O realismo e a catástrofe histórica nos filmes-testemunho
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Significação (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/70950 |
Resumo: | This paper analyzes the process of creating the visual image archive of the testimony films. In this case, we use as example films that debate different historical catastrophes: the Shoah (holocaust) and the Brazilian military dictatorship. The creation of these files affects the understanding of realism as recurrent aesthetic strategies and the forms of representation that produce these images. The record of the actual choices made through the aesthetic point of view determines the ethical and moral of the different forms of realism. |
id |
USP-12_0d02260cc6925d1bb168d83129f33f59 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/70950 |
network_acronym_str |
USP-12 |
network_name_str |
Significação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
O realismo e a catástrofe histórica nos filmes-testemunhoO realismo e a catástrofe histórica nos filmes-testemunhoRealismoFilme-testemunhoArquivoRealismTestimony filmsArchiveThis paper analyzes the process of creating the visual image archive of the testimony films. In this case, we use as example films that debate different historical catastrophes: the Shoah (holocaust) and the Brazilian military dictatorship. The creation of these files affects the understanding of realism as recurrent aesthetic strategies and the forms of representation that produce these images. The record of the actual choices made through the aesthetic point of view determines the ethical and moral of the different forms of realism.Esse texto tem por objetivo refletir sobre o processo de criação dos arquivos de imagem visual, particularmente, sobre a importância, nesse processo, dos filmes-testemunho. Para isso, utilizaremos como ilustração filmes que pertenceram a diferentes catástrofes históricas: a Shoah (holocausto) e a ditadura militar brasileira. A criação desses arquivos repercute na apreensão do realismo como estratégia estética recorrente e nas formas de representação que elaboram essas imagens. Por isso, o registro do real realizado através das escolhas estéticas determina o ponto de vista ético e moral e as diferentes formas de apropriação do realismo.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2011-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/7095010.11606/issn.2316-7114.sig.2011.70950Significação: Journal of Audiovisual Culture; Vol. 38 No. 36 (2011); 195-209Significação: Revista de Cultura Audiovisual; v. 38 n. 36 (2011); 195-2092316-71141516-4330reponame:Significação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/70950/73859Copyright (c) 2011 Cristiane Freitas Gutfreindhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGutfreind, Cristiane Freitas2019-04-01T19:50:42Zoai:revistas.usp.br:article/70950Revistahttp://www.usp.br/significacao/PUBhttp://www.revistas.usp.br/significacao/oai||significacao@usp.br2316-71141516-4330opendoar:2019-04-01T19:50:42Significação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O realismo e a catástrofe histórica nos filmes-testemunho O realismo e a catástrofe histórica nos filmes-testemunho |
title |
O realismo e a catástrofe histórica nos filmes-testemunho |
spellingShingle |
O realismo e a catástrofe histórica nos filmes-testemunho Gutfreind, Cristiane Freitas Realismo Filme-testemunho Arquivo Realism Testimony films Archive |
title_short |
O realismo e a catástrofe histórica nos filmes-testemunho |
title_full |
O realismo e a catástrofe histórica nos filmes-testemunho |
title_fullStr |
O realismo e a catástrofe histórica nos filmes-testemunho |
title_full_unstemmed |
O realismo e a catástrofe histórica nos filmes-testemunho |
title_sort |
O realismo e a catástrofe histórica nos filmes-testemunho |
author |
Gutfreind, Cristiane Freitas |
author_facet |
Gutfreind, Cristiane Freitas |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gutfreind, Cristiane Freitas |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Realismo Filme-testemunho Arquivo Realism Testimony films Archive |
topic |
Realismo Filme-testemunho Arquivo Realism Testimony films Archive |
description |
This paper analyzes the process of creating the visual image archive of the testimony films. In this case, we use as example films that debate different historical catastrophes: the Shoah (holocaust) and the Brazilian military dictatorship. The creation of these files affects the understanding of realism as recurrent aesthetic strategies and the forms of representation that produce these images. The record of the actual choices made through the aesthetic point of view determines the ethical and moral of the different forms of realism. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-12-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/70950 10.11606/issn.2316-7114.sig.2011.70950 |
url |
https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/70950 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.2316-7114.sig.2011.70950 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/70950/73859 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2011 Cristiane Freitas Gutfreind http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2011 Cristiane Freitas Gutfreind http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
dc.source.none.fl_str_mv |
Significação: Journal of Audiovisual Culture; Vol. 38 No. 36 (2011); 195-209 Significação: Revista de Cultura Audiovisual; v. 38 n. 36 (2011); 195-209 2316-7114 1516-4330 reponame:Significação (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Significação (Online) |
collection |
Significação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Significação (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||significacao@usp.br |
_version_ |
1787713786709278720 |