Estudos sobre ciclos e progressão escolar no Brasil: uma revisão
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Data de Publicação: | 2004 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Educação e Pesquisa |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/27923 |
Resumo: | This article is a review of published studies about school cycles and school progression in this country, based on a survey of academic publications on this issue covering the period from 1980 to the first half of 2002, as well as more recent material. From the focal points identified during the preliminary review of the material carried out in the above-mentioned survey the text attempts to highlight: conclusions drawn from the historical recovery of the experiences of introducing cycles in schools; data on the coverage and current configuration of schools organized in cycles in Brazil; dimensions emphasized, omitted or little explored in essays and research on school cycles; bibliographical sources for the study of specific experiences. Special attention is given to recent articles that refer to the reforms carried out in state capital cities, which have introduced the cycle organization within innovative contexts, such as those conducted in São Paulo, Belo Horizonte and Porto Alegre. As a conclusion, the authors consider that, although the literature examined does contain valuable elements to the comprehension of the current stage in which the issues related to school cycles find themselves, the ongoing policies demand further investigation covering the dimensions of formulation, implementation and impact; timely studies are not just those of a descriptive or analytical nature, but also those submitting proposals. |
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Estudos sobre ciclos e progressão escolar no Brasil: uma revisão Studies on school cycles and school progression in Brazil: a survey CiclosProgressão escolarDemocratização da escolaEnsino fundamentalSchool cyclesSchool progressionSchool democratizationElementary school This article is a review of published studies about school cycles and school progression in this country, based on a survey of academic publications on this issue covering the period from 1980 to the first half of 2002, as well as more recent material. From the focal points identified during the preliminary review of the material carried out in the above-mentioned survey the text attempts to highlight: conclusions drawn from the historical recovery of the experiences of introducing cycles in schools; data on the coverage and current configuration of schools organized in cycles in Brazil; dimensions emphasized, omitted or little explored in essays and research on school cycles; bibliographical sources for the study of specific experiences. Special attention is given to recent articles that refer to the reforms carried out in state capital cities, which have introduced the cycle organization within innovative contexts, such as those conducted in São Paulo, Belo Horizonte and Porto Alegre. As a conclusion, the authors consider that, although the literature examined does contain valuable elements to the comprehension of the current stage in which the issues related to school cycles find themselves, the ongoing policies demand further investigation covering the dimensions of formulation, implementation and impact; timely studies are not just those of a descriptive or analytical nature, but also those submitting proposals. Este artigo faz uma revisão de estudos publicados sobre ciclos e progressão escolar no país, tomando por base levantamento das publicações acadêmicas sobre o tema, que abrangeu o período de 1980 ao primeiro semestre de 2002, bem como trabalhos mais recentes. A partir dos focos identificados na revisão preliminar do material, realizada no referido levantamento, o texto procura destacar: conclusões provenientes do resgate histórico das experiências de introdução dos ciclos nas redes escolares; dados sobre a abrangência e configuração atual das escolas organizadas em ciclos no país; dimensões enfatizadas, omitidas ou pouco exploradas em ensaios ou em pesquisas sobre os ciclos, tais como a sua fundamentação, implementação e apreciação dos resultados; fontes bibliográficas para o estudo das experiências específicas. Especial atenção é dada aos artigos referentes às reformas promovidas em municípios de capitais que introduziram a organização do ensino em ciclos em contextos inovadores, como São Paulo, Belo Horizonte e Porto Alegre. À guisa de conclusão, as autoras consideram que, embora na literatura examinada haja elementos preciosos para a compreensão do atual estágio em que se encontram as questões pertinentes aos ciclos, as políticas em curso demandam mais investigações que abarquem as dimensões de formulação, implementação e impacto, sendo oportunas não apenas as análises de cunho descritivo e analítico, como também os estudos de caráter propositivo. Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação2004-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/2792310.1590/S1517-97022004000100003Educação e Pesquisa; v. 30 n. 1 (2004); 31-50Educação e Pesquisa; Vol. 30 No. 1 (2004); 31-50Educação e Pesquisa; Vol. 30 Núm. 1 (2004); 31-501678-46341517-9702reponame:Educação e Pesquisainstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/27923/29695Copyright (c) 2017 Educação e Pesquisainfo:eu-repo/semantics/openAccessBarretto, Elba Siqueira de SáSousa, Sandra Zákia2014-10-24T15:41:09Zoai:revistas.usp.br:article/27923Revistahttps://www.revistas.usp.br/ep/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/ep/oai||revedu@usp.br1678-46341517-9702opendoar:2014-10-24T15:41:09Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP)false |
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