Formação profissional de mulheres da área da Construção Civil do estado de Mato Grosso

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rocha, Angela Fatima
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Correia Lemes Valezi, Sueli, Paranaguá da Silva, Ernany
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Horizontes
Texto Completo: https://revistahorizontes.usf.edu.br/horizontes/article/view/1677
Resumo: This paper is part of an action research focused on learning how to learn in the project Breaking barriers: women in the Civil Construction and the Light Steel Frame (LSF) system which joined researchers of the Federal Institute of Education, Science and Technology of Mato Grosso (IFMT) in partnership with the private sector and sponsored by FAPEMAT. It aimed to develop scientific and practical knowledge among students of the Integrated and Subsequent High School courses and undergraduates of the Higher Education in Civil Construction area. The results showed: women’s empowerment growth in Civil Construction able to promote social transformation due to the action-reflection-action in building a laboratory in LSF with interdisciplinarity, multidisciplinary and verticalization of teaching.
id USF_57e232ef7f645d13bde776ff6f4d51e2
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/1677
network_acronym_str USF
network_name_str Horizontes
repository_id_str
spelling Formação profissional de mulheres da área da Construção Civil do estado de Mato GrossoThis paper is part of an action research focused on learning how to learn in the project Breaking barriers: women in the Civil Construction and the Light Steel Frame (LSF) system which joined researchers of the Federal Institute of Education, Science and Technology of Mato Grosso (IFMT) in partnership with the private sector and sponsored by FAPEMAT. It aimed to develop scientific and practical knowledge among students of the Integrated and Subsequent High School courses and undergraduates of the Higher Education in Civil Construction area. The results showed: women’s empowerment growth in Civil Construction able to promote social transformation due to the action-reflection-action in building a laboratory in LSF with interdisciplinarity, multidisciplinary and verticalization of teaching.Este artigo é parte integrante de uma pesquisa ação que abordou o saber apreender no projeto Derrubando barreiras: mulheres na construção civil e o sistema Light Steel Frame LSF, que uniu professores e estudantes da instituição, em parceria com a iniciativa privada e financiado pela Fundação de Amparo à Pesquisa de Mato Grosso - FAPEMAT. As participantes foram mulheres discentes dos cursos do ensino Médio Integrado e Subsequente em Edificações e Agrimensura, assim como dos cursos Superiores em Tecnologia de Construção de Edifícios e Controle de Obras. Obtivemos os seguintes resultados: fomento da emancipação da mulher, transformação social, edificação de laboratório em LSF, promoção de interdisciplinaridade, multidisciplinaridade e verticalização do ensino na práxis da Educação Profissional e Tecnológica EPT. Palavras-chave: Práticas Educativas. Formação profissional e tecnológica. Construção civil. Mulher e trabalho.Universidade São Francisco2024-03-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistahorizontes.usf.edu.br/horizontes/article/view/167710.24933/horizontes.v42i1.1677Horizontes; v. 42 n. 1 (2024): Publicação contínua; e0230602317-109X0103-770610.24933/horizontes.v42i1reponame:Horizontesinstname:Universidade São Francisco (USF)instacron:USFporhttps://revistahorizontes.usf.edu.br/horizontes/article/view/1677/785Copyright (c) 2024 Ângela Fátima da Rocha, Sueli Correa Lemes Valezi, Ernany Paranaguá da Silvahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRocha, Angela FatimaCorreia Lemes Valezi, Sueli Paranaguá da Silva, Ernany 2024-04-03T03:22:31Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/1677Revistahttps://revistahorizontes.usf.edu.br/horizontesPUBhttps://revistahorizontes.usf.edu.br/horizontes/oaiperiodico.horizontes@usf.edu.br || suporte.revistas@usf.edu.br2317-109X0103-7706opendoar:2024-04-03T03:22:31Horizontes - Universidade São Francisco (USF)false
dc.title.none.fl_str_mv Formação profissional de mulheres da área da Construção Civil do estado de Mato Grosso
title Formação profissional de mulheres da área da Construção Civil do estado de Mato Grosso
spellingShingle Formação profissional de mulheres da área da Construção Civil do estado de Mato Grosso
Rocha, Angela Fatima
title_short Formação profissional de mulheres da área da Construção Civil do estado de Mato Grosso
title_full Formação profissional de mulheres da área da Construção Civil do estado de Mato Grosso
title_fullStr Formação profissional de mulheres da área da Construção Civil do estado de Mato Grosso
title_full_unstemmed Formação profissional de mulheres da área da Construção Civil do estado de Mato Grosso
title_sort Formação profissional de mulheres da área da Construção Civil do estado de Mato Grosso
author Rocha, Angela Fatima
author_facet Rocha, Angela Fatima
Correia Lemes Valezi, Sueli
Paranaguá da Silva, Ernany
author_role author
author2 Correia Lemes Valezi, Sueli
Paranaguá da Silva, Ernany
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rocha, Angela Fatima
Correia Lemes Valezi, Sueli
Paranaguá da Silva, Ernany
description This paper is part of an action research focused on learning how to learn in the project Breaking barriers: women in the Civil Construction and the Light Steel Frame (LSF) system which joined researchers of the Federal Institute of Education, Science and Technology of Mato Grosso (IFMT) in partnership with the private sector and sponsored by FAPEMAT. It aimed to develop scientific and practical knowledge among students of the Integrated and Subsequent High School courses and undergraduates of the Higher Education in Civil Construction area. The results showed: women’s empowerment growth in Civil Construction able to promote social transformation due to the action-reflection-action in building a laboratory in LSF with interdisciplinarity, multidisciplinary and verticalization of teaching.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-03-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistahorizontes.usf.edu.br/horizontes/article/view/1677
10.24933/horizontes.v42i1.1677
url https://revistahorizontes.usf.edu.br/horizontes/article/view/1677
identifier_str_mv 10.24933/horizontes.v42i1.1677
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistahorizontes.usf.edu.br/horizontes/article/view/1677/785
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Ângela Fátima da Rocha, Sueli Correa Lemes Valezi, Ernany Paranaguá da Silva
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Ângela Fátima da Rocha, Sueli Correa Lemes Valezi, Ernany Paranaguá da Silva
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade São Francisco
publisher.none.fl_str_mv Universidade São Francisco
dc.source.none.fl_str_mv Horizontes; v. 42 n. 1 (2024): Publicação contínua; e023060
2317-109X
0103-7706
10.24933/horizontes.v42i1
reponame:Horizontes
instname:Universidade São Francisco (USF)
instacron:USF
instname_str Universidade São Francisco (USF)
instacron_str USF
institution USF
reponame_str Horizontes
collection Horizontes
repository.name.fl_str_mv Horizontes - Universidade São Francisco (USF)
repository.mail.fl_str_mv periodico.horizontes@usf.edu.br || suporte.revistas@usf.edu.br
_version_ 1797051438533181440