A encenação da violência: um exemplo no filme Cidade de Deus

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Caetano, Kati Eliana
Data de Publicação: 2004
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Significação (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/65591
Resumo: This work analyses certain meaning effects of presence in relation to the addressee in the organization ofthe discourse. It is about one of the scenes of the Brazilian film City of God (Cidade de Deus) considered an example for the discussion proposed here because it creates isotopies o f everyday violence in the Brazilian slums and, at the same time, is responsable for the enunciatee's attention flood alterations. As far as this moment creates metaphors as concems the thematic point ofview, it represents the coming oftheir social micro universe subjects and the text tensiveness perspective. lt also advances virtual accelerations in the film 's narrative rhythm and in the viewer's perception, who is converted into the sensitive observer o f happenings.
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spelling A encenação da violência: um exemplo no filme Cidade de DeusA encenação da violência: um exemplo no filme Cidade de DeusCultura da mídiaEnunciaçãoTensividade discursivaViolênciaLinguagem fílmica.Media cultureEnunciationTensivenessViolenceFilm discourseThis work analyses certain meaning effects of presence in relation to the addressee in the organization ofthe discourse. It is about one of the scenes of the Brazilian film City of God (Cidade de Deus) considered an example for the discussion proposed here because it creates isotopies o f everyday violence in the Brazilian slums and, at the same time, is responsable for the enunciatee's attention flood alterations. As far as this moment creates metaphors as concems the thematic point ofview, it represents the coming oftheir social micro universe subjects and the text tensiveness perspective. lt also advances virtual accelerations in the film 's narrative rhythm and in the viewer's perception, who is converted into the sensitive observer o f happenings.O objetivo deste trabalho é examinar certos dispositivos e efeitos de presentificação dos sentidos sobre o destinatário na organização do discurso. Trata-se da análise de uma cena do filme brasileiro Cidade de Deus, considerada exemplar para a discussão teórica aqui proposta porque deflagradora de isotopias da violência cotidiana nas favelas brasileiras e, ao mesmo tempo, responsável pelas alterações do fluxo de atenção do espectador. Esse momento é visto como representativo, na medida em que metaforiza, do ponto de vista temático, o devir dos sujeitos desse microuniverso social e, da perspectiva da tensividade do texto, prenuncia acelerações virtuais no ritmo da narrativa filmica e na percepção do ouvinte, convertido em observador sensível dos acontecimentos.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2004-12-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/6559110.11606/issn.2316-7114.sig.2004.65591Significação: Journal of Audiovisual Culture; Vol. 31 No. 22 (2004); 9-22Significação: Revista de Cultura Audiovisual; v. 31 n. 22 (2004); 9-222316-71141516-4330reponame:Significação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/65591/68203Copyright (c) 2004 Kati Eliana Caetanohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCaetano, Kati Eliana2019-04-01T20:07:12Zoai:revistas.usp.br:article/65591Revistahttp://www.usp.br/significacao/PUBhttp://www.revistas.usp.br/significacao/oai||significacao@usp.br2316-71141516-4330opendoar:2019-04-01T20:07:12Significação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
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