Modernidade/pós-modernidade: tensões e repercussões na produção de conhecimento em educação

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gallo, Sílvio
Data de Publicação: 2006
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação e Pesquisa
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/28026
Resumo: The article discusses the repercussions that the debate around the overcoming of modernity and the supposed coming of postmodernity has brought to education as a field of knowledge, and more particularly to the research in this field. A critical discussion is made of the thesis that we live in postmodernity, placing emphasis on this statement in the sphere of social thinking, especially for understanding that such expression does not have the strength and intensity of a philosophical concept, resulting devoid of meaning. It is stressed that of the first uses of that expression in the field of philosophy, by Lyotard, was as an adjective, and not as a noun, which is significantly different. Moving beyond the debate about the end of modernity or otherwise, the notion of hypermodernity proposed by Lipovetsky is adopted as a way of characterizing the contemporary world and trying to understand its implications. Notwithstanding that, the author recognizes the important contributions of the thesis that affirms postmodernity, especially in its epistemological and political aspects, in so far as it represents a shift of the focus of analysis. The text characterizes the current debate as the tension between two images of the thought that are not at all new, but that have gained special attention in contemporaneity, defending that we must accept this tension in what it brings in terms of a creative possibility, without paralyzing the thought.
id USP-11_6c9828637b24b796becd8d3ea7da75b5
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/28026
network_acronym_str USP-11
network_name_str Educação e Pesquisa
repository_id_str
spelling Modernidade/pós-modernidade: tensões e repercussões na produção de conhecimento em educação Modernity/postmodernity: tensions and repercussions in the production of knowledge in education ModernidadePós-modernidadeEducaçãoConceitoModernityPostmodernityEducationConcept The article discusses the repercussions that the debate around the overcoming of modernity and the supposed coming of postmodernity has brought to education as a field of knowledge, and more particularly to the research in this field. A critical discussion is made of the thesis that we live in postmodernity, placing emphasis on this statement in the sphere of social thinking, especially for understanding that such expression does not have the strength and intensity of a philosophical concept, resulting devoid of meaning. It is stressed that of the first uses of that expression in the field of philosophy, by Lyotard, was as an adjective, and not as a noun, which is significantly different. Moving beyond the debate about the end of modernity or otherwise, the notion of hypermodernity proposed by Lipovetsky is adopted as a way of characterizing the contemporary world and trying to understand its implications. Notwithstanding that, the author recognizes the important contributions of the thesis that affirms postmodernity, especially in its epistemological and political aspects, in so far as it represents a shift of the focus of analysis. The text characterizes the current debate as the tension between two images of the thought that are not at all new, but that have gained special attention in contemporaneity, defending that we must accept this tension in what it brings in terms of a creative possibility, without paralyzing the thought. Discutem-se nesse artigo as repercussões que o debate em torno de uma superação da modernidade e a suposta instauração de uma pós-modernidade traz para a Educação como campo de conhecimento, mais especialmente para a pesquisa nesse campo. Discute-se criticamente a tese de que viveríamos na pós-modernidade, dando ênfase a essa afirmação no âmbito do pensamento social, principalmente por compreender-se que essa expressão não tem a força e a intensidade de um conceito filosófico, acabando vazia de sentido. Ressalta-se que um de seus primeiros usos no campo da filosofia, por Lyotard, deu-se como um adjetivo e não como um substantivo, o que faz significativa diferença. Para além do debate sobre o fim ou não da modernidade, opta-se pela noção de hipermodernidade, proposta por Lipovetsky, como forma de caracterização do mundo contemporâneo, buscando compreender suas implicações. Por outro lado, o autor reconhece as importantes contribuições da tese que afirma a pós-modernidade, principalmente em seus aspectos epistemológicos e políticos, na medida em que desloca o foco de análise. Caracteriza o presente debate como a tensão entre duas imagens do pensamento que não são absolutamente novas, mas que ganham especial destaque na contemporaneidade, defendendo que devemos tomar essa tensão naquilo que ela apresenta de possibilidade criativa, sem paralisar o pensamento. Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação2006-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/2802610.1590/S1517-97022006000300009Educação e Pesquisa; v. 32 n. 3 (2006); 551-565Educação e Pesquisa; Vol. 32 No. 3 (2006); 551-565Educação e Pesquisa; Vol. 32 Núm. 3 (2006); 551-5651678-46341517-9702reponame:Educação e Pesquisainstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/28026/29824Copyright (c) 2017 Educação e Pesquisainfo:eu-repo/semantics/openAccessGallo, Sílvio2014-10-24T15:44:01Zoai:revistas.usp.br:article/28026Revistahttps://www.revistas.usp.br/ep/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/ep/oai||revedu@usp.br1678-46341517-9702opendoar:2014-10-24T15:44:01Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Modernidade/pós-modernidade: tensões e repercussões na produção de conhecimento em educação
Modernity/postmodernity: tensions and repercussions in the production of knowledge in education
title Modernidade/pós-modernidade: tensões e repercussões na produção de conhecimento em educação
spellingShingle Modernidade/pós-modernidade: tensões e repercussões na produção de conhecimento em educação
Gallo, Sílvio
Modernidade
Pós-modernidade
Educação
Conceito
Modernity
Postmodernity
Education
Concept
title_short Modernidade/pós-modernidade: tensões e repercussões na produção de conhecimento em educação
title_full Modernidade/pós-modernidade: tensões e repercussões na produção de conhecimento em educação
title_fullStr Modernidade/pós-modernidade: tensões e repercussões na produção de conhecimento em educação
title_full_unstemmed Modernidade/pós-modernidade: tensões e repercussões na produção de conhecimento em educação
title_sort Modernidade/pós-modernidade: tensões e repercussões na produção de conhecimento em educação
author Gallo, Sílvio
author_facet Gallo, Sílvio
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gallo, Sílvio
dc.subject.por.fl_str_mv Modernidade
Pós-modernidade
Educação
Conceito
Modernity
Postmodernity
Education
Concept
topic Modernidade
Pós-modernidade
Educação
Conceito
Modernity
Postmodernity
Education
Concept
description The article discusses the repercussions that the debate around the overcoming of modernity and the supposed coming of postmodernity has brought to education as a field of knowledge, and more particularly to the research in this field. A critical discussion is made of the thesis that we live in postmodernity, placing emphasis on this statement in the sphere of social thinking, especially for understanding that such expression does not have the strength and intensity of a philosophical concept, resulting devoid of meaning. It is stressed that of the first uses of that expression in the field of philosophy, by Lyotard, was as an adjective, and not as a noun, which is significantly different. Moving beyond the debate about the end of modernity or otherwise, the notion of hypermodernity proposed by Lipovetsky is adopted as a way of characterizing the contemporary world and trying to understand its implications. Notwithstanding that, the author recognizes the important contributions of the thesis that affirms postmodernity, especially in its epistemological and political aspects, in so far as it represents a shift of the focus of analysis. The text characterizes the current debate as the tension between two images of the thought that are not at all new, but that have gained special attention in contemporaneity, defending that we must accept this tension in what it brings in terms of a creative possibility, without paralyzing the thought.
publishDate 2006
dc.date.none.fl_str_mv 2006-12-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/28026
10.1590/S1517-97022006000300009
url https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/28026
identifier_str_mv 10.1590/S1517-97022006000300009
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/28026/29824
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Educação e Pesquisa
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Educação e Pesquisa
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação
dc.source.none.fl_str_mv Educação e Pesquisa; v. 32 n. 3 (2006); 551-565
Educação e Pesquisa; Vol. 32 No. 3 (2006); 551-565
Educação e Pesquisa; Vol. 32 Núm. 3 (2006); 551-565
1678-4634
1517-9702
reponame:Educação e Pesquisa
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Educação e Pesquisa
collection Educação e Pesquisa
repository.name.fl_str_mv Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||revedu@usp.br
_version_ 1787713811128516608