Evolução tecnológica na indústria de autopeças: resultados de estudos de caso
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 1992 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos Econômicos (São Paulo) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/ee/article/view/158879 |
Resumo: | This article is a condensed version of author's M Sdissertation in economics, titled "Autonomy andtechnological change in Brazilian auto parts industry" The purpose of this work is to analyse the evolution of technological pattern of the Brazilian auto parts industry and to test the hypothesis of reduction of dependence that this industry has with the Brazilian carmakers industry The main theoretical framework used was "the industrial complex theory". Given the heterogeneity of the auto parts industry, this work has been limited to the subsector of motor's auto parts manufacturers This is (he most dynamical segment of the auto parts industry. The results achieved have shown that the independence is higher among big national companies than among multinational or small national companies. |
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Evolução tecnológica na indústria de autopeças: resultados de estudos de casomudança tecnológicaindústria de autopeçastechnological changethe auto parts industryThis article is a condensed version of author's M Sdissertation in economics, titled "Autonomy andtechnological change in Brazilian auto parts industry" The purpose of this work is to analyse the evolution of technological pattern of the Brazilian auto parts industry and to test the hypothesis of reduction of dependence that this industry has with the Brazilian carmakers industry The main theoretical framework used was "the industrial complex theory". Given the heterogeneity of the auto parts industry, this work has been limited to the subsector of motor's auto parts manufacturers This is (he most dynamical segment of the auto parts industry. The results achieved have shown that the independence is higher among big national companies than among multinational or small national companies.Este artigo é uma versão condensada da dissertação de mestrado do autor intitulada "Autonomia e mudança tecnológica na indústria brasileira de autopeças". 0 trabalho objetiva analisar a evolução do padão tecnológico da indústria brasiteira de aulopeças e testar a hipótese de redução de dependência desta indústria frente as montadoras locais. 0 principal referencial teórico utilizado foi o dos "Complexos Industriais*. Dada a heterogeneidade da indústria de autopeças, limitou-se o estudo ao subsetor fabricante de componentes mecânicos da parte central do motor. Dentro da indústria de autopeçaas esse é o segmento de maior dinamismo. Os resuttados alcançados mostram que a independência é maior nas grandes empresas de capital nacional do que nas multinacionais ou nas pequenas empresas de capital nacional.Universidade de São Paulo. Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade1992-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/ee/article/view/158879Estudos Econômicos (São Paulo); v. 22 n. 3 (1992); 409-4281980-53570101-4161reponame:Estudos Econômicos (São Paulo)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/ee/article/view/158879/153849Copyright (c) 1992 Marco Aurélio Bedêhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBedê, Marco Aurélio2021-06-08T13:00:09Zoai:revistas.usp.br:article/158879Revistahttps://www.revistas.usp.br/eePUBhttps://www.revistas.usp.br/ee/oaiestudoseconomicos@usp.br||aldrighi@usp.br1980-53570101-4161opendoar:2021-06-08T13:00:09Estudos Econômicos (São Paulo) - Universidade de São Paulo (USP)false |
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