Mediação da Informação em Turismo: um estudo introdutório
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Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | InCID |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/incid/article/view/89926 |
Resumo: | Tourism is a marked contemporary activity, growing, in the one hand, in terms of popularity as leisure option for a considerable share of the population around the world, and, in the other hand, generating academic interest as an object of study. In either situation, tourism has a remarkable bond with information, on which depends and interacts. Considering this relation, a reflection about these areas is presented in this study, bearing in mind the use of Information Science for Tourism activity, highlighting the challenges and possibilities for mediation in tourism informational context. Hence, a bibliographic research was carried out, looking through secondary sources on the themes. The main results for the suggested relation point out to similarities between Information Science and Tourism areas, especially in terms of the applied characteristics of their studies. Moreover, it is possible to notice the dependence on information tourism presents, either for a tourist use in choosing a destination, or for an academic research, with a great amount of information available in each case. Due to this fact, the importance of mediation is sustained in terms of building tourism knowledge, as a key element for communication. |
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Mediação da Informação em Turismo: um estudo introdutórioMediation of Information in Tourism: an introductory studyTourism Information. Mediation of Information.informaçãoturismomediação.Tourism is a marked contemporary activity, growing, in the one hand, in terms of popularity as leisure option for a considerable share of the population around the world, and, in the other hand, generating academic interest as an object of study. In either situation, tourism has a remarkable bond with information, on which depends and interacts. Considering this relation, a reflection about these areas is presented in this study, bearing in mind the use of Information Science for Tourism activity, highlighting the challenges and possibilities for mediation in tourism informational context. Hence, a bibliographic research was carried out, looking through secondary sources on the themes. The main results for the suggested relation point out to similarities between Information Science and Tourism areas, especially in terms of the applied characteristics of their studies. Moreover, it is possible to notice the dependence on information tourism presents, either for a tourist use in choosing a destination, or for an academic research, with a great amount of information available in each case. Due to this fact, the importance of mediation is sustained in terms of building tourism knowledge, as a key element for communication. O turismo é uma atividade presente na sociedade contemporânea e que vem, de um lado, sendo popularizado como atividade de lazer acessível a uma parcela considerável da população mundial, e, de outro, gerando interesse acadêmico como objeto de estudo. Nesses contextos, o turismo possui vinculo marcante com a informação, da qual depende e com a qual interage constantemente. Ponderando essa relação, apresenta-se aqui uma reflexão acerca dessas áreas, considerando a utilização das metodologias da Ciência da Informação para a atividade turística, enfatizando os desafios e possibilidades da mediação no contexto informacional turístico. Para tanto, metodologicamente, lançou-se mão de pesquisa bibliográfica, analisando fontes secundárias acerca dos temas. Os principais resultados das relações propostas apontam para semelhanças entre as áreas de Ciência da Informação e Turismo especialmente no que diz respeito ao caráter aplicado dos estudos dessas áreas e seu surgimento e desenvolvimento marcados pela influência interdisciplinar. Além disso, percebe-se que ante à dependência que o turismo possui em relação à informação, seja por parte dos turistas que a usam para tomar a decisão de viajar, seja por parte dos estudiosos do tema, esses usuários têm acesso a uma grande quantidade de informação, de onde se deriva a importância da mediação no processo de construção do conhecimento turístico, como um elemento chave da comunicação.Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto2015-10-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/incid/article/view/8992610.11606/issn.2178-2075.v6i2p126-147InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação; v. 6 n. 2 (2015); 126-1472178-2075reponame:InCIDinstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/incid/article/view/89926/103991Copyright (c) 2015 InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMedaglia, JulianaOrtega, Cristina Dotta2015-10-02T18:38:25ZRevistahttp://revistas.ffclrp.usp.br/incidPUB |
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