Uma discussão sobre as práticas de anorexia e bulimia como estéticas de existência

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Farah, Marisa Helena Silva
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Mate, Cecilia Hanna
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Educação e Pesquisa
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/108879
Resumo: This article aims to present the analysis of practices of weight loss, maintenance of weight and body shapes, using the account of anorexic and bulimic young women who call themselves Annas and Mias in virtual space. Its educational goal is to bring situations of the life of young people in contemporary times to examine them in school contexts, considering that the topic of weight loss is often present in the period of adolescence, a phase marked by relationships with several teachers in specific areas. The sources used for the analysis are descriptive texts presented on the blogs of these young women through which they manifest the rules of conduct to becomeAnnas and Mias. The analysis of such practices and discourses has given rise to the possibility of including them in three sets of experiences that intertwine: experiences of body modification,virtual identity experiences and experiences of the self. With these reflections, we have intended to show that although these and other events may seem distant from the classroom, they actually go through school walls, are visible, manifest themselves and can help us reinvent teaching.
id USP-11_198d4ad47516f0c735161a8606b47455
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/108879
network_acronym_str USP-11
network_name_str Educação e Pesquisa
repository_id_str
spelling Uma discussão sobre as práticas de anorexia e bulimia como estéticas de existência Practices of anorexia and bulimia as an aesthetics of existence This article aims to present the analysis of practices of weight loss, maintenance of weight and body shapes, using the account of anorexic and bulimic young women who call themselves Annas and Mias in virtual space. Its educational goal is to bring situations of the life of young people in contemporary times to examine them in school contexts, considering that the topic of weight loss is often present in the period of adolescence, a phase marked by relationships with several teachers in specific areas. The sources used for the analysis are descriptive texts presented on the blogs of these young women through which they manifest the rules of conduct to becomeAnnas and Mias. The analysis of such practices and discourses has given rise to the possibility of including them in three sets of experiences that intertwine: experiences of body modification,virtual identity experiences and experiences of the self. With these reflections, we have intended to show that although these and other events may seem distant from the classroom, they actually go through school walls, are visible, manifest themselves and can help us reinvent teaching. Este artigo tem por finalidade apresentar a análise realizada a respeito das práticas de emagrecimento, manutenção do peso e das formas corporais, a partir do relato de jovens anoréxicas e bulímicas autodenominadas Annas e Mias, no espaço virtual. Tem como objetivo educacional trazer situações de vida jovem na contemporaneidade para pensá-las nos contextos escolares, considerando que a temática do emagrecimento frequentemente atravessa o período da adolescência, fase marcada pelo relacionamento com diferentes professores das áreas específicas. As fontes utilizadas para a análise aqui feita são textos descritivos que se apresentam nos blogs dessas jovens, por meio dos quais manifestam as regras de conduta para tornarem-se Annas e Mias. A análise realizada em torno dessas práticas e discursos ensejou a possibilidade de inseri-las em três conjuntos de experiências, que se imbricam: as experiências das modificações corporais, as experiências identitárias virtuais e as experiências de si. Com essas reflexões, quisemos mostrar que esses e outros acontecimentos, embora possam parecer distantes da sala de aula, atravessam os muros da escola, são visíveis, manifestam-se e podem nos ajudar a reinventar a docência. Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação2015-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/10887910.1590/s1517-97022015021539Educação e Pesquisa; v. 41 n. 4 (2015); 883-898Educação e Pesquisa; Vol. 41 No. 4 (2015); 883-898Educação e Pesquisa; Vol. 41 Núm. 4 (2015); 883-8981678-46341517-9702reponame:Educação e Pesquisainstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/108879/107325https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/108879/107326Copyright (c) 2017 Educação e Pesquisainfo:eu-repo/semantics/openAccessFarah, Marisa Helena SilvaMate, Cecilia Hanna2016-01-20T17:23:00Zoai:revistas.usp.br:article/108879Revistahttps://www.revistas.usp.br/ep/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/ep/oai||revedu@usp.br1678-46341517-9702opendoar:2016-01-20T17:23Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Uma discussão sobre as práticas de anorexia e bulimia como estéticas de existência
Practices of anorexia and bulimia as an aesthetics of existence
title Uma discussão sobre as práticas de anorexia e bulimia como estéticas de existência
spellingShingle Uma discussão sobre as práticas de anorexia e bulimia como estéticas de existência
Farah, Marisa Helena Silva
title_short Uma discussão sobre as práticas de anorexia e bulimia como estéticas de existência
title_full Uma discussão sobre as práticas de anorexia e bulimia como estéticas de existência
title_fullStr Uma discussão sobre as práticas de anorexia e bulimia como estéticas de existência
title_full_unstemmed Uma discussão sobre as práticas de anorexia e bulimia como estéticas de existência
title_sort Uma discussão sobre as práticas de anorexia e bulimia como estéticas de existência
author Farah, Marisa Helena Silva
author_facet Farah, Marisa Helena Silva
Mate, Cecilia Hanna
author_role author
author2 Mate, Cecilia Hanna
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Farah, Marisa Helena Silva
Mate, Cecilia Hanna
description This article aims to present the analysis of practices of weight loss, maintenance of weight and body shapes, using the account of anorexic and bulimic young women who call themselves Annas and Mias in virtual space. Its educational goal is to bring situations of the life of young people in contemporary times to examine them in school contexts, considering that the topic of weight loss is often present in the period of adolescence, a phase marked by relationships with several teachers in specific areas. The sources used for the analysis are descriptive texts presented on the blogs of these young women through which they manifest the rules of conduct to becomeAnnas and Mias. The analysis of such practices and discourses has given rise to the possibility of including them in three sets of experiences that intertwine: experiences of body modification,virtual identity experiences and experiences of the self. With these reflections, we have intended to show that although these and other events may seem distant from the classroom, they actually go through school walls, are visible, manifest themselves and can help us reinvent teaching.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-12-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/108879
10.1590/s1517-97022015021539
url https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/108879
identifier_str_mv 10.1590/s1517-97022015021539
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/108879/107325
https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/108879/107326
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Educação e Pesquisa
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Educação e Pesquisa
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação
dc.source.none.fl_str_mv Educação e Pesquisa; v. 41 n. 4 (2015); 883-898
Educação e Pesquisa; Vol. 41 No. 4 (2015); 883-898
Educação e Pesquisa; Vol. 41 Núm. 4 (2015); 883-898
1678-4634
1517-9702
reponame:Educação e Pesquisa
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Educação e Pesquisa
collection Educação e Pesquisa
repository.name.fl_str_mv Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||revedu@usp.br
_version_ 1787713811541655552