Efeito da Universidade Aberta à Terceira Idade sobre a qualidade de vida do idoso
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Educação e Pesquisa |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/143488 |
Resumo: | The education of older adults fosters knowledge leading to a re-dimensioning required to improve the quality of life (QOL) through the concepts of interdisciplinarity, social participation, and the promotion of healthy activities. The objective of this study was to assess the impact of the Third Age Open University (the acronym in Portuguese is UATI) program on the QOL of elderly students. To this end, the scores were measured before and after the intervention (at the beginning and end of the course year) and were compared with the scores of a group not attending the UATI. The data collection tools were as follows: Characterizations of Participants, the Brazilian Economic Classification Criteria, and the Quality of Life Assessment Scale (QdV-DA). All data obtained were entered into the Statistical Package for Social Sciences instrument for carrying out non-parametric statistical analysis. On analysis, the data revealed the following: (a) a positive difference between the total scores of QOL of older adults who were students of UATI before and after the intervention (at the beginning and end of the course year) (Z = −4.541; p < 0.001); (b) after participation in the UATI, the perceptions of QOL were higher for UATI students compared to the group of individuals who did not participate in the program (χ2 = 7.448; df = 1; p = 0.006). The results of this study indicate that participation in the UATI is favorable for enhancing perceived QOL. |
id |
USP-11_e852c0ef63ff02dbb3ab8295f57a6491 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/143488 |
network_acronym_str |
USP-11 |
network_name_str |
Educação e Pesquisa |
repository_id_str |
|
spelling |
Efeito da Universidade Aberta à Terceira Idade sobre a qualidade de vida do idosoImpact of the Third Age Open University on the Quality of Life of the ElderlyQuality of lifeAgingSelf-assessmentGerontologyEducationQualidade de vidaEnvelhecimentoAutoavaliaçãoGerontologiaEducação The education of older adults fosters knowledge leading to a re-dimensioning required to improve the quality of life (QOL) through the concepts of interdisciplinarity, social participation, and the promotion of healthy activities. The objective of this study was to assess the impact of the Third Age Open University (the acronym in Portuguese is UATI) program on the QOL of elderly students. To this end, the scores were measured before and after the intervention (at the beginning and end of the course year) and were compared with the scores of a group not attending the UATI. The data collection tools were as follows: Characterizations of Participants, the Brazilian Economic Classification Criteria, and the Quality of Life Assessment Scale (QdV-DA). All data obtained were entered into the Statistical Package for Social Sciences instrument for carrying out non-parametric statistical analysis. On analysis, the data revealed the following: (a) a positive difference between the total scores of QOL of older adults who were students of UATI before and after the intervention (at the beginning and end of the course year) (Z = −4.541; p < 0.001); (b) after participation in the UATI, the perceptions of QOL were higher for UATI students compared to the group of individuals who did not participate in the program (χ2 = 7.448; df = 1; p = 0.006). The results of this study indicate that participation in the UATI is favorable for enhancing perceived QOL. A educação na velhice tem como finalidade promover conhecimentos que determinam redimensionamentos para o fomento da qualidade de vida a partir de pressupostos de interdisciplinaridade, participação social e promoção da saúde. Este estudo teve como objetivo avaliar o efeito do programa Universidade Aberta à Terceira Idade (UATI) na qualidade de vida (QV) de alunos idosos. Para tanto, foram realizadas medidas antes e após a intervenção (no início e término do ano letivo) e comparações com os escores de um grupo que não frequentava a UATI. Os instrumentos usados para coleta de dados foram: Ficha de Caracterização do Participante, Critério de Classificação Econômica Brasil e Escala de Avaliação da Qualidade de Vida (QdV-DA). Todos os dados obtidos foram digitados em um banco no programa Statistical Program for Social Sciences para realização de análises estatísticas não paramétricas. Os dados mostraram que: (a) existe diferença entre os escores totais de QV de idosos alunos da UATI antes e após a intervenção (no início e término do ano letivo) e esta diferença é positiva (Z = - 4,541; p < 0,001); (b) após a participação na UATI, as percepções de QV são mais elevadas quando comparadas ao grupo de indivíduos que não participava do programa (χ2 = 7,448; df = 1; p = 0,006). Os resultados deste estudo apontaram que a participação na UATI é favorável para o fomento das percepções de QV.Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação2018-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/14348810.1590/s1678-4634201708142931Educação e Pesquisa; v. 44 (2018); e142931Educação e Pesquisa; Vol. 44 (2018); e142931Educação e Pesquisa; Vol. 44 (2018); e1429311678-46341517-9702reponame:Educação e Pesquisainstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/143488/138166https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/143488/138167Copyright (c) 2018 Educação e Pesquisainfo:eu-repo/semantics/openAccessInouye, KeikaOrlandi, Fabiana de SouzaPavarini, Sofia Cristina LostPedrazzani, Elisete Silva2018-05-18T13:02:02Zoai:revistas.usp.br:article/143488Revistahttps://www.revistas.usp.br/ep/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/ep/oai||revedu@usp.br1678-46341517-9702opendoar:2018-05-18T13:02:02Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Efeito da Universidade Aberta à Terceira Idade sobre a qualidade de vida do idoso Impact of the Third Age Open University on the Quality of Life of the Elderly |
title |
Efeito da Universidade Aberta à Terceira Idade sobre a qualidade de vida do idoso |
spellingShingle |
Efeito da Universidade Aberta à Terceira Idade sobre a qualidade de vida do idoso Inouye, Keika Quality of life Aging Self-assessment Gerontology Education Qualidade de vida Envelhecimento Autoavaliação Gerontologia Educação |
title_short |
Efeito da Universidade Aberta à Terceira Idade sobre a qualidade de vida do idoso |
title_full |
Efeito da Universidade Aberta à Terceira Idade sobre a qualidade de vida do idoso |
title_fullStr |
Efeito da Universidade Aberta à Terceira Idade sobre a qualidade de vida do idoso |
title_full_unstemmed |
Efeito da Universidade Aberta à Terceira Idade sobre a qualidade de vida do idoso |
title_sort |
Efeito da Universidade Aberta à Terceira Idade sobre a qualidade de vida do idoso |
author |
Inouye, Keika |
author_facet |
Inouye, Keika Orlandi, Fabiana de Souza Pavarini, Sofia Cristina Lost Pedrazzani, Elisete Silva |
author_role |
author |
author2 |
Orlandi, Fabiana de Souza Pavarini, Sofia Cristina Lost Pedrazzani, Elisete Silva |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Inouye, Keika Orlandi, Fabiana de Souza Pavarini, Sofia Cristina Lost Pedrazzani, Elisete Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Quality of life Aging Self-assessment Gerontology Education Qualidade de vida Envelhecimento Autoavaliação Gerontologia Educação |
topic |
Quality of life Aging Self-assessment Gerontology Education Qualidade de vida Envelhecimento Autoavaliação Gerontologia Educação |
description |
The education of older adults fosters knowledge leading to a re-dimensioning required to improve the quality of life (QOL) through the concepts of interdisciplinarity, social participation, and the promotion of healthy activities. The objective of this study was to assess the impact of the Third Age Open University (the acronym in Portuguese is UATI) program on the QOL of elderly students. To this end, the scores were measured before and after the intervention (at the beginning and end of the course year) and were compared with the scores of a group not attending the UATI. The data collection tools were as follows: Characterizations of Participants, the Brazilian Economic Classification Criteria, and the Quality of Life Assessment Scale (QdV-DA). All data obtained were entered into the Statistical Package for Social Sciences instrument for carrying out non-parametric statistical analysis. On analysis, the data revealed the following: (a) a positive difference between the total scores of QOL of older adults who were students of UATI before and after the intervention (at the beginning and end of the course year) (Z = −4.541; p < 0.001); (b) after participation in the UATI, the perceptions of QOL were higher for UATI students compared to the group of individuals who did not participate in the program (χ2 = 7.448; df = 1; p = 0.006). The results of this study indicate that participation in the UATI is favorable for enhancing perceived QOL. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-01-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/143488 10.1590/s1678-4634201708142931 |
url |
https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/143488 |
identifier_str_mv |
10.1590/s1678-4634201708142931 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/143488/138166 https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/143488/138167 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Educação e Pesquisa info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Educação e Pesquisa |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação e Pesquisa; v. 44 (2018); e142931 Educação e Pesquisa; Vol. 44 (2018); e142931 Educação e Pesquisa; Vol. 44 (2018); e142931 1678-4634 1517-9702 reponame:Educação e Pesquisa instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Educação e Pesquisa |
collection |
Educação e Pesquisa |
repository.name.fl_str_mv |
Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revedu@usp.br |
_version_ |
1787713812509491200 |