Entre o canto e a caneta: oralidade, escrita e conhecimento entre os Guarani Mbya

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Testa, Adriana Queiroz
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação e Pesquisa
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/28089
Resumo: The theme of the relations between orality and writing can be found in most studies and programs dedicated to the issue of the school education of indigenous populations, but it has seldom been taken as the central problem in understanding the teaching-learning processes in the contexts where schools take part. In fact, authors that deal with this question emphasize almost exclusively writing, and tend to forget about orality. In this sense, associated to the need for a deeper theoretical discussion, one can observe the lack of analyses dedicated to comprehend the role and meaning of writing and orality among the various indigenous peoples. With the purpose of contributing to expand and advance the debate, this article seeks to discuss the theme based on an approach that allows us to move between the reading of specialized texts and reports that register interpretations by Mbya Guarani individuals. The testimonies collected and transcribed during seven years of research and living with the Mbya in different villages in the South and Southeast regions of the country allowed us to reconceptualize orality and writing as important aspects within a wider group of processes of production, acquisition and transmission of knowledge. From this viewpoint, education is conceived in a wide sense that cannot be reduced to schooling.
id USP-11_a6ee4d295ead76e47ae2b3176a43ef7e
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/28089
network_acronym_str USP-11
network_name_str Educação e Pesquisa
repository_id_str
spelling Entre o canto e a caneta: oralidade, escrita e conhecimento entre os Guarani Mbya Between lyrical and literate: orality, writing and knowledge among the Mbya Guarani Educação escolar indígenaOralidadeEscritaGuarani MbyaSchooling of indigenous peoplesOralityWritingMbya Guarani The theme of the relations between orality and writing can be found in most studies and programs dedicated to the issue of the school education of indigenous populations, but it has seldom been taken as the central problem in understanding the teaching-learning processes in the contexts where schools take part. In fact, authors that deal with this question emphasize almost exclusively writing, and tend to forget about orality. In this sense, associated to the need for a deeper theoretical discussion, one can observe the lack of analyses dedicated to comprehend the role and meaning of writing and orality among the various indigenous peoples. With the purpose of contributing to expand and advance the debate, this article seeks to discuss the theme based on an approach that allows us to move between the reading of specialized texts and reports that register interpretations by Mbya Guarani individuals. The testimonies collected and transcribed during seven years of research and living with the Mbya in different villages in the South and Southeast regions of the country allowed us to reconceptualize orality and writing as important aspects within a wider group of processes of production, acquisition and transmission of knowledge. From this viewpoint, education is conceived in a wide sense that cannot be reduced to schooling. O tema das relações entre oralidade e escrita é apresentado em grande parte dos estudos e programas dedicados à questão da educação escolar indígena, mas raramente é tomado como problema central para a compreensão dos processos de ensino-aprendizagem nos contextos em que a escola se faz presente. Por outro lado, autores que se dedicam a essa questão enfatizam quase exclusivamente a escrita em detrimento da oralidade. Nesse sentido, associada à necessidade de uma discussão teórica de maior fôlego, percebe-se a falta de análises que se dediquem à compreensão do papel e dos significados da escrita e da oralidade entre diferentes povos indígenas. No intuito de contribuir para o aprofundamento e a ampliação desse debate, o presente artigo procura discutir a temática, pautando-se numa abordagem que permite caminhar entre a leitura de textos especializados e relatos que registram interpretações de pessoas Guarani Mbya. Os relatos colhidos e textualizados durante sete anos de pesquisa e convivência com os Mbya em diferentes aldeias das regiões sul e sudeste permitem repensar a oralidade e a escrita como aspectos importantes num conjunto mais amplo de processos de produção, aquisição e transmissão de conhecimento. Desse ponto de vista, a educação é concebida num sentido amplo que não se reduz à escolarização. Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação2008-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/2808910.1590/S1517-97022008000200006Educação e Pesquisa; v. 34 n. 2 (2008); 291-307Educação e Pesquisa; Vol. 34 No. 2 (2008); 291-307Educação e Pesquisa; Vol. 34 Núm. 2 (2008); 291-3071678-46341517-9702reponame:Educação e Pesquisainstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/28089/29896Copyright (c) 2017 Educação e Pesquisainfo:eu-repo/semantics/openAccessTesta, Adriana Queiroz2014-10-24T15:46:16Zoai:revistas.usp.br:article/28089Revistahttps://www.revistas.usp.br/ep/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/ep/oai||revedu@usp.br1678-46341517-9702opendoar:2014-10-24T15:46:16Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Entre o canto e a caneta: oralidade, escrita e conhecimento entre os Guarani Mbya
Between lyrical and literate: orality, writing and knowledge among the Mbya Guarani
title Entre o canto e a caneta: oralidade, escrita e conhecimento entre os Guarani Mbya
spellingShingle Entre o canto e a caneta: oralidade, escrita e conhecimento entre os Guarani Mbya
Testa, Adriana Queiroz
Educação escolar indígena
Oralidade
Escrita
Guarani Mbya
Schooling of indigenous peoples
Orality
Writing
Mbya Guarani
title_short Entre o canto e a caneta: oralidade, escrita e conhecimento entre os Guarani Mbya
title_full Entre o canto e a caneta: oralidade, escrita e conhecimento entre os Guarani Mbya
title_fullStr Entre o canto e a caneta: oralidade, escrita e conhecimento entre os Guarani Mbya
title_full_unstemmed Entre o canto e a caneta: oralidade, escrita e conhecimento entre os Guarani Mbya
title_sort Entre o canto e a caneta: oralidade, escrita e conhecimento entre os Guarani Mbya
author Testa, Adriana Queiroz
author_facet Testa, Adriana Queiroz
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Testa, Adriana Queiroz
dc.subject.por.fl_str_mv Educação escolar indígena
Oralidade
Escrita
Guarani Mbya
Schooling of indigenous peoples
Orality
Writing
Mbya Guarani
topic Educação escolar indígena
Oralidade
Escrita
Guarani Mbya
Schooling of indigenous peoples
Orality
Writing
Mbya Guarani
description The theme of the relations between orality and writing can be found in most studies and programs dedicated to the issue of the school education of indigenous populations, but it has seldom been taken as the central problem in understanding the teaching-learning processes in the contexts where schools take part. In fact, authors that deal with this question emphasize almost exclusively writing, and tend to forget about orality. In this sense, associated to the need for a deeper theoretical discussion, one can observe the lack of analyses dedicated to comprehend the role and meaning of writing and orality among the various indigenous peoples. With the purpose of contributing to expand and advance the debate, this article seeks to discuss the theme based on an approach that allows us to move between the reading of specialized texts and reports that register interpretations by Mbya Guarani individuals. The testimonies collected and transcribed during seven years of research and living with the Mbya in different villages in the South and Southeast regions of the country allowed us to reconceptualize orality and writing as important aspects within a wider group of processes of production, acquisition and transmission of knowledge. From this viewpoint, education is conceived in a wide sense that cannot be reduced to schooling.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-08-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/28089
10.1590/S1517-97022008000200006
url https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/28089
identifier_str_mv 10.1590/S1517-97022008000200006
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/28089/29896
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Educação e Pesquisa
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Educação e Pesquisa
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação
dc.source.none.fl_str_mv Educação e Pesquisa; v. 34 n. 2 (2008); 291-307
Educação e Pesquisa; Vol. 34 No. 2 (2008); 291-307
Educação e Pesquisa; Vol. 34 Núm. 2 (2008); 291-307
1678-4634
1517-9702
reponame:Educação e Pesquisa
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Educação e Pesquisa
collection Educação e Pesquisa
repository.name.fl_str_mv Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||revedu@usp.br
_version_ 1787713808081354752