Sobre bicicletas y otros encantos cinematográficos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa |
Título da fonte: | Significação (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/66811 |
Resumo: | Interpretative approach to the character of the cyclist in Un Chien andalou (1929), by Luis Buñuel and Salvador Dalí. Besides the title, this scene with a ridiculous man riding a bicycle is considered the main point of derision against Federico García Lorca because it is founded upon a “dialogue” by the Spanish writer, El paseo de Buster Keaton (1925), full of personal allusions, that the author, in moments of mutual confidence, had sent to Dalí. |
id |
USP-12_057259a04c36179b8b2f3ceb51863730 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/66811 |
network_acronym_str |
USP-12 |
network_name_str |
Significação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Sobre bicicletas y otros encantos cinematográficosSobre bicicletas y otros encantos cinematográficosSobre bicicletas y otros encantos cinematográficosCinema e literaturaIntertextualidadePercepção associativaBuñuel/DalíUn Chien AndalouFederico García LorcaBuster KeatonCinema and literatureIntertextualityAssociative perceptionBuñuel/DalíUn Chien andalouFederico García LorcaBuster KeatonCinema e literaturaIntertextualidadePercepção associativaBuñuel/DalíUn Chien AndalouFederico García LorcaBuster KeatonInterpretative approach to the character of the cyclist in Un Chien andalou (1929), by Luis Buñuel and Salvador Dalí. Besides the title, this scene with a ridiculous man riding a bicycle is considered the main point of derision against Federico García Lorca because it is founded upon a “dialogue” by the Spanish writer, El paseo de Buster Keaton (1925), full of personal allusions, that the author, in moments of mutual confidence, had sent to Dalí.nuloAbordagem interpretativa da personagem do ciclista de Un Chien Andalou (1929), de Luis Buñuel e Salvador Dalí. Além da alusão do título ao poeta andaluz, considera-se esta cena de um homem ridículo andando de bicicleta como o momento chave do escárnio contra Federico García Lorca, por se fundamentar no “diálogo” El paseo de Buster Keaton (1925): texto de índole íntima que o próprio autor, em época de mútua confiança, tinha enviado a Dalí.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2009-06-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/6681110.11606/issn.2316-7114.sig.2009.66811Significação: Journal of Audiovisual Culture; Vol. 36 No. 31 (2009); 11-40Significação: Revista de Cultura Audiovisual; v. 36 n. 31 (2009); 11-402316-71141516-4330reponame:Significação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPspahttps://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/66811/69421Copyright (c) 2009 Reto Melchiorhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMelchior, Reto2019-04-01T19:56:43Zoai:revistas.usp.br:article/66811Revistahttp://www.usp.br/significacao/PUBhttp://www.revistas.usp.br/significacao/oai||significacao@usp.br2316-71141516-4330opendoar:2019-04-01T19:56:43Significação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Sobre bicicletas y otros encantos cinematográficos Sobre bicicletas y otros encantos cinematográficos Sobre bicicletas y otros encantos cinematográficos |
title |
Sobre bicicletas y otros encantos cinematográficos |
spellingShingle |
Sobre bicicletas y otros encantos cinematográficos Melchior, Reto Cinema e literatura Intertextualidade Percepção associativa Buñuel/Dalí Un Chien Andalou Federico García Lorca Buster Keaton Cinema and literature Intertextuality Associative perception Buñuel/Dalí Un Chien andalou Federico García Lorca Buster Keaton Cinema e literatura Intertextualidade Percepção associativa Buñuel/Dalí Un Chien Andalou Federico García Lorca Buster Keaton |
title_short |
Sobre bicicletas y otros encantos cinematográficos |
title_full |
Sobre bicicletas y otros encantos cinematográficos |
title_fullStr |
Sobre bicicletas y otros encantos cinematográficos |
title_full_unstemmed |
Sobre bicicletas y otros encantos cinematográficos |
title_sort |
Sobre bicicletas y otros encantos cinematográficos |
author |
Melchior, Reto |
author_facet |
Melchior, Reto |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Melchior, Reto |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Cinema e literatura Intertextualidade Percepção associativa Buñuel/Dalí Un Chien Andalou Federico García Lorca Buster Keaton Cinema and literature Intertextuality Associative perception Buñuel/Dalí Un Chien andalou Federico García Lorca Buster Keaton Cinema e literatura Intertextualidade Percepção associativa Buñuel/Dalí Un Chien Andalou Federico García Lorca Buster Keaton |
topic |
Cinema e literatura Intertextualidade Percepção associativa Buñuel/Dalí Un Chien Andalou Federico García Lorca Buster Keaton Cinema and literature Intertextuality Associative perception Buñuel/Dalí Un Chien andalou Federico García Lorca Buster Keaton Cinema e literatura Intertextualidade Percepção associativa Buñuel/Dalí Un Chien Andalou Federico García Lorca Buster Keaton |
description |
Interpretative approach to the character of the cyclist in Un Chien andalou (1929), by Luis Buñuel and Salvador Dalí. Besides the title, this scene with a ridiculous man riding a bicycle is considered the main point of derision against Federico García Lorca because it is founded upon a “dialogue” by the Spanish writer, El paseo de Buster Keaton (1925), full of personal allusions, that the author, in moments of mutual confidence, had sent to Dalí. |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009-06-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/66811 10.11606/issn.2316-7114.sig.2009.66811 |
url |
https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/66811 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.2316-7114.sig.2009.66811 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/66811/69421 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2009 Reto Melchior http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2009 Reto Melchior http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
dc.source.none.fl_str_mv |
Significação: Journal of Audiovisual Culture; Vol. 36 No. 31 (2009); 11-40 Significação: Revista de Cultura Audiovisual; v. 36 n. 31 (2009); 11-40 2316-7114 1516-4330 reponame:Significação (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Significação (Online) |
collection |
Significação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Significação (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||significacao@usp.br |
_version_ |
1787713786238468096 |