O feminismo de Sarita: limiar, dialética e interseccionalidade em De Cierta Manera
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Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
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Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/168457 |
Resumo: | We analyze the first feature film directed by a black woman in Cuba, One way or another (1974-1977) by Sara Gomez, verifying the dialectics and the power of separation/threshold (fiction, documentary) as conditions of expression of a political cinema engaged in a socio-historical transformation and in the production of critical awareness. We adopt three essential dichotomies that are dismembered and associated with each other: documentary-fiction, which structures the mechanism of the film; revolution-marginalization, the foundation of the argument; and sexism-feminism, which we analyze more closely based on the narrative of mise-en-scene and montage. |
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O feminismo de Sarita: limiar, dialética e interseccionalidade em De Cierta ManeraSarita’s feminism: threshold, dialectic and intersectionality in One way or anotherDialeticFeminismCuban cinemaSara GómezDialéticaFeminismoCinema cubanoSara GómezWe analyze the first feature film directed by a black woman in Cuba, One way or another (1974-1977) by Sara Gomez, verifying the dialectics and the power of separation/threshold (fiction, documentary) as conditions of expression of a political cinema engaged in a socio-historical transformation and in the production of critical awareness. We adopt three essential dichotomies that are dismembered and associated with each other: documentary-fiction, which structures the mechanism of the film; revolution-marginalization, the foundation of the argument; and sexism-feminism, which we analyze more closely based on the narrative of mise-en-scene and montage.Retomamos o primeiro longa-metragem dirigido por uma mulher negra em Cuba, De cierta manera (1974-1977), de Sara Gómez, apostando na dialética e na potência da separação (ficção, documentário) como condições de expressão de um cinema político engajado na transformação sócio-histórica e na produção de consciência crítica. Concebemos a dialética e a figura da limiaridade a partir de três pares fundamentais que se desmembram e se atravessam: ficção-documentário, que estrutura o mecanismo do filme; revolução-marginalização, fundante do argumento e assumido como temática central; e o par machismo-feminismo, que analisamos mais detidamente a partir da narrativa, do mise-en-scène e da montagem.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2021-01-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/16845710.11606/issn.2316-7114.sig.2021.168457Significação: Journal of Audiovisual Culture; Vol. 48 No. 55 (2021); 17-35Significação: Revista de Cultura Audiovisual; v. 48 n. 55 (2021); 17-352316-71141516-4330reponame:Significação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/168457/168401Copyright (c) 2021 Cláudia Mesquita, Roberta Veigahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMesquita, CláudiaVeiga, Roberta2021-02-09T13:46:22Zoai:revistas.usp.br:article/168457Revistahttp://www.usp.br/significacao/PUBhttp://www.revistas.usp.br/significacao/oai||significacao@usp.br2316-71141516-4330opendoar:2021-02-09T13:46:22Significação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
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