10-04T19:13:53Comunicação & Inovação - Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)false
dc.title.none.fl_str_mv NVivo and Twitter: from data collection to the exploration of the #coronovirusnobrasil dataset
NVivo e Twitter: da coleta de dados à exploração do dataset #coronavirusnobrasil
title NVivo and Twitter: from data collection to the exploration of the #coronovirusnobrasil dataset
spellingShingle NVivo and Twitter: from data collection to the exploration of the #coronovirusnobrasil dataset
Depexe, Sandra
Twitter
NVivo
qualitative research
Covid-19
Twitter
NVivo
pesquisa qualitativa
Covid-19
title_short NVivo and Twitter: from data collection to the exploration of the #coronovirusnobrasil dataset
title_full NVivo and Twitter: from data collection to the exploration of the #coronovirusnobrasil dataset
title_fullStr NVivo and Twitter: from data collection to the exploration of the #coronovirusnobrasil dataset
title_full_unstemmed NVivo and Twitter: from data collection to the exploration of the #coronovirusnobrasil dataset
title_sort NVivo and Twitter: from data collection to the exploration of the #coronovirusnobrasil dataset
author Depexe, Sandra
author_facet Depexe, Sandra
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Depexe, Sandra
dc.subject.por.fl_str_mv Twitter
NVivo
qualitative research
Covid-19
Twitter
NVivo
pesquisa qualitativa
Covid-19
topic Twitter
NVivo
qualitative research
Covid-19
Twitter
NVivo
pesquisa qualitativa
Covid-19
description In order to contribute to the field of Communication Sciences, this article discusses the use of the NVivo software for exploratory investigation of the hashtag #coronavirusnobrasil (Corona virus in Brazil) on Twitter. It debates computer-aided qualitative research, emphasizing data collection, dataset formation and the software's data visualization tools. The findings are discussed in relation to the operationalization of methodology, highlighting possibilities and limitations of the software for this purpose. Regarding the resulting empirical data, recurrent mentions of the president of Brazil were identified in the sample.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-04-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_comunicacao_inovacao/article/view/8412
10.13037/ci.vol23n51.8412
url http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_comunicacao_inovacao/article/view/8412
identifier_str_mv 10.13037/ci.vol23n51.8412
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_comunicacao_inovacao/article/view/8412/3619
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Sandra Depexe
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Sandra Depexe
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS
publisher.none.fl_str_mv Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS
dc.source.none.fl_str_mv Comunicação & Inovação; v. 23 n. 51 (2022): REVISTA COMUNICAÇÃO & INOVAÇÃO
2178-0145
1809-564X
reponame:Comunicação & Inovação
instname:Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)
instacron:USCS
instname_str Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)
instacron_str USCS
institution USCS
reponame_str Comunicação & Inovação
collection Comunicação & Inovação
repository.name.fl_str_mv Comunicação & Inovação - Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)
repository.mail.fl_str_mv revistacomunicacaoinovacao@gmail.com || vera.basso@online.uscs.edu.br
_version_ 1798313369985351680