Lembranças da matemática escolar: a constituição dos alunos da EJA como sujeitos da aprendizagem

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fonseca, Maria da Conceição F.R.
Data de Publicação: 2001
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação e Pesquisa
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/27870
Resumo: Little reflection has been devoted to the incorporation of previous school experiences of adult students that reenter basic education. This article focus on the communication of reminiscences of Mathematics made by students of Youngster and Adult Education, trying to reveal them as a fundamental component in the constitution of adult students as subjects not only of their learning of Mathematics, but of the schooling process itself. More than as mere references to concepts or procedures of Mathematics learned in other opportunities, reminiscences are viewed here as memory effects that permeate the production of meaning. The text focus on their communication in the context of discursive practices that shape (and take shape in) the teaching-learning processes of maths in Youngster and Adult Education, taking it as an organized social action that institutes the shared memories of school mathematics as arbiter of collective legitimacy. In analyzing excerpts of interactions between the researcher and students of Youngster and Adult Education from an class equivalent to the 5th grade of basic education, the semantic-pragmatic dimensions of the remembrance manifested in this context are highlighted, a remembrance that is considered conscious of itself, metacognitive, and structured in and by the discourse. By its sociocultural nature, this remembrance, turned collective, answers to a call of the present, rebuilding the meaning of the past.
id USP-11_a281956eb113e836230567fbb134306e
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/27870
network_acronym_str USP-11
network_name_str Educação e Pesquisa
repository_id_str
spelling Lembranças da matemática escolar: a constituição dos alunos da EJA como sujeitos da aprendizagem Memories of Mathematics from students of Youngster and Adult Programs Educação de Jovens e AdultosMemóriaDiscursoEducation of youngsters and adultsMemoryDiscourse Little reflection has been devoted to the incorporation of previous school experiences of adult students that reenter basic education. This article focus on the communication of reminiscences of Mathematics made by students of Youngster and Adult Education, trying to reveal them as a fundamental component in the constitution of adult students as subjects not only of their learning of Mathematics, but of the schooling process itself. More than as mere references to concepts or procedures of Mathematics learned in other opportunities, reminiscences are viewed here as memory effects that permeate the production of meaning. The text focus on their communication in the context of discursive practices that shape (and take shape in) the teaching-learning processes of maths in Youngster and Adult Education, taking it as an organized social action that institutes the shared memories of school mathematics as arbiter of collective legitimacy. In analyzing excerpts of interactions between the researcher and students of Youngster and Adult Education from an class equivalent to the 5th grade of basic education, the semantic-pragmatic dimensions of the remembrance manifested in this context are highlighted, a remembrance that is considered conscious of itself, metacognitive, and structured in and by the discourse. By its sociocultural nature, this remembrance, turned collective, answers to a call of the present, rebuilding the meaning of the past. Pouco se tem refletido sobre a incorporação da experiência escolar anterior de alunos adultos que se re-inserem na Educação Básica. Este artigo focaliza a enunciação de reminiscências da matemática escolar protagonizada por alunos da Educação de Jovens e Adultos (EJA), procurando revelá-las como um componente fundamental na constituição do aluno adulto como sujeito não só da aprendizagem da matemática, mas do próprio processo de escolarização. Mais do que meras referências a conceitos ou procedimentos de matemática aprendidos em outras oportunidades, compreendem-se, aqui, as reminiscências como efeitos da memória que permeiam a produção de sentido. O texto focaliza sua enunciação no âmbito das práticas discursivas que conformam os (e se conformam nos) processos de ensino-aprendizagem da matemática na EJA, tomando-a como ação social organizada, que institui a lembrança compartilhada da matemática escolar como árbitro da legitimidade coletiva. Ao se analisarem trechos de interações entre a pesquisadora e alunos que cursam o equivalente à 5ª série do ensino fundamental num projeto de EJA, destacam-se as dimensões semântico-pragmáticas da rememoração que nesse contexto se manifesta e que se considera autoconsciente, metacognitiva, e estruturada no discurso e pelo discurso. Por sua natureza sociocultural, essa rememoração, ao se fazer coletiva, atende a um chamado do presente, re-significando o passado. Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação2001-07-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/2787010.1590/S1517-97022001000200010Educação e Pesquisa; v. 27 n. 2 (2001); 339-354Educação e Pesquisa; Vol. 27 No. 2 (2001); 339-354Educação e Pesquisa; Vol. 27 Núm. 2 (2001); 339-3541678-46341517-9702reponame:Educação e Pesquisainstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/27870/29642Copyright (c) 2017 Educação e Pesquisainfo:eu-repo/semantics/openAccessFonseca, Maria da Conceição F.R.2014-10-24T15:36:56Zoai:revistas.usp.br:article/27870Revistahttps://www.revistas.usp.br/ep/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/ep/oai||revedu@usp.br1678-46341517-9702opendoar:2014-10-24T15:36:56Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Lembranças da matemática escolar: a constituição dos alunos da EJA como sujeitos da aprendizagem
Memories of Mathematics from students of Youngster and Adult Programs
title Lembranças da matemática escolar: a constituição dos alunos da EJA como sujeitos da aprendizagem
spellingShingle Lembranças da matemática escolar: a constituição dos alunos da EJA como sujeitos da aprendizagem
Fonseca, Maria da Conceição F.R.
