Análise da influência do tipo e número de retenções no pilar de prótese cimentada sobre implante na discrepância marginal e resistência à remoção por tração
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Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Dissertação |
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Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da USC |
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Resumo: | This work aimed to analyze the marginal discrepancy and the resistance to traction remotion of precast columns to cemented prosthesis to implants, over the influence of the type and amount of retention, located on the axial wall of these implants. In order to do that, three groups were created: G1-Flat (Control), G2- Retention in the groove and G3- Retention in Slice. Groups G2 and G3 were divided then in six subgroups (three for each group), according to the amount of retention found on the column , ranging from one (a) , two (b) and three (c) for the same type of retentive. Waxed copings were also used over the columns and they were casted in cobalt-chromium alloy. For cementation, the cementing agent Temp Bond-Kerr was used, manipulated and added to copings according to the manufacturer's instructions. The marginal misfit was measured with an optical microscope before and after cementation. In order to carry out resistance tests to traction remotion, a universal testing machine with traction speed of 0.5 mm / min was used. The obtained results were analyzed by analysis of variance and Tukey s test, showing that when the number of deductions is increased, the marginal misfit is increased as well, except the 2nd subgroup (one groove), which had no statistically significant difference from the G1. G3 had the highest mean marginal discrepancy. Concerning the resistance to removal by traction, there was no significant difference between G1 and G2. G3 also showed greater increase when compared to other groups, however, its subgroups showed no significant difference between them. |
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Groups G2 and G3 were divided then in six subgroups (three for each group), according to the amount of retention found on the column , ranging from one (a) , two (b) and three (c) for the same type of retentive. Waxed copings were also used over the columns and they were casted in cobalt-chromium alloy. For cementation, the cementing agent Temp Bond-Kerr was used, manipulated and added to copings according to the manufacturer's instructions. The marginal misfit was measured with an optical microscope before and after cementation. In order to carry out resistance tests to traction remotion, a universal testing machine with traction speed of 0.5 mm / min was used. The obtained results were analyzed by analysis of variance and Tukey s test, showing that when the number of deductions is increased, the marginal misfit is increased as well, except the 2nd subgroup (one groove), which had no statistically significant difference from the G1. G3 had the highest mean marginal discrepancy. Concerning the resistance to removal by traction, there was no significant difference between G1 and G2. G3 also showed greater increase when compared to other groups, however, its subgroups showed no significant difference between them.Propôs-se analisar a discrepância marginal e a resistência à remoção por tração de pilares pré-fabricados para próteses cimentadas sobre implantes, sob influência do tipo e da quantidade de retenção, localizados nas paredes axiais dos mesmos. Para isso, formaram-se três grupos: G1 Liso (Controle), G2 Retenção em canaleta e G3 Retenção em slice. Os grupos G2 e G3 foram divididos ainda em seis subgrupos (três para cada grupo), de acordo com a quantidade de retenções encontradas no pilar, variando de um (a), dois (b) e três (c) para o mesmo tipo de forma retentiva. Foram utilizados copings encerados sobre os pilares e fundidos em liga de Cromo-Cobalto. Para cimentação, usamos o agente cimentante Temp Bond-Kerr, manipulado e inserido aos copings de acordo com as instruções do fabricante. O desajuste marginal foi medido com microscópio óptico, antes e após a cimentação. Para a realização dos testes de resistência à remoção por tração, utilizou-se um aparelho de testes universais de tração com velocidade de 0,5mm/min. Os resultados obtidos foram analisados pela Análise de Variância e Teste de Tukey, demonstrando que, aumentando-se o número de retenções, aumentou-se também o desajuste marginal, com exceção do subgrupo 2a (uma canaleta), que não teve diferença estatisticamente significante com o G1. O G3 apresentou as maiores médias de discrepância marginal. Com relação à resistência à remoção por tração, não houve diferença significativa entre G1 e G2. O G3 apresentou também maior aumento quando comparado com os demais grupos, porém, seus subgrupos não apresentaram diferença significante entre si.Made available in DSpace on 2015-09-14T10:14:09Z (GMT). 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