Lembranças da matemática escolar: a constituição dos alunos da EJA como sujeitos da aprendizagem
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2001 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação e Pesquisa |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/27870 |
Resumo: | Little reflection has been devoted to the incorporation of previous school experiences of adult students that reenter basic education. This article focus on the communication of reminiscences of Mathematics made by students of Youngster and Adult Education, trying to reveal them as a fundamental component in the constitution of adult students as subjects not only of their learning of Mathematics, but of the schooling process itself. More than as mere references to concepts or procedures of Mathematics learned in other opportunities, reminiscences are viewed here as memory effects that permeate the production of meaning. The text focus on their communication in the context of discursive practices that shape (and take shape in) the teaching-learning processes of maths in Youngster and Adult Education, taking it as an organized social action that institutes the shared memories of school mathematics as arbiter of collective legitimacy. In analyzing excerpts of interactions between the researcher and students of Youngster and Adult Education from an class equivalent to the 5th grade of basic education, the semantic-pragmatic dimensions of the remembrance manifested in this context are highlighted, a remembrance that is considered conscious of itself, metacognitive, and structured in and by the discourse. By its sociocultural nature, this remembrance, turned collective, answers to a call of the present, rebuilding the meaning of the past. |
id |
USP-11_a281956eb113e836230567fbb134306e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/27870 |
network_acronym_str |
USP-11 |
network_name_str |
Educação e Pesquisa |
repository_id_str |
|
spelling |
Lembranças da matemática escolar: a constituição dos alunos da EJA como sujeitos da aprendizagem Memories of Mathematics from students of Youngster and Adult Programs Educação de Jovens e AdultosMemóriaDiscursoEducation of youngsters and adultsMemoryDiscourse Little reflection has been devoted to the incorporation of previous school experiences of adult students that reenter basic education. This article focus on the communication of reminiscences of Mathematics made by students of Youngster and Adult Education, trying to reveal them as a fundamental component in the constitution of adult students as subjects not only of their learning of Mathematics, but of the schooling process itself. More than as mere references to concepts or procedures of Mathematics learned in other opportunities, reminiscences are viewed here as memory effects that permeate the production of meaning. The text focus on their communication in the context of discursive practices that shape (and take shape in) the teaching-learning processes of maths in Youngster and Adult Education, taking it as an organized social action that institutes the shared memories of school mathematics as arbiter of collective legitimacy. In analyzing excerpts of interactions between the researcher and students of Youngster and Adult Education from an class equivalent to the 5th grade of basic education, the semantic-pragmatic dimensions of the remembrance manifested in this context are highlighted, a remembrance that is considered conscious of itself, metacognitive, and structured in and by the discourse. By its sociocultural nature, this remembrance, turned collective, answers to a call of the present, rebuilding the meaning of the past. Pouco se tem refletido sobre a incorporação da experiência escolar anterior de alunos adultos que se re-inserem na Educação Básica. Este artigo focaliza a enunciação de reminiscências da matemática escolar protagonizada por alunos da Educação de Jovens e Adultos (EJA), procurando revelá-las como um componente fundamental na constituição do aluno adulto como sujeito não só da aprendizagem da matemática, mas do próprio processo de escolarização. Mais do que meras referências a conceitos ou procedimentos de matemática aprendidos em outras oportunidades, compreendem-se, aqui, as reminiscências como efeitos da memória que permeiam a produção de sentido. O texto focaliza sua enunciação no âmbito das práticas discursivas que conformam os (e se conformam nos) processos de ensino-aprendizagem da matemática na EJA, tomando-a como ação social organizada, que institui a lembrança compartilhada da matemática escolar como árbitro da legitimidade coletiva. Ao se analisarem trechos de interações entre a pesquisadora e alunos que cursam o equivalente à 5ª série do ensino fundamental num projeto de EJA, destacam-se as dimensões semântico-pragmáticas da rememoração que nesse contexto se manifesta e que se considera autoconsciente, metacognitiva, e estruturada no discurso e pelo discurso. Por sua natureza sociocultural, essa rememoração, ao se fazer coletiva, atende a um chamado do presente, re-significando o passado. Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação2001-07-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/2787010.1590/S1517-97022001000200010Educação e Pesquisa; v. 27 n. 2 (2001); 339-354Educação e Pesquisa; Vol. 27 No. 2 (2001); 339-354Educação e Pesquisa; Vol. 27 Núm. 2 (2001); 339-3541678-46341517-9702reponame:Educação e Pesquisainstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/27870/29642Copyright (c) 2017 Educação e Pesquisainfo:eu-repo/semantics/openAccessFonseca, Maria da Conceição F.R.2014-10-24T15:36:56Zoai:revistas.usp.br:article/27870Revistahttps://www.revistas.usp.br/ep/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/ep/oai||revedu@usp.br1678-46341517-9702opendoar:2014-10-24T15:36:56Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Lembranças da matemática escolar: a constituição dos alunos da EJA como sujeitos da aprendizagem Memories of Mathematics from students of Youngster and Adult Programs |
title |
Lembranças da matemática escolar: a constituição dos alunos da EJA como sujeitos da aprendizagem |
spellingShingle |
Lembranças da matemática escolar: a constituição dos alunos da EJA como sujeitos da aprendizagem Fonseca, Maria da Conceição F.R. Educação de Jovens e Adultos Memória Discurso Education of youngsters and adults Memory Discourse |
title_short |
Lembranças da matemática escolar: a constituição dos alunos da EJA como sujeitos da aprendizagem |
title_full |
Lembranças da matemática escolar: a constituição dos alunos da EJA como sujeitos da aprendizagem |
title_fullStr |
Lembranças da matemática escolar: a constituição dos alunos da EJA como sujeitos da aprendizagem |
title_full_unstemmed |
Lembranças da matemática escolar: a constituição dos alunos da EJA como sujeitos da aprendizagem |
title_sort |
Lembranças da matemática escolar: a constituição dos alunos da EJA como sujeitos da aprendizagem |
author |
Fonseca, Maria da Conceição F.R. |
author_facet |
Fonseca, Maria da Conceição F.R. |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fonseca, Maria da Conceição F.R. |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação de Jovens e Adultos Memória Discurso Education of youngsters and adults Memory Discourse |
topic |
Educação de Jovens e Adultos Memória Discurso Education of youngsters and adults Memory Discourse |
description |
Little reflection has been devoted to the incorporation of previous school experiences of adult students that reenter basic education. This article focus on the communication of reminiscences of Mathematics made by students of Youngster and Adult Education, trying to reveal them as a fundamental component in the constitution of adult students as subjects not only of their learning of Mathematics, but of the schooling process itself. More than as mere references to concepts or procedures of Mathematics learned in other opportunities, reminiscences are viewed here as memory effects that permeate the production of meaning. The text focus on their communication in the context of discursive practices that shape (and take shape in) the teaching-learning processes of maths in Youngster and Adult Education, taking it as an organized social action that institutes the shared memories of school mathematics as arbiter of collective legitimacy. In analyzing excerpts of interactions between the researcher and students of Youngster and Adult Education from an class equivalent to the 5th grade of basic education, the semantic-pragmatic dimensions of the remembrance manifested in this context are highlighted, a remembrance that is considered conscious of itself, metacognitive, and structured in and by the discourse. By its sociocultural nature, this remembrance, turned collective, answers to a call of the present, rebuilding the meaning of the past. |
publishDate |
2001 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2001-07-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/27870 10.1590/S1517-97022001000200010 |
url |
https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/27870 |
identifier_str_mv |
10.1590/S1517-97022001000200010 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/27870/29642 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Educação e Pesquisa info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Educação e Pesquisa |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação e Pesquisa; v. 27 n. 2 (2001); 339-354 Educação e Pesquisa; Vol. 27 No. 2 (2001); 339-354 Educação e Pesquisa; Vol. 27 Núm. 2 (2001); 339-354 1678-4634 1517-9702 reponame:Educação e Pesquisa instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Educação e Pesquisa |
collection |
Educação e Pesquisa |
repository.name.fl_str_mv |
Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revedu@usp.br |
_version_ |
1787713810218352640 |