Demystifications of photography: Machado, Wolf and the photographer-editor
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Significação (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/183208 |
Resumo: | Based on a dialogue with the work street view by the German photographer Michael Wolf and with the philosophical reflections on the photography developed by Flusser, Benjamin and Didi-Huberman, it is intended to discuss the contributions of Arlindo Machado to a new understanding not only of the photographic act, but of the photographer's own status in contemporary times. For Machado, the historical notion of photography is expanding and, in this context, the photographer’s place also changes. Today, he appears less like an “image hunter” and more like an archaeologist or an editor, a kind of critical-collector working from fragments, scraps, leftovers of dreams and images. |
id |
USP-12_e9cf22f2c3519daa796ef9e487c86f47 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/183208 |
network_acronym_str |
USP-12 |
network_name_str |
Significação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Demystifications of photography: Machado, Wolf and the photographer-editorDesmistificações da fotografia: Machado, Wolf e o fotógrafo-montadorTeoria da fotografiaFotografia ContemporâneaHibridismoMontagemMichael Wolfteoría de la fotografía; fotografía contemporánea; hibridación; Montaje; Michael Wolf.Photography TheoryContemporary PhotographyHybridityMontageMichal WolfBased on a dialogue with the work street view by the German photographer Michael Wolf and with the philosophical reflections on the photography developed by Flusser, Benjamin and Didi-Huberman, it is intended to discuss the contributions of Arlindo Machado to a new understanding not only of the photographic act, but of the photographer's own status in contemporary times. For Machado, the historical notion of photography is expanding and, in this context, the photographer’s place also changes. Today, he appears less like an “image hunter” and more like an archaeologist or an editor, a kind of critical-collector working from fragments, scraps, leftovers of dreams and images.Neste artigo, discutiremos as contribuições de Arlindo Machado para uma nova compreensão não só do ato fotográfico, mas do próprio estatuto do fotógrafo na contemporaneidade. Para tal, relacionaremos a obra Street View, do fotógrafo alemão Michael Wolf, com reflexões filosóficas sobre a fotografia desenvolvidas por Flusser, Benjamin e Didi-Huberman em diálogo com Machado. Para este autor, a noção histórica da fotografia está se expandindo e, nessa conjuntura, o lugar do fotógrafo também se transforma. Assim, sugerimos como hipótese que o fotógrafo aparece menos como um “caçador de imagens” e mais como um arqueólogo ou um montador, uma espécie de crítico-colecionador trabalhando a partir de fragmentos, retalhos, sobras de sonhos e imagens.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2021-07-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/18320810.11606/issn.2316-7114.sig.2021.183208Significação: Journal of Audiovisual Culture; Vol. 48 No. 56 (2021): Arlindo Machado: Conceitos e processos poéticos nas comunicações e artes (I); 113-132Significação: Revista de Cultura Audiovisual; v. 48 n. 56 (2021): Arlindo Machado: Conceitos e processos poéticos nas comunicações e artes (I); 113-1322316-71141516-4330reponame:Significação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/183208/174238https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/183208/174237Copyright (c) 2021 Osmar Gonçalves dos Reis Filho, Fábio Ciquinihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessReis Filho, Osmar Gonçalves dosCiquini, Fabio Henrique2021-11-01T14:52:16Zoai:revistas.usp.br:article/183208Revistahttp://www.usp.br/significacao/PUBhttp://www.revistas.usp.br/significacao/oai||significacao@usp.br2316-71141516-4330opendoar:2021-11-01T14:52:16Significação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Demystifications of photography: Machado, Wolf and the photographer-editor Desmistificações da fotografia: Machado, Wolf e o fotógrafo-montador |
title |
Demystifications of photography: Machado, Wolf and the photographer-editor |
spellingShingle |
Demystifications of photography: Machado, Wolf and the photographer-editor Reis Filho, Osmar Gonçalves dos Teoria da fotografia Fotografia Contemporânea Hibridismo Montagem Michael Wolf teoría de la fotografía; fotografía contemporánea; hibridación; Montaje; Michael Wolf. Photography Theory Contemporary Photography Hybridity Montage Michal Wolf |
title_short |
Demystifications of photography: Machado, Wolf and the photographer-editor |
title_full |
Demystifications of photography: Machado, Wolf and the photographer-editor |
title_fullStr |
Demystifications of photography: Machado, Wolf and the photographer-editor |
title_full_unstemmed |
Demystifications of photography: Machado, Wolf and the photographer-editor |
title_sort |
Demystifications of photography: Machado, Wolf and the photographer-editor |
author |
Reis Filho, Osmar Gonçalves dos |
author_facet |
Reis Filho, Osmar Gonçalves dos Ciquini, Fabio Henrique |
author_role |
author |
author2 |
Ciquini, Fabio Henrique |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Reis Filho, Osmar Gonçalves dos Ciquini, Fabio Henrique |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teoria da fotografia Fotografia Contemporânea Hibridismo Montagem Michael Wolf teoría de la fotografía; fotografía contemporánea; hibridación; Montaje; Michael Wolf. Photography Theory Contemporary Photography Hybridity Montage Michal Wolf |
topic |
Teoria da fotografia Fotografia Contemporânea Hibridismo Montagem Michael Wolf teoría de la fotografía; fotografía contemporánea; hibridación; Montaje; Michael Wolf. Photography Theory Contemporary Photography Hybridity Montage Michal Wolf |
description |
Based on a dialogue with the work street view by the German photographer Michael Wolf and with the philosophical reflections on the photography developed by Flusser, Benjamin and Didi-Huberman, it is intended to discuss the contributions of Arlindo Machado to a new understanding not only of the photographic act, but of the photographer's own status in contemporary times. For Machado, the historical notion of photography is expanding and, in this context, the photographer’s place also changes. Today, he appears less like an “image hunter” and more like an archaeologist or an editor, a kind of critical-collector working from fragments, scraps, leftovers of dreams and images. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-07-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/183208 10.11606/issn.2316-7114.sig.2021.183208 |
url |
https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/183208 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.2316-7114.sig.2021.183208 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/183208/174238 https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/183208/174237 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Osmar Gonçalves dos Reis Filho, Fábio Ciquini http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Osmar Gonçalves dos Reis Filho, Fábio Ciquini http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
dc.source.none.fl_str_mv |
Significação: Journal of Audiovisual Culture; Vol. 48 No. 56 (2021): Arlindo Machado: Conceitos e processos poéticos nas comunicações e artes (I); 113-132 Significação: Revista de Cultura Audiovisual; v. 48 n. 56 (2021): Arlindo Machado: Conceitos e processos poéticos nas comunicações e artes (I); 113-132 2316-7114 1516-4330 reponame:Significação (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Significação (Online) |
collection |
Significação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Significação (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||significacao@usp.br |
_version_ |
1787713788398534656 |