Uma pernambucana decidida: Nancy Wanderley na chanchada (1954-1960)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lobo, Júlio
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Significação (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/71140
Resumo: This essay aims to examine how the carioca actress Nancy Wanderley Rio built the kind of brave Pernambuco woman, especially regarding the use of physical force, in most of its stake in carioca musical comedy film, the slapstick, from a stereotype of women Northeast consolidated in the ballad Paraíba. For that investigates the historical origins of the term, the transformation of that song in musical success as well as the audiovisual appearance of his matrix, the Madame Pau-Pereira in É fogo na roupa (1952). Here, we analyze five films: O petróleo é nosso (1954), No mundo da lua (1958), O camelô da rua larga (1958), Quem roubou meu samba? and Samba em Brasília (1960).
id USP-12_5a4dca3c75711c564dce3f4a30150406
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/71140
network_acronym_str USP-12
network_name_str Significação (Online)
repository_id_str
spelling Uma pernambucana decidida: Nancy Wanderley na chanchada (1954-1960)A tough woman of Pernambuco: Nancy Wanderley in the Brazilian musical movie comedy (1954-1960)Brazilian cinema and NortheasternBrazilian cinema and Northeastern Brazilian womanBrazilian cinema and gender stereotypesNancy Wanderley.Cinema brasileiro e nordestinoscinema brasileiro e nordestinascinema brasileiro e estereótipos de gêneroNancy Wanderley.This essay aims to examine how the carioca actress Nancy Wanderley Rio built the kind of brave Pernambuco woman, especially regarding the use of physical force, in most of its stake in carioca musical comedy film, the slapstick, from a stereotype of women Northeast consolidated in the ballad Paraíba. For that investigates the historical origins of the term, the transformation of that song in musical success as well as the audiovisual appearance of his matrix, the Madame Pau-Pereira in É fogo na roupa (1952). Here, we analyze five films: O petróleo é nosso (1954), No mundo da lua (1958), O camelô da rua larga (1958), Quem roubou meu samba? and Samba em Brasília (1960).Esse ensaio visa analisar de que modo a atriz carioca Nancy Wanderley construiu o tipo da pernambucana valente, principalmente com relação ao uso da força física, na maioria de suas participações na comédia cinematográfica musicada carioca, a chanchada, a partir de um estereótipo da mulher nordestina consolidado no baião Paraíba. Para isso investiga-se a origem histórica do termo, a transformação daquela canção em sucesso musical, bem como o surgimento de sua matriz audiovisual, a Madame Pau-Pereira no filme É fogo na roupa (1952). Aqui, analisaremos cinco filmes: O petróleo é nosso (1954), No mundo da lua (1958), O camelô da rua larga (1958), Quem roubou meu samba?(1959) e Samba em Brasília (1960).Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2012-12-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/7114010.11606/issn.2316-7114.sig.2012.71140Significação: Journal of Audiovisual Culture; Vol. 39 No. 38 (2012); 86-123Significação: Revista de Cultura Audiovisual; v. 39 n. 38 (2012); 86-1232316-71141516-4330reponame:Significação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/71140/74115Copyright (c) 2012 Júlio Lobohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLobo, Júlio2019-04-01T19:47:24Zoai:revistas.usp.br:article/71140Revistahttp://www.usp.br/significacao/PUBhttp://www.revistas.usp.br/significacao/oai||significacao@usp.br2316-71141516-4330opendoar:2019-04-01T19:47:24Significação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Uma pernambucana decidida: Nancy Wanderley na chanchada (1954-1960)
A tough woman of Pernambuco: Nancy Wanderley in the Brazilian musical movie comedy (1954-1960)
title Uma pernambucana decidida: Nancy Wanderley na chanchada (1954-1960)
spellingShingle Uma pernambucana decidida: Nancy Wanderley na chanchada (1954-1960)
Lobo, Júlio
Brazilian cinema and Northeastern
Brazilian cinema and Northeastern Brazilian woman
Brazilian cinema and gender stereotypes
Nancy Wanderley.
Cinema brasileiro e nordestinos
cinema brasileiro e nordestinas
cinema brasileiro e estereótipos de gênero
Nancy Wanderley.
title_short Uma pernambucana decidida: Nancy Wanderley na chanchada (1954-1960)
title_full Uma pernambucana decidida: Nancy Wanderley na chanchada (1954-1960)
title_fullStr Uma pernambucana decidida: Nancy Wanderley na chanchada (1954-1960)
title_full_unstemmed Uma pernambucana decidida: Nancy Wanderley na chanchada (1954-1960)
title_sort Uma pernambucana decidida: Nancy Wanderley na chanchada (1954-1960)
author Lobo, Júlio
author_facet Lobo, Júlio
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lobo, Júlio
dc.subject.por.fl_str_mv Brazilian cinema and Northeastern
Brazilian cinema and Northeastern Brazilian woman
Brazilian cinema and gender stereotypes
Nancy Wanderley.
Cinema brasileiro e nordestinos
cinema brasileiro e nordestinas
cinema brasileiro e estereótipos de gênero
Nancy Wanderley.
topic Brazilian cinema and Northeastern
Brazilian cinema and Northeastern Brazilian woman
Brazilian cinema and gender stereotypes
Nancy Wanderley.
Cinema brasileiro e nordestinos
cinema brasileiro e nordestinas
cinema brasileiro e estereótipos de gênero
Nancy Wanderley.
description This essay aims to examine how the carioca actress Nancy Wanderley Rio built the kind of brave Pernambuco woman, especially regarding the use of physical force, in most of its stake in carioca musical comedy film, the slapstick, from a stereotype of women Northeast consolidated in the ballad Paraíba. For that investigates the historical origins of the term, the transformation of that song in musical success as well as the audiovisual appearance of his matrix, the Madame Pau-Pereira in É fogo na roupa (1952). Here, we analyze five films: O petróleo é nosso (1954), No mundo da lua (1958), O camelô da rua larga (1958), Quem roubou meu samba? and Samba em Brasília (1960).
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-12-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/71140
10.11606/issn.2316-7114.sig.2012.71140
url https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/71140
identifier_str_mv 10.11606/issn.2316-7114.sig.2012.71140
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/71140/74115
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2012 Júlio Lobo
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2012 Júlio Lobo
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
dc.source.none.fl_str_mv Significação: Journal of Audiovisual Culture; Vol. 39 No. 38 (2012); 86-123
Significação: Revista de Cultura Audiovisual; v. 39 n. 38 (2012); 86-123
2316-7114
1516-4330
reponame:Significação (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Significação (Online)
collection Significação (Online)
repository.name.fl_str_mv Significação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||significacao@usp.br
_version_ 1787713786719764480