Pseudo-intertextualidade: e a história, não é uma construção?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2002 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Significação (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/65550 |
Resumo: | This essay analyzes, among other issues and more specifically, "Watermelon Woman", a film by Cheryl Dunye, trying to contextualize it within the scenery of American Cultural Studies as innovator and transgressor in techniques as well as in aesthetics. Dunye proposes a series of reflections about themes as lesbianism and racism, implying her aesthetic concepts to question issues that go beyond social or political realms. The film provoked the most varied reactions at US Congress and won the "Teddy Bear" in the Berlin Festival. Stating that "we have to build our own history", Dunye defies the already thin limits between fiction and non-fiction, using metalinguistic devices to deal with gender and race while proposing a new perspective on film approaches in the interactive process of constructing the historical past and inventing a story |
id |
USP-12_2d1cec4b4e91a8e2dc01be7e8a24fa54 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/65550 |
network_acronym_str |
USP-12 |
network_name_str |
Significação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Pseudo-intertextualidade: e a história, não é uma construção?Pseudo-intertextualidade: e a história, não é uma construção?PostcolonialismCultural studiesGender studiesPós-colonialismoEstudos culturaisEstudos de gênero.This essay analyzes, among other issues and more specifically, "Watermelon Woman", a film by Cheryl Dunye, trying to contextualize it within the scenery of American Cultural Studies as innovator and transgressor in techniques as well as in aesthetics. Dunye proposes a series of reflections about themes as lesbianism and racism, implying her aesthetic concepts to question issues that go beyond social or political realms. The film provoked the most varied reactions at US Congress and won the "Teddy Bear" in the Berlin Festival. Stating that "we have to build our own history", Dunye defies the already thin limits between fiction and non-fiction, using metalinguistic devices to deal with gender and race while proposing a new perspective on film approaches in the interactive process of constructing the historical past and inventing a storyEste ensaio analisa em particular o longa Watermelon Woman, de Cheryl Dunye, tentando contextualizá-lo no cenário dos Estudos Culturais Norte-Americanos, como inovador e transgressor tanto em técnica quanto em estética. Dunye propõe uma série de reflexões sobre temas como lesbianismo e racismo, implicitando seus conceitos estéticos, que levam a questionamentos que transcendem questões de ordem política ou social. O filme provocou as mais diversas reações no Congresso e ganhou o "Teddy Bear" no Festival de Berlim. Com o lema "precisamos fazer nossa própria história", Dunye desafia os limites já tênues entre ficção e não-ficção, usando recursos metalingüísticos para colocar em pauta não só temas de gênero e raça como também uma proposta que provoca uma reflexão sobre a linguagem cinematográfica em relação ao passado histórico e ao ato de construir uma história.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2002-06-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/6555010.11606/issn.2316-7114.sig.2002.65550Significação: Journal of Audiovisual Culture; Vol. 29 No. 17 (2002); 145-159Significação: Revista de Cultura Audiovisual; v. 29 n. 17 (2002); 145-1592316-71141516-4330reponame:Significação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/65550/68163Copyright (c) 2002 Denize Correa Araujohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAraujo, Denize Correa2019-04-01T20:19:10Zoai:revistas.usp.br:article/65550Revistahttp://www.usp.br/significacao/PUBhttp://www.revistas.usp.br/significacao/oai||significacao@usp.br2316-71141516-4330opendoar:2019-04-01T20:19:10Significação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Pseudo-intertextualidade: e a história, não é uma construção? Pseudo-intertextualidade: e a história, não é uma construção? |
title |
Pseudo-intertextualidade: e a história, não é uma construção? |
spellingShingle |
Pseudo-intertextualidade: e a história, não é uma construção? Araujo, Denize Correa Postcolonialism Cultural studies Gender studies Pós-colonialismo Estudos culturais Estudos de gênero. |
title_short |
Pseudo-intertextualidade: e a história, não é uma construção? |
title_full |
Pseudo-intertextualidade: e a história, não é uma construção? |
title_fullStr |
Pseudo-intertextualidade: e a história, não é uma construção? |
title_full_unstemmed |
Pseudo-intertextualidade: e a história, não é uma construção? |
title_sort |
Pseudo-intertextualidade: e a história, não é uma construção? |
author |
Araujo, Denize Correa |
author_facet |
Araujo, Denize Correa |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Araujo, Denize Correa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Postcolonialism Cultural studies Gender studies Pós-colonialismo Estudos culturais Estudos de gênero. |
topic |
Postcolonialism Cultural studies Gender studies Pós-colonialismo Estudos culturais Estudos de gênero. |
description |
This essay analyzes, among other issues and more specifically, "Watermelon Woman", a film by Cheryl Dunye, trying to contextualize it within the scenery of American Cultural Studies as innovator and transgressor in techniques as well as in aesthetics. Dunye proposes a series of reflections about themes as lesbianism and racism, implying her aesthetic concepts to question issues that go beyond social or political realms. The film provoked the most varied reactions at US Congress and won the "Teddy Bear" in the Berlin Festival. Stating that "we have to build our own history", Dunye defies the already thin limits between fiction and non-fiction, using metalinguistic devices to deal with gender and race while proposing a new perspective on film approaches in the interactive process of constructing the historical past and inventing a story |
publishDate |
2002 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2002-06-25 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/65550 10.11606/issn.2316-7114.sig.2002.65550 |
url |
https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/65550 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.2316-7114.sig.2002.65550 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/65550/68163 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2002 Denize Correa Araujo http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2002 Denize Correa Araujo http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
dc.source.none.fl_str_mv |
Significação: Journal of Audiovisual Culture; Vol. 29 No. 17 (2002); 145-159 Significação: Revista de Cultura Audiovisual; v. 29 n. 17 (2002); 145-159 2316-7114 1516-4330 reponame:Significação (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Significação (Online) |
collection |
Significação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Significação (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||significacao@usp.br |
_version_ |
1787713785815891968 |