A paisagem mental da memória no cinema de Alain Resnais
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Significação (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/156684 |
Resumo: | During the first phase of his career, Alain Resnais discussed the fallibility and creativity of memory when activated by mental processes. Based on the premise that the director manipulated the filmic space to sculpt the time of remembrance processes, this article verified the strategies of spatialization of memory time in Last Year at Marienbad (1961), the second feature film by Resnais. In the light of the concept of mindscape, the analysis suggests that the movie settings are disrupted and no longer subservient to actions that obey rigid chronologies through counterpoint between sound and image, the extended duration of plans and repetition. |
id |
USP-12_18632fc5045e66b4e637c2c8801ba8cc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/156684 |
network_acronym_str |
USP-12 |
network_name_str |
Significação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
A paisagem mental da memória no cinema de Alain ResnaisThe mindscape of memory in the filmography of Alain ResnaisPaisagem mentalEspaçoTempoMemóriaMindscapeSpaceTimeMemoryDuring the first phase of his career, Alain Resnais discussed the fallibility and creativity of memory when activated by mental processes. Based on the premise that the director manipulated the filmic space to sculpt the time of remembrance processes, this article verified the strategies of spatialization of memory time in Last Year at Marienbad (1961), the second feature film by Resnais. In the light of the concept of mindscape, the analysis suggests that the movie settings are disrupted and no longer subservient to actions that obey rigid chronologies through counterpoint between sound and image, the extended duration of plans and repetition.Na primeira fase de sua carreira, Alain Resnais discutiu a falibilidade e criatividade da memória ao ser ativada por processos mentais. Partindo do pressuposto de que o diretor precisou manipular o espaço fílmico para esculpir o tempo dos processos de rememoração no cinema, este artigo pretende examinar as estratégias de espacialização do tempo da memória em L’année dernière à Marienbad (O ano passado em Marienbad, 1961), segundo longametragem de Resnais. À luz do conceito de paisagem mental, a análise sugere que os cenários do filme se desfazem e deixam de ser subservientes a ações que obedecem a cronologias rígidas por meio do contraponto entre som e imagem, da duração dilatada dos planos e da repetição.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2020-07-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdftext/xmlhttps://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/15668410.11606/issn.2316-7114.sig.2020.156684Significação: Journal of Audiovisual Culture; Vol. 47 No. 54 (2020): The scenic space in audiovisual media: transits between theater and cinema; 287-310Significação: Revista de Cultura Audiovisual; v. 47 n. 54 (2020): O espaço cênico no audiovisual: trânsitos entre teatro e cinema; 287-3102316-71141516-4330reponame:Significação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/156684/161887https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/156684/186097Copyright (c) 2020 Isadora Meneses Rodrigueshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRodrigues, Isadora Meneses2020-07-31T17:56:04Zoai:revistas.usp.br:article/156684Revistahttp://www.usp.br/significacao/PUBhttp://www.revistas.usp.br/significacao/oai||significacao@usp.br2316-71141516-4330opendoar:2020-07-31T17:56:04Significação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A paisagem mental da memória no cinema de Alain Resnais The mindscape of memory in the filmography of Alain Resnais |
title |
A paisagem mental da memória no cinema de Alain Resnais |
spellingShingle |
A paisagem mental da memória no cinema de Alain Resnais Rodrigues, Isadora Meneses Paisagem mental Espaço Tempo Memória Mindscape Space Time Memory |
title_short |
A paisagem mental da memória no cinema de Alain Resnais |
title_full |
A paisagem mental da memória no cinema de Alain Resnais |
title_fullStr |
A paisagem mental da memória no cinema de Alain Resnais |
title_full_unstemmed |
A paisagem mental da memória no cinema de Alain Resnais |
title_sort |
A paisagem mental da memória no cinema de Alain Resnais |
author |
Rodrigues, Isadora Meneses |
author_facet |
Rodrigues, Isadora Meneses |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rodrigues, Isadora Meneses |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Paisagem mental Espaço Tempo Memória Mindscape Space Time Memory |
topic |
Paisagem mental Espaço Tempo Memória Mindscape Space Time Memory |
description |
During the first phase of his career, Alain Resnais discussed the fallibility and creativity of memory when activated by mental processes. Based on the premise that the director manipulated the filmic space to sculpt the time of remembrance processes, this article verified the strategies of spatialization of memory time in Last Year at Marienbad (1961), the second feature film by Resnais. In the light of the concept of mindscape, the analysis suggests that the movie settings are disrupted and no longer subservient to actions that obey rigid chronologies through counterpoint between sound and image, the extended duration of plans and repetition. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-07-09 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/156684 10.11606/issn.2316-7114.sig.2020.156684 |
url |
https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/156684 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.2316-7114.sig.2020.156684 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/156684/161887 https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/156684/186097 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Isadora Meneses Rodrigues http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Isadora Meneses Rodrigues http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
dc.source.none.fl_str_mv |
Significação: Journal of Audiovisual Culture; Vol. 47 No. 54 (2020): The scenic space in audiovisual media: transits between theater and cinema; 287-310 Significação: Revista de Cultura Audiovisual; v. 47 n. 54 (2020): O espaço cênico no audiovisual: trânsitos entre teatro e cinema; 287-310 2316-7114 1516-4330 reponame:Significação (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Significação (Online) |
collection |
Significação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Significação (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||significacao@usp.br |
_version_ |
1787713788269559808 |