Division of states of Brazil in homogeneous groups used to statistics data the tourist industry and gross domestic product
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Turismo em Análise |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/rta/article/view/14170 |
Resumo: | The tourism embraces several sectors and actors of the economy and contributes on socio-economic development of regions where it installs. In order to characterize the 27 States of Brazil with respect to information the tourist industry and of the Gross Domestic Product, a cluster analysis was performed by Complete Linkage hierarchical clustering method, it was considered 16 variables. The result was: cluster 1 with 22 States and the lowest averages; cluster 2 with three States and the highest number of tourist carriers; cluster 3 with the State of Rio de Janeiro and the second best averages in; cluster 4 with the State of Sao Paulo and the highest averages. This analysis allowed the formation of States of Brazil clusters with a high homogeneity within-group and heterogeneity between-group. The cluster analysis with variables of tourism was recommended to distinguish tourist regions and guide actions in this sector. |
id |
USP - 65_f5c3b15b7899e29efd8d02ded01e2227 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/14170 |
network_acronym_str |
USP - 65 |
network_name_str |
Revista Turismo em Análise |
repository_id_str |
|
spelling |
Division of states of Brazil in homogeneous groups used to statistics data the tourist industry and gross domestic productDivisão dos estados brasileiros em grupos homogêneos segundo estatísticas do setor turístico e do produto interno brutoindicadores do turismotipologia de Estadosanálise multivariadaanálise de agrupamento.tourism indicatorstypology of statesmultivariate analysiscluster analysis.The tourism embraces several sectors and actors of the economy and contributes on socio-economic development of regions where it installs. In order to characterize the 27 States of Brazil with respect to information the tourist industry and of the Gross Domestic Product, a cluster analysis was performed by Complete Linkage hierarchical clustering method, it was considered 16 variables. The result was: cluster 1 with 22 States and the lowest averages; cluster 2 with three States and the highest number of tourist carriers; cluster 3 with the State of Rio de Janeiro and the second best averages in; cluster 4 with the State of Sao Paulo and the highest averages. This analysis allowed the formation of States of Brazil clusters with a high homogeneity within-group and heterogeneity between-group. The cluster analysis with variables of tourism was recommended to distinguish tourist regions and guide actions in this sector.O turismo é uma atividade que abrange vários setores e atores da economia e, contribui no desenvolvimento sócio-econômico das regiões onde se instala. A fim de caracterizar os 27 Estados brasileiros com relação às informações do produto interno bruto (PIB) e do setor turístico, realizou-se uma análise de agrupamento, segundo o método hierárquico aglomerativo da Ligação Completa, considerando 16 variáveis. O resultado foi: grupo 1 com 22 Estados e as menores médias; grupo 2 com três Estados e o maior número de transportadoras turísticas; grupo 3 com o Estado do Rio de Janeiro e as segundas melhores médias e; grupo 4 com o Estado de São Paulo e as maiores médias. Esta análise possibilitou a formação de grupos de Estados brasileiros com alto grau de homogeneidade intragrupo e heterogeneidade intergrupo. Recomenda-se a análise de agrupamento com variáveis do âmbito turístico para distinguir regiões e nortear ações no setor.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2009-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Pares Peer-reviewedRevisado por paresapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rta/article/view/1417010.11606/issn.1984-4867.v20i1p25-34Revista Turismo em Análise; Vol. 20 No. 1 (2009); 25-34Revista Turismo em Análise; Vol. 20 Núm. 1 (2009); 25-34Revista Turismo em Análise; v. 20 n. 1 (2009); 25-341984-48670103-5541reponame:Revista Turismo em Análiseinstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/rta/article/view/14170/15988Copyright (c) 2016 Revista Turismo em Análiseinfo:eu-repo/semantics/openAccessGiannotti, Juliana Di GiorgioSouza, Tania Mara Melquiades de2015-11-13T15:56:40Zoai:revistas.usp.br:article/14170Revistahttps://www.revistas.usp.br/rtaPUBhttps://www.revistas.usp.br/rta/oaitanalise@usp.br || bragadc@usp.br1984-48670103-5541opendoar:2015-11-13T15:56:40Revista Turismo em Análise - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Division of states of Brazil in homogeneous groups used to statistics data the tourist industry and gross domestic product Divisão dos estados brasileiros em grupos homogêneos segundo estatísticas do setor turístico e do produto interno bruto |
title |
Division of states of Brazil in homogeneous groups used to statistics data the tourist industry and gross domestic product |
spellingShingle |
Division of states of Brazil in homogeneous groups used to statistics data the tourist industry and gross domestic product Giannotti, Juliana Di Giorgio indicadores do turismo tipologia de Estados análise multivariada análise de agrupamento. tourism indicators typology of states multivariate analysis cluster analysis. |
title_short |
Division of states of Brazil in homogeneous groups used to statistics data the tourist industry and gross domestic product |
title_full |
Division of states of Brazil in homogeneous groups used to statistics data the tourist industry and gross domestic product |
title_fullStr |
Division of states of Brazil in homogeneous groups used to statistics data the tourist industry and gross domestic product |
title_full_unstemmed |
Division of states of Brazil in homogeneous groups used to statistics data the tourist industry and gross domestic product |
title_sort |
Division of states of Brazil in homogeneous groups used to statistics data the tourist industry and gross domestic product |
author |
Giannotti, Juliana Di Giorgio |
author_facet |
Giannotti, Juliana Di Giorgio Souza, Tania Mara Melquiades de |
author_role |
author |
author2 |
Souza, Tania Mara Melquiades de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Giannotti, Juliana Di Giorgio Souza, Tania Mara Melquiades de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
indicadores do turismo tipologia de Estados análise multivariada análise de agrupamento. tourism indicators typology of states multivariate analysis cluster analysis. |
topic |
indicadores do turismo tipologia de Estados análise multivariada análise de agrupamento. tourism indicators typology of states multivariate analysis cluster analysis. |
description |
The tourism embraces several sectors and actors of the economy and contributes on socio-economic development of regions where it installs. In order to characterize the 27 States of Brazil with respect to information the tourist industry and of the Gross Domestic Product, a cluster analysis was performed by Complete Linkage hierarchical clustering method, it was considered 16 variables. The result was: cluster 1 with 22 States and the lowest averages; cluster 2 with three States and the highest number of tourist carriers; cluster 3 with the State of Rio de Janeiro and the second best averages in; cluster 4 with the State of Sao Paulo and the highest averages. This analysis allowed the formation of States of Brazil clusters with a high homogeneity within-group and heterogeneity between-group. The cluster analysis with variables of tourism was recommended to distinguish tourist regions and guide actions in this sector. |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009-04-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por Pares Peer-reviewed Revisado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/rta/article/view/14170 10.11606/issn.1984-4867.v20i1p25-34 |
url |
https://www.revistas.usp.br/rta/article/view/14170 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.1984-4867.v20i1p25-34 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/rta/article/view/14170/15988 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Revista Turismo em Análise info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Revista Turismo em Análise |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Turismo em Análise; Vol. 20 No. 1 (2009); 25-34 Revista Turismo em Análise; Vol. 20 Núm. 1 (2009); 25-34 Revista Turismo em Análise; v. 20 n. 1 (2009); 25-34 1984-4867 0103-5541 reponame:Revista Turismo em Análise instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Revista Turismo em Análise |
collection |
Revista Turismo em Análise |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Turismo em Análise - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
tanalise@usp.br || bragadc@usp.br |
_version_ |
1797054164995407872 |