Women behind the lens: the female presence on cinematography in Brazilian movies

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Tedesco, Marina Cavalcanti
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Significação (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/119978
Resumo: A global look at filming production shows that cinematography is the field in which fewer women are employed. According to a research started in 2014, at least between fictional feature films, the international tendency is not much different from the Brazilian scene, although changes are noticed in a slow pace as well as in other countries. It is important to underline, however, that the difficulties for women to work in cinematography are not shown only by the quantitative data. If there are problems to enter the field, it is also complicated to stay. In this article, we will introduce the preliminary data of our research, still on going, and discuss some of it’s results.
id USP-12_6189a41b0d0a2214c39d2294beec760b
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/119978
network_acronym_str USP-12
network_name_str Significação (Online)
repository_id_str
spelling Women behind the lens: the female presence on cinematography in Brazilian moviesMulheres atrás das câmeras: a presença feminina na direção de fotografia de longas-metragens ficcionais brasileiroscinema brasileirolonga-metragem de ficçãomulheresdireção de fotografiaBrazilian moviesfiction feature moviewomencinematography teamA global look at filming production shows that cinematography is the field in which fewer women are employed. According to a research started in 2014, at least between fictional feature films, the international tendency is not much different from the Brazilian scene, although changes are noticed in a slow pace as well as in other countries. It is important to underline, however, that the difficulties for women to work in cinematography are not shown only by the quantitative data. If there are problems to enter the field, it is also complicated to stay. In this article, we will introduce the preliminary data of our research, still on going, and discuss some of it’s results.A direção de fotografia é, dentro do processo de realização fílmica, uma das funções que menos emprega mulheres em muitos lugares do mundo. Através de pesquisa iniciada em 2014, constatamos que, ao menos no longa-metragem de ficção, o cenário brasileiro não difere muito da tendência internacional, embora, como ocorre em outros países, venha se alterando lentamente. É preciso destacar, no entanto, que as dificuldades enfrentadas pelas fotógrafas não podem ser resumidas apenas ao aspecto quantitativo. Se há problemas de acesso, a permanência na profissão também é complicada. Neste texto, apresentaremos dados preliminares de nosso estudo, ainda em etapa inicial, refletindo sobre alguns de seus resultados.  Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2016-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/11997810.11606/issn.2316-7114.sig.2016.119978Significação: Journal of Audiovisual Culture; Vol. 43 No. 46 (2016); 47-68Significação: Revista de Cultura Audiovisual; v. 43 n. 46 (2016); 47-682316-71141516-4330reponame:Significação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/119978/121178Copyright (c) 2016 Marina Cavalcanti Tedescohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTedesco, Marina Cavalcanti2019-03-28T02:21:13Zoai:revistas.usp.br:article/119978Revistahttp://www.usp.br/significacao/PUBhttp://www.revistas.usp.br/significacao/oai||significacao@usp.br2316-71141516-4330opendoar:2019-03-28T02:21:13Significação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Women behind the lens: the female presence on cinematography in Brazilian movies
Mulheres atrás das câmeras: a presença feminina na direção de fotografia de longas-metragens ficcionais brasileiros
title Women behind the lens: the female presence on cinematography in Brazilian movies
spellingShingle Women behind the lens: the female presence on cinematography in Brazilian movies
Tedesco, Marina Cavalcanti
cinema brasileiro
longa-metragem de ficção
mulheres
direção de fotografia
Brazilian movies
fiction feature movie
women
cinematography team
title_short Women behind the lens: the female presence on cinematography in Brazilian movies
title_full Women behind the lens: the female presence on cinematography in Brazilian movies
title_fullStr Women behind the lens: the female presence on cinematography in Brazilian movies
title_full_unstemmed Women behind the lens: the female presence on cinematography in Brazilian movies
title_sort Women behind the lens: the female presence on cinematography in Brazilian movies
author Tedesco, Marina Cavalcanti
author_facet Tedesco, Marina Cavalcanti
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Tedesco, Marina Cavalcanti
dc.subject.por.fl_str_mv cinema brasileiro
longa-metragem de ficção
mulheres
direção de fotografia
Brazilian movies
fiction feature movie
women
cinematography team
topic cinema brasileiro
longa-metragem de ficção
mulheres
direção de fotografia
Brazilian movies
fiction feature movie
women
cinematography team
description A global look at filming production shows that cinematography is the field in which fewer women are employed. According to a research started in 2014, at least between fictional feature films, the international tendency is not much different from the Brazilian scene, although changes are noticed in a slow pace as well as in other countries. It is important to underline, however, that the difficulties for women to work in cinematography are not shown only by the quantitative data. If there are problems to enter the field, it is also complicated to stay. In this article, we will introduce the preliminary data of our research, still on going, and discuss some of it’s results.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-12-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/119978
10.11606/issn.2316-7114.sig.2016.119978
url https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/119978
identifier_str_mv 10.11606/issn.2316-7114.sig.2016.119978
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/119978/121178
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Marina Cavalcanti Tedesco
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Marina Cavalcanti Tedesco
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
dc.source.none.fl_str_mv Significação: Journal of Audiovisual Culture; Vol. 43 No. 46 (2016); 47-68
Significação: Revista de Cultura Audiovisual; v. 43 n. 46 (2016); 47-68
2316-7114
1516-4330
reponame:Significação (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Significação (Online)
collection Significação (Online)
repository.name.fl_str_mv Significação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||significacao@usp.br
_version_ 1787713787563868161