Romaria- uma análise semiótica
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Significação (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/65649 |
Resumo: | This work is a semiotic analysis o f a Brazilian popular song, Romaria, by Renato Teixeira. The theoretical and methodological basis is the Semiotics from Algirdas Grei mas, which can be seen, for example, in the exploration of concepts like isotopy and sh~fting out, in the discursive levei and the concept of actantiel functions in the narrative levei. In congruence whit these leveis, an analysis about some tensile categories ofRomaria is made, in terms established by Claude Zilberberg which have been developed in Brazil by Luiz Tatit. In its first part, the paper makes a globalizing analysis ofthe lyrics' three leveis; and, in its second part, the relation between melody and lyrics is made. At last, the paper does a briefhistorical contextualization about Romaria in 1977, when this song received its most celebrated recording, by Elis Regina and the Grupo Água. |
id |
USP-12_dbe9ac77874e1758294774796dd9c808 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/65649 |
network_acronym_str |
USP-12 |
network_name_str |
Significação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Romaria- uma análise semióticaRomaria- uma análise semióticaSemiótica tensivaEstudos da cançãoRomaria.Tensile SemioticsSong's studiesRomariaThis work is a semiotic analysis o f a Brazilian popular song, Romaria, by Renato Teixeira. The theoretical and methodological basis is the Semiotics from Algirdas Grei mas, which can be seen, for example, in the exploration of concepts like isotopy and sh~fting out, in the discursive levei and the concept of actantiel functions in the narrative levei. In congruence whit these leveis, an analysis about some tensile categories ofRomaria is made, in terms established by Claude Zilberberg which have been developed in Brazil by Luiz Tatit. In its first part, the paper makes a globalizing analysis ofthe lyrics' three leveis; and, in its second part, the relation between melody and lyrics is made. At last, the paper does a briefhistorical contextualization about Romaria in 1977, when this song received its most celebrated recording, by Elis Regina and the Grupo Água.O presente artigo é uma análise semiótica de uma canção popular brasileira, Romaria, de Renato Teixeira. Como base teórica e metodológica, utiliza-se a Semiótica estabelecida por Algirdas Greimas, presente, por exemplo, na exploração de conceitos como os de isotopia e debreagem no nível discursivo e os de funções actanciais no nível narrativo. Aliada a esses níveis, propõe-se uma análise de algumas categorias tensivas de Romaria, nos termos estabelecidos por Claude Zilberberg e que vêm sendo desenvolvidos no Brasil por Luiz Tatit. Em sua primeira parte, o artigo traz uma análise englobante dos três níveis da letra; já em sua segunda parte, é feita a relação com a melodia. Por fim, o artigo traz uma breve contextualização histórica de Romaria em 1977, momento de sua mais célebre gravação, por Elis Regina e o Grupo Água.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2007-06-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/6564910.11606/issn.2316-7114.sig.2007.65649Significação: Journal of Audiovisual Culture; Vol. 34 No. 27 (2007); 151-168Significação: Revista de Cultura Audiovisual; v. 34 n. 27 (2007); 151-1682316-71141516-4330reponame:Significação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/65649/68264Copyright (c) 2007 Ana Raquel Motahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMota, Ana Raquel2019-04-01T20:03:02Zoai:revistas.usp.br:article/65649Revistahttp://www.usp.br/significacao/PUBhttp://www.revistas.usp.br/significacao/oai||significacao@usp.br2316-71141516-4330opendoar:2019-04-01T20:03:02Significação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Romaria- uma análise semiótica Romaria- uma análise semiótica |
title |
Romaria- uma análise semiótica |
spellingShingle |
Romaria- uma análise semiótica Mota, Ana Raquel Semiótica tensiva Estudos da canção Romaria. Tensile Semiotics Song's studies Romaria |
title_short |
Romaria- uma análise semiótica |
title_full |
Romaria- uma análise semiótica |
title_fullStr |
Romaria- uma análise semiótica |
title_full_unstemmed |
Romaria- uma análise semiótica |
title_sort |
Romaria- uma análise semiótica |
author |
Mota, Ana Raquel |
author_facet |
Mota, Ana Raquel |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mota, Ana Raquel |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Semiótica tensiva Estudos da canção Romaria. Tensile Semiotics Song's studies Romaria |
topic |
Semiótica tensiva Estudos da canção Romaria. Tensile Semiotics Song's studies Romaria |
description |
This work is a semiotic analysis o f a Brazilian popular song, Romaria, by Renato Teixeira. The theoretical and methodological basis is the Semiotics from Algirdas Grei mas, which can be seen, for example, in the exploration of concepts like isotopy and sh~fting out, in the discursive levei and the concept of actantiel functions in the narrative levei. In congruence whit these leveis, an analysis about some tensile categories ofRomaria is made, in terms established by Claude Zilberberg which have been developed in Brazil by Luiz Tatit. In its first part, the paper makes a globalizing analysis ofthe lyrics' three leveis; and, in its second part, the relation between melody and lyrics is made. At last, the paper does a briefhistorical contextualization about Romaria in 1977, when this song received its most celebrated recording, by Elis Regina and the Grupo Água. |
publishDate |
2007 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2007-06-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/65649 10.11606/issn.2316-7114.sig.2007.65649 |
url |
https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/65649 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.2316-7114.sig.2007.65649 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/65649/68264 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2007 Ana Raquel Mota http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2007 Ana Raquel Mota http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
dc.source.none.fl_str_mv |
Significação: Journal of Audiovisual Culture; Vol. 34 No. 27 (2007); 151-168 Significação: Revista de Cultura Audiovisual; v. 34 n. 27 (2007); 151-168 2316-7114 1516-4330 reponame:Significação (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Significação (Online) |
collection |
Significação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Significação (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||significacao@usp.br |
_version_ |
1787713786201767936 |