Slum upgrading in Jundiaí - SP: the cases of Jardim São Camilo, Jardim Novo Horizonte, Parque Centenário and Vila Ana
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | arq.urb |
Texto Completo: | https://revistaarqurb.com.br/arqurb/article/view/54 |
Resumo: | This paper presents and analyses the recent slum upgrading experiences in the city of Jundiaí - Sao Paulo State, from 2010 to 2017, funded by the following federal programs: Programa de Aceleração do Crescimento – Assentamentos Precários and Programa Minha Casa Minha Vida.These actions took place in 4 informal settlements: Jardim São Camilo, Jardim Novo Horizonte, Parque Centenário and Vila Ana. Their urban design and housing architecture are examples of diversity, representative of the work developed by Fundação Municipal de Ação Social (FUMAS), the local office responsible by social housing policy. Based on design information, field visit and FUMAS’s technicians interviews, we developed an analytical perspective of the 4 experiences and the housing police implemented. As a result, we argue that most of the solutions were succes-sful but many constraints remained. While the City Statute (2001) empowered the municipality as the leader of the urban development and the responsible for the social housing policy, the support of federal financial resources enable the city to develop unique solutions to each community, shifting the current paradigm of social housing as a single and uniform response to the different housing problems. |
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Slum upgrading in Jundiaí - SP: the cases of Jardim São Camilo, Jardim Novo Horizonte, Parque Centenário and Vila AnaUrbanização de favelas em Jundiaí - SP: os casos do Jardim São Camilo, Jardim Novo Horizonte, Parque Centenário e Vila AnaAssentamentos precáriosMCMVFUMASInformal settlements.MCMVFUMASThis paper presents and analyses the recent slum upgrading experiences in the city of Jundiaí - Sao Paulo State, from 2010 to 2017, funded by the following federal programs: Programa de Aceleração do Crescimento – Assentamentos Precários and Programa Minha Casa Minha Vida.These actions took place in 4 informal settlements: Jardim São Camilo, Jardim Novo Horizonte, Parque Centenário and Vila Ana. Their urban design and housing architecture are examples of diversity, representative of the work developed by Fundação Municipal de Ação Social (FUMAS), the local office responsible by social housing policy. Based on design information, field visit and FUMAS’s technicians interviews, we developed an analytical perspective of the 4 experiences and the housing police implemented. As a result, we argue that most of the solutions were succes-sful but many constraints remained. While the City Statute (2001) empowered the municipality as the leader of the urban development and the responsible for the social housing policy, the support of federal financial resources enable the city to develop unique solutions to each community, shifting the current paradigm of social housing as a single and uniform response to the different housing problems.Este artigo apresenta e analisa a experiência recente de Jundiaí – SP que utilizou recursos Federais dos Programas de Aceleração do Crescimento (PAC) e Minha Casa Minha Vida (PMCMV) para urbanizar assentamentos precários da cidade no período de 2010 a 2017. As intervenções realizadas nas comunidades Jardim São Camilo, Jardim Novo Horizonte, Parque Centenário e Vila Ana demonstram variedade tipológica e de soluções urbanísticas que, vistas conjuntamente, são representativas do trabalho da Fundação Municipal Ação Social (FUMAS) órgão municipal engajado nas questões de habitação de interesse social. A partir da coleta de dados do projeto e da obra das quatro experiências, bem como visitas de campo e entrevista com técnicos da FUMAS, as informações foram sintetizadas em um quadro, que permitiu uma visão de conjunto da política empregada no município, que se revelou acertada em muitos aspectos, mas ainda depende de esforços adicionais para se concretizar. Tendo em vista que o Estatuto das Cidades enfatizou o papel dos municípios no planejamento territorial e setorial da habitação, este caso ilustracomo ações assertivas em direção a soluções específicas para as necessidades particulares de cada assentamento podem se beneficiar de recursos federais que não impõem modelos únicos.Universidade São Judas Tadeu – Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Arquitetura e Urbanismo2019-12-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaarqurb.com.br/arqurb/article/view/5410.37916/arq.urb.vi24.54arq.urb; No. 24 (2019): jan. - abr.; 79-93arq.urb; Núm. 24 (2019): jan. - abr.; 79-93arq.urb; n. 24 (2019): jan. - abr.; 79-931984-5766reponame:arq.urbinstname:Universidade São Judas Tadeuinstacron:USJTporhttps://revistaarqurb.com.br/arqurb/article/view/54/55Rodrigues Samora, Patrícia Tarricone Jimenez, Flávia info:eu-repo/semantics/openAccess2021-03-26T19:30:27Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/54Revistahttps://revistaarqurb.com.br/arqurbPRIhttps://revistaarqurb.com.br/arqurb/oairevista.arq.urb@saojudas.br||1984-57661984-5766opendoar:2021-03-26T19:30:27arq.urb - Universidade São Judas Tadeufalse |
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