Cannes 1964: marco do engajamento dos críticos franceses ao Cinema Novo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Figueiró, Belisa
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Significação (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/194358
Resumo: This article examines how the Cannes Film Festival 1964 was decisive in making French critics begin to revere Cinema Novo at a time when some publications, especially Cahiers du Cinéma, were undergoing a political-ideological reformulation. Through a historical analysis of the arrival of cinemanovistas to Cannes, the evaluation of newspapers and magazines published during the festival – found in the archives of the Cinémathèque française – and an interview with Sylvie Pierre, it was possible to verify that Cannes 1964 was fundamental for the beginning of an alignment between the French critics and the Cinema Novo’s directors, and what interests were at stake on each side.
id USP-12_5cda01f5b3595ddce9a31aad2d469720
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/194358
network_acronym_str USP-12
network_name_str Significação (Online)
repository_id_str
spelling Cannes 1964: marco do engajamento dos críticos franceses ao Cinema Novo Cannes Film FestivalCinema NovoBrazilian cinemaFrench criticsCahiers du CinémaFestival de CannesCinema NovoCinema brasileiroCrítica francesaCahiers du CinémaThis article examines how the Cannes Film Festival 1964 was decisive in making French critics begin to revere Cinema Novo at a time when some publications, especially Cahiers du Cinéma, were undergoing a political-ideological reformulation. Through a historical analysis of the arrival of cinemanovistas to Cannes, the evaluation of newspapers and magazines published during the festival – found in the archives of the Cinémathèque française – and an interview with Sylvie Pierre, it was possible to verify that Cannes 1964 was fundamental for the beginning of an alignment between the French critics and the Cinema Novo’s directors, and what interests were at stake on each side.Este artigo examina como o Festival de Cannes de 1964 foi decisivo para que a crítica francesa começasse a reverenciar o Cinema Novo em um momento em que algumas publicações, especialmente a Cahiers du Cinéma, passavam por uma reformulação político-ideológica. Por meio de uma análise histórica sobre a chegada dos cinemanovistas à Cannes, da avaliação dos jornais e revistas publicados durante o festival – encontrados nos arquivos da Cinemateca Francesa –, e de uma entrevista com a crítica Sylvie Pierre, foi possível verificar que Cannes 1964 marcou o início de um alinhamento entre os franceses e os cinemanovistas, e quais eram os interesses que estavam em jogo em cada um dos lados.  Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2023-07-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/19435810.11606/issn.2316-7114.sig.2023.194358Significação: Revista de Cultura Audiovisual; v. 50 (2023); 1-19Significação: Journal of Audiovisual Culture; Vol. 50 (2023); 1-192316-71141516-4330reponame:Significação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/194358/195884Copyright (c) 2023 Belisa Figueiróhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFigueiró, Belisa2024-03-18T18:03:22Zoai:revistas.usp.br:article/194358Revistahttp://www.usp.br/significacao/PUBhttp://www.revistas.usp.br/significacao/oai||significacao@usp.br2316-71141516-4330opendoar:2024-03-18T18:03:22Significação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Cannes 1964: marco do engajamento dos críticos franceses ao Cinema Novo
title Cannes 1964: marco do engajamento dos críticos franceses ao Cinema Novo
spellingShingle Cannes 1964: marco do engajamento dos críticos franceses ao Cinema Novo
Figueiró, Belisa
Cannes Film Festival
Cinema Novo
Brazilian cinema
French critics
Cahiers du Cinéma
Festival de Cannes
Cinema Novo
Cinema brasileiro
Crítica francesa
Cahiers du Cinéma
title_short Cannes 1964: marco do engajamento dos críticos franceses ao Cinema Novo
title_full Cannes 1964: marco do engajamento dos críticos franceses ao Cinema Novo
title_fullStr Cannes 1964: marco do engajamento dos críticos franceses ao Cinema Novo
title_full_unstemmed Cannes 1964: marco do engajamento dos críticos franceses ao Cinema Novo
title_sort Cannes 1964: marco do engajamento dos críticos franceses ao Cinema Novo
author Figueiró, Belisa
author_facet Figueiró, Belisa
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Figueiró, Belisa
dc.subject.por.fl_str_mv Cannes Film Festival
Cinema Novo
Brazilian cinema
French critics
Cahiers du Cinéma
Festival de Cannes
Cinema Novo
Cinema brasileiro
Crítica francesa
Cahiers du Cinéma
topic Cannes Film Festival
Cinema Novo
Brazilian cinema
French critics
Cahiers du Cinéma
Festival de Cannes
Cinema Novo
Cinema brasileiro
Crítica francesa
Cahiers du Cinéma
description This article examines how the Cannes Film Festival 1964 was decisive in making French critics begin to revere Cinema Novo at a time when some publications, especially Cahiers du Cinéma, were undergoing a political-ideological reformulation. Through a historical analysis of the arrival of cinemanovistas to Cannes, the evaluation of newspapers and magazines published during the festival – found in the archives of the Cinémathèque française – and an interview with Sylvie Pierre, it was possible to verify that Cannes 1964 was fundamental for the beginning of an alignment between the French critics and the Cinema Novo’s directors, and what interests were at stake on each side.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-07-07
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/194358
10.11606/issn.2316-7114.sig.2023.194358
url https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/194358
identifier_str_mv 10.11606/issn.2316-7114.sig.2023.194358
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/194358/195884
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Belisa Figueiró
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Belisa Figueiró
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
dc.source.none.fl_str_mv Significação: Revista de Cultura Audiovisual; v. 50 (2023); 1-19
Significação: Journal of Audiovisual Culture; Vol. 50 (2023); 1-19
2316-7114
1516-4330
reponame:Significação (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Significação (Online)
collection Significação (Online)
repository.name.fl_str_mv Significação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||significacao@usp.br
_version_ 1800237526794895360