Tourism and History Teaching: potencialities and local interpretations
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Turismo em Análise |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/rta/article/view/14224 |
Resumo: | This article is a result of a research about the intersections of History Teaching in the Fundamental Education, produced from 2005 to 2008 in the Municipal Education System of Itajaí, Santa Catarina, with narratives written by students.The analysis of these narratives were produced based on Discourse Analysis (DA), with French tradition, and evidenced discoursive typologies. Among these typologies, the History and Tourism discourses appear like signs in the adolescents enunciations and how these knowledge areas can potencialize local interpretations and stimulate some feelings, important to the purposes of taught History and to the construction of wishes and potencialities of a cultural Tourism. |
id |
USP - 65_43d9c181e95642c0e50938563503deda |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/14224 |
network_acronym_str |
USP - 65 |
network_name_str |
Revista Turismo em Análise |
repository_id_str |
|
spelling |
Tourism and History Teaching: potencialities and local interpretationsTurismo e Ensino de História: potencialidades e interpretações locaisturismoensino de históriapatrimônio culturalmemórianarrativas.tourismhistory teachingcultural patrimonymemorynarrativesThis article is a result of a research about the intersections of History Teaching in the Fundamental Education, produced from 2005 to 2008 in the Municipal Education System of Itajaí, Santa Catarina, with narratives written by students.The analysis of these narratives were produced based on Discourse Analysis (DA), with French tradition, and evidenced discoursive typologies. Among these typologies, the History and Tourism discourses appear like signs in the adolescents enunciations and how these knowledge areas can potencialize local interpretations and stimulate some feelings, important to the purposes of taught History and to the construction of wishes and potencialities of a cultural Tourism.Este artigo é resultado de uma pesquisa sobre as intersecções do Ensino de História na Educação Fundamental desenvolvida nos anos de 2005 a 2008 na Rede Municipal de ensino de Itajaí, Santa Catarina, a partir de narrativas escritas por estudantes das 7ª e 8ª séries. As análises dessas narrativas foram feitas a partir da Análise do Discurso, AD, com tradição francesa, e evidenciaram tipologias discursivas, entre elas os discursos Histórico e Turístico como marcas nos enunciados dos adolescentes e como essas duas grandes áreas do conhecimento podem potencializar as interpretações locais e incentivar sentimentos como pertencimento, identidade e alteridade - importantes não apenas para os objetivos da História ensinada, mas também para construir desejos e potencialidades de um Turismo mais cultural.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2010-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Pares Peer-reviewedRevisado por paresapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rta/article/view/1422410.11606/issn.1984-4867.v21i2p421-436Revista Turismo em Análise; Vol. 21 No. 2 (2010); 421-436Revista Turismo em Análise; Vol. 21 Núm. 2 (2010); 421-436Revista Turismo em Análise; v. 21 n. 2 (2010); 421-4361984-48670103-5541reponame:Revista Turismo em Análiseinstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/rta/article/view/14224/16042Copyright (c) 2016 Revista Turismo em Análiseinfo:eu-repo/semantics/openAccessVenera, Raquel Alvarenga Sena2015-11-13T15:56:33Zoai:revistas.usp.br:article/14224Revistahttps://www.revistas.usp.br/rtaPUBhttps://www.revistas.usp.br/rta/oaitanalise@usp.br || bragadc@usp.br1984-48670103-5541opendoar:2015-11-13T15:56:33Revista Turismo em Análise - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Tourism and History Teaching: potencialities and local interpretations Turismo e Ensino de História: potencialidades e interpretações locais |
title |
Tourism and History Teaching: potencialities and local interpretations |
spellingShingle |
Tourism and History Teaching: potencialities and local interpretations Venera, Raquel Alvarenga Sena turismo ensino de história patrimônio cultural memória narrativas. tourism history teaching cultural patrimony memory narratives |
title_short |
Tourism and History Teaching: potencialities and local interpretations |
title_full |
Tourism and History Teaching: potencialities and local interpretations |
title_fullStr |
Tourism and History Teaching: potencialities and local interpretations |
title_full_unstemmed |
Tourism and History Teaching: potencialities and local interpretations |
title_sort |
Tourism and History Teaching: potencialities and local interpretations |
author |
Venera, Raquel Alvarenga Sena |
author_facet |
Venera, Raquel Alvarenga Sena |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Venera, Raquel Alvarenga Sena |
dc.subject.por.fl_str_mv |
turismo ensino de história patrimônio cultural memória narrativas. tourism history teaching cultural patrimony memory narratives |
topic |
turismo ensino de história patrimônio cultural memória narrativas. tourism history teaching cultural patrimony memory narratives |
description |
This article is a result of a research about the intersections of History Teaching in the Fundamental Education, produced from 2005 to 2008 in the Municipal Education System of Itajaí, Santa Catarina, with narratives written by students.The analysis of these narratives were produced based on Discourse Analysis (DA), with French tradition, and evidenced discoursive typologies. Among these typologies, the History and Tourism discourses appear like signs in the adolescents enunciations and how these knowledge areas can potencialize local interpretations and stimulate some feelings, important to the purposes of taught History and to the construction of wishes and potencialities of a cultural Tourism. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-08-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por Pares Peer-reviewed Revisado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/rta/article/view/14224 10.11606/issn.1984-4867.v21i2p421-436 |
url |
https://www.revistas.usp.br/rta/article/view/14224 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.1984-4867.v21i2p421-436 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/rta/article/view/14224/16042 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Revista Turismo em Análise info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Revista Turismo em Análise |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Turismo em Análise; Vol. 21 No. 2 (2010); 421-436 Revista Turismo em Análise; Vol. 21 Núm. 2 (2010); 421-436 Revista Turismo em Análise; v. 21 n. 2 (2010); 421-436 1984-4867 0103-5541 reponame:Revista Turismo em Análise instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Revista Turismo em Análise |
collection |
Revista Turismo em Análise |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Turismo em Análise - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
tanalise@usp.br || bragadc@usp.br |
_version_ |
1797054165538570240 |