Condicionantes da aprendizagem da matemática: uma revisão sistêmica da literatura
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Educação e Pesquisa |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/108892 |
Resumo: | In addition to the natural language, human beings hold this intuitive sense of counting. We have the ability to determine the number of objects in a small collection and carry out simple additions and subtractions without direct instruction. By the age of ten, a child understands about 10’000 words and speaks its native language with 95% accuracy. However, by the age of eleven, some children already claim that they do not understand mathematics. Why is that so? One reason is that spoken language and number sense are survival skills but abstract mathematics is not. This article presents a review of literature on the teaching of mathematics. Which web of interactions is established in the teaching-learning process of this subject? How much of what has been said and written about this process is merely a myth? This piece of writing aims at contributing in some way to the demystification and improvement of success in mathematics. It is, therefore, essential to understand the structural framework of theoretical research on the various approaches on the term of learning and specifically on the difficulties in learning mathematics. This implies reviewing a set of internal (brain function, spoken language and learning style) and external constraints (socio-cultural factors and teaching styles). |
id |
USP-11_7de7ea48943740e30015bf011c8c3347 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/108892 |
network_acronym_str |
USP-11 |
network_name_str |
Educação e Pesquisa |
repository_id_str |
|
spelling |
Condicionantes da aprendizagem da matemática: uma revisão sistêmica da literatura Constraints of learning mathematics: a systemic historical review of the literature In addition to the natural language, human beings hold this intuitive sense of counting. We have the ability to determine the number of objects in a small collection and carry out simple additions and subtractions without direct instruction. By the age of ten, a child understands about 10’000 words and speaks its native language with 95% accuracy. However, by the age of eleven, some children already claim that they do not understand mathematics. Why is that so? One reason is that spoken language and number sense are survival skills but abstract mathematics is not. This article presents a review of literature on the teaching of mathematics. Which web of interactions is established in the teaching-learning process of this subject? How much of what has been said and written about this process is merely a myth? This piece of writing aims at contributing in some way to the demystification and improvement of success in mathematics. It is, therefore, essential to understand the structural framework of theoretical research on the various approaches on the term of learning and specifically on the difficulties in learning mathematics. This implies reviewing a set of internal (brain function, spoken language and learning style) and external constraints (socio-cultural factors and teaching styles). Para além da linguagem natural, o ser humano nasce com o sentido inato de número. Temos a capacidade de determinar o número de objetos de uma pequena coleção, de contar e de fazer adições e subtrações simples sem necessidade de instrução direta. Por volta dos dez anos, uma criança compreende cerca de 10.000 palavras e fala a sua língua materna com 95% de precisão. Contudo, por volta dos onze anos, algumas crianças já afirmam não conseguir compreender matemática. Por que essa diferença? Uma razão é que a linguagem falada e o sentido de número são capacidades de sobrevivência, mas a matemática abstrata não o é. Ao discutir os condicionantes do ensino dessa área do conhecimento, este artigo consiste em uma revisão bibliográfica acerca dos problemas do ensino da matemática. Que teia de interações se estabelece no processo ensino-aprendizagem dessa disciplina? Quanto do que se tem dito e escrito a respeito desse processo não passa de preconceito ou mito? Com este artigo, pretende-se contribuir, de algum modo, para a desmistificação e a melhoria no sucesso da disciplina de matemática. Para tanto, é fundamental compreender o enquadramento estruturante da investigação teórica acerca de diferentes abordagens do conceito de aprendizagem e do que poderá estar em causa, especificamente, nas dificuldades da aprendizagem da matemática. Isso significa rever um conjunto de condicionantes internos (funcionamento do cérebro, língua falada e estilo de aprendizagem) e condicionantes externos (fatores socioculturais e estilos de ensino). Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação2015-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/10889210.1590/s1517-97022015051533Educação e Pesquisa; v. 41 n. 4 (2015); 1023-1037Educação e Pesquisa; Vol. 41 No. 4 (2015); 1023-1037Educação e Pesquisa; Vol. 41 Núm. 4 (2015); 1023-10371678-46341517-9702reponame:Educação e Pesquisainstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/108892/107343https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/108892/107344Copyright (c) 2017 Educação e Pesquisainfo:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Maria FatimaNegreiros, João Garrott MarquesNeves, Ana Cristina2016-01-20T17:23:00Zoai:revistas.usp.br:article/108892Revistahttps://www.revistas.usp.br/ep/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/ep/oai||revedu@usp.br1678-46341517-9702opendoar:2016-01-20T17:23Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Condicionantes da aprendizagem da matemática: uma revisão sistêmica da literatura Constraints of learning mathematics: a systemic historical review of the literature |
title |
Condicionantes da aprendizagem da matemática: uma revisão sistêmica da literatura |
spellingShingle |
Condicionantes da aprendizagem da matemática: uma revisão sistêmica da literatura Oliveira, Maria Fatima |
title_short |
Condicionantes da aprendizagem da matemática: uma revisão sistêmica da literatura |
title_full |
Condicionantes da aprendizagem da matemática: uma revisão sistêmica da literatura |
title_fullStr |
Condicionantes da aprendizagem da matemática: uma revisão sistêmica da literatura |
title_full_unstemmed |
Condicionantes da aprendizagem da matemática: uma revisão sistêmica da literatura |
title_sort |
Condicionantes da aprendizagem da matemática: uma revisão sistêmica da literatura |
author |
Oliveira, Maria Fatima |
author_facet |
Oliveira, Maria Fatima Negreiros, João Garrott Marques Neves, Ana Cristina |
author_role |
author |
author2 |
Negreiros, João Garrott Marques Neves, Ana Cristina |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Maria Fatima Negreiros, João Garrott Marques Neves, Ana Cristina |
description |
In addition to the natural language, human beings hold this intuitive sense of counting. We have the ability to determine the number of objects in a small collection and carry out simple additions and subtractions without direct instruction. By the age of ten, a child understands about 10’000 words and speaks its native language with 95% accuracy. However, by the age of eleven, some children already claim that they do not understand mathematics. Why is that so? One reason is that spoken language and number sense are survival skills but abstract mathematics is not. This article presents a review of literature on the teaching of mathematics. Which web of interactions is established in the teaching-learning process of this subject? How much of what has been said and written about this process is merely a myth? This piece of writing aims at contributing in some way to the demystification and improvement of success in mathematics. It is, therefore, essential to understand the structural framework of theoretical research on the various approaches on the term of learning and specifically on the difficulties in learning mathematics. This implies reviewing a set of internal (brain function, spoken language and learning style) and external constraints (socio-cultural factors and teaching styles). |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-12-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/108892 10.1590/s1517-97022015051533 |
url |
https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/108892 |
identifier_str_mv |
10.1590/s1517-97022015051533 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/108892/107343 https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/108892/107344 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Educação e Pesquisa info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Educação e Pesquisa |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação e Pesquisa; v. 41 n. 4 (2015); 1023-1037 Educação e Pesquisa; Vol. 41 No. 4 (2015); 1023-1037 Educação e Pesquisa; Vol. 41 Núm. 4 (2015); 1023-1037 1678-4634 1517-9702 reponame:Educação e Pesquisa instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Educação e Pesquisa |
collection |
Educação e Pesquisa |
repository.name.fl_str_mv |
Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revedu@usp.br |
_version_ |
1787713811563675648 |