Os professores na virada do milênio: do excesso dos discursos à pobreza das práticas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nóvoa, António
Data de Publicação: 1999
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação e Pesquisa
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/27801
Resumo: This paper seeks to analyze the "discourse reality" which characterizes many of the texts about education at the end of this century. The key to this paper is the excess-poverty logic as applied to the exam of the current situation of teachers: from the excess of political and mass media rhetoric to the poverty of educational policies; from the excess of the languages of international experts to the poverty of teacher education programs; from the excess of the scientific- educational discourse to the poverty of pedagogical practices, and from the excess of the "voices" of the teachers to the poverty of their associative practices. While not refusing a "utopian" thinking the author criticizes "prospective" analyses that reveal an "excess of future" which is at the same time a "deficit of present".
id USP-11_50782a7a6a40478fdbc344481fa985c3
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/27801
network_acronym_str USP-11
network_name_str Educação e Pesquisa
repository_id_str
spelling Os professores na virada do milênio: do excesso dos discursos à pobreza das práticas Teachers at the turn of the millenium: from excess in discourses to poverty in practices EducaçãoDiscursosProfessoresPráticas PedagógicasEducationDiscoursesTeachersPedagogical Practices This paper seeks to analyze the "discourse reality" which characterizes many of the texts about education at the end of this century. The key to this paper is the excess-poverty logic as applied to the exam of the current situation of teachers: from the excess of political and mass media rhetoric to the poverty of educational policies; from the excess of the languages of international experts to the poverty of teacher education programs; from the excess of the scientific- educational discourse to the poverty of pedagogical practices, and from the excess of the "voices" of the teachers to the poverty of their associative practices. While not refusing a "utopian" thinking the author criticizes "prospective" analyses that reveal an "excess of future" which is at the same time a "deficit of present". Este artigo procura analisar a "realidade discursiva" que marca grande parte dos textos sobre educação neste final de século. A chave de leitura do artigo é a lógica excesso-pobreza, aplicada ao exame da situação dos professores: do excesso da retórica política e dos mass-media à pobreza das políticas educativas; do excesso das linguagens dos especialistas internacionais à pobreza dos programas de formação de professores; do excesso do discurso científico-educacional à pobreza das práticas pedagógicas e do excesso das "vozes" dos professores à pobreza das práticas associativas docentes. Não recusando um pensamento "utópico", o autor critica as análises "prospectivas" que revelam um "excesso de futuro" que é, ao mesmo tempo, um "défice de presente". Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação1999-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/2780110.1590/S1517-97021999000100002Educação e Pesquisa; v. 25 n. 1 (1999); 11-20Educação e Pesquisa; Vol. 25 No. 1 (1999); 11-20Educação e Pesquisa; Vol. 25 Núm. 1 (1999); 11-201678-46341517-9702reponame:Educação e Pesquisainstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/27801/29573Copyright (c) 2017 Educação e Pesquisainfo:eu-repo/semantics/openAccessNóvoa, António2014-10-24T15:34:28Zoai:revistas.usp.br:article/27801Revistahttps://www.revistas.usp.br/ep/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/ep/oai||revedu@usp.br1678-46341517-9702opendoar:2014-10-24T15:34:28Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Os professores na virada do milênio: do excesso dos discursos à pobreza das práticas
Teachers at the turn of the millenium: from excess in discourses to poverty in practices
title Os professores na virada do milênio: do excesso dos discursos à pobreza das práticas
spellingShingle Os professores na virada do milênio: do excesso dos discursos à pobreza das práticas
Nóvoa, António
Educação
Discursos
Professores
Práticas Pedagógicas
Education
Discourses
Teachers
Pedagogical Practices
title_short Os professores na virada do milênio: do excesso dos discursos à pobreza das práticas
title_full Os professores na virada do milênio: do excesso dos discursos à pobreza das práticas
title_fullStr Os professores na virada do milênio: do excesso dos discursos à pobreza das práticas
title_full_unstemmed Os professores na virada do milênio: do excesso dos discursos à pobreza das práticas
title_sort Os professores na virada do milênio: do excesso dos discursos à pobreza das práticas
author Nóvoa, António
author_facet Nóvoa, António
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nóvoa, António
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Discursos
Professores
Práticas Pedagógicas
Education
Discourses
Teachers
Pedagogical Practices
topic Educação
Discursos
Professores
Práticas Pedagógicas
Education
Discourses
Teachers
Pedagogical Practices
description This paper seeks to analyze the "discourse reality" which characterizes many of the texts about education at the end of this century. The key to this paper is the excess-poverty logic as applied to the exam of the current situation of teachers: from the excess of political and mass media rhetoric to the poverty of educational policies; from the excess of the languages of international experts to the poverty of teacher education programs; from the excess of the scientific- educational discourse to the poverty of pedagogical practices, and from the excess of the "voices" of the teachers to the poverty of their associative practices. While not refusing a "utopian" thinking the author criticizes "prospective" analyses that reveal an "excess of future" which is at the same time a "deficit of present".
publishDate 1999
dc.date.none.fl_str_mv 1999-06-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/27801
10.1590/S1517-97021999000100002
url https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/27801
identifier_str_mv 10.1590/S1517-97021999000100002
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/27801/29573
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Educação e Pesquisa
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Educação e Pesquisa
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação
dc.source.none.fl_str_mv Educação e Pesquisa; v. 25 n. 1 (1999); 11-20
Educação e Pesquisa; Vol. 25 No. 1 (1999); 11-20
Educação e Pesquisa; Vol. 25 Núm. 1 (1999); 11-20
1678-4634
1517-9702
reponame:Educação e Pesquisa
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Educação e Pesquisa
collection Educação e Pesquisa
repository.name.fl_str_mv Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||revedu@usp.br
_version_ 1787713810064211969