Competitividade de destinações turísticas: elementos e indicadores aplicados no estudo da administração turística de Balneário Camboriú - SC, Brasil
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Data de Publicação: | 2006 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Turismo em Análise |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/rta/article/view/68292 |
Resumo: | This paper considers tourism destination management and relationships between different players as competitiveness elements. The study aims to describe the tourism destination management ofBalneário Camboriú, SC, Brazil, adapting some indicators presented in the model of destinationcompetitiveness designed by Dwyer and Kim (2003). The conceptual framework approached three main guidelines to discuss the competitivenessin tourism destination: firms, nations and industries, followed by competitiveness theoric models. The research methods were qualitative based on data colleted in partially-structured interviews. The results suggested that local administration in the destination doesn't work in an integrated way to be said as an element of competitiveness. |
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Competitividade de destinações turísticas: elementos e indicadores aplicados no estudo da administração turística de Balneário Camboriú - SC, BrasilCompetitiveness in tourist destinations: elements and indicators applied to a study of tourism management in Balneário Camboriú SC, Braziladministração de destinações turísticascompetitividadecooperaçãoBalneário CamboriúSanta CatarinaBrasil.tourism destination managementcompetitivenesscooperationBalneário CamboriúSanta Catarina (State)Brazil.This paper considers tourism destination management and relationships between different players as competitiveness elements. The study aims to describe the tourism destination management ofBalneário Camboriú, SC, Brazil, adapting some indicators presented in the model of destinationcompetitiveness designed by Dwyer and Kim (2003). The conceptual framework approached three main guidelines to discuss the competitivenessin tourism destination: firms, nations and industries, followed by competitiveness theoric models. The research methods were qualitative based on data colleted in partially-structured interviews. The results suggested that local administration in the destination doesn't work in an integrated way to be said as an element of competitiveness.O trabalho considera a administração da destinação turística e as relações entre os diversos atores sociais como elementos de competitividade, tendo como objetivo caracterizar a administração do turismo em BalneárioCamboriú, aplicando uma adaptação dos indicadores de competitividade do modelo de Dwyer e Kim (2003). É proposta uma triangulação sobre competitividade em empresas, nações e setores, seguida por modelos de competitividade em destinações turísticas. A metodologia consistiu em uma abordagem qualitativa, com coleta de dados primários por meio de entrevistas semi-estruturadas. Os resultados permitem inferir que a administração turística local não apresenta suficiente integração entre os setores para que possa ser apontada como elemento de competitividade.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2006-08-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Pares Peer-reviewedRevisado por paresapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rta/article/view/6829210.11606/issn.1984-4867.v17i2p135-154Revista Turismo em Análise; Vol. 17 No. 2 (2006); 135-154Revista Turismo em Análise; Vol. 17 Núm. 2 (2006); 135-154Revista Turismo em Análise; v. 17 n. 2 (2006); 135-1541984-48670103-5541reponame:Revista Turismo em Análiseinstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/rta/article/view/68292/70805Copyright (c) 2016 Revista Turismo em Análiseinfo:eu-repo/semantics/openAccessCosta, Helena AraújoHoffmann, Valmir Emil2014-04-04T12:21:56Zoai:revistas.usp.br:article/68292Revistahttps://www.revistas.usp.br/rtaPUBhttps://www.revistas.usp.br/rta/oaitanalise@usp.br || bragadc@usp.br1984-48670103-5541opendoar:2014-04-04T12:21:56Revista Turismo em Análise - Universidade de São Paulo (USP)false |
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