Eixos de mobilidade urbana e a (re)configuração do uso do solo e da densidade urbana: estudo de caso da Avenida Presidente Vargas, Passo Fundo/RS-Brasil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Antunes Canali, Vitória
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Neckel, Alcindo, Piccinato Júnior, Dirceu
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: arq.urb
Texto Completo: https://revistaarqurb.com.br/arqurb/article/view/520
Resumo: The objective of this research is to analyze the possible implications of urban mobility on Avenida Presidente Vargas, in the city of Passo Fundo / RS-Brazil, in relation to the variable urban diversity and density between 2001 and 2020. The urban space needs investments in infrastructure to respond to the demands of circulation of motor vehicles, in order to mitigate congestion, pollutant gas emissions, noise pollution and traffic accidents. In this context, factors that positively and negatively influence the use of motorized vehicles and urban mobility become noticeable, especially on a local scale. For the development of this research, surveys were carried out in loco, aiming at the construction of thematic maps that assist in the understanding of the urban. The results obtained reinforce the analysis of urban mobility in its various factors that influence it, demonstrating the importance of understanding urban dynamics as a whole, improving decision-making. The current constructive analysis of this avenue shows that buildings increased 51.30% in relation to 2001, but maintaining the predominance of residential buildings even with the increase in commercial / service and mixed uses, favoring an increase in the number of vehicles motorways on the avenue and compromising the road flow.
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spelling Eixos de mobilidade urbana e a (re)configuração do uso do solo e da densidade urbana: estudo de caso da Avenida Presidente Vargas, Passo Fundo/RS-BrasilEspaço urbanoDesenvolvimento sustentávelMapas temáticosUrban spaceSustainable developmentThematic mapsThe objective of this research is to analyze the possible implications of urban mobility on Avenida Presidente Vargas, in the city of Passo Fundo / RS-Brazil, in relation to the variable urban diversity and density between 2001 and 2020. The urban space needs investments in infrastructure to respond to the demands of circulation of motor vehicles, in order to mitigate congestion, pollutant gas emissions, noise pollution and traffic accidents. In this context, factors that positively and negatively influence the use of motorized vehicles and urban mobility become noticeable, especially on a local scale. For the development of this research, surveys were carried out in loco, aiming at the construction of thematic maps that assist in the understanding of the urban. The results obtained reinforce the analysis of urban mobility in its various factors that influence it, demonstrating the importance of understanding urban dynamics as a whole, improving decision-making. The current constructive analysis of this avenue shows that buildings increased 51.30% in relation to 2001, but maintaining the predominance of residential buildings even with the increase in commercial / service and mixed uses, favoring an increase in the number of vehicles motorways on the avenue and compromising the road flow.O objetivo da presente pesquisa é analisar as possíveis implicações da mobilidade urbana na Avenida Presidente Vargas, na cidade de Passo Fundo/RS-Brasil, em relação as variáveis diversidade e densidade urbana entre os anos de 2001 e 2020. O espaço urbano necessita de investimentos em infraestrutura para atender as demandas de circulação de veículos motorizados, no sentido de mitigar os congestionamentos, emissões de gases poluentes, poluição sonora e acidentes de trânsito. Neste contexto, torna-se notório fatores que influenciam de forma positiva e negativa no uso dos veículos motorizados e na mobilidade urbana, principalmente em escala local. Para o desenvolvimento dessa pesquisa foram realizados levantamento in loco, objetivando na construção de mapas temáticos que auxiliam na compreensão do urbano. Os resultados obtidos reforçam a análise da mobilidade urbana em seus diversos fatores que a influenciam, demonstrando a importância de se compreender a dinâmica urbana como um todo, aprimorando as tomadas de decisões. A análise construtiva atual dessa avenida demostra que as edificações aumentaram 51,30% em relação ao ano de 2001, mas mantendo a predominância de edificações residenciais mesmo com o aumento de usos de comércio/serviço e misto, favorecendo o acréscimo do número de veículos motorizados na avenida e comprometendo o fluxo viário.Universidade São Judas Tadeu – Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Arquitetura e Urbanismo2021-08-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaarqurb.com.br/arqurb/article/view/52010.37916/arq.urb.vi31.520arq.urb; No. 31 (2021): maio - ago; 45-58arq.urb; Núm. 31 (2021): maio - ago; 45-58arq.urb; n. 31 (2021): maio - ago; 45-581984-5766reponame:arq.urbinstname:Universidade São Judas Tadeuinstacron:USJTporhttps://revistaarqurb.com.br/arqurb/article/view/520/436Copyright (c) 2021 Vitória Antunes Canali, Alcindo Neckel, Dirceu Piccinato Júniorhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAntunes Canali, VitóriaNeckel, AlcindoPiccinato Júnior, Dirceu2021-11-24T12:31:50Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/520Revistahttps://revistaarqurb.com.br/arqurbhttps://revistaarqurb.com.br/arqurb/oairevista.arq.urb@saojudas.br||1984-57661984-5766opendoar:2021-11-24T12:31:50arq.urb - Universidade São Judas Tadeufalse
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