A hospitalidade e cordialidade brasileira: o Brasil percebido por estrangeiros
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2009 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Turismo em Análise |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/rta/article/view/14181 |
Resumo: | The central theme of this essay is the cultural trait of 'cordiality' present on brazilian, according to Sergio Buarque de Holanda's sense, as one of the main motivations for foreign tourists travel to Brazil. Using a panoramic view of the world tourist market and the low participation of the country in it, this study seeks an explanation about this motivating factor through the theory of Holland's "cordial man", also mentioned in Gilberto Freyre's, Jose Carlos Reis's works and in many other interpreters of Brazil. Finally, this article suggests that such "hospitality", referred by foreign visitors, comes from the cordiality mentioned before and it may well be a differentiation factor for policy development to the tourism sector. |
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A hospitalidade e cordialidade brasileira: o Brasil percebido por estrangeirosThe hospitality and courtesy in Brazil: the country perceived by foreignershospitalidadecordialidadepersonalismoherança ibéricaturismo.hospitalitycordialitypersonalismIberian heritagetourism.The central theme of this essay is the cultural trait of 'cordiality' present on brazilian, according to Sergio Buarque de Holanda's sense, as one of the main motivations for foreign tourists travel to Brazil. Using a panoramic view of the world tourist market and the low participation of the country in it, this study seeks an explanation about this motivating factor through the theory of Holland's "cordial man", also mentioned in Gilberto Freyre's, Jose Carlos Reis's works and in many other interpreters of Brazil. Finally, this article suggests that such "hospitality", referred by foreign visitors, comes from the cordiality mentioned before and it may well be a differentiation factor for policy development to the tourism sector.O tema central deste ensaio é o traço cultural de 'cordialidade' do homem brasileiro, na acepção de Sérgio Buarque de Holanda, como sendo uma das principais motivações para os turistas estrangeiros viajarem ao Brasil. A partir de uma visão panorâmica do mercado turístico mundial e da constatação da incipiente participação do país no mesmo, este ensaio busca uma explicação desse fator motivador através da teoria do "homem cordial" de Holanda, também sinalizada nas obras de Gilberto Freyre, José Carlos Reis, e em tantos outros intérpretes do Brasil. Finalmente, este artigo sugere que essa "hospitalidade" referida por nossos visitantes estrangeiros deriva da natureza "cordial" antes aludida, podendo assim constituir-se em importante fator diferencial na elaboração de uma política para o setor.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2009-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Pares Peer-reviewedRevisado por paresapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rta/article/view/1418110.11606/issn.1984-4867.v20i2p196-209Revista Turismo em Análise; Vol. 20 No. 2 (2009); 196-209Revista Turismo em Análise; Vol. 20 Núm. 2 (2009); 196-209Revista Turismo em Análise; v. 20 n. 2 (2009); 196-2091984-48670103-5541reponame:Revista Turismo em Análiseinstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/rta/article/view/14181/15999Copyright (c) 2016 Revista Turismo em Análiseinfo:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Carlyle Tadeu Falcão deMartins, Paulo Emílio Matos2015-11-13T15:56:38Zoai:revistas.usp.br:article/14181Revistahttps://www.revistas.usp.br/rtaPUBhttps://www.revistas.usp.br/rta/oaitanalise@usp.br || bragadc@usp.br1984-48670103-5541opendoar:2015-11-13T15:56:38Revista Turismo em Análise - Universidade de São Paulo (USP)false |
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