Demystifications of photography: Machado, Wolf and the photographer-editor

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Reis Filho, Osmar Gonçalves dos
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Ciquini, Fabio Henrique
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Significação (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/183208
Resumo: Based on a dialogue with the work street view by the German photographer Michael Wolf and with the philosophical reflections on the photography developed by Flusser, Benjamin and Didi-Huberman, it is intended to discuss the contributions of Arlindo Machado to a new understanding not only of the photographic act, but of the photographer's own status in contemporary times. For Machado, the historical notion of photography is expanding and, in this context, the photographer’s place also changes. Today, he appears less like an “image hunter” and more like an archaeologist or an editor, a kind of critical-collector working from fragments, scraps, leftovers of dreams and images.
id USP-12_e9cf22f2c3519daa796ef9e487c86f47
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/183208
network_acronym_str USP-12
network_name_str Significação (Online)
repository_id_str
spelling Demystifications of photography: Machado, Wolf and the photographer-editorDesmistificações da fotografia: Machado, Wolf e o fotógrafo-montadorTeoria da fotografiaFotografia ContemporâneaHibridismoMontagemMichael Wolfteoría de la fotografía; fotografía contemporánea; hibridación; Montaje; Michael Wolf.Photography TheoryContemporary PhotographyHybridityMontageMichal WolfBased on a dialogue with the work street view by the German photographer Michael Wolf and with the philosophical reflections on the photography developed by Flusser, Benjamin and Didi-Huberman, it is intended to discuss the contributions of Arlindo Machado to a new understanding not only of the photographic act, but of the photographer's own status in contemporary times. For Machado, the historical notion of photography is expanding and, in this context, the photographer’s place also changes. Today, he appears less like an “image hunter” and more like an archaeologist or an editor, a kind of critical-collector working from fragments, scraps, leftovers of dreams and images.Neste artigo, discutiremos as contribuições de Arlindo Machado para uma nova compreensão não só do ato fotográfico, mas do próprio estatuto do fotógrafo na contemporaneidade. Para tal, relacionaremos a obra Street View, do fotógrafo alemão Michael Wolf, com reflexões filosóficas sobre a fotografia desenvolvidas por Flusser, Benjamin e Didi-Huberman em diálogo com Machado. Para este autor, a noção histórica da fotografia está se expandindo e, nessa conjuntura, o lugar do fotógrafo também se transforma. Assim, sugerimos como hipótese que o fotógrafo aparece menos como um “caçador de imagens” e mais como um arqueólogo ou um montador, uma espécie de crítico-colecionador trabalhando a partir de fragmentos, retalhos, sobras de sonhos e imagens.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2021-07-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/18320810.11606/issn.2316-7114.sig.2021.183208Significação: Journal of Audiovisual Culture; Vol. 48 No. 56 (2021): Arlindo Machado: Conceitos e processos poéticos nas comunicações e artes (I); 113-132Significação: Revista de Cultura Audiovisual; v. 48 n. 56 (2021): Arlindo Machado: Conceitos e processos poéticos nas comunicações e artes (I); 113-1322316-71141516-4330reponame:Significação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/183208/174238https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/183208/174237Copyright (c) 2021 Osmar Gonçalves dos Reis Filho, Fábio Ciquinihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessReis Filho, Osmar Gonçalves dosCiquini, Fabio Henrique2021-11-01T14:52:16Zoai:revistas.usp.br:article/183208Revistahttp://www.usp.br/significacao/PUBhttp://www.revistas.usp.br/significacao/oai||significacao@usp.br2316-71141516-4330opendoar:2021-11-01T14:52:16Significação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Demystifications of photography: Machado, Wolf and the photographer-editor
Desmistificações da fotografia: Machado, Wolf e o fotógrafo-montador
title Demystifications of photography: Machado, Wolf and the photographer-editor
spellingShingle Demystifications of photography: Machado, Wolf and the photographer-editor
Reis Filho, Osmar Gonçalves dos
Teoria da fotografia
Fotografia Contemporânea
Hibridismo
Montagem
Michael Wolf
teoría de la fotografía; fotografía contemporánea; hibridación; Montaje; Michael Wolf.
Photography Theory
Contemporary Photography
Hybridity
Montage
Michal Wolf
title_short Demystifications of photography: Machado, Wolf and the photographer-editor
title_full Demystifications of photography: Machado, Wolf and the photographer-editor
title_fullStr Demystifications of photography: Machado, Wolf and the photographer-editor
title_full_unstemmed Demystifications of photography: Machado, Wolf and the photographer-editor
title_sort Demystifications of photography: Machado, Wolf and the photographer-editor
author Reis Filho, Osmar Gonçalves dos
author_facet Reis Filho, Osmar Gonçalves dos
Ciquini, Fabio Henrique
author_role author
author2 Ciquini, Fabio Henrique
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Reis Filho, Osmar Gonçalves dos
Ciquini, Fabio Henrique
dc.subject.por.fl_str_mv Teoria da fotografia
Fotografia Contemporânea
Hibridismo
Montagem
Michael Wolf
teoría de la fotografía; fotografía contemporánea; hibridación; Montaje; Michael Wolf.
Photography Theory
Contemporary Photography
Hybridity
Montage
Michal Wolf
topic Teoria da fotografia
Fotografia Contemporânea
Hibridismo
Montagem
Michael Wolf
teoría de la fotografía; fotografía contemporánea; hibridación; Montaje; Michael Wolf.
Photography Theory
Contemporary Photography
Hybridity
Montage
Michal Wolf
description Based on a dialogue with the work street view by the German photographer Michael Wolf and with the philosophical reflections on the photography developed by Flusser, Benjamin and Didi-Huberman, it is intended to discuss the contributions of Arlindo Machado to a new understanding not only of the photographic act, but of the photographer's own status in contemporary times. For Machado, the historical notion of photography is expanding and, in this context, the photographer’s place also changes. Today, he appears less like an “image hunter” and more like an archaeologist or an editor, a kind of critical-collector working from fragments, scraps, leftovers of dreams and images.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-07-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/183208
10.11606/issn.2316-7114.sig.2021.183208
url https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/183208
identifier_str_mv 10.11606/issn.2316-7114.sig.2021.183208
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/183208/174238
https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/183208/174237
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Osmar Gonçalves dos Reis Filho, Fábio Ciquini
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Osmar Gonçalves dos Reis Filho, Fábio Ciquini
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
dc.source.none.fl_str_mv Significação: Journal of Audiovisual Culture; Vol. 48 No. 56 (2021): Arlindo Machado: Conceitos e processos poéticos nas comunicações e artes (I); 113-132
Significação: Revista de Cultura Audiovisual; v. 48 n. 56 (2021): Arlindo Machado: Conceitos e processos poéticos nas comunicações e artes (I); 113-132
2316-7114
1516-4330
reponame:Significação (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Significação (Online)
collection Significação (Online)
repository.name.fl_str_mv Significação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||significacao@usp.br
_version_ 1787713788398534656