Políticas de escolarização e governamentalidade nas tramas do capitalismo cognitivo: um diagnóstico preliminar

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Roberto Rafael Dias da
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação e Pesquisa
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/62524
Resumo: This essay intends to present a preliminary diagnostic of the schooling policies and governmentality produced by the political and economic schemes at the present stage of capitalist development. Based on a review of the modes of constitution of schooling policies produced by the modern state, it becomes of interest, drawing from the Foucauldian studies of the late 1970s, to characterize the different strategies that regulate mass schooling processes created since the 18th century, and to diagnose the multiple shifts that have taken place in contemporary political agendas. From a sociological reading, some of the changes in the educational meanings made by the industrial society are presented, in the direction of a flexible and interactive education. It is understood here that the conditions for cognitive capitalism, such as this scenario has been named by Italian neo-Marxist economists, suggest a scenario in which knowledge assumes the role of a vector of innovations and productive dynamics, destabilizing the model of the industrial plant and dematerializing labor relations. Schooling policies are then driven by optimizing technologies that emphasize conducting the schooling subjects to higher levels of performance, and propose the qualification of their performances within the contemporary schemes. Such diagnostic can be the starting point for a re-signification of research agendas in the critical studies of education.
id USP-11_b258391347b3ab667b8a25362e0d71bd
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/62524
network_acronym_str USP-11
network_name_str Educação e Pesquisa
repository_id_str
spelling Políticas de escolarização e governamentalidade nas tramas do capitalismo cognitivo: um diagnóstico preliminarSchooling policies and governmentality in the schemes of cognitive capitalism: a preliminary diagnosticPolíticas de escolarizaçãoGovernamentalidadeCapitalismo cognitivoSchooling policiesGovernmentalityCognitive capitalismThis essay intends to present a preliminary diagnostic of the schooling policies and governmentality produced by the political and economic schemes at the present stage of capitalist development. Based on a review of the modes of constitution of schooling policies produced by the modern state, it becomes of interest, drawing from the Foucauldian studies of the late 1970s, to characterize the different strategies that regulate mass schooling processes created since the 18th century, and to diagnose the multiple shifts that have taken place in contemporary political agendas. From a sociological reading, some of the changes in the educational meanings made by the industrial society are presented, in the direction of a flexible and interactive education. It is understood here that the conditions for cognitive capitalism, such as this scenario has been named by Italian neo-Marxist economists, suggest a scenario in which knowledge assumes the role of a vector of innovations and productive dynamics, destabilizing the model of the industrial plant and dematerializing labor relations. Schooling policies are then driven by optimizing technologies that emphasize conducting the schooling subjects to higher levels of performance, and propose the qualification of their performances within the contemporary schemes. Such diagnostic can be the starting point for a re-signification of research agendas in the critical studies of education.O presente ensaio pretende constituir um diagnóstico preliminar das políticas de escolarização e governamentalidade produzidas nas tramas políticas e econômicas do estágio atual do desenvolvimento capitalista. Partindo de uma revisão dos modos de constituição das políticas de escolarização produzidas pelo estado moderno, interessa, desde uma inspiração nos estudos foucaultianos produzidos no final da década de 1970, caracterizar as diferentes estratégias reguladoras dos processos de escolarização em massa produzidos desde o século XVIII e diagnosticar os múltiplos deslocamentos nessas pautas políticas na contemporaneidade. A partir de uma leitura sociológica, apresentam-se algumas mudanças nos sentidos educacionais fabricados pela sociedade industrial, na direção de uma educação flexível e interativa. Entende-se que as condições do capitalismo cognitivo, tal como esse cenário tem sido nomeado pelos economistas neomarxistas italianos, sugerem um cenário no qual o conhecimento assume o lugar de vetor das inovações e das dinâmicas produtivas, desestabilizando o modelo da fábrica e imaterializando as relações de trabalho. As políticas de escolarização passam a ser movidas por tecnologias otimizadoras que privilegiam conduzir os sujeitos escolares a estágios elevados de desempenho, assim como propõem a qualificação de suas performances nas tramas do contemporâneo. Tal diagnóstico pode ser ponto de partida para ressignificarmos as pautas investigativas dos estudos críticos em educação.Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação2013-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/6252410.1590/S1517-97022013000300009Educação e Pesquisa; v. 39 n. 3 (2013); 689-704Educação e Pesquisa; Vol. 39 No. 3 (2013); 689-704Educação e Pesquisa; Vol. 39 Núm. 3 (2013); 689-7041678-46341517-9702reponame:Educação e Pesquisainstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/62524/65321Copyright (c) 2017 Educação e Pesquisainfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Roberto Rafael Dias da2014-01-29T16:14:00Zoai:revistas.usp.br:article/62524Revistahttps://www.revistas.usp.br/ep/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/ep/oai||revedu@usp.br1678-46341517-9702opendoar:2014-01-29T16:14Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Políticas de escolarização e governamentalidade nas tramas do capitalismo cognitivo: um diagnóstico preliminar
Schooling policies and governmentality in the schemes of cognitive capitalism: a preliminary diagnostic
title Políticas de escolarização e governamentalidade nas tramas do capitalismo cognitivo: um diagnóstico preliminar
spellingShingle Políticas de escolarização e governamentalidade nas tramas do capitalismo cognitivo: um diagnóstico preliminar
Silva, Roberto Rafael Dias da
Políticas de escolarização
Governamentalidade
Capitalismo cognitivo
Schooling policies
Governmentality
Cognitive capitalism
title_short Políticas de escolarização e governamentalidade nas tramas do capitalismo cognitivo: um diagnóstico preliminar
title_full Políticas de escolarização e governamentalidade nas tramas do capitalismo cognitivo: um diagnóstico preliminar
title_fullStr Políticas de escolarização e governamentalidade nas tramas do capitalismo cognitivo: um diagnóstico preliminar
title_full_unstemmed Políticas de escolarização e governamentalidade nas tramas do capitalismo cognitivo: um diagnóstico preliminar
title_sort Políticas de escolarização e governamentalidade nas tramas do capitalismo cognitivo: um diagnóstico preliminar
author Silva, Roberto Rafael Dias da
author_facet Silva, Roberto Rafael Dias da
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Roberto Rafael Dias da
dc.subject.por.fl_str_mv Políticas de escolarização
Governamentalidade
Capitalismo cognitivo
Schooling policies
Governmentality
Cognitive capitalism
topic Políticas de escolarização
Governamentalidade
Capitalismo cognitivo
Schooling policies
Governmentality
Cognitive capitalism
description This essay intends to present a preliminary diagnostic of the schooling policies and governmentality produced by the political and economic schemes at the present stage of capitalist development. Based on a review of the modes of constitution of schooling policies produced by the modern state, it becomes of interest, drawing from the Foucauldian studies of the late 1970s, to characterize the different strategies that regulate mass schooling processes created since the 18th century, and to diagnose the multiple shifts that have taken place in contemporary political agendas. From a sociological reading, some of the changes in the educational meanings made by the industrial society are presented, in the direction of a flexible and interactive education. It is understood here that the conditions for cognitive capitalism, such as this scenario has been named by Italian neo-Marxist economists, suggest a scenario in which knowledge assumes the role of a vector of innovations and productive dynamics, destabilizing the model of the industrial plant and dematerializing labor relations. Schooling policies are then driven by optimizing technologies that emphasize conducting the schooling subjects to higher levels of performance, and propose the qualification of their performances within the contemporary schemes. Such diagnostic can be the starting point for a re-signification of research agendas in the critical studies of education.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-09-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/62524
10.1590/S1517-97022013000300009
url https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/62524
identifier_str_mv 10.1590/S1517-97022013000300009
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/62524/65321
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Educação e Pesquisa
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Educação e Pesquisa
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação
dc.source.none.fl_str_mv Educação e Pesquisa; v. 39 n. 3 (2013); 689-704
Educação e Pesquisa; Vol. 39 No. 3 (2013); 689-704
Educação e Pesquisa; Vol. 39 Núm. 3 (2013); 689-704
1678-4634
1517-9702
reponame:Educação e Pesquisa
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Educação e Pesquisa
collection Educação e Pesquisa
repository.name.fl_str_mv Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||revedu@usp.br
_version_ 1787713809256808448