A construção de mundos em fotografias de representações: supressão e ambiguidade em Robert Doisneau
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2004 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Significação (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/65602 |
Resumo: | The purpose ofthis article isto examine the range o f certain categorires o f analysis o f photographies, by means o f an exploration o f cerain aspects of the compositional style of French photographer Robert Doisneau (1912/1994): we are speci:ficaly concemed with the role exherted by ambiguity, proper to the visual situations generated by his photographs, in the con:figuration of an e.ffect of discourse to these images (these transformed in the succedanea of short narratives, almost always tinctured with comic humour). We intend to evaluate the efficacy of that ambíguity, departing from notions such as that of necessary incompleteness ofthe visible aspects ofvisual representatíons, together with the consequential cooperation that it demands from the part ofthe beholder (notions mainly derived from the lessons of Gombrich and Goodmen on the ontology of representation). |
id |
USP-12_e0ff40c472cf2cac24273ef763c600c9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/65602 |
network_acronym_str |
USP-12 |
network_name_str |
Significação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
A construção de mundos em fotografias de representações: supressão e ambiguidade em Robert DoisneauA construção de mundos em fotografias de representações: supressão e ambiguidade em Robert DoisneauFotografiaEfeito de discursoRepresentaçãoRobert Doisneau.PhotographRepresentationRobert DoisneauThe purpose ofthis article isto examine the range o f certain categorires o f analysis o f photographies, by means o f an exploration o f cerain aspects of the compositional style of French photographer Robert Doisneau (1912/1994): we are speci:ficaly concemed with the role exherted by ambiguity, proper to the visual situations generated by his photographs, in the con:figuration of an e.ffect of discourse to these images (these transformed in the succedanea of short narratives, almost always tinctured with comic humour). We intend to evaluate the efficacy of that ambíguity, departing from notions such as that of necessary incompleteness ofthe visible aspects ofvisual representatíons, together with the consequential cooperation that it demands from the part ofthe beholder (notions mainly derived from the lessons of Gombrich and Goodmen on the ontology of representation).O propósito deste artigo é o de examinar o alcance de certos operadores de análise de materiais fotográficos, a título de uma exploração a certos aspectos do estilo de composição do fotógrafo francês Robert Doisneau (1912/1994): estamos especialmente de acordo com o papel exercido pela ambigüidade, própria às situações visuais geradas por suas fotografias, na configuração de um efeito de discurso para estas imagens (transformadas em sucedâneos de pequenas narrativas, quase sempre tingidas de um humor cômico). Procuramos avaliar a eficácia desta ambigüidade, a pattir de noções como as da necessária incompletude dos aspectos visíveis na representação visual, assim como o da necessária cooperação que esta parece suscitar da parte do espectador (noções estas que detivam sobretudo das lições de Gombrich e de Goodman sobre a ontologia da representação).Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2004-12-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/6560210.11606/issn.2316-7114.sig.2004.65602Significação: Journal of Audiovisual Culture; Vol. 31 No. 22 (2004); 59-77Significação: Revista de Cultura Audiovisual; v. 31 n. 22 (2004); 59-772316-71141516-4330reponame:Significação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/65602/68212Copyright (c) 2004 Greice Scheneider, José Benjamim Picadohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessScheneider, GreicePicado, José Benjamim2019-04-01T20:07:12Zoai:revistas.usp.br:article/65602Revistahttp://www.usp.br/significacao/PUBhttp://www.revistas.usp.br/significacao/oai||significacao@usp.br2316-71141516-4330opendoar:2019-04-01T20:07:12Significação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A construção de mundos em fotografias de representações: supressão e ambiguidade em Robert Doisneau A construção de mundos em fotografias de representações: supressão e ambiguidade em Robert Doisneau |
title |
A construção de mundos em fotografias de representações: supressão e ambiguidade em Robert Doisneau |
spellingShingle |
A construção de mundos em fotografias de representações: supressão e ambiguidade em Robert Doisneau Scheneider, Greice Fotografia Efeito de discurso Representação Robert Doisneau. Photograph Representation Robert Doisneau |
title_short |
A construção de mundos em fotografias de representações: supressão e ambiguidade em Robert Doisneau |
title_full |
A construção de mundos em fotografias de representações: supressão e ambiguidade em Robert Doisneau |
title_fullStr |
A construção de mundos em fotografias de representações: supressão e ambiguidade em Robert Doisneau |
title_full_unstemmed |
A construção de mundos em fotografias de representações: supressão e ambiguidade em Robert Doisneau |
title_sort |
A construção de mundos em fotografias de representações: supressão e ambiguidade em Robert Doisneau |
author |
Scheneider, Greice |
author_facet |
Scheneider, Greice Picado, José Benjamim |
author_role |
author |
author2 |
Picado, José Benjamim |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Scheneider, Greice Picado, José Benjamim |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Fotografia Efeito de discurso Representação Robert Doisneau. Photograph Representation Robert Doisneau |
topic |
Fotografia Efeito de discurso Representação Robert Doisneau. Photograph Representation Robert Doisneau |
description |
The purpose ofthis article isto examine the range o f certain categorires o f analysis o f photographies, by means o f an exploration o f cerain aspects of the compositional style of French photographer Robert Doisneau (1912/1994): we are speci:ficaly concemed with the role exherted by ambiguity, proper to the visual situations generated by his photographs, in the con:figuration of an e.ffect of discourse to these images (these transformed in the succedanea of short narratives, almost always tinctured with comic humour). We intend to evaluate the efficacy of that ambíguity, departing from notions such as that of necessary incompleteness ofthe visible aspects ofvisual representatíons, together with the consequential cooperation that it demands from the part ofthe beholder (notions mainly derived from the lessons of Gombrich and Goodmen on the ontology of representation). |
publishDate |
2004 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2004-12-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/65602 10.11606/issn.2316-7114.sig.2004.65602 |
url |
https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/65602 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.2316-7114.sig.2004.65602 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/65602/68212 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2004 Greice Scheneider, José Benjamim Picado http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2004 Greice Scheneider, José Benjamim Picado http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
dc.source.none.fl_str_mv |
Significação: Journal of Audiovisual Culture; Vol. 31 No. 22 (2004); 59-77 Significação: Revista de Cultura Audiovisual; v. 31 n. 22 (2004); 59-77 2316-7114 1516-4330 reponame:Significação (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Significação (Online) |
collection |
Significação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Significação (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||significacao@usp.br |
_version_ |
1787713786133610496 |