A economia da religião e seus fundamentos: teste de um modelo de escolha religiosa

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Lívio Luiz Soares de
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Cortes, Renan Xavier, Balbinotto Neto, Giácomo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos Econômicos (São Paulo)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/ee/article/view/36064
Resumo: This paper aim, based on the literature of Economics of Religion, to the premise of human rationality related to religious behavior. Are discussed concepts and definitions of the Economics of Religion, the object of interest in this discipline, ie, the most important issues, and discuss briefly the origin and evolution of discipline. Rational Choice and Consumer Theory applied to the Religion, two of the theoretical fundamentals of Economics of Religion are discussed. As an empirical contribution, we carried out a test of a model of religious choice employing the technique of Discriminant Analysis. Finally, we discuss the advantages, objections and criticisms regarding the Rational Choice Theory of Religion.
id USP-14_513b99a4e3954572607a2dc802551f11
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/36064
network_acronym_str USP-14
network_name_str Estudos Econômicos (São Paulo)
repository_id_str
spelling A economia da religião e seus fundamentos: teste de um modelo de escolha religiosareligiãoeconomia da religiãoescolha racionalreligioneconomics of religionrational choiceThis paper aim, based on the literature of Economics of Religion, to the premise of human rationality related to religious behavior. Are discussed concepts and definitions of the Economics of Religion, the object of interest in this discipline, ie, the most important issues, and discuss briefly the origin and evolution of discipline. Rational Choice and Consumer Theory applied to the Religion, two of the theoretical fundamentals of Economics of Religion are discussed. As an empirical contribution, we carried out a test of a model of religious choice employing the technique of Discriminant Analysis. Finally, we discuss the advantages, objections and criticisms regarding the Rational Choice Theory of Religion.O objetivo deste trabalho é expor, com base na literatura de Economia da Religião, a premissa de racionalidade humana relacionada ao comportamento religioso. Serão abordados conceitos e definições da Economia da Religião, o objeto de interesse dessa disciplina, isto é, as questões com as quais se preocupa, além de discutir-se, sucintamente, a origem e a evolução da Economia da Religião. Discutem-se dois dos fundamentos teóricos da Economia da Religião: a Escolha Racional e a Teoria do Consumidor aplicada à religião. Como contribuição empírica, realizou-se um teste de um modelo de escolha religiosa empregando a técnica de Análise de Discriminante. Por último, serão discutidas as vantagens, objeções e críticas relativas à Teoria da Escolha Racional Religiosa.Universidade de São Paulo. Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade2011-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/ee/article/view/3606410.1590/S0101-41612011000400006Estudos Econômicos (São Paulo); v. 41 n. 4 (2011); 811-840 1980-53570101-4161reponame:Estudos Econômicos (São Paulo)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/ee/article/view/36064/38783Copyright (c) 2011 Lívio Luiz Soares de Oliveira, Renan Xavier Cortes, Giácomo Balbinotto Netohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Lívio Luiz Soares deCortes, Renan XavierBalbinotto Neto, Giácomo2020-12-14T17:44:08Zoai:revistas.usp.br:article/36064Revistahttps://www.revistas.usp.br/eePUBhttps://www.revistas.usp.br/ee/oaiestudoseconomicos@usp.br||aldrighi@usp.br1980-53570101-4161opendoar:2020-12-14T17:44:08Estudos Econômicos (São Paulo) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv A economia da religião e seus fundamentos: teste de um modelo de escolha religiosa
title A economia da religião e seus fundamentos: teste de um modelo de escolha religiosa
spellingShingle A economia da religião e seus fundamentos: teste de um modelo de escolha religiosa
Oliveira, Lívio Luiz Soares de
religião
economia da religião
escolha racional
religion
economics of religion
rational choice
title_short A economia da religião e seus fundamentos: teste de um modelo de escolha religiosa
title_full A economia da religião e seus fundamentos: teste de um modelo de escolha religiosa
title_fullStr A economia da religião e seus fundamentos: teste de um modelo de escolha religiosa
title_full_unstemmed A economia da religião e seus fundamentos: teste de um modelo de escolha religiosa
title_sort A economia da religião e seus fundamentos: teste de um modelo de escolha religiosa
author Oliveira, Lívio Luiz Soares de
author_facet Oliveira, Lívio Luiz Soares de
Cortes, Renan Xavier
Balbinotto Neto, Giácomo
author_role author
author2 Cortes, Renan Xavier
Balbinotto Neto, Giácomo
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Lívio Luiz Soares de
Cortes, Renan Xavier
Balbinotto Neto, Giácomo
dc.subject.por.fl_str_mv religião
economia da religião
escolha racional
religion
economics of religion
rational choice
topic religião
economia da religião
escolha racional
religion
economics of religion
rational choice
description This paper aim, based on the literature of Economics of Religion, to the premise of human rationality related to religious behavior. Are discussed concepts and definitions of the Economics of Religion, the object of interest in this discipline, ie, the most important issues, and discuss briefly the origin and evolution of discipline. Rational Choice and Consumer Theory applied to the Religion, two of the theoretical fundamentals of Economics of Religion are discussed. As an empirical contribution, we carried out a test of a model of religious choice employing the technique of Discriminant Analysis. Finally, we discuss the advantages, objections and criticisms regarding the Rational Choice Theory of Religion.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-12-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/ee/article/view/36064
10.1590/S0101-41612011000400006
url https://www.revistas.usp.br/ee/article/view/36064
identifier_str_mv 10.1590/S0101-41612011000400006
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/ee/article/view/36064/38783
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2011 Lívio Luiz Soares de Oliveira, Renan Xavier Cortes, Giácomo Balbinotto Neto
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2011 Lívio Luiz Soares de Oliveira, Renan Xavier Cortes, Giácomo Balbinotto Neto
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade
dc.source.none.fl_str_mv Estudos Econômicos (São Paulo); v. 41 n. 4 (2011); 811-840
1980-5357
0101-4161
reponame:Estudos Econômicos (São Paulo)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Estudos Econômicos (São Paulo)
collection Estudos Econômicos (São Paulo)
repository.name.fl_str_mv Estudos Econômicos (São Paulo) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv estudoseconomicos@usp.br||aldrighi@usp.br
_version_ 1787713829078040576