Jogo e letramento: crianças de 6 anos no ensino fundamental
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação e Pesquisa |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/28279 |
Resumo: | The article discusses a curriculum practice in which playing is associated to the literacy process in the first year of the nine-year fundamental schooling at the School of Application of the University of São Paulo. A curriculum analysis grounded on the ludic as an important activity for literacy can improve the possibility of integration of six-year-olds, and help to overcome the curriculum disarray observed in public policies for the extension of fundamental education. The investigation, of a qualitative nature, was based on information collected with the five first-year classes of the nine-year fundamental education during the period from 2006 to 2010, and included the analysis of the teaching plans, children's performance charts, interviews with parents, children's verbal testimonies, teachers' records, and reports from the toy library. The data indicate that the curriculum implemented fulfils, in its structural and pedagogical aspects, the needs of the children, adjusting to the conceptions of activity, mediations and use of imaginary games with the support of signs and artifacts. It was observed that the mediations are more adequate when there are two teachers involved in developing the activities related to the pedagogy of games devoted to the literacy process. On the level of public policies, the implementation of this practice would call attention to structural and pedagogical aspects. |
id |
USP-11_cf2791cf4d65d687d6adfcf480d375f1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/28279 |
network_acronym_str |
USP-11 |
network_name_str |
Educação e Pesquisa |
repository_id_str |
|
spelling |
Jogo e letramento: crianças de 6 anos no ensino fundamental Play and literacy: six-year-old children in fundamental education JogoLetramentoEnsino fundamental de nove anosPolíticas públicasCurrículoPlayLiteracyNine-year fundamental educationPublic policiesCurriculum The article discusses a curriculum practice in which playing is associated to the literacy process in the first year of the nine-year fundamental schooling at the School of Application of the University of São Paulo. A curriculum analysis grounded on the ludic as an important activity for literacy can improve the possibility of integration of six-year-olds, and help to overcome the curriculum disarray observed in public policies for the extension of fundamental education. The investigation, of a qualitative nature, was based on information collected with the five first-year classes of the nine-year fundamental education during the period from 2006 to 2010, and included the analysis of the teaching plans, children's performance charts, interviews with parents, children's verbal testimonies, teachers' records, and reports from the toy library. The data indicate that the curriculum implemented fulfils, in its structural and pedagogical aspects, the needs of the children, adjusting to the conceptions of activity, mediations and use of imaginary games with the support of signs and artifacts. It was observed that the mediations are more adequate when there are two teachers involved in developing the activities related to the pedagogy of games devoted to the literacy process. On the level of public policies, the implementation of this practice would call attention to structural and pedagogical aspects. Discute-se uma prática curricular em que se alia o jogo ao processo de letramento no primeiro ano do ensino fundamental de nove anos da Escola de Aplicação da USP. A análise do currículo assentado no lúdico como atividade importante para o letramento pode representar a possibilidade de integração de crianças de 6 anos e a superação dos desalinhos curriculares no âmbito da política pública de ampliação do ensino fundamental. A investigação, de caráter qualitativo, pautou-se em dados do acompanhamento das cinco turmas de primeiro ano do ensino fundamental de nove anos do período de 2006 a 2010, com análise do plano de ensino, registros de desempenho das crianças, entrevistas com pais, depoimentos orais de crianças, registros da professora e relatórios da brinquedoteca. Os dados indicam que o currículo implementado, em seus aspectos estruturais e pedagógicos, atende as necessidades das crianças, ajusta-se às concepções de atividade, mediações e uso de jogos imaginários com apoio de signos e artefatos. Constatou-se que as mediações são mais adequadas quando há dois docentes para desenvolver atividades relacionadas à pedagogia de jogos destinados ao letramento. No plano das políticas públicas, a implementação dessa prática exigirá atenção para os aspectos estruturais e pedagógicos. Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação2011-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/2827910.1590/S1517-97022011000100012Educação e Pesquisa; v. 37 n. 1 (2011); 191-210Educação e Pesquisa; Vol. 37 No. 1 (2011); 191-210Educação e Pesquisa; Vol. 37 Núm. 1 (2011); 191-2101678-46341517-9702reponame:Educação e Pesquisainstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/28279/30122Copyright (c) 2017 Educação e Pesquisainfo:eu-repo/semantics/openAccessKishimoto, Tizuko MorchidaPinazza, Mônica AppezzatoMorgado, Rosana de Fátima CardosoToyofuki, Kamila Rumi2014-10-24T15:48:40Zoai:revistas.usp.br:article/28279Revistahttps://www.revistas.usp.br/ep/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/ep/oai||revedu@usp.br1678-46341517-9702opendoar:2014-10-24T15:48:40Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Jogo e letramento: crianças de 6 anos no ensino fundamental Play and literacy: six-year-old children in fundamental education |
title |
Jogo e letramento: crianças de 6 anos no ensino fundamental |
spellingShingle |
Jogo e letramento: crianças de 6 anos no ensino fundamental Kishimoto, Tizuko Morchida Jogo Letramento Ensino fundamental de nove anos Políticas públicas Currículo Play Literacy Nine-year fundamental education Public policies Curriculum |
title_short |
Jogo e letramento: crianças de 6 anos no ensino fundamental |
title_full |
Jogo e letramento: crianças de 6 anos no ensino fundamental |
title_fullStr |
Jogo e letramento: crianças de 6 anos no ensino fundamental |
title_full_unstemmed |
Jogo e letramento: crianças de 6 anos no ensino fundamental |
title_sort |
Jogo e letramento: crianças de 6 anos no ensino fundamental |
author |
Kishimoto, Tizuko Morchida |
author_facet |
Kishimoto, Tizuko Morchida Pinazza, Mônica Appezzato Morgado, Rosana de Fátima Cardoso Toyofuki, Kamila Rumi |
author_role |
author |
author2 |
Pinazza, Mônica Appezzato Morgado, Rosana de Fátima Cardoso Toyofuki, Kamila Rumi |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Kishimoto, Tizuko Morchida Pinazza, Mônica Appezzato Morgado, Rosana de Fátima Cardoso Toyofuki, Kamila Rumi |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Jogo Letramento Ensino fundamental de nove anos Políticas públicas Currículo Play Literacy Nine-year fundamental education Public policies Curriculum |
topic |
Jogo Letramento Ensino fundamental de nove anos Políticas públicas Currículo Play Literacy Nine-year fundamental education Public policies Curriculum |
description |
The article discusses a curriculum practice in which playing is associated to the literacy process in the first year of the nine-year fundamental schooling at the School of Application of the University of São Paulo. A curriculum analysis grounded on the ludic as an important activity for literacy can improve the possibility of integration of six-year-olds, and help to overcome the curriculum disarray observed in public policies for the extension of fundamental education. The investigation, of a qualitative nature, was based on information collected with the five first-year classes of the nine-year fundamental education during the period from 2006 to 2010, and included the analysis of the teaching plans, children's performance charts, interviews with parents, children's verbal testimonies, teachers' records, and reports from the toy library. The data indicate that the curriculum implemented fulfils, in its structural and pedagogical aspects, the needs of the children, adjusting to the conceptions of activity, mediations and use of imaginary games with the support of signs and artifacts. It was observed that the mediations are more adequate when there are two teachers involved in developing the activities related to the pedagogy of games devoted to the literacy process. On the level of public policies, the implementation of this practice would call attention to structural and pedagogical aspects. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-04-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/28279 10.1590/S1517-97022011000100012 |
url |
https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/28279 |
identifier_str_mv |
10.1590/S1517-97022011000100012 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/28279/30122 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Educação e Pesquisa info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Educação e Pesquisa |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação e Pesquisa; v. 37 n. 1 (2011); 191-210 Educação e Pesquisa; Vol. 37 No. 1 (2011); 191-210 Educação e Pesquisa; Vol. 37 Núm. 1 (2011); 191-210 1678-4634 1517-9702 reponame:Educação e Pesquisa instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Educação e Pesquisa |
collection |
Educação e Pesquisa |
repository.name.fl_str_mv |
Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revedu@usp.br |
_version_ |
1787713808668557312 |