Women behind the lens: the female presence on cinematography in Brazilian movies
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Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Artigo |
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Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/119978 |
Resumo: | A global look at filming production shows that cinematography is the field in which fewer women are employed. According to a research started in 2014, at least between fictional feature films, the international tendency is not much different from the Brazilian scene, although changes are noticed in a slow pace as well as in other countries. It is important to underline, however, that the difficulties for women to work in cinematography are not shown only by the quantitative data. If there are problems to enter the field, it is also complicated to stay. In this article, we will introduce the preliminary data of our research, still on going, and discuss some of it’s results. |
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Women behind the lens: the female presence on cinematography in Brazilian moviesMulheres atrás das câmeras: a presença feminina na direção de fotografia de longas-metragens ficcionais brasileiroscinema brasileirolonga-metragem de ficçãomulheresdireção de fotografiaBrazilian moviesfiction feature moviewomencinematography teamA global look at filming production shows that cinematography is the field in which fewer women are employed. According to a research started in 2014, at least between fictional feature films, the international tendency is not much different from the Brazilian scene, although changes are noticed in a slow pace as well as in other countries. It is important to underline, however, that the difficulties for women to work in cinematography are not shown only by the quantitative data. If there are problems to enter the field, it is also complicated to stay. In this article, we will introduce the preliminary data of our research, still on going, and discuss some of it’s results.A direção de fotografia é, dentro do processo de realização fílmica, uma das funções que menos emprega mulheres em muitos lugares do mundo. Através de pesquisa iniciada em 2014, constatamos que, ao menos no longa-metragem de ficção, o cenário brasileiro não difere muito da tendência internacional, embora, como ocorre em outros países, venha se alterando lentamente. É preciso destacar, no entanto, que as dificuldades enfrentadas pelas fotógrafas não podem ser resumidas apenas ao aspecto quantitativo. Se há problemas de acesso, a permanência na profissão também é complicada. Neste texto, apresentaremos dados preliminares de nosso estudo, ainda em etapa inicial, refletindo sobre alguns de seus resultados. Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2016-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/11997810.11606/issn.2316-7114.sig.2016.119978Significação: Journal of Audiovisual Culture; Vol. 43 No. 46 (2016); 47-68Significação: Revista de Cultura Audiovisual; v. 43 n. 46 (2016); 47-682316-71141516-4330reponame:Significação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/119978/121178Copyright (c) 2016 Marina Cavalcanti Tedescohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTedesco, Marina Cavalcanti2019-03-28T02:21:13Zoai:revistas.usp.br:article/119978Revistahttp://www.usp.br/significacao/PUBhttp://www.revistas.usp.br/significacao/oai||significacao@usp.br2316-71141516-4330opendoar:2019-03-28T02:21:13Significação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
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