Vida média e obsolescência da literatura em educação indígena

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Maroldi, Alexandre Masson
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Lima, Luis Fernando Maia, Hayashi, Maria Cristina Piumbato Innocentini
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: InCID
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/incid/article/view/134889
Resumo: The average life is an indication of the reason of obsolescence of the scientific literature and allows to determine the age and the decline of the literature used in a certain area of knowledge. The purpose of this article is to discuss the complexity of the calculation of the average life when analyzing citations of books, due to the question of the meaning of a work considered classic in the scope of Information Science, Literature and Sociology, and present a proposal of calculation which takes into account the standardization of the year of the work cited. Based on this proposal, an empirical research was conducted that determined the average life of 5,178 citations from books present in 57 theses and 113 dissertations on indigenous education for the period 1996 and 2016, available at the BDTD / IBICT. The average life of the books in the Other Knowledge Areas is 18.70 years and 18.83 years in the Education Area. On the other hand, the calculations for the aging factor revealed a value of 0.964 for the Other Knowledge Areas, and the annual loss of current literature consequently reaches 3.6%, also repeating the same numbers in the Education Area, that is, the information is outdated slowly
id USP-15_971ebe6ab8c7182c5790f8e22bfe6460
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/134889
network_acronym_str USP-15
network_name_str InCID
repository_id_str
spelling Vida média e obsolescência da literatura em educação indígenaHalf life and obsolescence of literature in indigenous educationVida média e obsolescênciaBibliometriaEducação indígenaHalf life and obsolescenceBibliometricIndigenous educationThe average life is an indication of the reason of obsolescence of the scientific literature and allows to determine the age and the decline of the literature used in a certain area of knowledge. The purpose of this article is to discuss the complexity of the calculation of the average life when analyzing citations of books, due to the question of the meaning of a work considered classic in the scope of Information Science, Literature and Sociology, and present a proposal of calculation which takes into account the standardization of the year of the work cited. Based on this proposal, an empirical research was conducted that determined the average life of 5,178 citations from books present in 57 theses and 113 dissertations on indigenous education for the period 1996 and 2016, available at the BDTD / IBICT. The average life of the books in the Other Knowledge Areas is 18.70 years and 18.83 years in the Education Area. On the other hand, the calculations for the aging factor revealed a value of 0.964 for the Other Knowledge Areas, and the annual loss of current literature consequently reaches 3.6%, also repeating the same numbers in the Education Area, that is, the information is outdated slowlyA vida média e a obsolescência da literatura são utilizadas para determinar a utilização da literatura com o passar do tempo em determinada área de conhecimento, ou seja, a vida útil e a taxa de envelhecimento. A vida média é um indicativo da razão de obsolescência da literatura científica e permite determinar a idade e o declínio da literatura utilizada em uma determinada área de conhecimento. O objetivo desse trabalho consiste em identificar qual é a vida média, a obsolescência e a perda da atualidade da informação da literatura de livros sobre educação indígena citada nas dissertações e teses. Essa pesquisa pretende ainda discutir a questão dos livros clássicos no âmbito da Ciência da Informação, da Literatura e da Sociologia, bem como apresentar um cálculo padronizado para se obter a vida média e a obsolescência da literatura para tipologia livros. Adotou-se a abordagem metodológica da Bibliometria para analisar 173 trabalhos de pós-graduação em educação indígena na BDTD. Os resultados finais apontam uma literatura considerada clássica, uma vez que possuem uma vida média mais longa.Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto2018-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/incid/article/view/13488910.11606/issn.2178-2075.v9i1p109-129InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação; v. 9 n. 1 (2018); 109-1292178-2075reponame:InCIDinstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/incid/article/view/134889/140240Copyright (c) 2018 InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMaroldi, Alexandre MassonLima, Luis Fernando MaiaHayashi, Maria Cristina Piumbato Innocentini2018-06-01T14:23:08ZRevistahttp://revistas.ffclrp.usp.br/incidPUB
dc.title.none.fl_str_mv Vida média e obsolescência da literatura em educação indígena
Half life and obsolescence of literature in indigenous education
title Vida média e obsolescência da literatura em educação indígena
spellingShingle Vida média e obsolescência da literatura em educação indígena
Maroldi, Alexandre Masson
Vida média e obsolescência
Bibliometria
Educação indígena
Half life and obsolescence
Bibliometric
Indigenous education
title_short Vida média e obsolescência da literatura em educação indígena
title_full Vida média e obsolescência da literatura em educação indígena
title_fullStr Vida média e obsolescência da literatura em educação indígena
title_full_unstemmed Vida média e obsolescência da literatura em educação indígena
title_sort Vida média e obsolescência da literatura em educação indígena
author Maroldi, Alexandre Masson
author_facet Maroldi, Alexandre Masson
Lima, Luis Fernando Maia
Hayashi, Maria Cristina Piumbato Innocentini
author_role author
author2 Lima, Luis Fernando Maia
Hayashi, Maria Cristina Piumbato Innocentini
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Maroldi, Alexandre Masson
Lima, Luis Fernando Maia
Hayashi, Maria Cristina Piumbato Innocentini
dc.subject.por.fl_str_mv Vida média e obsolescência
Bibliometria
Educação indígena
Half life and obsolescence
Bibliometric
Indigenous education
topic Vida média e obsolescência
Bibliometria
Educação indígena
Half life and obsolescence
Bibliometric
Indigenous education
description The average life is an indication of the reason of obsolescence of the scientific literature and allows to determine the age and the decline of the literature used in a certain area of knowledge. The purpose of this article is to discuss the complexity of the calculation of the average life when analyzing citations of books, due to the question of the meaning of a work considered classic in the scope of Information Science, Literature and Sociology, and present a proposal of calculation which takes into account the standardization of the year of the work cited. Based on this proposal, an empirical research was conducted that determined the average life of 5,178 citations from books present in 57 theses and 113 dissertations on indigenous education for the period 1996 and 2016, available at the BDTD / IBICT. The average life of the books in the Other Knowledge Areas is 18.70 years and 18.83 years in the Education Area. On the other hand, the calculations for the aging factor revealed a value of 0.964 for the Other Knowledge Areas, and the annual loss of current literature consequently reaches 3.6%, also repeating the same numbers in the Education Area, that is, the information is outdated slowly
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-06-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/incid/article/view/134889
10.11606/issn.2178-2075.v9i1p109-129
url https://www.revistas.usp.br/incid/article/view/134889
identifier_str_mv 10.11606/issn.2178-2075.v9i1p109-129
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/incid/article/view/134889/140240
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto
dc.source.none.fl_str_mv InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação; v. 9 n. 1 (2018); 109-129
2178-2075
reponame:InCID
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str InCID
collection InCID
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1787713839132835840