O papel da oferta e da demanda por qualificação na evolução do diferencial de salários por nível educacional no Brasil
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Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos Econômicos (São Paulo) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/ee/article/view/53345 |
Resumo: | The aim of this paper is to assess the impact of supply and demand for skills in the wagedifferentials between skilled and unskilled workers in Brazil, during 1992 and 2009. To doso, a microeconomic model of supply and demand for skill was used where a worker’sskill is directly linked with its educational level. A rise in the skill premium (wage differentialsbetween college and less than college workers) was observed between 1992and 2001, driven by the demand for skilled labor. Between 2002 and 2009, a slightdecrease in the skill premium was observed, which was driven by the intensificationof the relative supply of skilled workers. |
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O papel da oferta e da demanda por qualificação na evolução do diferencial de salários por nível educacional no BrasilSkill premiumSupplyDemandsalárioseducaçãoofertademandadesigualdade salarialThe aim of this paper is to assess the impact of supply and demand for skills in the wagedifferentials between skilled and unskilled workers in Brazil, during 1992 and 2009. To doso, a microeconomic model of supply and demand for skill was used where a worker’sskill is directly linked with its educational level. A rise in the skill premium (wage differentialsbetween college and less than college workers) was observed between 1992and 2001, driven by the demand for skilled labor. Between 2002 and 2009, a slightdecrease in the skill premium was observed, which was driven by the intensificationof the relative supply of skilled workers.Este artigo tem como objetivo analisar o impacto da oferta e da demanda por trabalho qualificado sobre o diferencial de salários entre trabalhadores de elevada e baixa qualificação para o Brasil, durante o período de 1992 a 2009. Para tanto, foi utilizado um modelo microeconômico de oferta e demanda por trabalho qualificado, em que o grupo de baixa qualificação é formado por uma combinação CES entre o grupo intermediário e não qualificado. Os resultados apontam para uma elevação do diferencial de salários entre o trabalho de elevada qualificação (com ensino superior) e baixa qualificação (com ensino médio ou ensino básico) no período de 1992 a 2001, que foi impulsionada pelo aumento da demanda por trabalho qualificado. Por sua vez, no período de 2002 a 2009, foi constatada uma pequena diminuição desse diferencial, determinada pela intensificação da oferta relativa de trabalho qualificado que ocorreu durante esse período.Universidade de São Paulo. Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade2014-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/ee/article/view/53345Estudos Econômicos (São Paulo); v. 44 n. 2 (2014); 205-2401980-53570101-4161reponame:Estudos Econômicos (São Paulo)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/ee/article/view/53345/85392Copyright (c) 2014 Alexandre Reggi Pecora, Naercio Aquino Menezes-Filhohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPecora, Alexandre ReggiMenezes-Filho, Naercio Aquino2020-12-08T19:06:16Zoai:revistas.usp.br:article/53345Revistahttps://www.revistas.usp.br/eePUBhttps://www.revistas.usp.br/ee/oaiestudoseconomicos@usp.br||aldrighi@usp.br1980-53570101-4161opendoar:2020-12-08T19:06:16Estudos Econômicos (São Paulo) - Universidade de São Paulo (USP)false |
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