Ferrovia e turismo cultural: alternativa para o futuro da Vila de Paranapiacaba (SP)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2002 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Turismo em Análise |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/rta/article/view/63597 |
Resumo: | The main objective of this work is to show that the association between heritage preservation, through its interpretation, and railway tourism is a good method devoted to cultural tourism, with a sustainable base. For this reason, the history of Paulista railway was studied, showing some relerences that made highways to have priority in detriment to railways. Alter a long period on abandon, the Vila of Paranapiacaba, São Paulo, a place that express the start or beginning of the railway culture at the second half of XIX century, is mentioned as an interesting point of cultural tourism, an activity that can be maximized if associated to a tourist railway. |
id |
USP - 65_76c608bd77ff8789080f9e19f2ddab0c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/63597 |
network_acronym_str |
USP - 65 |
network_name_str |
Revista Turismo em Análise |
repository_id_str |
|
spelling |
Ferrovia e turismo cultural: alternativa para o futuro da Vila de Paranapiacaba (SP)interpretação patrimonialturismo sustentávelturismo culturalturismo ferroviárioferrovias turísticaspatrimônio históricoParanapiacaba/SP.heritage interpretationsustainable tourismcultural tourismrailway tourismtourist railwayshistoric heritageParanapiacaba/SP.The main objective of this work is to show that the association between heritage preservation, through its interpretation, and railway tourism is a good method devoted to cultural tourism, with a sustainable base. For this reason, the history of Paulista railway was studied, showing some relerences that made highways to have priority in detriment to railways. Alter a long period on abandon, the Vila of Paranapiacaba, São Paulo, a place that express the start or beginning of the railway culture at the second half of XIX century, is mentioned as an interesting point of cultural tourism, an activity that can be maximized if associated to a tourist railway.A meta do trabalho é demonstrar que a associação entre a preservação do patrimônio - através de sua interpretação -, e o turismo ferroviário é um instrumento eficaz na formatação do destino voltado ao turismo cultural de base sustentável. Para tanto, foi estudado o contexto histórico da ferrovia paulista, apontando alguns referenciais que fizeram o modal rodoviário ser priorizado em detrimento do ferroviário. Após um longo período de abandono, a Vila de Paranapiacaba, local de expressão da cultura ferroviária iniciada na segunda metade do século XIX, é cogitada como um forte atrativo para o lazer cultural, atividade que pode ter seu efeito otimizado se associada com a ferrovia.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2002-11-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Pares Peer-reviewedRevisado por paresapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rta/article/view/6359710.11606/issn.1984-4867.v13i2p29-53Revista Turismo em Análise; Vol. 13 No. 2 (2002); 29-53Revista Turismo em Análise; Vol. 13 Núm. 2 (2002); 29-53Revista Turismo em Análise; v. 13 n. 2 (2002); 29-531984-48670103-5541reponame:Revista Turismo em Análiseinstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/rta/article/view/63597/66362Copyright (c) 2016 Revista Turismo em Análiseinfo:eu-repo/semantics/openAccessAllis, Thiago2013-12-17T12:44:47Zoai:revistas.usp.br:article/63597Revistahttps://www.revistas.usp.br/rtaPUBhttps://www.revistas.usp.br/rta/oaitanalise@usp.br || bragadc@usp.br1984-48670103-5541opendoar:2013-12-17T12:44:47Revista Turismo em Análise - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Ferrovia e turismo cultural: alternativa para o futuro da Vila de Paranapiacaba (SP) |
title |
Ferrovia e turismo cultural: alternativa para o futuro da Vila de Paranapiacaba (SP) |
spellingShingle |
Ferrovia e turismo cultural: alternativa para o futuro da Vila de Paranapiacaba (SP) Allis, Thiago interpretação patrimonial turismo sustentável turismo cultural turismo ferroviário ferrovias turísticas patrimônio histórico Paranapiacaba/SP. heritage interpretation sustainable tourism cultural tourism railway tourism tourist railways historic heritage Paranapiacaba/SP. |
title_short |
Ferrovia e turismo cultural: alternativa para o futuro da Vila de Paranapiacaba (SP) |
title_full |
Ferrovia e turismo cultural: alternativa para o futuro da Vila de Paranapiacaba (SP) |
title_fullStr |
Ferrovia e turismo cultural: alternativa para o futuro da Vila de Paranapiacaba (SP) |
title_full_unstemmed |
Ferrovia e turismo cultural: alternativa para o futuro da Vila de Paranapiacaba (SP) |
title_sort |
Ferrovia e turismo cultural: alternativa para o futuro da Vila de Paranapiacaba (SP) |
author |
Allis, Thiago |
author_facet |
Allis, Thiago |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Allis, Thiago |
dc.subject.por.fl_str_mv |
interpretação patrimonial turismo sustentável turismo cultural turismo ferroviário ferrovias turísticas patrimônio histórico Paranapiacaba/SP. heritage interpretation sustainable tourism cultural tourism railway tourism tourist railways historic heritage Paranapiacaba/SP. |
topic |
interpretação patrimonial turismo sustentável turismo cultural turismo ferroviário ferrovias turísticas patrimônio histórico Paranapiacaba/SP. heritage interpretation sustainable tourism cultural tourism railway tourism tourist railways historic heritage Paranapiacaba/SP. |
description |
The main objective of this work is to show that the association between heritage preservation, through its interpretation, and railway tourism is a good method devoted to cultural tourism, with a sustainable base. For this reason, the history of Paulista railway was studied, showing some relerences that made highways to have priority in detriment to railways. Alter a long period on abandon, the Vila of Paranapiacaba, São Paulo, a place that express the start or beginning of the railway culture at the second half of XIX century, is mentioned as an interesting point of cultural tourism, an activity that can be maximized if associated to a tourist railway. |
publishDate |
2002 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2002-11-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por Pares Peer-reviewed Revisado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/rta/article/view/63597 10.11606/issn.1984-4867.v13i2p29-53 |
url |
https://www.revistas.usp.br/rta/article/view/63597 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.1984-4867.v13i2p29-53 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/rta/article/view/63597/66362 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Revista Turismo em Análise info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Revista Turismo em Análise |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Turismo em Análise; Vol. 13 No. 2 (2002); 29-53 Revista Turismo em Análise; Vol. 13 Núm. 2 (2002); 29-53 Revista Turismo em Análise; v. 13 n. 2 (2002); 29-53 1984-4867 0103-5541 reponame:Revista Turismo em Análise instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Revista Turismo em Análise |
collection |
Revista Turismo em Análise |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Turismo em Análise - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
tanalise@usp.br || bragadc@usp.br |
_version_ |
1797054166650060800 |