The Modest Contribution of Rural Tourism in Douro, Portugal: a study based on the promoters and touristic supply
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Turismo em Análise |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/rta/article/view/116523 |
Resumo: | This study aims to investigate the characteristics and motivations of the rural tourism promoters in Douro region, as well as the offer of tourist leisure activities developed in the housing units. Based in a survey and descriptive statistics, we argue that the tourist product is mostly developed by promoters with a certain profile: above the age of 45, with a high monthly income and very little dedication to the tourism unit. Moreover, these promoters, in general, do not have training in the tourism area and before opening the unit had no experience in the touristic field. The primary motivation for the creation of the tourist unit has been the recovery and preservation of the built heritage. Additionally, the study shows that rural tourism is still little rooted in the region, with scarce tourist entertainment activities based on local culture and traditions and the links to the local community. It is therefore concluded that the contribution for region development is modest. |
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The Modest Contribution of Rural Tourism in Douro, Portugal: a study based on the promoters and touristic supplyLa Modesta Contribución del Turismo Rural en la Región del Douro, Portugal: un estudio basado en promotores y en la oferta turísticaO Modesto Contributo do Turismo Rural no Douro, Portugal: um estudo baseado nos promotores e na oferta turísticaTurismo ruralPromotoresOferta turísticaDesenvolvimento ruralRural tourismPromotersTouristic supplyRural developmentThis study aims to investigate the characteristics and motivations of the rural tourism promoters in Douro region, as well as the offer of tourist leisure activities developed in the housing units. Based in a survey and descriptive statistics, we argue that the tourist product is mostly developed by promoters with a certain profile: above the age of 45, with a high monthly income and very little dedication to the tourism unit. Moreover, these promoters, in general, do not have training in the tourism area and before opening the unit had no experience in the touristic field. The primary motivation for the creation of the tourist unit has been the recovery and preservation of the built heritage. Additionally, the study shows that rural tourism is still little rooted in the region, with scarce tourist entertainment activities based on local culture and traditions and the links to the local community. It is therefore concluded that the contribution for region development is modest.Este estudio tiene como objetivo investigar las características y motivaciones de los promotores de turismo en las zonas rurales del Douro, Portugal, así como la realización de actividades de entretenimiento turísticas proporcionadas por las empresas de turismo. Con base en un cuestionario y en las estadísticas descriptivas, es evidente que el producto turístico está desarrollado principalmente por los promotores con determinado perfil socioeconómico: mayores de 45 años de edad, alto ingreso mensual y poca dedicación a la unidad de turismo. Por otra parte, estos promotores en general no tienen formación en el área de turismo y antes de abrir la empresa no tenían ninguna experiencia en el negocio. La principal motivación para la creación de la empresa ha sido la recuperación y conservación del patrimonio construido. Además, el estudio muestra que el turismo rural es todavía poco establecido en la región, con escasas actividades de entretenimiento turístico, basadas en las tradiciones locales y cultura y en los vínculos con la comunidad local. Por tanto, se llegó a la conclusión de que la contribución al desarrollo de la región es todavía modesta.Este estudo tem como objetivo investigar as características e motivações dos promotores de turismo no espaço rural no Douro, bem como a oferta de atividades de animação turística proporcionada nos empreendimentos. Tendo com base um inquérito por questionário e estatísticas descritivas, evidencia-se que o produto turístico é desenvolvido principalmente por promotores com certo perfil socioeconómico: idade acima dos 45 anos, rendimento mensal elevado e pouca dedicação à unidade turística. Acresce que esses promotores, no geral, não têm formação na área turística e que antes de abrir o empreendimento não tinham qualquer experiência no ramo. A motivação principal para a criação do empreendimento terá sido a recuperação e preservação do património edificado. Adicionalmente, o estudo mostra que o turismo rural está ainda pouco enraizado na região, sendo escassas as atividades de animação turística baseadas nas tradições e cultura locais e as ligações à comunidade local. Conclui-se, pois, que o contributo para o desenvolvimento da região é modesto.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2016-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Pares Peer-reviewedRevisado por paresapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rta/article/view/11652310.11606/issn.1984-4867.v27i3p624-643Revista Turismo em Análise; Vol. 27 No. 3 (2016); 624-643Revista Turismo em Análise; Vol. 27 Núm. 3 (2016); 624-643Revista Turismo em Análise; v. 27 n. 3 (2016); 624-6431984-48670103-5541reponame:Revista Turismo em Análiseinstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/rta/article/view/116523/121832Copyright (c) 2016 Revista Turismo em Análiseinfo:eu-repo/semantics/openAccessPato, Lúcia2017-01-06T20:45:26Zoai:revistas.usp.br:article/116523Revistahttps://www.revistas.usp.br/rtaPUBhttps://www.revistas.usp.br/rta/oaitanalise@usp.br || bragadc@usp.br1984-48670103-5541opendoar:2017-01-06T20:45:26Revista Turismo em Análise - Universidade de São Paulo (USP)false |
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