Como os economistas discordam: um ensaio metodológico sobre o "contexto da descoberta" em economia
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Data de Publicação: | 2007 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos Econômicos (São Paulo) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/ee/article/view/35909 |
Resumo: | This article concerns the methodology of investigations about the history of economic thought from a plural perspective, considering the variety of approaches as the strongest feature in the knowledge of economic phenomena. Here it is presented a suggestive methodology to study the birth of schools of thought, what we call the "context of discovery" in economics. We argue about the relations between the social reality, which is historically and geographically specific, and the theories and new approaches that appear in these contexts. The methodology suggested ranges from the schools of thought characterization, by the means of Kuhn and Lakatos categories, to the treatment of anachronism, which is embedded in all intellectual historiography work. As a result, an interpretative model is designed, to be used in future studies about authors and schools of economic thought. |
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Como os economistas discordam: um ensaio metodológico sobre o "contexto da descoberta" em economia history of economic thoughtmethodologycontext of discoveryhistória do pensamento econômicometodologiacontexto da descoberta This article concerns the methodology of investigations about the history of economic thought from a plural perspective, considering the variety of approaches as the strongest feature in the knowledge of economic phenomena. Here it is presented a suggestive methodology to study the birth of schools of thought, what we call the "context of discovery" in economics. We argue about the relations between the social reality, which is historically and geographically specific, and the theories and new approaches that appear in these contexts. The methodology suggested ranges from the schools of thought characterization, by the means of Kuhn and Lakatos categories, to the treatment of anachronism, which is embedded in all intellectual historiography work. As a result, an interpretative model is designed, to be used in future studies about authors and schools of economic thought. Este artigo insere-se na área de metodologia das investigações da história do pensamento econômico, isto a partir de uma perspectiva plural, considerando a diversidade de abordagens teóricas como a tônica do conhecimento sobre os fenômenos econômicos. Apresenta-se uma sugestão de método para o estudo do nascimento de escolas do pensamento econômico, aqui chamado de "contexto da descoberta" em economia. Argumenta-se sobre as relações entre a realidade social, específica, histórica e geograficamente, e as teorias e novas abordagens que surgem nesses contextos. A metodologia sugerida envolve desde a caracterização das escolas de pensamento por meio dos conceitos de Kuhn e Lakatos, até o tratamento que deve ser dado à questão do anacronismo, presente em qualquer trabalho de historiografia intelectual. Enfim, um modelo interpretativo é desenhado, com o intuito de utilizá-lo em posteriores pesquisas sobre autores e escolas de pensamento econômico. Universidade de São Paulo. Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade2007-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/ee/article/view/3590910.1590/S0101-41612007000200006Estudos Econômicos (São Paulo); v. 37 n. 2 (2007); 373-403 1980-53570101-4161reponame:Estudos Econômicos (São Paulo)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/ee/article/view/35909/38626Copyright (c) 2007 Marco Antonio Ribas Cavalieri http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCavalieri, Marco Antonio Ribas2021-01-06T13:20:01Zoai:revistas.usp.br:article/35909Revistahttps://www.revistas.usp.br/eePUBhttps://www.revistas.usp.br/ee/oaiestudoseconomicos@usp.br||aldrighi@usp.br1980-53570101-4161opendoar:2021-01-06T13:20:01Estudos Econômicos (São Paulo) - Universidade de São Paulo (USP)false |
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