A paisagem mental da memória no cinema de Alain Resnais

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rodrigues, Isadora Meneses
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Significação (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/156684
Resumo: During the first phase of his career, Alain Resnais discussed the fallibility and creativity of memory when activated by mental processes. Based on the premise that the director manipulated the filmic space to sculpt the time of remembrance processes, this article verified the strategies of spatialization of memory time in Last Year at Marienbad (1961), the second feature film by Resnais. In the light of the concept of mindscape, the analysis suggests that the movie settings are disrupted and no longer subservient to actions that obey rigid chronologies through counterpoint between sound and image, the extended duration of plans and repetition.
id USP-12_18632fc5045e66b4e637c2c8801ba8cc
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/156684
network_acronym_str USP-12
network_name_str Significação (Online)
repository_id_str
spelling A paisagem mental da memória no cinema de Alain ResnaisThe mindscape of memory in the filmography of Alain ResnaisPaisagem mentalEspaçoTempoMemóriaMindscapeSpaceTimeMemoryDuring the first phase of his career, Alain Resnais discussed the fallibility and creativity of memory when activated by mental processes. Based on the premise that the director manipulated the filmic space to sculpt the time of remembrance processes, this article verified the strategies of spatialization of memory time in Last Year at Marienbad (1961), the second feature film by Resnais. In the light of the concept of mindscape, the analysis suggests that the movie settings are disrupted and no longer subservient to actions that obey rigid chronologies through counterpoint between sound and image, the extended duration of plans and repetition.Na primeira fase de sua carreira, Alain Resnais discutiu a falibilidade e criatividade da memória ao ser ativada por processos mentais. Partindo do pressuposto de que o diretor precisou manipular o espaço fílmico para esculpir o tempo dos processos de rememoração no cinema, este artigo pretende examinar as estratégias de espacialização do tempo da memória em L’année dernière à Marienbad (O ano passado em Marienbad, 1961), segundo longametragem de Resnais. À luz do conceito de paisagem mental, a análise sugere que os cenários do filme se desfazem e deixam de ser subservientes a ações que obedecem a cronologias rígidas por meio do contraponto entre som e imagem, da duração dilatada dos planos e da repetição.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2020-07-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdftext/xmlhttps://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/15668410.11606/issn.2316-7114.sig.2020.156684Significação: Journal of Audiovisual Culture; Vol. 47 No. 54 (2020): The scenic space in audiovisual media: transits between theater and cinema; 287-310Significação: Revista de Cultura Audiovisual; v. 47 n. 54 (2020): O espaço cênico no audiovisual: trânsitos entre teatro e cinema; 287-3102316-71141516-4330reponame:Significação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/156684/161887https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/156684/186097Copyright (c) 2020 Isadora Meneses Rodrigueshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRodrigues, Isadora Meneses2020-07-31T17:56:04Zoai:revistas.usp.br:article/156684Revistahttp://www.usp.br/significacao/PUBhttp://www.revistas.usp.br/significacao/oai||significacao@usp.br2316-71141516-4330opendoar:2020-07-31T17:56:04Significação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv A paisagem mental da memória no cinema de Alain Resnais
The mindscape of memory in the filmography of Alain Resnais
title A paisagem mental da memória no cinema de Alain Resnais
spellingShingle A paisagem mental da memória no cinema de Alain Resnais
Rodrigues, Isadora Meneses
Paisagem mental
Espaço
Tempo
Memória
Mindscape
Space
Time
Memory
title_short A paisagem mental da memória no cinema de Alain Resnais
title_full A paisagem mental da memória no cinema de Alain Resnais
title_fullStr A paisagem mental da memória no cinema de Alain Resnais
title_full_unstemmed A paisagem mental da memória no cinema de Alain Resnais
title_sort A paisagem mental da memória no cinema de Alain Resnais
author Rodrigues, Isadora Meneses
author_facet Rodrigues, Isadora Meneses
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rodrigues, Isadora Meneses
dc.subject.por.fl_str_mv Paisagem mental
Espaço
Tempo
Memória
Mindscape
Space
Time
Memory
topic Paisagem mental
Espaço
Tempo
Memória
Mindscape
Space
Time
Memory
description During the first phase of his career, Alain Resnais discussed the fallibility and creativity of memory when activated by mental processes. Based on the premise that the director manipulated the filmic space to sculpt the time of remembrance processes, this article verified the strategies of spatialization of memory time in Last Year at Marienbad (1961), the second feature film by Resnais. In the light of the concept of mindscape, the analysis suggests that the movie settings are disrupted and no longer subservient to actions that obey rigid chronologies through counterpoint between sound and image, the extended duration of plans and repetition.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-07-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/156684
10.11606/issn.2316-7114.sig.2020.156684
url https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/156684
identifier_str_mv 10.11606/issn.2316-7114.sig.2020.156684
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/156684/161887
https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/156684/186097
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Isadora Meneses Rodrigues
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Isadora Meneses Rodrigues
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
dc.source.none.fl_str_mv Significação: Journal of Audiovisual Culture; Vol. 47 No. 54 (2020): The scenic space in audiovisual media: transits between theater and cinema; 287-310
Significação: Revista de Cultura Audiovisual; v. 47 n. 54 (2020): O espaço cênico no audiovisual: trânsitos entre teatro e cinema; 287-310
2316-7114
1516-4330
reponame:Significação (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Significação (Online)
collection Significação (Online)
repository.name.fl_str_mv Significação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||significacao@usp.br
_version_ 1787713788269559808