A hospitalidade e cordialidade brasileira: o Brasil percebido por estrangeiros

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Carlyle Tadeu Falcão de
Data de Publicação: 2009
Outros Autores: Martins, Paulo Emílio Matos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Turismo em Análise
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/rta/article/view/14181
Resumo: The central theme of this essay is the cultural trait of 'cordiality' present on brazilian, according to Sergio Buarque de Holanda's sense, as one of the main motivations for foreign tourists travel to Brazil. Using a panoramic view of the world tourist market and the low participation of the country in it, this study seeks an explanation about this motivating factor through the theory of Holland's "cordial man", also mentioned in Gilberto Freyre's, Jose Carlos Reis's works and in many other interpreters of Brazil. Finally, this article suggests that such "hospitality", referred by foreign visitors, comes from the cordiality mentioned before and it may well be a differentiation factor for policy development to the tourism sector.
id USP - 65_0e1330a626a58a987004edba5259e09a
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/14181
network_acronym_str USP - 65
network_name_str Revista Turismo em Análise
repository_id_str
spelling A hospitalidade e cordialidade brasileira: o Brasil percebido por estrangeirosThe hospitality and courtesy in Brazil: the country perceived by foreignershospitalidadecordialidadepersonalismoherança ibéricaturismo.hospitalitycordialitypersonalismIberian heritagetourism.The central theme of this essay is the cultural trait of 'cordiality' present on brazilian, according to Sergio Buarque de Holanda's sense, as one of the main motivations for foreign tourists travel to Brazil. Using a panoramic view of the world tourist market and the low participation of the country in it, this study seeks an explanation about this motivating factor through the theory of Holland's "cordial man", also mentioned in Gilberto Freyre's, Jose Carlos Reis's works and in many other interpreters of Brazil. Finally, this article suggests that such "hospitality", referred by foreign visitors, comes from the cordiality mentioned before and it may well be a differentiation factor for policy development to the tourism sector.O tema central deste ensaio é o traço cultural de 'cordialidade' do homem brasileiro, na acepção de Sérgio Buarque de Holanda, como sendo uma das principais motivações para os turistas estrangeiros viajarem ao Brasil. A partir de uma visão panorâmica do mercado turístico mundial e da constatação da incipiente participação do país no mesmo, este ensaio busca uma explicação desse fator motivador através da teoria do "homem cordial" de Holanda, também sinalizada nas obras de Gilberto Freyre, José Carlos Reis, e em tantos outros intérpretes do Brasil. Finalmente, este artigo sugere que essa "hospitalidade" referida por nossos visitantes estrangeiros deriva da natureza "cordial" antes aludida, podendo assim constituir-se em importante fator diferencial na elaboração de uma política para o setor.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2009-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Pares Peer-reviewedRevisado por paresapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rta/article/view/1418110.11606/issn.1984-4867.v20i2p196-209Revista Turismo em Análise; Vol. 20 No. 2 (2009); 196-209Revista Turismo em Análise; Vol. 20 Núm. 2 (2009); 196-209Revista Turismo em Análise; v. 20 n. 2 (2009); 196-2091984-48670103-5541reponame:Revista Turismo em Análiseinstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/rta/article/view/14181/15999Copyright (c) 2016 Revista Turismo em Análiseinfo:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Carlyle Tadeu Falcão deMartins, Paulo Emílio Matos2015-11-13T15:56:38Zoai:revistas.usp.br:article/14181Revistahttps://www.revistas.usp.br/rtaPUBhttps://www.revistas.usp.br/rta/oaitanalise@usp.br || bragadc@usp.br1984-48670103-5541opendoar:2015-11-13T15:56:38Revista Turismo em Análise - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv A hospitalidade e cordialidade brasileira: o Brasil percebido por estrangeiros
The hospitality and courtesy in Brazil: the country perceived by foreigners
title A hospitalidade e cordialidade brasileira: o Brasil percebido por estrangeiros
spellingShingle A hospitalidade e cordialidade brasileira: o Brasil percebido por estrangeiros
Oliveira, Carlyle Tadeu Falcão de
hospitalidade
cordialidade
personalismo
herança ibérica
turismo.
hospitality
cordiality
personalism
Iberian heritage
tourism.
title_short A hospitalidade e cordialidade brasileira: o Brasil percebido por estrangeiros
title_full A hospitalidade e cordialidade brasileira: o Brasil percebido por estrangeiros
title_fullStr A hospitalidade e cordialidade brasileira: o Brasil percebido por estrangeiros
title_full_unstemmed A hospitalidade e cordialidade brasileira: o Brasil percebido por estrangeiros
title_sort A hospitalidade e cordialidade brasileira: o Brasil percebido por estrangeiros
author Oliveira, Carlyle Tadeu Falcão de
author_facet Oliveira, Carlyle Tadeu Falcão de
Martins, Paulo Emílio Matos
author_role author
author2 Martins, Paulo Emílio Matos
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Carlyle Tadeu Falcão de
Martins, Paulo Emílio Matos
dc.subject.por.fl_str_mv hospitalidade
cordialidade
personalismo
herança ibérica
turismo.
hospitality
cordiality
personalism
Iberian heritage
tourism.
topic hospitalidade
cordialidade
personalismo
herança ibérica
turismo.
hospitality
cordiality
personalism
Iberian heritage
tourism.
description The central theme of this essay is the cultural trait of 'cordiality' present on brazilian, according to Sergio Buarque de Holanda's sense, as one of the main motivations for foreign tourists travel to Brazil. Using a panoramic view of the world tourist market and the low participation of the country in it, this study seeks an explanation about this motivating factor through the theory of Holland's "cordial man", also mentioned in Gilberto Freyre's, Jose Carlos Reis's works and in many other interpreters of Brazil. Finally, this article suggests that such "hospitality", referred by foreign visitors, comes from the cordiality mentioned before and it may well be a differentiation factor for policy development to the tourism sector.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-08-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
Peer-reviewed
Revisado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rta/article/view/14181
10.11606/issn.1984-4867.v20i2p196-209
url https://www.revistas.usp.br/rta/article/view/14181
identifier_str_mv 10.11606/issn.1984-4867.v20i2p196-209
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rta/article/view/14181/15999
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Revista Turismo em Análise
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Revista Turismo em Análise
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
dc.source.none.fl_str_mv Revista Turismo em Análise; Vol. 20 No. 2 (2009); 196-209
Revista Turismo em Análise; Vol. 20 Núm. 2 (2009); 196-209
Revista Turismo em Análise; v. 20 n. 2 (2009); 196-209
1984-4867
0103-5541
reponame:Revista Turismo em Análise
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Revista Turismo em Análise
collection Revista Turismo em Análise
repository.name.fl_str_mv Revista Turismo em Análise - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv tanalise@usp.br || bragadc@usp.br
_version_ 1797054165074051072