Crescimento da Produtividade no setor de serviços e da indústria no Brasil: dinâmica e heterogeneidade
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Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Economia Aplicada |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/ecoa/article/view/106040 |
Resumo: | This work aimed to evaluate the evolution of the service sector productivity focusing on the relationship between structure and growth. Information from the National Accounts and from the Annual Services Survey (PAS in Portuguese) was used, as well as decompositions to investigate productivity dynamics. The results show that the service sector is a sector with high productivity. Productivity growth in services was positive from 2002 to 2009 and since 1996 its performance was superior to manufacturing. There is no evidence supporting the existence of the cost disease in Brazil and neither in industry nor in services a positive relation between changes in the structure and productivity gains, known as structural bonus was found. |
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Crescimento da Produtividade no setor de serviços e da indústria no Brasil: dinâmica e heterogeneidadeCrescimento da Produtividade no setor de serviços e da indústria no Brasil: dinâmica e heterogeneidadeServicesProductivityCost disease.ServiçosProdutividadeDoença de custos.This work aimed to evaluate the evolution of the service sector productivity focusing on the relationship between structure and growth. Information from the National Accounts and from the Annual Services Survey (PAS in Portuguese) was used, as well as decompositions to investigate productivity dynamics. The results show that the service sector is a sector with high productivity. Productivity growth in services was positive from 2002 to 2009 and since 1996 its performance was superior to manufacturing. There is no evidence supporting the existence of the cost disease in Brazil and neither in industry nor in services a positive relation between changes in the structure and productivity gains, known as structural bonus was found.O presente estudo analisa a evolução da produtividade do setor de serviços focando na relação entre estrutura e crescimento. A partir das informações das Contas Nacionais e da Pesquisa Anual de Serviços e do uso de decomposições para explorar a dinâmica da produtividade, os resultados mostram que o setor de serviços é um setor com alta produtividade. No período de 2002 a 2009, a evolução da produtividade desse setor foi positiva com um desempenho superior ao da indústria de transformação desde 1996. Não há evidências favoráveis para a existência da doença de custos no Brasil e tanto na indústria como nos serviços, não se verificou uma associação positiva entre mudanças na estrutura e ganhos de produtividade, o chamado bônus estrutural.Universidade de São Paulo, FEA-RP/USP2015-09-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/ecoa/article/view/10604010.1590/1413-8050/ea119450Economia Aplicada; Vol. 19 No. 3 (2015); 401-427Economia Aplicada; Vol. 19 Núm. 3 (2015); 401-427Economia Aplicada; v. 19 n. 3 (2015); 401-4271980-53301413-8050reponame:Economia Aplicadainstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/ecoa/article/view/106040/104693Copyright (c) 2015 Economia Aplicadainfo:eu-repo/semantics/openAccessJacinto, Paulo de AndradeRibeiro, Eduardo Pontual2016-02-03T16:59:15Zoai:revistas.usp.br:article/106040Revistahttps://www.revistas.usp.br/ecoaPUBhttps://www.revistas.usp.br/ecoa/oai||revecap@usp.br1980-53301413-8050opendoar:2023-09-13T12:17:04.017591Economia Aplicada - Universidade de São Paulo (USP)false |
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