Jogo e letramento: crianças de 6 anos no ensino fundamental

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Kishimoto, Tizuko Morchida
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Pinazza, Mônica Appezzato, Morgado, Rosana de Fátima Cardoso, Toyofuki, Kamila Rumi
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação e Pesquisa
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/28279
Resumo: The article discusses a curriculum practice in which playing is associated to the literacy process in the first year of the nine-year fundamental schooling at the School of Application of the University of São Paulo. A curriculum analysis grounded on the ludic as an important activity for literacy can improve the possibility of integration of six-year-olds, and help to overcome the curriculum disarray observed in public policies for the extension of fundamental education. The investigation, of a qualitative nature, was based on information collected with the five first-year classes of the nine-year fundamental education during the period from 2006 to 2010, and included the analysis of the teaching plans, children's performance charts, interviews with parents, children's verbal testimonies, teachers' records, and reports from the toy library. The data indicate that the curriculum implemented fulfils, in its structural and pedagogical aspects, the needs of the children, adjusting to the conceptions of activity, mediations and use of imaginary games with the support of signs and artifacts. It was observed that the mediations are more adequate when there are two teachers involved in developing the activities related to the pedagogy of games devoted to the literacy process. On the level of public policies, the implementation of this practice would call attention to structural and pedagogical aspects.
id USP-11_cf2791cf4d65d687d6adfcf480d375f1
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/28279
network_acronym_str USP-11
network_name_str Educação e Pesquisa
repository_id_str
spelling Jogo e letramento: crianças de 6 anos no ensino fundamental Play and literacy: six-year-old children in fundamental education JogoLetramentoEnsino fundamental de nove anosPolíticas públicasCurrículoPlayLiteracyNine-year fundamental educationPublic policiesCurriculum The article discusses a curriculum practice in which playing is associated to the literacy process in the first year of the nine-year fundamental schooling at the School of Application of the University of São Paulo. A curriculum analysis grounded on the ludic as an important activity for literacy can improve the possibility of integration of six-year-olds, and help to overcome the curriculum disarray observed in public policies for the extension of fundamental education. The investigation, of a qualitative nature, was based on information collected with the five first-year classes of the nine-year fundamental education during the period from 2006 to 2010, and included the analysis of the teaching plans, children's performance charts, interviews with parents, children's verbal testimonies, teachers' records, and reports from the toy library. The data indicate that the curriculum implemented fulfils, in its structural and pedagogical aspects, the needs of the children, adjusting to the conceptions of activity, mediations and use of imaginary games with the support of signs and artifacts. It was observed that the mediations are more adequate when there are two teachers involved in developing the activities related to the pedagogy of games devoted to the literacy process. On the level of public policies, the implementation of this practice would call attention to structural and pedagogical aspects. Discute-se uma prática curricular em que se alia o jogo ao processo de letramento no primeiro ano do ensino fundamental de nove anos da Escola de Aplicação da USP. A análise do currículo assentado no lúdico como atividade importante para o letramento pode representar a possibilidade de integração de crianças de 6 anos e a superação dos desalinhos curriculares no âmbito da política pública de ampliação do ensino fundamental. A investigação, de caráter qualitativo, pautou-se em dados do acompanhamento das cinco turmas de primeiro ano do ensino fundamental de nove anos do período de 2006 a 2010, com análise do plano de ensino, registros de desempenho das crianças, entrevistas com pais, depoimentos orais de crianças, registros da professora e relatórios da brinquedoteca. Os dados indicam que o currículo implementado, em seus aspectos estruturais e pedagógicos, atende as necessidades das crianças, ajusta-se às concepções de atividade, mediações e uso de jogos imaginários com apoio de signos e artefatos. Constatou-se que as mediações são mais adequadas quando há dois docentes para desenvolver atividades relacionadas à pedagogia de jogos destinados ao letramento. No plano das políticas públicas, a implementação dessa prática exigirá atenção para os aspectos estruturais e pedagógicos. Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação2011-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/2827910.1590/S1517-97022011000100012Educação e Pesquisa; v. 37 n. 1 (2011); 191-210Educação e Pesquisa; Vol. 37 No. 1 (2011); 191-210Educação e Pesquisa; Vol. 37 Núm. 1 (2011); 191-2101678-46341517-9702reponame:Educação e Pesquisainstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/28279/30122Copyright (c) 2017 Educação e Pesquisainfo:eu-repo/semantics/openAccessKishimoto, Tizuko MorchidaPinazza, Mônica AppezzatoMorgado, Rosana de Fátima CardosoToyofuki, Kamila Rumi2014-10-24T15:48:40Zoai:revistas.usp.br:article/28279Revistahttps://www.revistas.usp.br/ep/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/ep/oai||revedu@usp.br1678-46341517-9702opendoar:2014-10-24T15:48:40Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Jogo e letramento: crianças de 6 anos no ensino fundamental
Play and literacy: six-year-old children in fundamental education
title Jogo e letramento: crianças de 6 anos no ensino fundamental
spellingShingle Jogo e letramento: crianças de 6 anos no ensino fundamental
Kishimoto, Tizuko Morchida
Jogo
Letramento
Ensino fundamental de nove anos
Políticas públicas
Currículo
Play
Literacy
Nine-year fundamental education
Public policies
Curriculum
title_short Jogo e letramento: crianças de 6 anos no ensino fundamental
title_full Jogo e letramento: crianças de 6 anos no ensino fundamental
title_fullStr Jogo e letramento: crianças de 6 anos no ensino fundamental
title_full_unstemmed Jogo e letramento: crianças de 6 anos no ensino fundamental
title_sort Jogo e letramento: crianças de 6 anos no ensino fundamental
author Kishimoto, Tizuko Morchida
author_facet Kishimoto, Tizuko Morchida
Pinazza, Mônica Appezzato
Morgado, Rosana de Fátima Cardoso
Toyofuki, Kamila Rumi
author_role author
author2 Pinazza, Mônica Appezzato
Morgado, Rosana de Fátima Cardoso
Toyofuki, Kamila Rumi
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Kishimoto, Tizuko Morchida
Pinazza, Mônica Appezzato
Morgado, Rosana de Fátima Cardoso
Toyofuki, Kamila Rumi
dc.subject.por.fl_str_mv Jogo
Letramento
Ensino fundamental de nove anos
Políticas públicas
Currículo
Play
Literacy
Nine-year fundamental education
Public policies
Curriculum
topic Jogo
Letramento
Ensino fundamental de nove anos
Políticas públicas
Currículo
Play
Literacy
Nine-year fundamental education
Public policies
Curriculum
description The article discusses a curriculum practice in which playing is associated to the literacy process in the first year of the nine-year fundamental schooling at the School of Application of the University of São Paulo. A curriculum analysis grounded on the ludic as an important activity for literacy can improve the possibility of integration of six-year-olds, and help to overcome the curriculum disarray observed in public policies for the extension of fundamental education. The investigation, of a qualitative nature, was based on information collected with the five first-year classes of the nine-year fundamental education during the period from 2006 to 2010, and included the analysis of the teaching plans, children's performance charts, interviews with parents, children's verbal testimonies, teachers' records, and reports from the toy library. The data indicate that the curriculum implemented fulfils, in its structural and pedagogical aspects, the needs of the children, adjusting to the conceptions of activity, mediations and use of imaginary games with the support of signs and artifacts. It was observed that the mediations are more adequate when there are two teachers involved in developing the activities related to the pedagogy of games devoted to the literacy process. On the level of public policies, the implementation of this practice would call attention to structural and pedagogical aspects.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-04-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/28279
10.1590/S1517-97022011000100012
url https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/28279
identifier_str_mv 10.1590/S1517-97022011000100012
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/28279/30122
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Educação e Pesquisa
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Educação e Pesquisa
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação
dc.source.none.fl_str_mv Educação e Pesquisa; v. 37 n. 1 (2011); 191-210
Educação e Pesquisa; Vol. 37 No. 1 (2011); 191-210
Educação e Pesquisa; Vol. 37 Núm. 1 (2011); 191-210
1678-4634
1517-9702
reponame:Educação e Pesquisa
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Educação e Pesquisa
collection Educação e Pesquisa
repository.name.fl_str_mv Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||revedu@usp.br
_version_ 1787713808668557312