Tourism and History Teaching: potencialities and local interpretations

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Venera, Raquel Alvarenga Sena
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Turismo em Análise
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/rta/article/view/14224
Resumo: This article is a result of a research about the intersections of History Teaching in the Fundamental Education, produced from 2005 to 2008 in the Municipal Education System of Itajaí, Santa Catarina, with narratives written by students.The analysis of these narratives were produced based on Discourse Analysis (DA), with French tradition, and evidenced discoursive typologies. Among these typologies, the History and Tourism discourses appear like signs in the adolescents enunciations and how these knowledge areas can potencialize local interpretations and stimulate some feelings, important to the purposes of taught History and to the construction of wishes and potencialities of a cultural Tourism.
id USP - 65_43d9c181e95642c0e50938563503deda
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/14224
network_acronym_str USP - 65
network_name_str Revista Turismo em Análise
repository_id_str
spelling Tourism and History Teaching: potencialities and local interpretationsTurismo e Ensino de História: potencialidades e interpretações locaisturismoensino de históriapatrimônio culturalmemórianarrativas.tourismhistory teachingcultural patrimonymemorynarrativesThis article is a result of a research about the intersections of History Teaching in the Fundamental Education, produced from 2005 to 2008 in the Municipal Education System of Itajaí, Santa Catarina, with narratives written by students.The analysis of these narratives were produced based on Discourse Analysis (DA), with French tradition, and evidenced discoursive typologies. Among these typologies, the History and Tourism discourses appear like signs in the adolescents enunciations and how these knowledge areas can potencialize local interpretations and stimulate some feelings, important to the purposes of taught History and to the construction of wishes and potencialities of a cultural Tourism.Este artigo é resultado de uma pesquisa sobre as intersecções do Ensino de História na Educação Fundamental desenvolvida nos anos de 2005 a 2008 na Rede Municipal de ensino de Itajaí, Santa Catarina, a partir de narrativas escritas por estudantes das 7ª e 8ª séries. As análises dessas narrativas foram feitas a partir da Análise do Discurso, AD, com tradição francesa, e evidenciaram tipologias discursivas, entre elas os discursos Histórico e Turístico como marcas nos enunciados dos adolescentes e como essas duas grandes áreas do conhecimento podem potencializar as interpretações locais e incentivar sentimentos como pertencimento, identidade e alteridade - importantes não apenas para os objetivos da História ensinada, mas também para construir desejos e potencialidades de um Turismo mais cultural.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2010-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Pares Peer-reviewedRevisado por paresapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rta/article/view/1422410.11606/issn.1984-4867.v21i2p421-436Revista Turismo em Análise; Vol. 21 No. 2 (2010); 421-436Revista Turismo em Análise; Vol. 21 Núm. 2 (2010); 421-436Revista Turismo em Análise; v. 21 n. 2 (2010); 421-4361984-48670103-5541reponame:Revista Turismo em Análiseinstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/rta/article/view/14224/16042Copyright (c) 2016 Revista Turismo em Análiseinfo:eu-repo/semantics/openAccessVenera, Raquel Alvarenga Sena2015-11-13T15:56:33Zoai:revistas.usp.br:article/14224Revistahttps://www.revistas.usp.br/rtaPUBhttps://www.revistas.usp.br/rta/oaitanalise@usp.br || bragadc@usp.br1984-48670103-5541opendoar:2015-11-13T15:56:33Revista Turismo em Análise - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Tourism and History Teaching: potencialities and local interpretations
Turismo e Ensino de História: potencialidades e interpretações locais
title Tourism and History Teaching: potencialities and local interpretations
spellingShingle Tourism and History Teaching: potencialities and local interpretations
Venera, Raquel Alvarenga Sena
turismo
ensino de história
patrimônio cultural
memória
narrativas.
tourism
history teaching
cultural patrimony
memory
narratives
title_short Tourism and History Teaching: potencialities and local interpretations
title_full Tourism and History Teaching: potencialities and local interpretations
title_fullStr Tourism and History Teaching: potencialities and local interpretations
title_full_unstemmed Tourism and History Teaching: potencialities and local interpretations
title_sort Tourism and History Teaching: potencialities and local interpretations
author Venera, Raquel Alvarenga Sena
author_facet Venera, Raquel Alvarenga Sena
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Venera, Raquel Alvarenga Sena
dc.subject.por.fl_str_mv turismo
ensino de história
patrimônio cultural
memória
narrativas.
tourism
history teaching
cultural patrimony
memory
narratives
topic turismo
ensino de história
patrimônio cultural
memória
narrativas.
tourism
history teaching
cultural patrimony
memory
narratives
description This article is a result of a research about the intersections of History Teaching in the Fundamental Education, produced from 2005 to 2008 in the Municipal Education System of Itajaí, Santa Catarina, with narratives written by students.The analysis of these narratives were produced based on Discourse Analysis (DA), with French tradition, and evidenced discoursive typologies. Among these typologies, the History and Tourism discourses appear like signs in the adolescents enunciations and how these knowledge areas can potencialize local interpretations and stimulate some feelings, important to the purposes of taught History and to the construction of wishes and potencialities of a cultural Tourism.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-08-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
Peer-reviewed
Revisado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rta/article/view/14224
10.11606/issn.1984-4867.v21i2p421-436
url https://www.revistas.usp.br/rta/article/view/14224
identifier_str_mv 10.11606/issn.1984-4867.v21i2p421-436
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rta/article/view/14224/16042
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Revista Turismo em Análise
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Revista Turismo em Análise
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
dc.source.none.fl_str_mv Revista Turismo em Análise; Vol. 21 No. 2 (2010); 421-436
Revista Turismo em Análise; Vol. 21 Núm. 2 (2010); 421-436
Revista Turismo em Análise; v. 21 n. 2 (2010); 421-436
1984-4867
0103-5541
reponame:Revista Turismo em Análise
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Revista Turismo em Análise
collection Revista Turismo em Análise
repository.name.fl_str_mv Revista Turismo em Análise - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv tanalise@usp.br || bragadc@usp.br
_version_ 1797054165538570240