O feminismo de Sarita: limiar, dialética e interseccionalidade em De Cierta Manera

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mesquita, Cláudia
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Veiga, Roberta
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Significação (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/168457
Resumo: We analyze the first feature film directed by a black woman in Cuba, One way or another (1974-1977) by Sara Gomez, verifying the dialectics and the power of separation/threshold (fiction, documentary) as conditions of expression of a political cinema engaged in a socio-historical transformation and in the production of critical awareness. We adopt three essential dichotomies that are dismembered and associated with each other: documentary-fiction, which structures the mechanism of the film; revolution-marginalization, the foundation of the argument; and sexism-feminism, which we analyze more closely based on the narrative of mise-en-scene and montage.
id USP-12_7009047ccb4c6b741cae4aab993921d6
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/168457
network_acronym_str USP-12
network_name_str Significação (Online)
repository_id_str
spelling O feminismo de Sarita: limiar, dialética e interseccionalidade em De Cierta ManeraSarita’s feminism: threshold, dialectic and intersectionality in One way or anotherDialeticFeminismCuban cinemaSara GómezDialéticaFeminismoCinema cubanoSara GómezWe analyze the first feature film directed by a black woman in Cuba, One way or another (1974-1977) by Sara Gomez, verifying the dialectics and the power of separation/threshold (fiction, documentary) as conditions of expression of a political cinema engaged in a socio-historical transformation and in the production of critical awareness. We adopt three essential dichotomies that are dismembered and associated with each other: documentary-fiction, which structures the mechanism of the film; revolution-marginalization, the foundation of the argument; and sexism-feminism, which we analyze more closely based on the narrative of mise-en-scene and montage.Retomamos o primeiro longa-metragem dirigido por uma mulher negra em Cuba, De cierta manera (1974-1977), de Sara Gómez, apostando na dialética e na potência da separação (ficção, documentário) como condições de expressão de um cinema político engajado na transformação sócio-histórica e na produção de consciência crítica. Concebemos a dialética e a figura da limiaridade a partir de três pares fundamentais que se desmembram e se atravessam: ficção-documentário, que estrutura o mecanismo do filme; revolução-marginalização, fundante do argumento e assumido como temática central; e o par machismo-feminismo, que analisamos mais detidamente a partir da narrativa, do mise-en-scène e da montagem.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2021-01-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/16845710.11606/issn.2316-7114.sig.2021.168457Significação: Journal of Audiovisual Culture; Vol. 48 No. 55 (2021); 17-35Significação: Revista de Cultura Audiovisual; v. 48 n. 55 (2021); 17-352316-71141516-4330reponame:Significação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/168457/168401Copyright (c) 2021 Cláudia Mesquita, Roberta Veigahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMesquita, CláudiaVeiga, Roberta2021-02-09T13:46:22Zoai:revistas.usp.br:article/168457Revistahttp://www.usp.br/significacao/PUBhttp://www.revistas.usp.br/significacao/oai||significacao@usp.br2316-71141516-4330opendoar:2021-02-09T13:46:22Significação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv O feminismo de Sarita: limiar, dialética e interseccionalidade em De Cierta Manera
Sarita’s feminism: threshold, dialectic and intersectionality in One way or another
title O feminismo de Sarita: limiar, dialética e interseccionalidade em De Cierta Manera
spellingShingle O feminismo de Sarita: limiar, dialética e interseccionalidade em De Cierta Manera
Mesquita, Cláudia
Dialetic
Feminism
Cuban cinema
Sara Gómez
Dialética
Feminismo
Cinema cubano
Sara Gómez
title_short O feminismo de Sarita: limiar, dialética e interseccionalidade em De Cierta Manera
title_full O feminismo de Sarita: limiar, dialética e interseccionalidade em De Cierta Manera
title_fullStr O feminismo de Sarita: limiar, dialética e interseccionalidade em De Cierta Manera
title_full_unstemmed O feminismo de Sarita: limiar, dialética e interseccionalidade em De Cierta Manera
title_sort O feminismo de Sarita: limiar, dialética e interseccionalidade em De Cierta Manera
author Mesquita, Cláudia
author_facet Mesquita, Cláudia
Veiga, Roberta
author_role author
author2 Veiga, Roberta
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mesquita, Cláudia
Veiga, Roberta
dc.subject.por.fl_str_mv Dialetic
Feminism
Cuban cinema
Sara Gómez
Dialética
Feminismo
Cinema cubano
Sara Gómez
topic Dialetic
Feminism
Cuban cinema
Sara Gómez
Dialética
Feminismo
Cinema cubano
Sara Gómez
description We analyze the first feature film directed by a black woman in Cuba, One way or another (1974-1977) by Sara Gomez, verifying the dialectics and the power of separation/threshold (fiction, documentary) as conditions of expression of a political cinema engaged in a socio-historical transformation and in the production of critical awareness. We adopt three essential dichotomies that are dismembered and associated with each other: documentary-fiction, which structures the mechanism of the film; revolution-marginalization, the foundation of the argument; and sexism-feminism, which we analyze more closely based on the narrative of mise-en-scene and montage.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-01-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/168457
10.11606/issn.2316-7114.sig.2021.168457
url https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/168457
identifier_str_mv 10.11606/issn.2316-7114.sig.2021.168457
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/168457/168401
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Cláudia Mesquita, Roberta Veiga
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Cláudia Mesquita, Roberta Veiga
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
dc.source.none.fl_str_mv Significação: Journal of Audiovisual Culture; Vol. 48 No. 55 (2021); 17-35
Significação: Revista de Cultura Audiovisual; v. 48 n. 55 (2021); 17-35
2316-7114
1516-4330
reponame:Significação (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Significação (Online)
collection Significação (Online)
repository.name.fl_str_mv Significação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||significacao@usp.br
_version_ 1787713788351348736