Computação e o ensino superior artístico português: currículos e práticas nos cursos de graduação públicos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Morais, Eduardo
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Morais , Carla
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação e Pesquisa
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/222304
Resumo: Undergraduate arts and design programs have been incorporating computing education into their curricula. Through a documentation analysis of the first cycle (i.e., bachelor’s) curricula offered by the Portuguese public education subsystem in the 2018-19 academic year, we identified 40 programs from diverse artistic and design areas, attended by around 5,600 students, which contained at least one course covering computer programming. In a subsequent qualitative analysis of the syllabi of those 128 courses we had identified as relevant, we characterized the objectives, the contents, and the teaching and assessment methods for computing in higher arts education. In the face of the skepticism the literature expresses regarding the validity and robustness of brief approaches to computing, we found most undergraduate programs dedicate few courses or credits (i.e., ECTS) to the topic. We also found programs that introduce the topic late in the curriculum, at a stage when it is likely to meet less dedication from the students. At course level, we note the prevalence of the objective of granting autonomous learning skills to students, which often translates into contents too broad to approach in a non-superficial way. Moreover, we alert to the use of project-based assessment methods in ways that do not assure learning of the contents. With this article we hope to provide an overview of the current situation and contribute to a reflection and a debate about the relevance and the way computing is covered within arts and design education.
id USP-11_2e1442205f18ddbc3dae080fc5bed3c9
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/222304
network_acronym_str USP-11
network_name_str Educação e Pesquisa
repository_id_str
spelling Computação e o ensino superior artístico português: currículos e práticas nos cursos de graduação públicosHigher educationArts educationComputingCreative codingCurriculaEnsino superiorEnsino artísticoComputaçãoProgramação criativaCurrículosUndergraduate arts and design programs have been incorporating computing education into their curricula. Through a documentation analysis of the first cycle (i.e., bachelor’s) curricula offered by the Portuguese public education subsystem in the 2018-19 academic year, we identified 40 programs from diverse artistic and design areas, attended by around 5,600 students, which contained at least one course covering computer programming. In a subsequent qualitative analysis of the syllabi of those 128 courses we had identified as relevant, we characterized the objectives, the contents, and the teaching and assessment methods for computing in higher arts education. In the face of the skepticism the literature expresses regarding the validity and robustness of brief approaches to computing, we found most undergraduate programs dedicate few courses or credits (i.e., ECTS) to the topic. We also found programs that introduce the topic late in the curriculum, at a stage when it is likely to meet less dedication from the students. At course level, we note the prevalence of the objective of granting autonomous learning skills to students, which often translates into contents too broad to approach in a non-superficial way. Moreover, we alert to the use of project-based assessment methods in ways that do not assure learning of the contents. With this article we hope to provide an overview of the current situation and contribute to a reflection and a debate about the relevance and the way computing is covered within arts and design education.Os cursos de graduação em artes e design têm vindo a incorporar o ensino da computação nos seus programas de estudo. Por meio de uma análise documental dos currículos de 1º ciclo oferecidos pelo subsistema de ensino público de Portugal no ano letivo 2018-19, identificamos 40 cursos de diversas áreas artísticas e de design, frequentados por cerca de 5.600 estudantes, que abordavam a programação de computadores em pelo menos uma unidade curricular. Numa subsequente análise qualitativa das fichas das 128 unidades que identificamos como relevantes, procedemos a uma caracterização dos objetivos, dos conteúdos e dos métodos de avaliação e de ensino da computação no ensino superior artístico. Perante o ceticismo, expresso na literatura, sobre a validade e a robustez de abordagens breves ao tema da computação, notamos que parte dos cursos lhe dedica poucas unidades ou créditos. Encontramos, ainda, cursos em que o tema é introduzido numa fase avançada do currículo, em que é provável uma menor dedicação dos estudantes. Ao nível das unidades curriculares, notamos a prevalência do objetivo de capacitar os estudantes para uma aprendizagem autônoma, que se traduz frequentemente em conteúdos demasiado extensos para uma abordagem não superficial. Alertamos, ainda, para o uso de métodos de avaliação por meio da realização de projetos que não asseguram a aprendizagem dos conteúdos. Esperamos, com este artigo, prestar um ponto de situação e dar um contributo para a reflexão e para o debate sobre a relevância e sobre a forma como a computação é abordada no ensino das artes e do design.Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação2024-02-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontext/xmlapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/22230410.1590/S1678-4634202450264264Educação e Pesquisa; v. 50 (2024): Volume 50 contínuo de 2024 - Educação e Pesquisa; e264264Educação e Pesquisa; Vol. 50 (2024): Volume 50 contínuo de 2024 - Educação e Pesquisa; e264264Educação e Pesquisa; Vol. 50 (2024): Volume 50 contínuo de 2024 - Educação e Pesquisa; e2642641678-46341517-9702reponame:Educação e Pesquisainstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/222304/202945https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/222304/202946Copyright (c) 2024 Educação e Pesquisahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessMorais, Eduardo Morais , Carla 2024-04-17T20:32:03Zoai:revistas.usp.br:article/222304Revistahttps://www.revistas.usp.br/ep/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/ep/oai||revedu@usp.br1678-46341517-9702opendoar:2024-04-17T20:32:03Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Computação e o ensino superior artístico português: currículos e práticas nos cursos de graduação públicos
title Computação e o ensino superior artístico português: currículos e práticas nos cursos de graduação públicos
spellingShingle Computação e o ensino superior artístico português: currículos e práticas nos cursos de graduação públicos
Morais, Eduardo
Higher education
Arts education
Computing
Creative coding
Curricula
Ensino superior
Ensino artístico
Computação
Programação criativa
Currículos
title_short Computação e o ensino superior artístico português: currículos e práticas nos cursos de graduação públicos
title_full Computação e o ensino superior artístico português: currículos e práticas nos cursos de graduação públicos
title_fullStr Computação e o ensino superior artístico português: currículos e práticas nos cursos de graduação públicos
title_full_unstemmed Computação e o ensino superior artístico português: currículos e práticas nos cursos de graduação públicos
title_sort Computação e o ensino superior artístico português: currículos e práticas nos cursos de graduação públicos
author Morais, Eduardo
author_facet Morais, Eduardo
Morais , Carla
author_role author
author2 Morais , Carla
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Morais, Eduardo
Morais , Carla
dc.subject.por.fl_str_mv Higher education
Arts education
Computing
Creative coding
Curricula
Ensino superior
Ensino artístico
Computação
Programação criativa
Currículos
topic Higher education
Arts education
Computing
Creative coding
Curricula
Ensino superior
Ensino artístico
Computação
Programação criativa
Currículos
description Undergraduate arts and design programs have been incorporating computing education into their curricula. Through a documentation analysis of the first cycle (i.e., bachelor’s) curricula offered by the Portuguese public education subsystem in the 2018-19 academic year, we identified 40 programs from diverse artistic and design areas, attended by around 5,600 students, which contained at least one course covering computer programming. In a subsequent qualitative analysis of the syllabi of those 128 courses we had identified as relevant, we characterized the objectives, the contents, and the teaching and assessment methods for computing in higher arts education. In the face of the skepticism the literature expresses regarding the validity and robustness of brief approaches to computing, we found most undergraduate programs dedicate few courses or credits (i.e., ECTS) to the topic. We also found programs that introduce the topic late in the curriculum, at a stage when it is likely to meet less dedication from the students. At course level, we note the prevalence of the objective of granting autonomous learning skills to students, which often translates into contents too broad to approach in a non-superficial way. Moreover, we alert to the use of project-based assessment methods in ways that do not assure learning of the contents. With this article we hope to provide an overview of the current situation and contribute to a reflection and a debate about the relevance and the way computing is covered within arts and design education.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-02-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/222304
10.1590/S1678-4634202450264264
url https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/222304
identifier_str_mv 10.1590/S1678-4634202450264264
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/222304/202945
https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/222304/202946
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Educação e Pesquisa
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Educação e Pesquisa
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv text/xml
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação
dc.source.none.fl_str_mv Educação e Pesquisa; v. 50 (2024): Volume 50 contínuo de 2024 - Educação e Pesquisa; e264264
Educação e Pesquisa; Vol. 50 (2024): Volume 50 contínuo de 2024 - Educação e Pesquisa; e264264
Educação e Pesquisa; Vol. 50 (2024): Volume 50 contínuo de 2024 - Educação e Pesquisa; e264264
1678-4634
1517-9702
reponame:Educação e Pesquisa
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Educação e Pesquisa
collection Educação e Pesquisa
repository.name.fl_str_mv Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||revedu@usp.br
_version_ 1800237484832980992