AIDS e infecção pelo HIV: métodos de ensino em questão

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Calças, Ed Ganzaroli Pereira
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da USC
Texto Completo: http://localhost:8080/tede/handle/tede/45
Resumo: The research has the objective to compare the results of learning about Aids and infection by Hiv considering the teaching job using the exhibition verbal method for a group of students and the elaboration on the whole method based on Piaget s epistemology for another group of students. For the performance of his work we use almost an experimental delineation. The dependent variable is represented by the students knowledge about Aids and Hiv and the independent variables are the two kinds of class based on the different methods. The procedures are separated in three stages: application of the same questionaire for the two groups before the classes, the intervention, in other words, the classes, and the reaplication of the same questionaire after the classes. At the moment of comparison of this evaluation before the classes and after the classes, within each group, we can realize that the two groups improved, however the second group had a better evolution than the first one. The comparison between the groups, we can see that it didn t have a significative difference that will be able to confirm the hypothesis that the elaboration on the whole method based on Piaget s constructivist epistemology is more efficient than the exhibition verbal method.
id USC_7a2589e68d507edf8247068d863b3b69
oai_identifier_str oai:localhost:tede/45
network_acronym_str USC
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da USC
repository_id_str
spelling Vitta, Alberto deCPF:06466305805http://lattes.cnpq.br/5818644935995541CPF:03214508849http://lattes.cnpq.br/2353864925672444Calças, Ed Ganzaroli Pereira2015-09-14T09:17:50Z2010-12-062008-08-15CALÇAS, Ed Ganzaroli Pereira. AIDS and HIV infection: teaching methods in question. 2008. 107 f. Dissertação (Mestrado em Odontologia - Saúde Coletiva) - IASCJ - Universidade Sagrado Coração, Bauru, 2008.http://localhost:8080/tede/handle/tede/45The research has the objective to compare the results of learning about Aids and infection by Hiv considering the teaching job using the exhibition verbal method for a group of students and the elaboration on the whole method based on Piaget s epistemology for another group of students. For the performance of his work we use almost an experimental delineation. The dependent variable is represented by the students knowledge about Aids and Hiv and the independent variables are the two kinds of class based on the different methods. The procedures are separated in three stages: application of the same questionaire for the two groups before the classes, the intervention, in other words, the classes, and the reaplication of the same questionaire after the classes. At the moment of comparison of this evaluation before the classes and after the classes, within each group, we can realize that the two groups improved, however the second group had a better evolution than the first one. The comparison between the groups, we can see that it didn t have a significative difference that will be able to confirm the hypothesis that the elaboration on the whole method based on Piaget s constructivist epistemology is more efficient than the exhibition verbal method.A pesquisa tem por objetivo comparar os resultados de aprendizagem sobre Aids e infecção pelo Hiv, considerando-se o trabalho docente utilizando o método de exposição verbal para um grupo de alunos e o método de elaboração conjunta, fundamentado na epistemologia de Piaget, para outro grupo de alunos. Para a realização deste trabalho usa-se um delineamento quase-experimental. A variável dependente é representada pelos conhecimentos dos alunos sobre Aids e Hiv e as variáveis independentes são os dois tipos de aula baseados em métodos diferentes. Os procedimentos são divididos em três etapas: aplicação do mesmo questionário aos dois grupos antes das aulas, a intervenção, ou seja, as aulas e a reaplicação do mesmo questionário após as aulas. Na comparação dos momentos de avaliação antes das aulas e depois das aulas, dentro de cada grupo, percebe-se que os dois grupos melhoraram sendo que o segundo grupo teve uma evolução maior que o primeiro. Na comparação entre os grupos nota-se que não houve uma diferença significativa que pudesse confirmar a hipótese que o método de elaboração conjunta baseado na epistemologia construtivista de Piaget é mais eficiente que o método de exposição verbal.Made available in DSpace on 2015-09-14T09:17:50Z (GMT). No. of bitstreams: 1 dissertacao_ed_ganzaroli_pereira_calcas.pdf: 610425 bytes, checksum: e7e8829105a35592aec7f720fd531cc6 (MD5) Previous issue date: 2008-08-15application/pdfporIASCJ - Universidade Sagrado CoraçãoSaúde ColetivaUSCBRCiências da Saúde e BiológicasAIDSHIVCONSTRUTIVISMOAIDSHIVCONSTRUTIVISMCIENCIAS DA SAUDE::SAUDE COLETIVAAIDS e infecção pelo HIV: métodos de ensino em questãoAIDS and HIV infection: teaching methods in questioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis-5701933641775721563600600600-753428887677182963-6173167103754495199info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da USCinstname:Universidade do Sagrado Coração (USC)instacron:USCORIGINALdissertacao_ed_ganzaroli_pereira_calcas.pdfapplication/pdf610425http://localhost:8080/tede/bitstream/tede/45/1/dissertacao_ed_ganzaroli_pereira_calcas.pdfe7e8829105a35592aec7f720fd531cc6MD51tede/452016-02-05 22:15:07.619oai:localhost:tede/45Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://tede2.usc.br:8443/http://tede2.usc.br:8080/oai/requestbiblicorjesu@unisagrado.edu.br||normalizacao@usc.bropendoar:2016-02-06T00:15:07Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da USC - Universidade do Sagrado Coração (USC)false
