Uma pernambucana decidida: Nancy Wanderley na chanchada (1954-1960)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Significação (Online) |
DOI: | 10.11606/issn.2316-7114.sig.2012.71140 |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/71140 |
Resumo: | This essay aims to examine how the carioca actress Nancy Wanderley Rio built the kind of brave Pernambuco woman, especially regarding the use of physical force, in most of its stake in carioca musical comedy film, the slapstick, from a stereotype of women Northeast consolidated in the ballad Paraíba. For that investigates the historical origins of the term, the transformation of that song in musical success as well as the audiovisual appearance of his matrix, the Madame Pau-Pereira in É fogo na roupa (1952). Here, we analyze five films: O petróleo é nosso (1954), No mundo da lua (1958), O camelô da rua larga (1958), Quem roubou meu samba? and Samba em Brasília (1960). |
id |
USP-12_5a4dca3c75711c564dce3f4a30150406 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/71140 |
network_acronym_str |
USP-12 |
network_name_str |
Significação (Online) |
spelling |
Uma pernambucana decidida: Nancy Wanderley na chanchada (1954-1960)A tough woman of Pernambuco: Nancy Wanderley in the Brazilian musical movie comedy (1954-1960)Brazilian cinema and NortheasternBrazilian cinema and Northeastern Brazilian womanBrazilian cinema and gender stereotypesNancy Wanderley.Cinema brasileiro e nordestinoscinema brasileiro e nordestinascinema brasileiro e estereótipos de gêneroNancy Wanderley.This essay aims to examine how the carioca actress Nancy Wanderley Rio built the kind of brave Pernambuco woman, especially regarding the use of physical force, in most of its stake in carioca musical comedy film, the slapstick, from a stereotype of women Northeast consolidated in the ballad Paraíba. For that investigates the historical origins of the term, the transformation of that song in musical success as well as the audiovisual appearance of his matrix, the Madame Pau-Pereira in É fogo na roupa (1952). Here, we analyze five films: O petróleo é nosso (1954), No mundo da lua (1958), O camelô da rua larga (1958), Quem roubou meu samba? and Samba em Brasília (1960).Esse ensaio visa analisar de que modo a atriz carioca Nancy Wanderley construiu o tipo da pernambucana valente, principalmente com relação ao uso da força física, na maioria de suas participações na comédia cinematográfica musicada carioca, a chanchada, a partir de um estereótipo da mulher nordestina consolidado no baião Paraíba. Para isso investiga-se a origem histórica do termo, a transformação daquela canção em sucesso musical, bem como o surgimento de sua matriz audiovisual, a Madame Pau-Pereira no filme É fogo na roupa (1952). Aqui, analisaremos cinco filmes: O petróleo é nosso (1954), No mundo da lua (1958), O camelô da rua larga (1958), Quem roubou meu samba?(1959) e Samba em Brasília (1960).Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2012-12-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/7114010.11606/issn.2316-7114.sig.2012.71140Significação: Journal of Audiovisual Culture; Vol. 39 No. 38 (2012); 86-123Significação: Revista de Cultura Audiovisual; v. 39 n. 38 (2012); 86-1232316-71141516-4330reponame:Significação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/71140/74115Copyright (c) 2012 Júlio Lobohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLobo, Júlio2019-04-01T19:47:24Zoai:revistas.usp.br:article/71140Revistahttp://www.usp.br/significacao/PUBhttp://www.revistas.usp.br/significacao/oai||significacao@usp.br2316-71141516-4330opendoar:2019-04-01T19:47:24Significação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Uma pernambucana decidida: Nancy Wanderley na chanchada (1954-1960) A tough woman of Pernambuco: Nancy Wanderley in the Brazilian musical movie comedy (1954-1960) |
title |
Uma pernambucana decidida: Nancy Wanderley na chanchada (1954-1960) |
spellingShingle |
Uma pernambucana decidida: Nancy Wanderley na chanchada (1954-1960) Uma pernambucana decidida: Nancy Wanderley na chanchada (1954-1960) Lobo, Júlio Brazilian cinema and Northeastern Brazilian cinema and Northeastern Brazilian woman Brazilian cinema and gender stereotypes Nancy Wanderley. Cinema brasileiro e nordestinos cinema brasileiro e nordestinas cinema brasileiro e estereótipos de gênero Nancy Wanderley. Lobo, Júlio Brazilian cinema and Northeastern Brazilian cinema and Northeastern Brazilian woman Brazilian cinema and gender stereotypes Nancy Wanderley. Cinema brasileiro e nordestinos cinema brasileiro e nordestinas cinema brasileiro e estereótipos de gênero Nancy Wanderley. |
title_short |
Uma pernambucana decidida: Nancy Wanderley na chanchada (1954-1960) |
title_full |
Uma pernambucana decidida: Nancy Wanderley na chanchada (1954-1960) |
title_fullStr |
Uma pernambucana decidida: Nancy Wanderley na chanchada (1954-1960) Uma pernambucana decidida: Nancy Wanderley na chanchada (1954-1960) |
title_full_unstemmed |
Uma pernambucana decidida: Nancy Wanderley na chanchada (1954-1960) Uma pernambucana decidida: Nancy Wanderley na chanchada (1954-1960) |
title_sort |
Uma pernambucana decidida: Nancy Wanderley na chanchada (1954-1960) |
author |
Lobo, Júlio |
author_facet |
Lobo, Júlio Lobo, Júlio |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lobo, Júlio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Brazilian cinema and Northeastern Brazilian cinema and Northeastern Brazilian woman Brazilian cinema and gender stereotypes Nancy Wanderley. Cinema brasileiro e nordestinos cinema brasileiro e nordestinas cinema brasileiro e estereótipos de gênero Nancy Wanderley. |
topic |
Brazilian cinema and Northeastern Brazilian cinema and Northeastern Brazilian woman Brazilian cinema and gender stereotypes Nancy Wanderley. Cinema brasileiro e nordestinos cinema brasileiro e nordestinas cinema brasileiro e estereótipos de gênero Nancy Wanderley. |
description |
This essay aims to examine how the carioca actress Nancy Wanderley Rio built the kind of brave Pernambuco woman, especially regarding the use of physical force, in most of its stake in carioca musical comedy film, the slapstick, from a stereotype of women Northeast consolidated in the ballad Paraíba. For that investigates the historical origins of the term, the transformation of that song in musical success as well as the audiovisual appearance of his matrix, the Madame Pau-Pereira in É fogo na roupa (1952). Here, we analyze five films: O petróleo é nosso (1954), No mundo da lua (1958), O camelô da rua larga (1958), Quem roubou meu samba? and Samba em Brasília (1960). |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-12-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/71140 10.11606/issn.2316-7114.sig.2012.71140 |
url |
https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/71140 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.2316-7114.sig.2012.71140 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/71140/74115 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2012 Júlio Lobo http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2012 Júlio Lobo http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
dc.source.none.fl_str_mv |
Significação: Journal of Audiovisual Culture; Vol. 39 No. 38 (2012); 86-123 Significação: Revista de Cultura Audiovisual; v. 39 n. 38 (2012); 86-123 2316-7114 1516-4330 reponame:Significação (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Significação (Online) |
collection |
Significação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Significação (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||significacao@usp.br |
_version_ |
1822181422210744320 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.11606/issn.2316-7114.sig.2012.71140 |