Pseudo-intertextualidade: e a história, não é uma construção?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Araujo, Denize Correa
Data de Publicação: 2002
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Significação (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/65550
Resumo: This essay analyzes, among other issues and more specifically, "Watermelon Woman", a film by Cheryl Dunye, trying to contextualize it within the scenery of American Cultural Studies as innovator and transgressor in techniques as well as in aesthetics. Dunye proposes a series of reflections about themes as lesbianism and racism, implying her aesthetic concepts to question issues that go beyond social or political realms. The film provoked the most varied reactions at US Congress and won the "Teddy Bear" in the Berlin Festival. Stating that "we have to build our own history", Dunye defies the already thin limits between fiction and non-fiction, using metalinguistic devices to deal with gender and race while proposing a new perspective on film approaches in the interactive process of constructing the historical past and inventing a story
id USP-12_2d1cec4b4e91a8e2dc01be7e8a24fa54
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/65550
network_acronym_str USP-12
network_name_str Significação (Online)
repository_id_str
spelling Pseudo-intertextualidade: e a história, não é uma construção?Pseudo-intertextualidade: e a história, não é uma construção?PostcolonialismCultural studiesGender studiesPós-colonialismoEstudos culturaisEstudos de gênero.This essay analyzes, among other issues and more specifically, "Watermelon Woman", a film by Cheryl Dunye, trying to contextualize it within the scenery of American Cultural Studies as innovator and transgressor in techniques as well as in aesthetics. Dunye proposes a series of reflections about themes as lesbianism and racism, implying her aesthetic concepts to question issues that go beyond social or political realms. The film provoked the most varied reactions at US Congress and won the "Teddy Bear" in the Berlin Festival. Stating that "we have to build our own history", Dunye defies the already thin limits between fiction and non-fiction, using metalinguistic devices to deal with gender and race while proposing a new perspective on film approaches in the interactive process of constructing the historical past and inventing a storyEste ensaio analisa em particular o longa Watermelon Woman, de Cheryl Dunye, tentando contextualizá-lo no cenário dos Estudos Culturais Norte-Americanos, como inovador e transgressor tanto em técnica quanto em estética. Dunye propõe uma série de reflexões sobre temas como lesbianismo e racismo, implicitando seus conceitos estéticos, que levam a questionamentos que transcendem questões de ordem política ou social. O filme provocou as mais diversas reações no Congresso e ganhou o "Teddy Bear" no Festival de Berlim. Com o lema "precisamos fazer nossa própria história", Dunye desafia os limites já tênues entre ficção e não-ficção, usando recursos metalingüísticos para colocar em pauta não só temas de gênero e raça como também uma proposta que provoca uma reflexão sobre a linguagem cinematográfica em relação ao passado histórico e ao ato de construir uma história.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2002-06-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/6555010.11606/issn.2316-7114.sig.2002.65550Significação: Journal of Audiovisual Culture; Vol. 29 No. 17 (2002); 145-159Significação: Revista de Cultura Audiovisual; v. 29 n. 17 (2002); 145-1592316-71141516-4330reponame:Significação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/65550/68163Copyright (c) 2002 Denize Correa Araujohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAraujo, Denize Correa2019-04-01T20:19:10Zoai:revistas.usp.br:article/65550Revistahttp://www.usp.br/significacao/PUBhttp://www.revistas.usp.br/significacao/oai||significacao@usp.br2316-71141516-4330opendoar:2019-04-01T20:19:10Significação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Pseudo-intertextualidade: e a história, não é uma construção?
Pseudo-intertextualidade: e a história, não é uma construção?
title Pseudo-intertextualidade: e a história, não é uma construção?
spellingShingle Pseudo-intertextualidade: e a história, não é uma construção?
Araujo, Denize Correa
Postcolonialism
Cultural studies
Gender studies
Pós-colonialismo
Estudos culturais
Estudos de gênero.
title_short Pseudo-intertextualidade: e a história, não é uma construção?
title_full Pseudo-intertextualidade: e a história, não é uma construção?
title_fullStr Pseudo-intertextualidade: e a história, não é uma construção?
title_full_unstemmed Pseudo-intertextualidade: e a história, não é uma construção?
title_sort Pseudo-intertextualidade: e a história, não é uma construção?
author Araujo, Denize Correa
author_facet Araujo, Denize Correa
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Araujo, Denize Correa
dc.subject.por.fl_str_mv Postcolonialism
Cultural studies
Gender studies
Pós-colonialismo
Estudos culturais
Estudos de gênero.
topic Postcolonialism
Cultural studies
Gender studies
Pós-colonialismo
Estudos culturais
Estudos de gênero.
description This essay analyzes, among other issues and more specifically, "Watermelon Woman", a film by Cheryl Dunye, trying to contextualize it within the scenery of American Cultural Studies as innovator and transgressor in techniques as well as in aesthetics. Dunye proposes a series of reflections about themes as lesbianism and racism, implying her aesthetic concepts to question issues that go beyond social or political realms. The film provoked the most varied reactions at US Congress and won the "Teddy Bear" in the Berlin Festival. Stating that "we have to build our own history", Dunye defies the already thin limits between fiction and non-fiction, using metalinguistic devices to deal with gender and race while proposing a new perspective on film approaches in the interactive process of constructing the historical past and inventing a story
publishDate 2002
dc.date.none.fl_str_mv 2002-06-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/65550
10.11606/issn.2316-7114.sig.2002.65550
url https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/65550
identifier_str_mv 10.11606/issn.2316-7114.sig.2002.65550
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/65550/68163
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2002 Denize Correa Araujo
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2002 Denize Correa Araujo
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
dc.source.none.fl_str_mv Significação: Journal of Audiovisual Culture; Vol. 29 No. 17 (2002); 145-159
Significação: Revista de Cultura Audiovisual; v. 29 n. 17 (2002); 145-159
2316-7114
1516-4330
reponame:Significação (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Significação (Online)
collection Significação (Online)
repository.name.fl_str_mv Significação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||significacao@usp.br
_version_ 1787713785815891968