Condicionantes da aprendizagem da matemática: uma revisão sistêmica da literatura

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Maria Fatima
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Negreiros, João Garrott Marques, Neves, Ana Cristina
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Educação e Pesquisa
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/108892
Resumo: In addition to the natural language, human beings hold this intuitive sense of counting. We have the ability to determine the number of objects in a small collection and carry out simple additions and subtractions without direct instruction. By the age of ten, a child understands about 10’000 words and speaks its native language with 95% accuracy. However, by the age of eleven, some children already claim that they do not understand mathematics. Why is that so? One reason is that spoken language and number sense are survival skills but abstract mathematics is not. This article presents a review of literature on the teaching of mathematics. Which web of interactions is established in the teaching-learning process of this subject? How much of what has been said and written about this process is merely a myth? This piece of writing aims at contributing in some way to the demystification and improvement of success in mathematics. It is, therefore, essential to understand the structural framework of theoretical research on the various approaches on the term of learning and specifically on the difficulties in learning mathematics. This implies reviewing a set of internal (brain function, spoken language and learning style) and external constraints (socio-cultural factors and teaching styles).
id USP-11_7de7ea48943740e30015bf011c8c3347
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/108892
network_acronym_str USP-11
network_name_str Educação e Pesquisa
repository_id_str
spelling Condicionantes da aprendizagem da matemática: uma revisão sistêmica da literatura Constraints of learning mathematics: a systemic historical review of the literature In addition to the natural language, human beings hold this intuitive sense of counting. We have the ability to determine the number of objects in a small collection and carry out simple additions and subtractions without direct instruction. By the age of ten, a child understands about 10’000 words and speaks its native language with 95% accuracy. However, by the age of eleven, some children already claim that they do not understand mathematics. Why is that so? One reason is that spoken language and number sense are survival skills but abstract mathematics is not. This article presents a review of literature on the teaching of mathematics. Which web of interactions is established in the teaching-learning process of this subject? How much of what has been said and written about this process is merely a myth? This piece of writing aims at contributing in some way to the demystification and improvement of success in mathematics. It is, therefore, essential to understand the structural framework of theoretical research on the various approaches on the term of learning and specifically on the difficulties in learning mathematics. This implies reviewing a set of internal (brain function, spoken language and learning style) and external constraints (socio-cultural factors and teaching styles). Para além da linguagem natural, o ser humano nasce com o sentido inato de número. Temos a capacidade de determinar o número de objetos de uma pequena coleção, de contar e de fazer adições e subtrações simples sem necessidade de instrução direta. Por volta dos dez anos, uma criança compreende cerca de 10.000 palavras e fala a sua língua materna com 95% de precisão. Contudo, por volta dos onze anos, algumas crianças já afirmam não conseguir compreender matemática. Por que essa diferença? Uma razão é que a linguagem falada e o sentido de número são capacidades de sobrevivência, mas a matemática abstrata não o é. Ao discutir os condicionantes do ensino dessa área do conhecimento, este artigo consiste em uma revisão bibliográfica acerca dos problemas do ensino da matemática. Que teia de interações se estabelece no processo ensino-aprendizagem dessa disciplina? Quanto do que se tem dito e escrito a respeito desse processo não passa de preconceito ou mito? Com este artigo, pretende-se contribuir, de algum modo, para a desmistificação e a melhoria no sucesso da disciplina de matemática. Para tanto, é fundamental compreender o enquadramento estruturante da investigação teórica acerca de diferentes abordagens do conceito de aprendizagem e do que poderá estar em causa, especificamente, nas dificuldades da aprendizagem da matemática. Isso significa rever um conjunto de condicionantes internos (funcionamento do cérebro, língua falada e estilo de aprendizagem) e condicionantes externos (fatores socioculturais e estilos de ensino). Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação2015-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/10889210.1590/s1517-97022015051533Educação e Pesquisa; v. 41 n. 4 (2015); 1023-1037Educação e Pesquisa; Vol. 41 No. 4 (2015); 1023-1037Educação e Pesquisa; Vol. 41 Núm. 4 (2015); 1023-10371678-46341517-9702reponame:Educação e Pesquisainstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/108892/107343https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/108892/107344Copyright (c) 2017 Educação e Pesquisainfo:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Maria FatimaNegreiros, João Garrott MarquesNeves, Ana Cristina2016-01-20T17:23:00Zoai:revistas.usp.br:article/108892Revistahttps://www.revistas.usp.br/ep/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/ep/oai||revedu@usp.br1678-46341517-9702opendoar:2016-01-20T17:23Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Condicionantes da aprendizagem da matemática: uma revisão sistêmica da literatura
Constraints of learning mathematics: a systemic historical review of the literature
title Condicionantes da aprendizagem da matemática: uma revisão sistêmica da literatura
spellingShingle Condicionantes da aprendizagem da matemática: uma revisão sistêmica da literatura
Oliveira, Maria Fatima
title_short Condicionantes da aprendizagem da matemática: uma revisão sistêmica da literatura
title_full Condicionantes da aprendizagem da matemática: uma revisão sistêmica da literatura
title_fullStr Condicionantes da aprendizagem da matemática: uma revisão sistêmica da literatura
title_full_unstemmed Condicionantes da aprendizagem da matemática: uma revisão sistêmica da literatura
title_sort Condicionantes da aprendizagem da matemática: uma revisão sistêmica da literatura
author Oliveira, Maria Fatima
author_facet Oliveira, Maria Fatima
Negreiros, João Garrott Marques
Neves, Ana Cristina
author_role author
author2 Negreiros, João Garrott Marques
Neves, Ana Cristina
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Maria Fatima
Negreiros, João Garrott Marques
Neves, Ana Cristina
description In addition to the natural language, human beings hold this intuitive sense of counting. We have the ability to determine the number of objects in a small collection and carry out simple additions and subtractions without direct instruction. By the age of ten, a child understands about 10’000 words and speaks its native language with 95% accuracy. However, by the age of eleven, some children already claim that they do not understand mathematics. Why is that so? One reason is that spoken language and number sense are survival skills but abstract mathematics is not. This article presents a review of literature on the teaching of mathematics. Which web of interactions is established in the teaching-learning process of this subject? How much of what has been said and written about this process is merely a myth? This piece of writing aims at contributing in some way to the demystification and improvement of success in mathematics. It is, therefore, essential to understand the structural framework of theoretical research on the various approaches on the term of learning and specifically on the difficulties in learning mathematics. This implies reviewing a set of internal (brain function, spoken language and learning style) and external constraints (socio-cultural factors and teaching styles).
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-12-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/108892
10.1590/s1517-97022015051533
url https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/108892
identifier_str_mv 10.1590/s1517-97022015051533
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/108892/107343
https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/108892/107344
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Educação e Pesquisa
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Educação e Pesquisa
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação
dc.source.none.fl_str_mv Educação e Pesquisa; v. 41 n. 4 (2015); 1023-1037
Educação e Pesquisa; Vol. 41 No. 4 (2015); 1023-1037
Educação e Pesquisa; Vol. 41 Núm. 4 (2015); 1023-1037
1678-4634
1517-9702
reponame:Educação e Pesquisa
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Educação e Pesquisa
collection Educação e Pesquisa
repository.name.fl_str_mv Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||revedu@usp.br
_version_ 1787713811563675648