Uma discussão sobre as práticas de anorexia e bulimia como estéticas de existência
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Educação e Pesquisa |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/108879 |
Resumo: | This article aims to present the analysis of practices of weight loss, maintenance of weight and body shapes, using the account of anorexic and bulimic young women who call themselves Annas and Mias in virtual space. Its educational goal is to bring situations of the life of young people in contemporary times to examine them in school contexts, considering that the topic of weight loss is often present in the period of adolescence, a phase marked by relationships with several teachers in specific areas. The sources used for the analysis are descriptive texts presented on the blogs of these young women through which they manifest the rules of conduct to becomeAnnas and Mias. The analysis of such practices and discourses has given rise to the possibility of including them in three sets of experiences that intertwine: experiences of body modification,virtual identity experiences and experiences of the self. With these reflections, we have intended to show that although these and other events may seem distant from the classroom, they actually go through school walls, are visible, manifest themselves and can help us reinvent teaching. |
id |
USP-11_198d4ad47516f0c735161a8606b47455 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/108879 |
network_acronym_str |
USP-11 |
network_name_str |
Educação e Pesquisa |
repository_id_str |
|
spelling |
Uma discussão sobre as práticas de anorexia e bulimia como estéticas de existência Practices of anorexia and bulimia as an aesthetics of existence This article aims to present the analysis of practices of weight loss, maintenance of weight and body shapes, using the account of anorexic and bulimic young women who call themselves Annas and Mias in virtual space. Its educational goal is to bring situations of the life of young people in contemporary times to examine them in school contexts, considering that the topic of weight loss is often present in the period of adolescence, a phase marked by relationships with several teachers in specific areas. The sources used for the analysis are descriptive texts presented on the blogs of these young women through which they manifest the rules of conduct to becomeAnnas and Mias. The analysis of such practices and discourses has given rise to the possibility of including them in three sets of experiences that intertwine: experiences of body modification,virtual identity experiences and experiences of the self. With these reflections, we have intended to show that although these and other events may seem distant from the classroom, they actually go through school walls, are visible, manifest themselves and can help us reinvent teaching. Este artigo tem por finalidade apresentar a análise realizada a respeito das práticas de emagrecimento, manutenção do peso e das formas corporais, a partir do relato de jovens anoréxicas e bulímicas autodenominadas Annas e Mias, no espaço virtual. Tem como objetivo educacional trazer situações de vida jovem na contemporaneidade para pensá-las nos contextos escolares, considerando que a temática do emagrecimento frequentemente atravessa o período da adolescência, fase marcada pelo relacionamento com diferentes professores das áreas específicas. As fontes utilizadas para a análise aqui feita são textos descritivos que se apresentam nos blogs dessas jovens, por meio dos quais manifestam as regras de conduta para tornarem-se Annas e Mias. A análise realizada em torno dessas práticas e discursos ensejou a possibilidade de inseri-las em três conjuntos de experiências, que se imbricam: as experiências das modificações corporais, as experiências identitárias virtuais e as experiências de si. Com essas reflexões, quisemos mostrar que esses e outros acontecimentos, embora possam parecer distantes da sala de aula, atravessam os muros da escola, são visíveis, manifestam-se e podem nos ajudar a reinventar a docência. Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação2015-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/10887910.1590/s1517-97022015021539Educação e Pesquisa; v. 41 n. 4 (2015); 883-898Educação e Pesquisa; Vol. 41 No. 4 (2015); 883-898Educação e Pesquisa; Vol. 41 Núm. 4 (2015); 883-8981678-46341517-9702reponame:Educação e Pesquisainstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/108879/107325https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/108879/107326Copyright (c) 2017 Educação e Pesquisainfo:eu-repo/semantics/openAccessFarah, Marisa Helena SilvaMate, Cecilia Hanna2016-01-20T17:23:00Zoai:revistas.usp.br:article/108879Revistahttps://www.revistas.usp.br/ep/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/ep/oai||revedu@usp.br1678-46341517-9702opendoar:2016-01-20T17:23Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Uma discussão sobre as práticas de anorexia e bulimia como estéticas de existência Practices of anorexia and bulimia as an aesthetics of existence |
title |
Uma discussão sobre as práticas de anorexia e bulimia como estéticas de existência |
spellingShingle |
Uma discussão sobre as práticas de anorexia e bulimia como estéticas de existência Farah, Marisa Helena Silva |
title_short |
Uma discussão sobre as práticas de anorexia e bulimia como estéticas de existência |
title_full |
Uma discussão sobre as práticas de anorexia e bulimia como estéticas de existência |
title_fullStr |
Uma discussão sobre as práticas de anorexia e bulimia como estéticas de existência |
title_full_unstemmed |
Uma discussão sobre as práticas de anorexia e bulimia como estéticas de existência |
title_sort |
Uma discussão sobre as práticas de anorexia e bulimia como estéticas de existência |
author |
Farah, Marisa Helena Silva |
author_facet |
Farah, Marisa Helena Silva Mate, Cecilia Hanna |
author_role |
author |
author2 |
Mate, Cecilia Hanna |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Farah, Marisa Helena Silva Mate, Cecilia Hanna |
description |
This article aims to present the analysis of practices of weight loss, maintenance of weight and body shapes, using the account of anorexic and bulimic young women who call themselves Annas and Mias in virtual space. Its educational goal is to bring situations of the life of young people in contemporary times to examine them in school contexts, considering that the topic of weight loss is often present in the period of adolescence, a phase marked by relationships with several teachers in specific areas. The sources used for the analysis are descriptive texts presented on the blogs of these young women through which they manifest the rules of conduct to becomeAnnas and Mias. The analysis of such practices and discourses has given rise to the possibility of including them in three sets of experiences that intertwine: experiences of body modification,virtual identity experiences and experiences of the self. With these reflections, we have intended to show that although these and other events may seem distant from the classroom, they actually go through school walls, are visible, manifest themselves and can help us reinvent teaching. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-12-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/108879 10.1590/s1517-97022015021539 |
url |
https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/108879 |
identifier_str_mv |
10.1590/s1517-97022015021539 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/108879/107325 https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/108879/107326 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Educação e Pesquisa info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Educação e Pesquisa |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação e Pesquisa; v. 41 n. 4 (2015); 883-898 Educação e Pesquisa; Vol. 41 No. 4 (2015); 883-898 Educação e Pesquisa; Vol. 41 Núm. 4 (2015); 883-898 1678-4634 1517-9702 reponame:Educação e Pesquisa instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Educação e Pesquisa |
collection |
Educação e Pesquisa |
repository.name.fl_str_mv |
Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revedu@usp.br |
_version_ |
1787713811541655552 |