dc.title.por.fl_str_mv AIDS e infecção pelo HIV: métodos de ensino em questão
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv AIDS and HIV infection: teaching methods in question
title AIDS e infecção pelo HIV: métodos de ensino em questão
spellingShingle AIDS e infecção pelo HIV: métodos de ensino em questão
Calças, Ed Ganzaroli Pereira
AIDS
HIV
CONSTRUTIVISMO
AIDS
HIV
CONSTRUTIVISM
CIENCIAS DA SAUDE::SAUDE COLETIVA
title_short AIDS e infecção pelo HIV: métodos de ensino em questão
title_full AIDS e infecção pelo HIV: métodos de ensino em questão
title_fullStr AIDS e infecção pelo HIV: métodos de ensino em questão
title_full_unstemmed AIDS e infecção pelo HIV: métodos de ensino em questão
title_sort AIDS e infecção pelo HIV: métodos de ensino em questão
author Calças, Ed Ganzaroli Pereira
author_facet Calças, Ed Ganzaroli Pereira
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Vitta, Alberto de
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv CPF:06466305805
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/5818644935995541
dc.contributor.authorID.fl_str_mv CPF:03214508849
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/2353864925672444
dc.contributor.author.fl_str_mv Calças, Ed Ganzaroli Pereira
contributor_str_mv Vitta, Alberto de
dc.subject.por.fl_str_mv AIDS
HIV
CONSTRUTIVISMO
topic AIDS
HIV
CONSTRUTIVISMO
AIDS
HIV
CONSTRUTIVISM
CIENCIAS DA SAUDE::SAUDE COLETIVA
dc.subject.eng.fl_str_mv AIDS
HIV
CONSTRUTIVISM
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CIENCIAS DA SAUDE::SAUDE COLETIVA
description The research has the objective to compare the results of learning about Aids and infection by Hiv considering the teaching job using the exhibition verbal method for a group of students and the elaboration on the whole method based on Piaget s epistemology for another group of students. For the performance of his work we use almost an experimental delineation. The dependent variable is represented by the students knowledge about Aids and Hiv and the independent variables are the two kinds of class based on the different methods. The procedures are separated in three stages: application of the same questionaire for the two groups before the classes, the intervention, in other words, the classes, and the reaplication of the same questionaire after the classes. At the moment of comparison of this evaluation before the classes and after the classes, within each group, we can realize that the two groups improved, however the second group had a better evolution than the first one. The comparison between the groups, we can see that it didn t have a significative difference that will be able to confirm the hypothesis that the elaboration on the whole method based on Piaget s constructivist epistemology is more efficient than the exhibition verbal method.
publishDate 2008
dc.date.issued.fl_str_mv 2008-08-15
dc.date.available.fl_str_mv 2010-12-06
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2015-09-14T09:17:50Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv CALÇAS, Ed Ganzaroli Pereira. AIDS and HIV infection: teaching methods in question. 2008. 107 f. Dissertação (Mestrado em Odontologia - Saúde Coletiva) - IASCJ - Universidade Sagrado Coração, Bauru, 2008.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://localhost:8080/tede/handle/tede/45
identifier_str_mv CALÇAS, Ed Ganzaroli Pereira. AIDS and HIV infection: teaching methods in question. 2008. 107 f. Dissertação (Mestrado em Odontologia - Saúde Coletiva) - IASCJ - Universidade Sagrado Coração, Bauru, 2008.
url http://localhost:8080/tede/handle/tede/45
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.program.fl_str_mv -5701933641775721563
dc.relation.confidence.fl_str_mv 600
600
600
dc.relation.department.fl_str_mv -753428887677182963
dc.relation.cnpq.fl_str_mv -6173167103754495199
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv IASCJ - Universidade Sagrado Coração
dc.publisher.program.fl_str_mv Saúde Coletiva
dc.publisher.initials.fl_str_mv USC
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Ciências da Saúde e Biológicas
publisher.none.fl_str_mv IASCJ - Universidade Sagrado Coração
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da USC
instname:Universidade do Sagrado Coração (USC)
instacron:USC
instname_str Universidade do Sagrado Coração (USC)
instacron_str USC
institution USC
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da USC
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da USC
bitstream.url.fl_str_mv http://localhost:8080/tede/bitstream/tede/45/1/dissertacao_ed_ganzaroli_pereira_calcas.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv e7e8829105a35592aec7f720fd531cc6
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da USC - Universidade do Sagrado Coração (USC)
repository.mail.fl_str_mv biblicorjesu@unisagrado.edu.br||normalizacao@usc.br
_version_ 1800410543933095936