Educação de Jovens e Adultos
Memória
Discurso
Education of youngsters and adults
Memory
Discourse
title_short Lembranças da matemática escolar: a constituição dos alunos da EJA como sujeitos da aprendizagem
title_full Lembranças da matemática escolar: a constituição dos alunos da EJA como sujeitos da aprendizagem
title_fullStr Lembranças da matemática escolar: a constituição dos alunos da EJA como sujeitos da aprendizagem
title_full_unstemmed Lembranças da matemática escolar: a constituição dos alunos da EJA como sujeitos da aprendizagem
title_sort Lembranças da matemática escolar: a constituição dos alunos da EJA como sujeitos da aprendizagem
author Fonseca, Maria da Conceição F.R.
author_facet Fonseca, Maria da Conceição F.R.
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fonseca, Maria da Conceição F.R.
dc.subject.por.fl_str_mv Educação de Jovens e Adultos
Memória
Discurso
Education of youngsters and adults
Memory
Discourse
topic Educação de Jovens e Adultos
Memória
Discurso
Education of youngsters and adults
Memory
Discourse
description Little reflection has been devoted to the incorporation of previous school experiences of adult students that reenter basic education. This article focus on the communication of reminiscences of Mathematics made by students of Youngster and Adult Education, trying to reveal them as a fundamental component in the constitution of adult students as subjects not only of their learning of Mathematics, but of the schooling process itself. More than as mere references to concepts or procedures of Mathematics learned in other opportunities, reminiscences are viewed here as memory effects that permeate the production of meaning. The text focus on their communication in the context of discursive practices that shape (and take shape in) the teaching-learning processes of maths in Youngster and Adult Education, taking it as an organized social action that institutes the shared memories of school mathematics as arbiter of collective legitimacy. In analyzing excerpts of interactions between the researcher and students of Youngster and Adult Education from an class equivalent to the 5th grade of basic education, the semantic-pragmatic dimensions of the remembrance manifested in this context are highlighted, a remembrance that is considered conscious of itself, metacognitive, and structured in and by the discourse. By its sociocultural nature, this remembrance, turned collective, answers to a call of the present, rebuilding the meaning of the past.
publishDate 2001
dc.date.none.fl_str_mv 2001-07-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/27870
10.1590/S1517-97022001000200010
url https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/27870
identifier_str_mv 10.1590/S1517-97022001000200010
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/27870/29642
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Educação e Pesquisa
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Educação e Pesquisa
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação
dc.source.none.fl_str_mv Educação e Pesquisa; v. 27 n. 2 (2001); 339-354
Educação e Pesquisa; Vol. 27 No. 2 (2001); 339-354
Educação e Pesquisa; Vol. 27 Núm. 2 (2001); 339-354
1678-4634
1517-9702
reponame:Educação e Pesquisa
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Educação e Pesquisa
collection Educação e Pesquisa
repository.name.fl_str_mv Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||revedu@usp.br
_version_ 1787713810218352640