Computação e o ensino superior artístico português: currículos e práticas nos cursos de graduação públicos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação e Pesquisa |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/222304 |
Resumo: | Undergraduate arts and design programs have been incorporating computing education into their curricula. Through a documentation analysis of the first cycle (i.e., bachelor’s) curricula offered by the Portuguese public education subsystem in the 2018-19 academic year, we identified 40 programs from diverse artistic and design areas, attended by around 5,600 students, which contained at least one course covering computer programming. In a subsequent qualitative analysis of the syllabi of those 128 courses we had identified as relevant, we characterized the objectives, the contents, and the teaching and assessment methods for computing in higher arts education. In the face of the skepticism the literature expresses regarding the validity and robustness of brief approaches to computing, we found most undergraduate programs dedicate few courses or credits (i.e., ECTS) to the topic. We also found programs that introduce the topic late in the curriculum, at a stage when it is likely to meet less dedication from the students. At course level, we note the prevalence of the objective of granting autonomous learning skills to students, which often translates into contents too broad to approach in a non-superficial way. Moreover, we alert to the use of project-based assessment methods in ways that do not assure learning of the contents. With this article we hope to provide an overview of the current situation and contribute to a reflection and a debate about the relevance and the way computing is covered within arts and design education. |
id |
USP-11_2e1442205f18ddbc3dae080fc5bed3c9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/222304 |
network_acronym_str |
USP-11 |
network_name_str |
Educação e Pesquisa |
repository_id_str |
|
spelling |
Computação e o ensino superior artístico português: currículos e práticas nos cursos de graduação públicosHigher educationArts educationComputingCreative codingCurriculaEnsino superiorEnsino artísticoComputaçãoProgramação criativaCurrículosUndergraduate arts and design programs have been incorporating computing education into their curricula. Through a documentation analysis of the first cycle (i.e., bachelor’s) curricula offered by the Portuguese public education subsystem in the 2018-19 academic year, we identified 40 programs from diverse artistic and design areas, attended by around 5,600 students, which contained at least one course covering computer programming. In a subsequent qualitative analysis of the syllabi of those 128 courses we had identified as relevant, we characterized the objectives, the contents, and the teaching and assessment methods for computing in higher arts education. In the face of the skepticism the literature expresses regarding the validity and robustness of brief approaches to computing, we found most undergraduate programs dedicate few courses or credits (i.e., ECTS) to the topic. We also found programs that introduce the topic late in the curriculum, at a stage when it is likely to meet less dedication from the students. At course level, we note the prevalence of the objective of granting autonomous learning skills to students, which often translates into contents too broad to approach in a non-superficial way. Moreover, we alert to the use of project-based assessment methods in ways that do not assure learning of the contents. With this article we hope to provide an overview of the current situation and contribute to a reflection and a debate about the relevance and the way computing is covered within arts and design education.Os cursos de graduação em artes e design têm vindo a incorporar o ensino da computação nos seus programas de estudo. Por meio de uma análise documental dos currículos de 1º ciclo oferecidos pelo subsistema de ensino público de Portugal no ano letivo 2018-19, identificamos 40 cursos de diversas áreas artísticas e de design, frequentados por cerca de 5.600 estudantes, que abordavam a programação de computadores em pelo menos uma unidade curricular. Numa subsequente análise qualitativa das fichas das 128 unidades que identificamos como relevantes, procedemos a uma caracterização dos objetivos, dos conteúdos e dos métodos de avaliação e de ensino da computação no ensino superior artístico. Perante o ceticismo, expresso na literatura, sobre a validade e a robustez de abordagens breves ao tema da computação, notamos que parte dos cursos lhe dedica poucas unidades ou créditos. Encontramos, ainda, cursos em que o tema é introduzido numa fase avançada do currículo, em que é provável uma menor dedicação dos estudantes. Ao nível das unidades curriculares, notamos a prevalência do objetivo de capacitar os estudantes para uma aprendizagem autônoma, que se traduz frequentemente em conteúdos demasiado extensos para uma abordagem não superficial. Alertamos, ainda, para o uso de métodos de avaliação por meio da realização de projetos que não asseguram a aprendizagem dos conteúdos. Esperamos, com este artigo, prestar um ponto de situação e dar um contributo para a reflexão e para o debate sobre a relevância e sobre a forma como a computação é abordada no ensino das artes e do design.Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação2024-02-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontext/xmlapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/22230410.1590/S1678-4634202450264264Educação e Pesquisa; v. 50 (2024): Volume 50 contínuo de 2024 - Educação e Pesquisa; e264264Educação e Pesquisa; Vol. 50 (2024): Volume 50 contínuo de 2024 - Educação e Pesquisa; e264264Educação e Pesquisa; Vol. 50 (2024): Volume 50 contínuo de 2024 - Educação e Pesquisa; e2642641678-46341517-9702reponame:Educação e Pesquisainstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/222304/202945https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/222304/202946Copyright (c) 2024 Educação e Pesquisahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessMorais, Eduardo Morais , Carla 2024-04-17T20:32:03Zoai:revistas.usp.br:article/222304Revistahttps://www.revistas.usp.br/ep/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/ep/oai||revedu@usp.br1678-46341517-9702opendoar:2024-04-17T20:32:03Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Computação e o ensino superior artístico português: currículos e práticas nos cursos de graduação públicos |
title |
Computação e o ensino superior artístico português: currículos e práticas nos cursos de graduação públicos |
spellingShingle |
Computação e o ensino superior artístico português: currículos e práticas nos cursos de graduação públicos Morais, Eduardo Higher education Arts education Computing Creative coding Curricula Ensino superior Ensino artístico Computação Programação criativa Currículos |
title_short |
Computação e o ensino superior artístico português: currículos e práticas nos cursos de graduação públicos |
title_full |
Computação e o ensino superior artístico português: currículos e práticas nos cursos de graduação públicos |
title_fullStr |
Computação e o ensino superior artístico português: currículos e práticas nos cursos de graduação públicos |
title_full_unstemmed |
Computação e o ensino superior artístico português: currículos e práticas nos cursos de graduação públicos |
title_sort |
Computação e o ensino superior artístico português: currículos e práticas nos cursos de graduação públicos |
author |
Morais, Eduardo |
author_facet |
Morais, Eduardo Morais , Carla |
author_role |
author |
author2 |
Morais , Carla |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Morais, Eduardo Morais , Carla |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Higher education Arts education Computing Creative coding Curricula Ensino superior Ensino artístico Computação Programação criativa Currículos |
topic |
Higher education Arts education Computing Creative coding Curricula Ensino superior Ensino artístico Computação Programação criativa Currículos |
description |
Undergraduate arts and design programs have been incorporating computing education into their curricula. Through a documentation analysis of the first cycle (i.e., bachelor’s) curricula offered by the Portuguese public education subsystem in the 2018-19 academic year, we identified 40 programs from diverse artistic and design areas, attended by around 5,600 students, which contained at least one course covering computer programming. In a subsequent qualitative analysis of the syllabi of those 128 courses we had identified as relevant, we characterized the objectives, the contents, and the teaching and assessment methods for computing in higher arts education. In the face of the skepticism the literature expresses regarding the validity and robustness of brief approaches to computing, we found most undergraduate programs dedicate few courses or credits (i.e., ECTS) to the topic. We also found programs that introduce the topic late in the curriculum, at a stage when it is likely to meet less dedication from the students. At course level, we note the prevalence of the objective of granting autonomous learning skills to students, which often translates into contents too broad to approach in a non-superficial way. Moreover, we alert to the use of project-based assessment methods in ways that do not assure learning of the contents. With this article we hope to provide an overview of the current situation and contribute to a reflection and a debate about the relevance and the way computing is covered within arts and design education. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-02-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/222304 10.1590/S1678-4634202450264264 |
url |
https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/222304 |
identifier_str_mv |
10.1590/S1678-4634202450264264 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/222304/202945 https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/222304/202946 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Educação e Pesquisa https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Educação e Pesquisa https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
text/xml application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação e Pesquisa; v. 50 (2024): Volume 50 contínuo de 2024 - Educação e Pesquisa; e264264 Educação e Pesquisa; Vol. 50 (2024): Volume 50 contínuo de 2024 - Educação e Pesquisa; e264264 Educação e Pesquisa; Vol. 50 (2024): Volume 50 contínuo de 2024 - Educação e Pesquisa; e264264 1678-4634 1517-9702 reponame:Educação e Pesquisa instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Educação e Pesquisa |
collection |
Educação e Pesquisa |
repository.name.fl_str_mv |
Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revedu@usp.br |
_version_ |
1800237484832980992 |