Efeito da Universidade Aberta à Terceira Idade sobre a qualidade de vida do idoso

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Inouye, Keika
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Orlandi, Fabiana de Souza, Pavarini, Sofia Cristina Lost, Pedrazzani, Elisete Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Educação e Pesquisa
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/143488
Resumo: The education of older adults fosters knowledge leading to a re-dimensioning required to improve the quality of life (QOL) through the concepts of interdisciplinarity, social participation, and the promotion of healthy activities. The objective of this study was to assess the impact of the Third Age Open University (the acronym in Portuguese is UATI) program on the QOL of elderly students. To this end, the scores were measured before and after the intervention (at the beginning and end of the course year) and were compared with the scores of a group not attending the UATI. The data collection tools were as follows: Characterizations of Participants, the Brazilian Economic Classification Criteria, and the Quality of Life Assessment Scale (QdV-DA). All data obtained were entered into the Statistical Package for Social Sciences instrument for carrying out non-parametric statistical analysis. On analysis, the data revealed the following: (a) a positive difference between the total scores of QOL of older adults who were students of UATI before and after the intervention (at the beginning and end of the course year) (Z = −4.541; p < 0.001); (b) after participation in the UATI, the perceptions of QOL were higher for UATI students compared to the group of individuals who did not participate in the program (χ2 = 7.448; df = 1; p = 0.006). The results of this study indicate that participation in the UATI is favorable for enhancing perceived QOL.
id USP-11_e852c0ef63ff02dbb3ab8295f57a6491
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/143488
network_acronym_str USP-11
network_name_str Educação e Pesquisa
repository_id_str
spelling Efeito da Universidade Aberta à Terceira Idade sobre a qualidade de vida do idosoImpact of the Third Age Open University on the Quality of Life of the ElderlyQuality of lifeAgingSelf-assessmentGerontologyEducationQualidade de vidaEnvelhecimentoAutoavaliaçãoGerontologiaEducação The education of older adults fosters knowledge leading to a re-dimensioning required to improve the quality of life (QOL) through the concepts of interdisciplinarity, social participation, and the promotion of healthy activities. The objective of this study was to assess the impact of the Third Age Open University (the acronym in Portuguese is UATI) program on the QOL of elderly students. To this end, the scores were measured before and after the intervention (at the beginning and end of the course year) and were compared with the scores of a group not attending the UATI. The data collection tools were as follows: Characterizations of Participants, the Brazilian Economic Classification Criteria, and the Quality of Life Assessment Scale (QdV-DA). All data obtained were entered into the Statistical Package for Social Sciences instrument for carrying out non-parametric statistical analysis. On analysis, the data revealed the following: (a) a positive difference between the total scores of QOL of older adults who were students of UATI before and after the intervention (at the beginning and end of the course year) (Z = −4.541; p < 0.001); (b) after participation in the UATI, the perceptions of QOL were higher for UATI students compared to the group of individuals who did not participate in the program (χ2 = 7.448; df = 1; p = 0.006). The results of this study indicate that participation in the UATI is favorable for enhancing perceived QOL. A educação na velhice tem como finalidade promover conhecimentos que determinam redimensionamentos para o fomento da qualidade de vida a partir de pressupostos de interdisciplinaridade, participação social e promoção da saúde. Este estudo teve como objetivo avaliar o efeito do programa Universidade Aberta à Terceira Idade (UATI) na qualidade de vida (QV) de alunos idosos. Para tanto, foram realizadas medidas antes e após a intervenção (no início e término do ano letivo) e comparações com os escores de um grupo que não frequentava a UATI. Os instrumentos usados para coleta de dados foram: Ficha de Caracterização do Participante, Critério de Classificação Econômica Brasil e Escala de Avaliação da Qualidade de Vida (QdV-DA). Todos os dados obtidos foram digitados em um banco no programa Statistical Program for Social Sciences para realização de análises estatísticas não paramétricas. Os dados mostraram que: (a) existe diferença entre os escores totais de QV de idosos alunos da UATI antes e após a intervenção (no início e término do ano letivo) e esta diferença é positiva (Z = - 4,541; p < 0,001); (b) após a participação na UATI, as percepções de QV são mais elevadas quando comparadas ao grupo de indivíduos que não participava do programa (χ2 = 7,448; df = 1; p = 0,006). Os resultados deste estudo apontaram que a participação na UATI é favorável para o fomento das percepções de QV.Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação2018-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/14348810.1590/s1678-4634201708142931Educação e Pesquisa; v. 44 (2018); e142931Educação e Pesquisa; Vol. 44 (2018); e142931Educação e Pesquisa; Vol. 44 (2018); e1429311678-46341517-9702reponame:Educação e Pesquisainstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/143488/138166https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/143488/138167Copyright (c) 2018 Educação e Pesquisainfo:eu-repo/semantics/openAccessInouye, KeikaOrlandi, Fabiana de SouzaPavarini, Sofia Cristina LostPedrazzani, Elisete Silva2018-05-18T13:02:02Zoai:revistas.usp.br:article/143488Revistahttps://www.revistas.usp.br/ep/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/ep/oai||revedu@usp.br1678-46341517-9702opendoar:2018-05-18T13:02:02Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Efeito da Universidade Aberta à Terceira Idade sobre a qualidade de vida do idoso
Impact of the Third Age Open University on the Quality of Life of the Elderly
title Efeito da Universidade Aberta à Terceira Idade sobre a qualidade de vida do idoso
spellingShingle Efeito da Universidade Aberta à Terceira Idade sobre a qualidade de vida do idoso
Inouye, Keika
Quality of life
Aging
Self-assessment
Gerontology
Education
Qualidade de vida
Envelhecimento
Autoavaliação
Gerontologia
Educação
title_short Efeito da Universidade Aberta à Terceira Idade sobre a qualidade de vida do idoso
title_full Efeito da Universidade Aberta à Terceira Idade sobre a qualidade de vida do idoso
title_fullStr Efeito da Universidade Aberta à Terceira Idade sobre a qualidade de vida do idoso
title_full_unstemmed Efeito da Universidade Aberta à Terceira Idade sobre a qualidade de vida do idoso
title_sort Efeito da Universidade Aberta à Terceira Idade sobre a qualidade de vida do idoso
author Inouye, Keika
author_facet Inouye, Keika
Orlandi, Fabiana de Souza
Pavarini, Sofia Cristina Lost
Pedrazzani, Elisete Silva
author_role author
author2 Orlandi, Fabiana de Souza
Pavarini, Sofia Cristina Lost
Pedrazzani, Elisete Silva
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Inouye, Keika
Orlandi, Fabiana de Souza
Pavarini, Sofia Cristina Lost
Pedrazzani, Elisete Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Quality of life
Aging
Self-assessment
Gerontology
Education
Qualidade de vida
Envelhecimento
Autoavaliação
Gerontologia
Educação
topic Quality of life
Aging
Self-assessment
Gerontology
Education
Qualidade de vida
Envelhecimento
Autoavaliação
Gerontologia
Educação
description The education of older adults fosters knowledge leading to a re-dimensioning required to improve the quality of life (QOL) through the concepts of interdisciplinarity, social participation, and the promotion of healthy activities. The objective of this study was to assess the impact of the Third Age Open University (the acronym in Portuguese is UATI) program on the QOL of elderly students. To this end, the scores were measured before and after the intervention (at the beginning and end of the course year) and were compared with the scores of a group not attending the UATI. The data collection tools were as follows: Characterizations of Participants, the Brazilian Economic Classification Criteria, and the Quality of Life Assessment Scale (QdV-DA). All data obtained were entered into the Statistical Package for Social Sciences instrument for carrying out non-parametric statistical analysis. On analysis, the data revealed the following: (a) a positive difference between the total scores of QOL of older adults who were students of UATI before and after the intervention (at the beginning and end of the course year) (Z = −4.541; p < 0.001); (b) after participation in the UATI, the perceptions of QOL were higher for UATI students compared to the group of individuals who did not participate in the program (χ2 = 7.448; df = 1; p = 0.006). The results of this study indicate that participation in the UATI is favorable for enhancing perceived QOL.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/143488
10.1590/s1678-4634201708142931
url https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/143488
identifier_str_mv 10.1590/s1678-4634201708142931
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/143488/138166
https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/143488/138167
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Educação e Pesquisa
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Educação e Pesquisa
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação
dc.source.none.fl_str_mv Educação e Pesquisa; v. 44 (2018); e142931
Educação e Pesquisa; Vol. 44 (2018); e142931
Educação e Pesquisa; Vol. 44 (2018); e142931
1678-4634
1517-9702
reponame:Educação e Pesquisa
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Educação e Pesquisa
collection Educação e Pesquisa
repository.name.fl_str_mv Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||revedu@usp.br
_version_ 1787713812509491200