Cannes 1964: marco do engajamento dos críticos franceses ao Cinema Novo
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Significação (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/194358 |
Resumo: | This article examines how the Cannes Film Festival 1964 was decisive in making French critics begin to revere Cinema Novo at a time when some publications, especially Cahiers du Cinéma, were undergoing a political-ideological reformulation. Through a historical analysis of the arrival of cinemanovistas to Cannes, the evaluation of newspapers and magazines published during the festival – found in the archives of the Cinémathèque française – and an interview with Sylvie Pierre, it was possible to verify that Cannes 1964 was fundamental for the beginning of an alignment between the French critics and the Cinema Novo’s directors, and what interests were at stake on each side. |
id |
USP-12_5cda01f5b3595ddce9a31aad2d469720 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/194358 |
network_acronym_str |
USP-12 |
network_name_str |
Significação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Cannes 1964: marco do engajamento dos críticos franceses ao Cinema Novo Cannes Film FestivalCinema NovoBrazilian cinemaFrench criticsCahiers du CinémaFestival de CannesCinema NovoCinema brasileiroCrítica francesaCahiers du CinémaThis article examines how the Cannes Film Festival 1964 was decisive in making French critics begin to revere Cinema Novo at a time when some publications, especially Cahiers du Cinéma, were undergoing a political-ideological reformulation. Through a historical analysis of the arrival of cinemanovistas to Cannes, the evaluation of newspapers and magazines published during the festival – found in the archives of the Cinémathèque française – and an interview with Sylvie Pierre, it was possible to verify that Cannes 1964 was fundamental for the beginning of an alignment between the French critics and the Cinema Novo’s directors, and what interests were at stake on each side.Este artigo examina como o Festival de Cannes de 1964 foi decisivo para que a crítica francesa começasse a reverenciar o Cinema Novo em um momento em que algumas publicações, especialmente a Cahiers du Cinéma, passavam por uma reformulação político-ideológica. Por meio de uma análise histórica sobre a chegada dos cinemanovistas à Cannes, da avaliação dos jornais e revistas publicados durante o festival – encontrados nos arquivos da Cinemateca Francesa –, e de uma entrevista com a crítica Sylvie Pierre, foi possível verificar que Cannes 1964 marcou o início de um alinhamento entre os franceses e os cinemanovistas, e quais eram os interesses que estavam em jogo em cada um dos lados. Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2023-07-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/19435810.11606/issn.2316-7114.sig.2023.194358Significação: Revista de Cultura Audiovisual; v. 50 (2023); 1-19Significação: Journal of Audiovisual Culture; Vol. 50 (2023); 1-192316-71141516-4330reponame:Significação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/194358/195884Copyright (c) 2023 Belisa Figueiróhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFigueiró, Belisa2024-03-18T18:03:22Zoai:revistas.usp.br:article/194358Revistahttp://www.usp.br/significacao/PUBhttp://www.revistas.usp.br/significacao/oai||significacao@usp.br2316-71141516-4330opendoar:2024-03-18T18:03:22Significação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Cannes 1964: marco do engajamento dos críticos franceses ao Cinema Novo |
title |
Cannes 1964: marco do engajamento dos críticos franceses ao Cinema Novo |
spellingShingle |
Cannes 1964: marco do engajamento dos críticos franceses ao Cinema Novo Figueiró, Belisa Cannes Film Festival Cinema Novo Brazilian cinema French critics Cahiers du Cinéma Festival de Cannes Cinema Novo Cinema brasileiro Crítica francesa Cahiers du Cinéma |
title_short |
Cannes 1964: marco do engajamento dos críticos franceses ao Cinema Novo |
title_full |
Cannes 1964: marco do engajamento dos críticos franceses ao Cinema Novo |
title_fullStr |
Cannes 1964: marco do engajamento dos críticos franceses ao Cinema Novo |
title_full_unstemmed |
Cannes 1964: marco do engajamento dos críticos franceses ao Cinema Novo |
title_sort |
Cannes 1964: marco do engajamento dos críticos franceses ao Cinema Novo |
author |
Figueiró, Belisa |
author_facet |
Figueiró, Belisa |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Figueiró, Belisa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Cannes Film Festival Cinema Novo Brazilian cinema French critics Cahiers du Cinéma Festival de Cannes Cinema Novo Cinema brasileiro Crítica francesa Cahiers du Cinéma |
topic |
Cannes Film Festival Cinema Novo Brazilian cinema French critics Cahiers du Cinéma Festival de Cannes Cinema Novo Cinema brasileiro Crítica francesa Cahiers du Cinéma |
description |
This article examines how the Cannes Film Festival 1964 was decisive in making French critics begin to revere Cinema Novo at a time when some publications, especially Cahiers du Cinéma, were undergoing a political-ideological reformulation. Through a historical analysis of the arrival of cinemanovistas to Cannes, the evaluation of newspapers and magazines published during the festival – found in the archives of the Cinémathèque française – and an interview with Sylvie Pierre, it was possible to verify that Cannes 1964 was fundamental for the beginning of an alignment between the French critics and the Cinema Novo’s directors, and what interests were at stake on each side. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-07-07 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/194358 10.11606/issn.2316-7114.sig.2023.194358 |
url |
https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/194358 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.2316-7114.sig.2023.194358 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/194358/195884 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Belisa Figueiró https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Belisa Figueiró https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
dc.source.none.fl_str_mv |
Significação: Revista de Cultura Audiovisual; v. 50 (2023); 1-19 Significação: Journal of Audiovisual Culture; Vol. 50 (2023); 1-19 2316-7114 1516-4330 reponame:Significação (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Significação (Online) |
collection |
Significação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Significação (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||significacao@usp.br |
_version_ |
1800237526794895360 |