Formação profissional de mulheres da área da Construção Civil do estado de Mato Grosso
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Horizontes |
Texto Completo: | https://revistahorizontes.usf.edu.br/horizontes/article/view/1677 |
Resumo: | This paper is part of an action research focused on learning how to learn in the project Breaking barriers: women in the Civil Construction and the Light Steel Frame (LSF) system which joined researchers of the Federal Institute of Education, Science and Technology of Mato Grosso (IFMT) in partnership with the private sector and sponsored by FAPEMAT. It aimed to develop scientific and practical knowledge among students of the Integrated and Subsequent High School courses and undergraduates of the Higher Education in Civil Construction area. The results showed: women’s empowerment growth in Civil Construction able to promote social transformation due to the action-reflection-action in building a laboratory in LSF with interdisciplinarity, multidisciplinary and verticalization of teaching. |
id |
USF_57e232ef7f645d13bde776ff6f4d51e2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.emnuvens.com.br:article/1677 |
network_acronym_str |
USF |
network_name_str |
Horizontes |
repository_id_str |
|
spelling |
Formação profissional de mulheres da área da Construção Civil do estado de Mato GrossoThis paper is part of an action research focused on learning how to learn in the project Breaking barriers: women in the Civil Construction and the Light Steel Frame (LSF) system which joined researchers of the Federal Institute of Education, Science and Technology of Mato Grosso (IFMT) in partnership with the private sector and sponsored by FAPEMAT. It aimed to develop scientific and practical knowledge among students of the Integrated and Subsequent High School courses and undergraduates of the Higher Education in Civil Construction area. The results showed: women’s empowerment growth in Civil Construction able to promote social transformation due to the action-reflection-action in building a laboratory in LSF with interdisciplinarity, multidisciplinary and verticalization of teaching.Este artigo é parte integrante de uma pesquisa ação que abordou o saber apreender no projeto Derrubando barreiras: mulheres na construção civil e o sistema Light Steel Frame LSF, que uniu professores e estudantes da instituição, em parceria com a iniciativa privada e financiado pela Fundação de Amparo à Pesquisa de Mato Grosso - FAPEMAT. As participantes foram mulheres discentes dos cursos do ensino Médio Integrado e Subsequente em Edificações e Agrimensura, assim como dos cursos Superiores em Tecnologia de Construção de Edifícios e Controle de Obras. Obtivemos os seguintes resultados: fomento da emancipação da mulher, transformação social, edificação de laboratório em LSF, promoção de interdisciplinaridade, multidisciplinaridade e verticalização do ensino na práxis da Educação Profissional e Tecnológica EPT. Palavras-chave: Práticas Educativas. Formação profissional e tecnológica. Construção civil. Mulher e trabalho.Universidade São Francisco2024-03-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistahorizontes.usf.edu.br/horizontes/article/view/167710.24933/horizontes.v42i1.1677Horizontes; v. 42 n. 1 (2024): Publicação contínua; e0230602317-109X0103-770610.24933/horizontes.v42i1reponame:Horizontesinstname:Universidade São Francisco (USF)instacron:USFporhttps://revistahorizontes.usf.edu.br/horizontes/article/view/1677/785Copyright (c) 2024 Ângela Fátima da Rocha, Sueli Correa Lemes Valezi, Ernany Paranaguá da Silvahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRocha, Angela FatimaCorreia Lemes Valezi, Sueli Paranaguá da Silva, Ernany 2024-04-03T03:22:31Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/1677Revistahttps://revistahorizontes.usf.edu.br/horizontesPUBhttps://revistahorizontes.usf.edu.br/horizontes/oaiperiodico.horizontes@usf.edu.br || suporte.revistas@usf.edu.br2317-109X0103-7706opendoar:2024-04-03T03:22:31Horizontes - Universidade São Francisco (USF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Formação profissional de mulheres da área da Construção Civil do estado de Mato Grosso |
title |
Formação profissional de mulheres da área da Construção Civil do estado de Mato Grosso |
spellingShingle |
Formação profissional de mulheres da área da Construção Civil do estado de Mato Grosso Rocha, Angela Fatima |
title_short |
Formação profissional de mulheres da área da Construção Civil do estado de Mato Grosso |
title_full |
Formação profissional de mulheres da área da Construção Civil do estado de Mato Grosso |
title_fullStr |
Formação profissional de mulheres da área da Construção Civil do estado de Mato Grosso |
title_full_unstemmed |
Formação profissional de mulheres da área da Construção Civil do estado de Mato Grosso |
title_sort |
Formação profissional de mulheres da área da Construção Civil do estado de Mato Grosso |
author |
Rocha, Angela Fatima |
author_facet |
Rocha, Angela Fatima Correia Lemes Valezi, Sueli Paranaguá da Silva, Ernany |
author_role |
author |
author2 |
Correia Lemes Valezi, Sueli Paranaguá da Silva, Ernany |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rocha, Angela Fatima Correia Lemes Valezi, Sueli Paranaguá da Silva, Ernany |
description |
This paper is part of an action research focused on learning how to learn in the project Breaking barriers: women in the Civil Construction and the Light Steel Frame (LSF) system which joined researchers of the Federal Institute of Education, Science and Technology of Mato Grosso (IFMT) in partnership with the private sector and sponsored by FAPEMAT. It aimed to develop scientific and practical knowledge among students of the Integrated and Subsequent High School courses and undergraduates of the Higher Education in Civil Construction area. The results showed: women’s empowerment growth in Civil Construction able to promote social transformation due to the action-reflection-action in building a laboratory in LSF with interdisciplinarity, multidisciplinary and verticalization of teaching. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-03-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistahorizontes.usf.edu.br/horizontes/article/view/1677 10.24933/horizontes.v42i1.1677 |
url |
https://revistahorizontes.usf.edu.br/horizontes/article/view/1677 |
identifier_str_mv |
10.24933/horizontes.v42i1.1677 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistahorizontes.usf.edu.br/horizontes/article/view/1677/785 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Ângela Fátima da Rocha, Sueli Correa Lemes Valezi, Ernany Paranaguá da Silva http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Ângela Fátima da Rocha, Sueli Correa Lemes Valezi, Ernany Paranaguá da Silva http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade São Francisco |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade São Francisco |
dc.source.none.fl_str_mv |
Horizontes; v. 42 n. 1 (2024): Publicação contínua; e023060 2317-109X 0103-7706 10.24933/horizontes.v42i1 reponame:Horizontes instname:Universidade São Francisco (USF) instacron:USF |
instname_str |
Universidade São Francisco (USF) |
instacron_str |
USF |
institution |
USF |
reponame_str |
Horizontes |
collection |
Horizontes |
repository.name.fl_str_mv |
Horizontes - Universidade São Francisco (USF) |
repository.mail.fl_str_mv |
periodico.horizontes@usf.edu.br || suporte.revistas@usf.edu.br |
_version_ |
1797051438533181440 |