Os professores na virada do milênio: do excesso dos discursos à pobreza das práticas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 1999 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação e Pesquisa |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/27801 |
Resumo: | This paper seeks to analyze the "discourse reality" which characterizes many of the texts about education at the end of this century. The key to this paper is the excess-poverty logic as applied to the exam of the current situation of teachers: from the excess of political and mass media rhetoric to the poverty of educational policies; from the excess of the languages of international experts to the poverty of teacher education programs; from the excess of the scientific- educational discourse to the poverty of pedagogical practices, and from the excess of the "voices" of the teachers to the poverty of their associative practices. While not refusing a "utopian" thinking the author criticizes "prospective" analyses that reveal an "excess of future" which is at the same time a "deficit of present". |
id |
USP-11_50782a7a6a40478fdbc344481fa985c3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/27801 |
network_acronym_str |
USP-11 |
network_name_str |
Educação e Pesquisa |
repository_id_str |
|
spelling |
Os professores na virada do milênio: do excesso dos discursos à pobreza das práticas Teachers at the turn of the millenium: from excess in discourses to poverty in practices EducaçãoDiscursosProfessoresPráticas PedagógicasEducationDiscoursesTeachersPedagogical Practices This paper seeks to analyze the "discourse reality" which characterizes many of the texts about education at the end of this century. The key to this paper is the excess-poverty logic as applied to the exam of the current situation of teachers: from the excess of political and mass media rhetoric to the poverty of educational policies; from the excess of the languages of international experts to the poverty of teacher education programs; from the excess of the scientific- educational discourse to the poverty of pedagogical practices, and from the excess of the "voices" of the teachers to the poverty of their associative practices. While not refusing a "utopian" thinking the author criticizes "prospective" analyses that reveal an "excess of future" which is at the same time a "deficit of present". Este artigo procura analisar a "realidade discursiva" que marca grande parte dos textos sobre educação neste final de século. A chave de leitura do artigo é a lógica excesso-pobreza, aplicada ao exame da situação dos professores: do excesso da retórica política e dos mass-media à pobreza das políticas educativas; do excesso das linguagens dos especialistas internacionais à pobreza dos programas de formação de professores; do excesso do discurso científico-educacional à pobreza das práticas pedagógicas e do excesso das "vozes" dos professores à pobreza das práticas associativas docentes. Não recusando um pensamento "utópico", o autor critica as análises "prospectivas" que revelam um "excesso de futuro" que é, ao mesmo tempo, um "défice de presente". Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação1999-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/2780110.1590/S1517-97021999000100002Educação e Pesquisa; v. 25 n. 1 (1999); 11-20Educação e Pesquisa; Vol. 25 No. 1 (1999); 11-20Educação e Pesquisa; Vol. 25 Núm. 1 (1999); 11-201678-46341517-9702reponame:Educação e Pesquisainstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/27801/29573Copyright (c) 2017 Educação e Pesquisainfo:eu-repo/semantics/openAccessNóvoa, António2014-10-24T15:34:28Zoai:revistas.usp.br:article/27801Revistahttps://www.revistas.usp.br/ep/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/ep/oai||revedu@usp.br1678-46341517-9702opendoar:2014-10-24T15:34:28Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Os professores na virada do milênio: do excesso dos discursos à pobreza das práticas Teachers at the turn of the millenium: from excess in discourses to poverty in practices |
title |
Os professores na virada do milênio: do excesso dos discursos à pobreza das práticas |
spellingShingle |
Os professores na virada do milênio: do excesso dos discursos à pobreza das práticas Nóvoa, António Educação Discursos Professores Práticas Pedagógicas Education Discourses Teachers Pedagogical Practices |
title_short |
Os professores na virada do milênio: do excesso dos discursos à pobreza das práticas |
title_full |
Os professores na virada do milênio: do excesso dos discursos à pobreza das práticas |
title_fullStr |
Os professores na virada do milênio: do excesso dos discursos à pobreza das práticas |
title_full_unstemmed |
Os professores na virada do milênio: do excesso dos discursos à pobreza das práticas |
title_sort |
Os professores na virada do milênio: do excesso dos discursos à pobreza das práticas |
author |
Nóvoa, António |
author_facet |
Nóvoa, António |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Nóvoa, António |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Discursos Professores Práticas Pedagógicas Education Discourses Teachers Pedagogical Practices |
topic |
Educação Discursos Professores Práticas Pedagógicas Education Discourses Teachers Pedagogical Practices |
description |
This paper seeks to analyze the "discourse reality" which characterizes many of the texts about education at the end of this century. The key to this paper is the excess-poverty logic as applied to the exam of the current situation of teachers: from the excess of political and mass media rhetoric to the poverty of educational policies; from the excess of the languages of international experts to the poverty of teacher education programs; from the excess of the scientific- educational discourse to the poverty of pedagogical practices, and from the excess of the "voices" of the teachers to the poverty of their associative practices. While not refusing a "utopian" thinking the author criticizes "prospective" analyses that reveal an "excess of future" which is at the same time a "deficit of present". |
publishDate |
1999 |
dc.date.none.fl_str_mv |
1999-06-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/27801 10.1590/S1517-97021999000100002 |
url |
https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/27801 |
identifier_str_mv |
10.1590/S1517-97021999000100002 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/27801/29573 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Educação e Pesquisa info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Educação e Pesquisa |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação e Pesquisa; v. 25 n. 1 (1999); 11-20 Educação e Pesquisa; Vol. 25 No. 1 (1999); 11-20 Educação e Pesquisa; Vol. 25 Núm. 1 (1999); 11-20 1678-4634 1517-9702 reponame:Educação e Pesquisa instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Educação e Pesquisa |
collection |
Educação e Pesquisa |
repository.name.fl_str_mv |
Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revedu@usp.br |
_version_ |
1787713810064211969 |