A evasão na educação superior: definições e trajetórias
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Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Educação e Pesquisa |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/186951 |
Resumo: | The evasion phenomenon is considered one of the Ministry of Education main concerns and seen as a target to be tackled or an index to be reduced. The term appears in some public policies for Higher Education, such as REUNI (BRASIL, 2007), SINAES (BRASIL, 2004) and PNAES (BRASIL, 2010). However, the bibliographic research done in order to map a larger search called: Evasion, retention and permanence: social inclusion and the right to education has revealed that expert analysis and official documents are showing divergences and/or insufficiencies and brought together phenomena of different kind. The divergence has been based on criteria that almost never differentiated by causality or motivation for loss of bond with the institution. Indeed, the purpose of this article moves towards pointing out the limits of the current definitions about evasion in Federal Higher Education, reinforcing the importance of definitions based on causalities and, finally, reaching an appropriate definition of evasion for the formulation and evaluation of policies for Federal Higher Education. For this, it was decided to make a mapping of the bibliographic production on the subject, a brief retrieval of official documents about the topic and the specialized bibliography and then launch a suggestion for the debate about evasion, in the understanding of this phenomenon as a social indicator. |
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A evasão na educação superior: definições e trajetóriasEvasion in higher education: definitions and trajectoriesEvasionHigher educationPublic policiesEvasãoEnsino superiorPolíticas públicasThe evasion phenomenon is considered one of the Ministry of Education main concerns and seen as a target to be tackled or an index to be reduced. The term appears in some public policies for Higher Education, such as REUNI (BRASIL, 2007), SINAES (BRASIL, 2004) and PNAES (BRASIL, 2010). However, the bibliographic research done in order to map a larger search called: Evasion, retention and permanence: social inclusion and the right to education has revealed that expert analysis and official documents are showing divergences and/or insufficiencies and brought together phenomena of different kind. The divergence has been based on criteria that almost never differentiated by causality or motivation for loss of bond with the institution. Indeed, the purpose of this article moves towards pointing out the limits of the current definitions about evasion in Federal Higher Education, reinforcing the importance of definitions based on causalities and, finally, reaching an appropriate definition of evasion for the formulation and evaluation of policies for Federal Higher Education. For this, it was decided to make a mapping of the bibliographic production on the subject, a brief retrieval of official documents about the topic and the specialized bibliography and then launch a suggestion for the debate about evasion, in the understanding of this phenomenon as a social indicator.Considera-se o fenômeno da evasão uma das principais preocupações do Ministério da Educação, visto como um alvo a ser combatido ou um índice a ser reduzido. O termo aparece em algumas políticas públicas para o Ensino Superior, tais como Reuni (BRASIL, 2007), o Sinaes (BRASIL, 2004) e o Pnaes (BRASIL, 2010). No entanto, a pesquisa bibliográfica feita para mapeamento de uma pesquisa maior denominada: Evasão, retenção e permanência: inclusão social e direito à educação revelou que as análises de especialistas e os documentos oficiais têm mostrado divergências e/ou insuficiências e reunido fenômenos de naturezas diferentes. Têm assentado a divergência sobre critérios que quase nunca se diferenciam pela causalidade ou pela motivação da perda de vínculo com a instituição. Com efeito, o objetivo deste artigo caminha no sentido de apontar os limites das definições vigentes acerca da evasão no Ensino Superior Federal, reforçar a importância das definições a partir das causalidades e, finalmente, alcançar uma definição apropriada de evasão para formulação e avaliação de políticas para o Ensino Superior Federal. Para isso, optou-se por fazer um mapeamento da produção bibliográfica a respeito da temática, um breve resgate dos documentos oficiais acerca do tema e da bibliografia especializada e, em seguida, lançar sugestão para o debate acerca da evasão, na compreensão desse fenômeno como um indicador social.Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação2021-12-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontext/xmlapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/18695110.1590/S1678-4634202147228764Educação e Pesquisa; v. 47 (2021); e228764Educação e Pesquisa; Vol. 47 (2021); e228764Educação e Pesquisa; Vol. 47 (2021); e2287641678-46341517-9702reponame:Educação e Pesquisainstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/186951/172537https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/186951/172536https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/186951/172535Copyright (c) 2021 Educação e Pesquisahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCoimbra, Camila Lima Silva, Leonardo Barbosa e Costa, Natália Cristina Dreossi 2021-12-07T13:57:46Zoai:revistas.usp.br:article/186951Revistahttps://www.revistas.usp.br/ep/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/ep/oai||revedu@usp.br1678-46341517-9702opendoar:2021-12-07T13:57:46Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP)false |
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